"Digitale" versterkers

Gestart door dazzdax, november 6, 2006, 17:32:56

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ejorne

#50
Citaat van: ub4b op januari 10, 2007, 23:15:50
Er is nog een verschil tussen

- versterkers die emoties maken (op zich - door kleuring)
- versterkers die geen emoties maken en er geen weglaten maar ze doorlaten vanuit de bron

WELKE VERSTERKER KIES JIJ ?

Tja, het eerste type versterker dat je noemt zou je ook kunnen weerleggen met:
Een versterker die emoties maakt door het versterken van de emoties op de bron... 
:P

Maar hoe dan ook... Digitale versterkers...
Deze schijnen nogal clean, neutraal en/of helder te zijn tov de "traditionele" class-a/b. Dit kan ik in zekere zin ook wel beamen, maar niet in negatieve beleving maar in een positieve. Het blijkt goed in mijn smaak te vallen!  :)

Ik heb een Panasonic SA-XR57 en heb er erg veel plezier mee. (had ik dat trouwens als een gezegd?  :P )
Ik weet ook geen andere receiver die ik hiermee zou willen ruilen, binnen een budget van circa €1500 wanneer ik puur let op geluidskwaliteit. Jammer is wel dat de aansluitingen en mogelijkheden ietwat beperkt zijn tov veel andere receivers, en dat die er nogal on-indrukwekkend uitziet... (zo'n groot bakbeest met twee van die mooie grote ronde knoppen heeft toch ook wel zijn charme...)

Toch is er wel een receiver waarmee ik zou willen ruilen binnen dat budget, namelijk de Panasonic SA-XR700.  :P Ziet er ook wat mooier uit, hoewel nog niet indrukwekkend.

Edit/
:o
Oeps...
Ik zie dat ik hier erg offtopic bezig ben... ik praat over een surround versterker maar deze topic staat in [Stereo]
:-X

Midcall

Citaat van: ub4b op januari 10, 2007, 23:15:50
- versterkers die emoties maken (op zich - door kleuring)

En deze versterkers bestaan ook niet. De emotie zit hem in de muziek en in hoeverre is een versterker (of speaker natuurlijk) in staat niets of zo min mogelijk verloren te laten gaan... op dit punt scoren ook mijns inziens ALLE klasse D versterkers zonder uitzondering erg matig tot slecht al is dat natuurlijk ook in grote mate afhankelijk wat je tot referentie hebt verheven.
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

Wijx wondere wereld

#52
dan zou je eens je versterkers door moeten meten. De UCD's geven juist heel veel weer. Meer als normale AB versterkers. Mensen vinden warme versterkers mooi omdat die het middengebied op een frequentie een piekje en een dipje hebben waardoor het aangenaam klinkt. Mijn referentie ligt tot 4500 euro 2de hands dat zal zo'n 12000 euro nieuw zijn. Niet erg om klasse D af te kraken omdat het je smaak niet is of slecht presteerd, maar deze opmerking klopt van geen kanten.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Ejorne

Citaat van: Midcall op januari 11, 2007, 14:22:49
op dit punt scoren ook mijns inziens ALLE klasse D versterkers zonder uitzondering erg matig tot slecht

Oei, dit zou betekenen dat je ALLE klasse D versterkers uitgebreid hebt horen spelen?
Volgens mij is een betere omschrijving om iets te zeggen als:
"Ik weet geen klasse D versterker die hier een uitzondering op is."

Goed, je gebruikt wel de woorden 'mijns inziens'... Maar vervolgens spreek je met hoofdletters over ALLE klasse d versterkers...


Wijx wondere wereld

hij praat over alle klasse D versterker. Kep al vaker een aanvaring gehad.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Ejorne

#55
Citaat van: The one and only Wijx op januari 11, 2007, 14:26:52
De UCD's geven juist heel veel weer. Meer als normale AB versterkers.

UCD is een ander woord voor (of een element uit een) class-D?

Ik denk dat ik het daar wel mee eens ben. Ik heb helaas geen referentie met de heel dure versterkers.
Maar in de budget klasse heb ik nog geen A/B receiver beluisterd die meer laat horen dan mijn uiterst goedkope Panasonic receiver.

Toen ik deze receiver net kreeg, hoorde ik ineens heel veel meer in mijn muziek! Ik stond er verstelt van! Daarna ben ik vaak wezen luisteren naar andere receivers, maar heb dat verder niet meer gehoord.
Ik moet wel zeggen dat de luisterruimte niet altijd optimaal is en dat de aangesloten speakers ook heel veel van het totaalbeeld bepalen. Maar ik heb getracht altijd zoveel mogelijk tot een "eerlijk" vergelijk te komen.

Ik heb vrij goedkope speakers, maar heb deze wel op verschillende (ook wat duurdere) receivers beluisterd, bijvoorbeeld de Marantz 7x00 serie... Maar geen van alle wist het detail weer te geven dat de Panasonic weet te doen.

Wel heb ik een stereo versterker van Onkyo beluisterd (weet niet meer hoe duur die was, ik denk iets van 600 euro) Die versterker was ook van het type class-d. Ja, die deed wel wat ook die Panasonic doet!!! Maar dan nog zelfs een stukje beter!

Ik hoop dat er meer energie in het class-d gestoken wordt in de toekomst, het ziet er mijns inziens heel erg veel belovend uit... Maar ik geloof graag dat de hi-end wereld nog niet klaar is voor class-d. Maar ik geloof wel dat class-d heel veel mid-end receivers nu al weet te overtreffen...

Ejorne

#56
Citaat van: The one and only Wijx op januari 11, 2007, 14:53:02
hij praat over alle klasse D versterker.

Juist, dat bedoel ik...
Als je over ALLE praat, moet je mijns inziens ook persoonlijke ervaring met ALLE hebben.
Anders kun je misschien beter een andere formulering gebruiken...
Dat was een beetje de intentie van mijn reactie.  8)

Wijx wondere wereld

Citaat van: Ejorne op januari 11, 2007, 14:57:53
UCD is een ander woord voor (of een element uit een) class-D?

Ik denk dat ik het daar wel mee eens ben. Ik heb helaas geen referentie met de heel dure versterkers.
Maar in de budget klasse heb ik nog geen A/B receiver beluisterd die meer laat horen dan mijn uiterst goedkope Panasonic receiver.

Toen ik deze receiver net kreeg, hoorde ik ineens heel veel meer in mijn muziek! Ik stond er verstelt van! Daarna ben ik vaak wezen luisteren naar andere receivers, maar heb dat verder niet meer gehoord.
Ik moet wel zeggen dat de luisterruimte niet altijd optimaal is en dat de aangesloten speakers ook heel veel van het totaalbeeld bepalen. Maar ik heb getracht altijd zoveel mogelijk tot een "eerlijk" vergelijk te komen.

Ik heb vrij goedkope speakers, maar heb deze wel op verschillende (ook wat duurdere) receivers beluisterd, bijvoorbeeld de Marantz 7x00 serie... Maar geen van alle wist het detail weer te geven dat de Panasonic weet te doen.

Wel heb ik een stereo versterker van Onkyo beluisterd (weet niet meer hoe duur die was, ik denk iets van 600 euro) Die versterker was ook van het type class-d. Ja, die deed wel wat ook die Panasonic doet!!! Maar dan nog zelfs een stukje beter!

Ik hoop dat er meer energie in het class-d gestoken wordt in de toekomst, het ziet er mijns inziens heel erg veel belovend uit... Maar ik geloof graag dat de hi-end wereld nog niet klaar is voor class-d. Maar ik geloof wel dat class-d heel veel mid-end receivers nu al weet te overtreffen...

Ucd (universal class D of iets in die trant) zijn modules van Hypex. Je kunt klasse D op veel manieren toepassen net als klasse A of B. Daarom zijn ze ook zo lastig te algemeniseren. Je kan ook niet zeggen dat alle buizenversterkers mooi klinken bijvoorbeeld. Ligt er maar net aan hoe je het aanpakt. Ik kan mijn UCD naast een andere zetten met een andere voeding of een std versie en het zal een flink stuk anders klinken ondanks dat het princiepe gelijk is.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Deleted member

#58
Ik stoor me erg aan de negatieve opmerkingen van een aantal personen in dit topic die voorbij gaan aan zoiets als smaak en persoonlijke voorkeur en daarom een ontwerp afkeuren. :-\

De post van Spacebass, zie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=21211.msg265861#msg265861 geeft voor (en volgens) mij precies weer wat denk ik een hoop mensen bedoelen in het vergelijk tussen klasse A/B en D én wat ik persoonlijk juist zo waardeer van klasse D. Als ik muziek luister dan luister ik ook en wil ik ook alles horen.

Over wat muzikaliteit is heb ik ook wel een idee. Mijn idee hierbij is is dat een muzikale versterker een soort 'filter' bezit dat muziek enigszins kleurt en daardoor aangenaam weergeeft in één geheel. Hierdoor kán de weergave wellicht ook dichter bij de werkelijkheid van hoe de muziek zou klinken zoals iemand denkt dat het hoort of wanneer je dit ergens live gespeeld hoort worden maar het is zeker niet dichter bij de werkelijkheid technisch gezien, dus qua opname/productie. Gezien het feit dat verschillende soorten opnamen bij klasse D ook allemaal echt verschillend klinken i.t.t. klasse A/B geeft voor mij aan dat klasse D superieur is in neutraliteit, openheid en transparantie. Als je houdt van een wat "makkelijker"/"muzikalere" weergave dan is klasse D in de meeste gevallen dus niet wat je zoekt. Wellicht val je wel voor de nostalgische, holografische, "smooth" weergave  van een willekeurige buizenversterker. Hét bewijs dat bepaalde typen van vervorming ook heel prettig kunnen klinken.

Geen enkel ontwerp (buizen, transistor A/B, klasse D) is perfect en elk heeft zo z'n eigen tekortkomingen en positieve kanten. Maak na luisteren de optelsom en concludeer welk type ontwerp jou het meest aanspreekt. Wat iemand mooier vindt is persoonlijk en mag een ieder voor zich weten. Maar wees vervolgens dus ook een beetje subtieler in je beredeneringen en probeer uit te vogelen waarom een bepaald geluid je wel of niet aanspreekt. Het zal jezelf ook helpen in je zoektocht naar je eigen audiowalhalla!

Tot slot denk ik dat over een paar jaar niemand meer zo zwart-wit kijkt als ze nu doen als het gaat om klasse D. Bij de discussie buizen-transistor zie je dit ook al veel minder. (Op dit forum althans...  ;)

wtfaidh

Citaat van: Sander Sassen op november  7, 2006, 16:09:07
UcD is naar mijn inschatting momenteel de enigste versterker die zowel op papier als in de praktijk deze klus kan klaren

Oei, dan zou ik nu net een verkeerde keuze hebben gemaakt..... ;)

NCD1 Groet, Eric.
HT : Denon en B&W
Stereo : Marantz Reference & Canton

Sander Sassen

CitaatOei, dan zou ik nu net een verkeerde keuze hebben gemaakt.....

Als je Lars z'n zoveelste hobby project dat als New ClassD verkocht wordt bedoeld dan kan ik dat alleen maar beamen  ;D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

wtfaidh

Dat is wel erg cru gesteld....
HT : Denon en B&W
Stereo : Marantz Reference & Canton

Sander Sassen

CitaatDat is wel erg cru gesteld....

Dat is men van mij inmiddels wel gewend, en zeg nou zelf, waarom zou ik d'r omheen draaien? Zoek 't (gesloten) topic op DIYaudio maar even op, dan weet je gelijk waar de schoen wringt, en ja, je zult in dat topic ook een aantal posts van mij vinden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

wtfaidh

Zelf een gehad, gebouwd, gemeten ...??
HT : Denon en B&W
Stereo : Marantz Reference & Canton

Audiofiel

Citaat van: Antoine op januari 11, 2007, 17:31:39
Ik stoor me erg aan de overmatig generaliserende opnmerkingen van een aantal personen in dit topic.  :-\

CitaatGezien het feit dat verschillende soorten opnamen bij klasse D ook allemaal echt verschillend klinken i.t.t. klasse A/B geeft voor mij aan dat klasse D superieur is in neutraliteit, openheid en transparantie.

:-X :-X
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Sander Sassen

CitaatZelf een gehad, gebouwd, gemeten ...??

Je leest niet goed, ik suggereer dat je 't topic op DIYaudio even doorleest, daar geef ik, en anderen, voldoende argumenten om NIET te kiezen voor NCD die door Lars niet weerlegd kunnen worden. Daar hoef ik e.e.a. overigens niet zelf voor gebouwd cq. gemeten hebben, ik kan je zo al vertellen dat een doorsnee auto met drie wielen toch beduidend slechter rijdt dan dezelfde auto met vier wielen.

Met vriendelijke groeten,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Deleted member

Citaat van: Audiofiel op januari 11, 2007, 22:48:13
:-X :-X

Eerste zin van m'n post is aangepast en sluit nu meer aan bij de rest van de post.

Del member

Binnenkort ga ik hier es naar een paar UCD's luisteren.
Ondertussen kunnen we blijven in de pot roeren ???

Audiofiel

Citaat van: Antoine op januari 11, 2007, 23:04:06
Eerste zin van m'n post is aangepast en sluit nu meer aan bij de rest van de post.

Stuk beter, Antoine. Dat leest heel anders! ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Deleted member

Citaat van: Audiofiel op januari 11, 2007, 23:14:16
Stuk beter, Antoine. Dat leest heel anders! ;)

Je had gelijk (een keertje! ;))

Audiofiel

Citaat van: Antoine op januari 11, 2007, 23:22:20
Je had gelijk (een keertje! ;))

Laten we het maar niet te vaak eens worden...! :P ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Deleted member

Citaat van: Audiofiel op januari 11, 2007, 23:24:48
Laten we het maar niet te vaak eens worden...! :P ;D

Dan wordt het ook weer zo saai idd.  ;D

Robert - Jan

Citaat van: Sander Sassen op januari 11, 2007, 22:44:10
Dat is men van mij inmiddels wel gewend, en zeg nou zelf, waarom zou ik d'r omheen draaien? Zoek 't (gesloten) topic op DIYaudio maar even op, dan weet je gelijk waar de schoen wringt, en ja, je zult in dat topic ook een aantal posts van mij vinden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Hoi Sander,

Ik heb getracht het artikel te vinden maar kom er niet uit. Weet jij de naam van de thread nog, of beter, heb je misschien een link?

Bedankt,

Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

wtfaidh

Hi Robert-Jan,

Dit was http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=80526&highlight=
maar let wel, deze "draad" is (uiteindelijk) noch informatief, noch constructief, noch ....

Met vriendelijke groet, Eric.
HT : Denon en B&W
Stereo : Marantz Reference & Canton

Duck Twacy

Citaat van: Sander Sassen op januari 11, 2007, 23:02:59
Daar hoef ik e.e.a. overigens niet zelf voor gebouwd cq. gemeten hebben, ik kan je zo al vertellen dat een doorsnee auto met drie wielen toch beduidend slechter rijdt dan dezelfde auto met vier wielen.

Met vriendelijke groeten,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Ahum



http://www.youtube.com/watch?v=bgfTG1wCHtg