Epson TW700

Gestart door J.A.F._Doorhof, november 1, 2006, 23:30:01

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

master30

Citaat van: Bart_R op juni  7, 2007, 19:19:04
Ok, tof. Ben benieuwd wat je bevindingen (zullen) zijn. :)

Heb de component kabel verwijderd, ik kon geen verschil zien met deze kabel erin of eruit.

Marcel
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Bart_R

Citaat van: master30 op juni 13, 2007, 23:04:36
Heb de component kabel verwijderd, ik kon geen verschil zien met deze kabel erin of eruit.

Marcel

Thanks, Marcel. Dan is het waarschijnlijk toch een issue met "aardes". Op het hometheaterforum en op avs forum hebben verschillende mensen dit ook al aangedragen als oorzaak. Ik vraag me nu alleen af of het aanvankelijke probleem met de aardes (wat de extra ruis veroorzaakt) wel helemaal is opgelost door die extra kabel. Zo niet, dan heb ik misschien een niet geheel optimaal beeld gekregen van de TW700. Ik bedoel, misschien zit er normaal gesproken (bij mensen zonder aarde-probleem) wel minder ruis in het beeld dan in mijn situatie (mét probleem én kabeloplossing).

master30

bij mij zit alles in ge-aarde stekkerdozen op verschillende groepen
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Eriks

Citaat van: Bart_R op juni 13, 2007, 21:11:47
Tja, dat kan natuurlijk. We hebben allemaal zo onze eigen smaak wat betreft kleur etc. (al lijkt me dat de meesten bijv. wel veel scherpte, diepte, en "pop" in hun beeld willen).

Ik woon in Haarlem. Jij?

En heb jij last van beeldruis op SD-materiaal? (Ik moet wel erbij zeggen, dat ik vrij dicht op het scherm zit. Zo 1,2 keer de schermbreedte).   

Alleen als het in de bron zit, verder strak beeld, en net Nemo opgehad, prachtig, en zoals ik vermoede  ik vind het beter dan die screens die jij stuurde

Bart_R

Citaat van: Eriks op juni 15, 2007, 21:11:26
Alleen als het in de bron zit, verder strak beeld, en net Nemo opgehad, prachtig, en zoals ik vermoede  ik vind het beter dan die screens die jij stuurde


Tja, het is alleen dat ik had verwacht dat deze PJ zich juist beter dan andere PJ's gedroeg wanneer het ging om ruis(onderdrukking). Kijk maar eens naar de eerste "performance" alinea v/d review van projector central: "One of the Cinema 810's principal advantages is its low image noise. In standard definition content, typically noisy scenes were very stable, with a bare minimum of visual noise. This leads to a much more enjoyable picture with a minimum of distracting artifacts." 

Oftewel, scènes waarin normaal gesproken veel ruis te zien is, zouden nu juist stabiel(er) moeten zijn en een minimum aan ruis moeten bevatten. Maar mijn Panasonic 900 liet al minder ruis zien dan de TW700. Natuurlijk is de TW700 scherper en is het best logisch dat je met de details ook de ruis beter ziet, maar waarom wordt er dan zo hoog van de toren geblazen over de schijnbaar lage beeldruis van deze beamer? Nou ja, misschien waren mijn verwachtingen wel onrealistisch en zit ik daarnaast te dicht op het scherm voor deze beamer (waardoor ruis beter zichtbaar wordt).

Maar goed, om nog maar ff verder na te gaan in hoeverre mijn beeld "normaal" was: Heb je toevallig King Kong op SD-DVD? Zo ja, hoe is jouw ruis in de scène in het restaurant waarin Denham Ann probeert over te halen om mee te gaan? Bij mij is er aardig wat ruis zichtbaar, ook in bijv. de close-up van het gezicht van Ann. Ook als we Kong op zijn "troon" zien zitten in de jungle (de trappen), wanneer hij net Ann heeft neergezet, is de omgeving (bomen, met door wind bewegende bladeren) niet echt stabiel en strak te noemen.

En om even op Nemo terug te komen: hoe is de banding bij jou? Zie je de overgangen tussen licht en donker(der) blauw in het water (in het begin v/d film) bijv. ook te duidelijk in lagen/blokken? En vloeit de kleur blauw van Dory bij jou soms ook over haar "randen" heen? 

Maar als het er bij jou echt beter dan de screens uitziet (ook qua scherpte en diepte?), denk ik dat deze beamer nog wel een kans verdient :)

Hoe ver zit jij trouwens bij je scherm vandaan (hoeveel x schermbreedte?)?

bmateijsen

Citaat van: Bart_R op juni 16, 2007, 03:42:09
Maar goed, om nog maar ff verder na te gaan in hoeverre mijn beeld "normaal" was: Heb je toevallig King Kong op SD-DVD? Zo ja, hoe is jouw ruis in de scène in het restaurant waarin Denham Ann probeert over te halen om mee te gaan? Bij mij is er aardig wat ruis zichtbaar, ook in bijv. de close-up van het gezicht van Ann. Ook als we Kong op zijn "troon" zien zitten in de jungle (de trappen), wanneer hij net Ann heeft neergezet, is de omgeving (bomen, met door wind bewegende bladeren) niet echt stabiel en strak te noemen.

Er is wel een verschil tussen filmgrain en ruis, filmgrain zit dan ook echt in de film, zoals je dit bij jouw specifieke scene ziet, ruis kan door de weergever of bron worden veroorzaakt.

kermit

Citaat van: bmateijsen op juni 16, 2007, 09:45:51
Er is wel een verschil tussen filmgrain en ruis, filmgrain zit dan ook echt in de film, zoals je dit bij jouw specifieke scene ziet, ruis kan door de weergever of bron worden veroorzaakt.
Misschien ligt het aan het exemplaar wat je hebt. Misschien kun je bij een andere forumganger met een TW700 langs gaan om te kijken.
Kermit

Bart_R

#307
Citaat van: bmateijsen op juni 16, 2007, 09:45:51
Er is wel een verschil tussen filmgrain en ruis, filmgrain zit dan ook echt in de film, zoals je dit bij jouw specifieke scene ziet, ruis kan door de weergever of bron worden veroorzaakt.

Ja, en volgens mij heb ik het ook voornamelijk over filmgrain. De vraag is nu alleen of deze grain bij mij misschien meer zichtbaar was dan bij anderen (aangezien ik er, aan de hand v/d getoonde quote [re: "typically noisy scenes"], vanuit ging dat deze PJ hier beter dan andere PJ's mee omging [oftewel, dat het beeld stabieler en minder korrelig zou overkomen]). Maar w/s ben ik te kieskeurig. De extra scherpte zorgt kennelijk onvermijdelijk voor meer zichtbaar filmgrain. Dat zal ik dan maar moeten accepteren (als ik voor deze pj zou kiezen).

Bart_R

Citaat van: kermit op juni 16, 2007, 11:08:56
Misschien ligt het aan het exemplaar wat je hebt. Misschien kun je bij een andere forumganger met een TW700 langs gaan om te kijken.
Kermit

Dit zou ik ook graag doen, kermit. Alleen woont er volgens mij niemand met een TW700 i/d buurt (van Haarlem).

Bant

Citaat van: Bart_R op juni 16, 2007, 13:12:44
Ja, en volgens mij heb ik het ook voornamelijk over filmgrain. De vraag is nu alleen of deze grain bij mij misschien meer zichtbaar was dan bij anderen (aangezien ik er, aan de hand v/d getoonde quote [re: "typically noise scenes"], vanuit ging dat deze PJ hier beter dan andere PJ's mee omging [oftewel, dat het beeld stabieler en minder korrelig zou overkomen]). Maar w/s ben ik te kieskeurig. De extra scherpte zorgt kennelijk onvermijdelijk voor meer zichtbaar filmgrain. Dat zal ik dan maar moeten accepteren (als ik voor deze pj zou kiezen).

Dat je die filmgrain nu ziet is niet iets "onvermijdelijks" dat je nu moet "accepteren", het hoort gewoon bij de film en je moet dus blij zijn dat je die nu kunt zien zoals hij bedoeld is. En aangezien je er nogal een probleem van maakt zou ik je aanraden om gewoon eens bij iemand anders zijn tw700 te gaan kijken of er verschil is, wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen.

Bart_R

#310
Citaathet hoort gewoon bij de film en je moet dus blij zijn dat je die nu kunt zien zoals hij bedoeld is

Ik ben blij dat ik de film zelf kan zien zoals hij bedoeld is, ja, maar het is een vergissing om te stellen dat elke filmgrain die je ziet ook daadwerkelijk zo bedoeld is. Ik weet zeker dat Peter Jackson de grain in de beschreven scènes bijvoorbeeld liever kwijt dan rijk is. Het is wat anders als we het over de specifieke look van de film hebben. Miami Vice moet er "gritty" uitzien en de aanwezige grain is daar dan ook duidelijk intentioneel. Hetzelfde geldt voor de zwart-wit intro van Casino Royale. Daar hoor je mij dan ook  absoluut niet over klagen.

Maar grain is vaak, ook voor de filmmakers zelf, een ongewenste bijkomstigheid (doordat een scène lastig te belichten is, bijv., of door de snelheid van het schieten van de film). Maar ik zal die ongewenste grain, die onvermijdelijk is als je een beamer hebt die gewoon alles goed laat zien (dus ook de smetjes), net als de filmmaker zelf, inderdaad gewoon moeten accepteren. Blij hoef ik hier echter niet van te worden.

En nogmaals, ik ging ervan uit dat deze beamer de normale grain (> "typically noisy scenes") juist minder prominent zou tonen (> "very stable"/"bare minimum of visual noise"). Ik weet inmiddels beter.

Bart_R

#311
Ok, vandaag de AX100 van Panasonic ontvangen. Dit zijn mijn eerste bevindingen na 2 uur testen:

* Betere kleuren "out of the box" (huidtinten realistischer e.d.). In Cinema 1 moest kleur een paar tikkies terug en brightness beetje omhoog en klaar. :)

* Light harmonizer werkt geweldig. Klik je licht aan en *plop!* de beamer gooit er wat lumens extra tegenaan. Lijkt me idd ideaal voor mensen die met enig licht willen kijken. Hier ben ik er echter niet één van :).

* Smoothscreen blijft een mooie vinding. Screendoor is totaal geen issue. Je kunt een meter van het scherm af gaan zitten als je zou willen. Bij de Epson kun je vanaf 1.3 keer de schermbreedte screendoor zien in bepaalde scènes. Maar, toegegeven, met een lichte defocus (waarbij je nauwelijks aan scherpte inlevert) kun je met de TW700 zelfs bij 1,2 keer de schermbreedte vrij screendoor-loos van een film genieten.

* Grain/noise: Over het algemeen inderdaad wat minder zichtbaar dan bij de TW700 (The Matrix zag er zo wat acceptabeler uit, bijv. [geen dansende grain/pixels in het haar van Neo]), maar, zoals verwacht... daar lever je wat scherpte voor in. Waarschijnlijk moet je ze naast elkaar zien - of niet te lang na elkaar (zoals in mijn geval) - om dit op te merken, maar voor mijn gevoel was de Epson wel degelijk scherper.

* Met een "schoon" beeld is de Epson ook een stukje strakker dan de Pana. De Pana blijft dan toch in de details (in achtergronden e.d.) soms wat onrustig en instabiel.

* De Epson heeft meer "pop"; hij spat meer van het scherm naar mijn idee. Ja, de Pana heeft aardig wat lumens tot z'n beschikking (iedere keer als ik terug ging naar mijn dvd-opstartbeeld [marantz sacd logo] moest ik even met mijn ogen knipperen vanwege het felle wit), maar geeft gek genoeg niet zo'n erg sprankelende kijkervaring als de Epson. Dé test was voor mij de scène in Return of the King waarin Gandalf met Pippin voor het eerst bij Gondor/Minas Tirith aankomt. Bij de Epson kreeg ik kippenvel (van de strakke lucht waarin ze aankwamen, de prachtig witte stad zélf, de tocht naar boven via  de verschillende lagen, en dat laatste "money shot" met de zonnestralen). Bij de Pana... niet echt.   

* "Banding" in Finding Nemo was ongeveer gelijkwaardig aan de Epson (misschien wat minder). Het overvloeien van Dory's blauwe kleur was minder, maar bij Marlin zag ik nu een vreemde (en vrij dikke) halo om hem heen in sommige scènes. Ook wat shading/ghosting (of hoe het ook heet) om de vissenlijfjes van Marlin en Olive (?) [zijn vrouw] in het begin. Kan me niet herinneren dat ik dit ook zag bij de Epson.

* Heb nog niet met een goed testbeeld gekeken, maar op het eerste gezicht licht convergentieprobleem (linkerkant blauwig, in het midden/rechts lichtrood). Maar valt bijna nooit op in de film (vooralsnog).

Hmm... voors en tegens dus. Morgen nog enkele instellingen wijzigen en nog wat andere bronnen proberen, en dan maar een beslissing gaan maken. Het zou zo maar kunnen dat ik alsnog voor de Epson kies  ::)

Bart_R

Citaat van: master30 op juni 14, 2007, 10:26:36
bij mij zit alles in ge-aarde stekkerdozen op verschillende groepen

Hoe weet je eig. of een stekkerdoos geaard is? En is het idd beter om verschillende groepen te gebruiken voor (enerzijds) de dvd-speler en (anderzijds) de pj?

Melbury

CitaatHet zou zo maar kunnen dat ik alsnog voor de Epson kies 

Ik hoop echt voor je dat je zodra je een definitieve beslissing hebt genomen, kan gaan genieten en niet de film als een verzameling pixels bekijkt die allemaal op de 100 % juiste manier moeten worden weergegeven.  ;)
Best interessant  om te lezen hoe sommigen er alles aan doen om het uiterste uit hun projector te halen.
Ik begrijp echter niet waarom je het beeld uit focus wil gaan zetten om dan op een afstand van  1.2 maal de schermbreedte een film te gaan kijken. ???
Leg de nekbrace maar vast klaar in dat geval.




Bart_R

#314
Citaat van: Melbury op juni 17, 2007, 02:22:12
Ik hoop echt voor je dat je zodra je een definitieve beslissing hebt genomen, kan gaan genieten en niet de film als een verzameling pixels bekijkt die allemaal op de 100 % juiste manier moeten worden weergegeven.  ;)

Geloof me, ik zou niets lievers willen :). Als dit mijn eerste pj was geweest, was ik al lang blij geweest. Maar je gaat op steeds meer dingen letten als je gaat upgraden. En in deze prijsklasse moet je nu eenmaal concessies doen. Een foutloos beeld is op dit niveau onredelijk. Als ik het geld had gehad, had hier al een JVC HD1 gestaan o.i.d. Toch wil ik een zo goed mogelijk overwogen keuze maken m.b.t. de opties die ik wél heb. 

CitaatBest interessant  om te lezen hoe sommigen er alles aan doen om het uiterste uit hun projector te halen.

Maar best begrijpelijk toch ook? Helemaal als bepaalde elementen storend over komen, wil je deze zoveel mogelijk minimaliseren. 

CitaatIk begrijp echter niet waarom je het beeld uit focus wil gaan zetten om dan op een afstand van  1.2 maal de schermbreedte een film te gaan kijken. ???
Leg de nekbrace maar vast klaar in dat geval.

Bij 1:2.35 (of 1:1.33) materiaal kijk ik op iets minder dan 1.2 keer de schermbreedte. Vind ik heerlijk, persoonlijk. Als ik dan toch een groot scherm heb, wil ik ook echt goed (bijna letterlijk) in het beeld zitten. Als ik 2 keer de schermbreedte zou moeten gaan zitten (wat sommigen ook doen) koop ik net zo lief een (flinke) breedbeeld t.v. Maar smaken verschillen natuurlijk :).

Ik kan begrijpen dat de mensen hier misschien een beetje moe worden van mijn gezever, maar het blijft een grote aankoop, zo'n beamer, en ik wil later tegen zo min mogelijk irritaties aanlopen door nu zoveel mogelijk nuttige informatie in te winnen.

Jan Frederik

#315
Meet met een multi-meter (stand wisselsspanning) tussen de randaarde en de twee stekkergaten (Nul en Fase). Meet je in beide gevallen 0V (Dus tussen "aarde en 0" en tussen "aarde en fase") dan is de randaarde niet aangesloten. Meet je tussen "aarde en fase"  230V maar tussen "aarde en 0" een spanning die niet dicht bij 0 ligt dan klopt er ook iets niet (Met aangesloten apparatuur zal dit laatste verschil nooit 0V zijn, dus haal tijdens het meten de apparatuur even los).

Ik heb de TW700 hier op een aparte groep zitten (samen met de audioapparatuur, dus geen aparte groep voor de audioapparatuur) en dit voldoet prima. De TW700 komt nog aan een UPS te hangen. Mocht ooit de stroom uitvallen tijdens het filmkijken, dan kan ik de projector nog netjes uitschakelen en hoef ik niet te vrezen voor de levensduur van de lamp. De UPS (Een APC SmartUPS 1000) levert genoeg capaciteit om bij stroomuitval zowel de projector als de inmiddels aangesloten HTPC netjes te kunnen afsluiten.

Citaat van: Bart_R op juni 17, 2007, 01:47:10
Hoe weet je eig. of een stekkerdoos geaard is? En is het idd beter om verschillende groepen te gebruiken voor (enerzijds) de dvd-speler en (anderzijds) de pj?

ole_ole

Citaat van: Bart_R op juni 12, 2007, 17:48:38
Voor iedereen met een Epson TW700: hoe scherp/strak krijgen jullie het beeld eig.?

Willen jullie de screenshots in deze thread op avs eens checken en aangeven of jullie ervaringen overeenkomen met deze beelden? (halverwege de pagina) http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=774061&page=7&pp=30 

Zelf lukt het me niet om de scherpte, strakheid en diepte van deze beelden te benaderen.

Thanks,

/Bart.

Heb gisteravond nog de instellingen toegepast die op het avs forum werden gebruikt en ik kan niet anders zeggen dat het echt mooi is.
Heb hem getest met de film "Into the Blue", SD materiaal en later nog "The Last Samurai" HD-DVD.
De kleuren komen overeen met de screenshots en erg scherp.

Bart_R

Citaat van: Jan Frederik op juni 17, 2007, 09:12:29
Meet met een multi-meter (stand wisselsspanning) tussen de randaarde en de twee stekkergaten (Nul en Fase). Meet je in beide gevallen 0V (Dus tussen "aarde en 0" en tussen "aarde en fase") dan is de randaarde niet aangesloten. Meet je tussen "aarde en fase"  230V maar tussen "aarde en 0" een spanning die niet dicht bij 0 ligt dan klopt er ook iets niet (Met aangesloten apparatuur zal dit laatste verschil nooit 0V zijn, dus haal tijdens het meten de apparatuur even los).

Ik heb de TW700 hier op een aparte groep zitten (samen met de audioapparatuur, dus geen aparte groep voor de audioapparatuur) en dit voldoet prima. De TW700 komt nog aan een UPS te hangen. Mocht ooit de stroom uitvallen tijdens het filmkijken, dan kan ik de projector nog netjes uitschakelen en hoef ik niet te vrezen voor de levensduur van de lamp. De UPS (Een APC SmartUPS 1000) levert genoeg capaciteit om bij stroomuitval zowel de projector als de inmiddels aangesloten HTPC netjes te kunnen afsluiten.


Hoi Jan Frederik,

Bedankt voor je uitleg. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje een "noob" ben op het gebied van elektriciteit dus ik vat nog niet alles. Bijv., hoe meet je om te beginnen de randaarde? En voor het meten van de stekkergaten moet je de meter gewoon naast zo'n gat houden, neem ik aan? Of echt erin steken? En is zo'n meter een beetje te betalen?

Zo'n UPS is een soort back-up aggregaat, zeker? Best handig, maar stroom valt hier zelden uit dus ik weet niet of dat mijn geld waard is (al is zo'n onmiddellijke shutdown natuurlijk erg slecht voor je pj).

Bart_R

#318
Citaat van: escape_nl op juni 17, 2007, 12:12:16
Heb gisteravond nog de instellingen toegepast die op het avs forum werden gebruikt en ik kan niet anders zeggen dat het echt mooi is.
Heb hem getest met de film "Into the Blue", SD materiaal en later nog "The Last Samurai" HD-DVD.
De kleuren komen overeen met de screenshots en erg scherp.

Kijk eens aan! Klinkt goed, escape :) (voor de mensen die de screens mooi vinden, natuurlijk). Kwam het al overeen bij een 1 op 1 overname van de settings van Doux? Ik moest eerst het white level een flinke boost geven, en wat blauw erbij doen, om de beelden te benaderen (was anders nog wat aan de doffe kant). Maar na die aanpassing kwam ik zelf ook aardig in de buurt, moet ik zeggen. Gebruik je trouwens een HTPC of standalone (HD-)dvd speler?

En, ook al ga ik mensen ongetwijfeld de keel uithangen hiermee, ik kan het niet laten om toch nog even te vragen: wat is jouw ervaring met de ruis van deze projector? Een goed voorbeeld is de SD-DVD van 'The Matrix', wanneer we Neo voor het eerst ontmoeten, slapend achter zijn pc. Zie je de ruis/pixels in zijn zwarte haar dan ook onrustig op en neer dansen, of is het beeld bij jou redelijk strak/stabiel? Of anders in 'Into the Blue'... in de scène bij het kampvuur. Dat is gewoon een scène met veel filmgrain, snap ik, maar op de Panny AX100 is het zeker minder dan op de Epson (al waren de kleuren bij de Epson wat verzadigder dan de AX100, die standaard behoorlijk natuurlijk overkwamen). Hoe acceptabel is die scène bij jou?

Oh en hoe dicht zit je op het scherm? Thanks. :)

ole_ole

Ik heb alle settings overgenomen van "davedelite" behalve de gamma settings.
Ik heb het getest met de Toshiba XE1 en de afstand van het scherm tot de sofa is 4,5 meter.

Ik heb geen ervaring met "ruis", eerlijk gezegd niet echt nagekeken.
De scene met het kampvuur, ik heb geen problemen met mijn ogen, het beeld is echt scherp.
De Epson is wel afgesteld door Frank, misschien dat dat een voordeel is tegenover die van jou?

Bart_R

Citaat van: escape_nl op juni 17, 2007, 19:39:11
Ik heb alle settings overgenomen van "davedelite" behalve de gamma settings.
Ik heb het getest met de Toshiba XE1 en de afstand van het scherm tot de sofa is 4,5 meter.

Ik heb geen ervaring met "ruis", eerlijk gezegd niet echt nagekeken.
De scene met het kampvuur, ik heb geen problemen met mijn ogen, het beeld is echt scherp.
De Epson is wel afgesteld door Frank, misschien dat dat een voordeel is tegenover die van jou?

Afstelling door Frank zal ongetwijfeld schelen, alleen betwijfel ik of hij veel aan ruis kan doen. Settings van davedelite had ik niet gecheckt. Mocht ik de Epson alsnog bestellen, dan zal ik daar ook ff naar kijken. Het scheelt natuurlijk een stuk dat jij op 4,5 meter zit en ik op zo'n 2,7 (bij scherm van 2,3m breed). Dan zal ruis je ook veel minder opvallen. Misschien gedraagt jouw Toshiba zich daarnaast bij sd-dvd weergave misschien iets beter dan mijn marantz dv6600.

Maar goed, eigenlijk zou ik eerst van idioten moeten horen die net als ik 1,2 keer de schermbreedte zitten bij hun TW700 om zeker te zijn hoe normaal mijn ervaring was ;). Thanks voor je reactie iig.

Jan Frederik

Als je zelf niet zo thuis bent in electra kun je beter iemand even laten meten die wel thuis is in de materie.

De randaarde in een stopcontact zijn de metalen clips die je kunt zien zitten. Of je randaarde goed is meet je weer met een megger. De meeste mensen zullen zo'n ding niet in huis hebben, maar een snelle test of je randaarde in ieder geval is aangesloten is de methode die ik net noemde.

Een UPS wordt ook wel noodstroomvoorziening genoemd en is simpel gezegd een batterij die zodra de netspanning wegvalt de stroomvoorziening overneemt. Ik heb de UPS gratis gekregen van een klant. Ding was kapot dacht men, maar een setje nieuwe batterijen en voor minder dan 40 euro doet 'ie het weer uit de kunst.

Citaat van: Bart_R op juni 17, 2007, 13:56:36
Hoi Jan Frederik,

Bedankt voor je uitleg. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje een "noob" ben op het gebied van elektriciteit dus ik vat nog niet alles. Bijv., hoe meet je om te beginnen de randaarde? En voor het meten van de stekkergaten moet je de meter gewoon naast zo'n gat houden, neem ik aan? Of echt erin steken? En is zo'n meter een beetje te betalen?

Zo'n UPS is een soort back-up aggregaat, zeker? Best handig, maar stroom valt hier zelden uit dus ik weet niet of dat mijn geld waard is (al is zo'n onmiddellijke shutdown natuurlijk erg slecht voor je pj).

Bart_R

Citaat van: Jan Frederik op juni 17, 2007, 20:58:04
Als je zelf niet zo thuis bent in electra kun je beter iemand even laten meten die wel thuis is in de materie.

Goed punt. :) Alleen ken ik niet veel mensen die hierin thuis zijn. En om nu weer speciaal iemand in te huren gaat misschien weer wat te ver.

CitaatDe randaarde in een stopcontact zijn de metalen clips die je kunt zien zitten. Of je randaarde goed is meet je weer met een megger. De meeste mensen zullen zo'n ding niet in huis hebben, maar een snelle test of je randaarde in ieder geval is aangesloten is de methode die ik net noemde.

Ok, dan kijk ik tzt of ik een multi-meter kan opsporen. En/of zo'n megger.

CitaatEen UPS wordt ook wel noodstroomvoorziening genoemd en is simpel gezegd een batterij die zodra de netspanning wegvalt de stroomvoorziening overneemt. Ik heb de UPS gratis gekregen van een klant. Ding was kapot dacht men, maar een setje nieuwe batterijen en voor minder dan 40 euro doet 'ie het weer uit de kunst.

Goeie deal :).

Bart_R

Voor wie het nog leuk vindt om deze soap (over de muggenzifter) te volgen, hier even een update:

Ik heb nu een smalle groene streep aan de onderkant van mijn frame ontdekt bij de Pana AX100. Niet tof. Valt niet heel snel op, maar toen het boek in het menu van The Fellowship of the Ring (EE) openviel, sprong de streep me meteen tegemoet (op de licht gekleurde bladzijde). Niet tof. (Een voordeel is dat ik veel 1:2.35 materiaal kijk, waar de streep nooit zichtbaar zal zijn, maar het is natuurlijk niet de bedoeling).

De lichte verkleuringsissue die ik gisteren zag is er wel degelijk (nog steeds). Ook zie je dit niet makkelijk, maar als je bijvoorbeeld in Fargo een shot ziet van een besneeuwd parkeerterrein, is deze niet egaal wit, maar blauw, wit, rood. Juist in zo'n film mis je iets als zo'n sneeuwvlakte niet mooi wit is.

Verder nog iets "geks". In lichte vlakken zie ik soms horizontale witte strepen. Dit was zeer goed zichtbaar in de overgang van wit naar lichtbruin in de scène in The Fellowship of the Ring wanneer Frodo net wakker wordt in Rivendell. Ook... niet tof.

Filmgrain is inderdaad, zoals ik gisteren ook al opmerkte, minder zichtbaar dan bij de Epson. De trade-off met scherpte is een goede voor mij (oftewel, de scherpte gaat weinig achteruit in vgl met de mate van ruisreductie die hier tegenover staat). Maar, wat ik eerder ook al noemde, de instabiliteit en (als ik het goed interpreteer) lichte digitale ruis in scènes met beweging spreken weer ten nadele van de Pana. 

't Ziet er iig naar uit dat dit exemplaar terug zal moeten (wat er dan ook voor terug gaat komen).

To be continued...  ::) :)

Bart_R

De AX100 is opgehaald, en ik zal er een TW700 voor terug krijgen. Na alle voors en tegens tegen elkaar afgezet te hebben, lijkt me dat toch de beste optie. Dan maar wat meer (film)ruis zien en soms wat lichte screendoor. Maar hier kijg ik wel een, o.h.a,  strakker en aantrekkelijker beeld voor terug, en (hopelijk) een beamer die niet om de haverklap gerepareerd moet worden. Ook bevalt de drie jaars-garantie van Epson op zowel beamer als lamp mij bijzonder goed. Eindelijk kan ik rustig slapen :)  Nog een ruime week wachten en dan ga ik maar 's wat films bekijken zonder elke vierkante centimeter te analyseren ;).  Bedankt voor jullie geduld met mij :D