Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

Richard70… and 2 Guests are viewing this topic.

Koen K

Quote from: HuubF on February 17, 2021, 14:14:28[...] in een ABX test heb ik geen vertrouwen (want na een ABX ervaar je weer precies hetzelfde als daarvoor).

"Ik kan het horen, maar alleen als ik ook mag kijken". Het aloude credo.

chansig

#9926
Quote from: HuubF on February 17, 2021, 14:16:20
Er wordt mij wel eens verweten dat ik iets koop zonder dat ik het heb beluisterd. Jij koopt iets zonder dat het is gebouwd.

Dat vind ik een beetje ongewis. Maar ik begrijp de lol er van.

Ik ga toch geen speaker laten bouwen waarvan ik maar enigszins twijfel heb als het om de weergave kwaliteit gaat ?

Ik kan ook geen enkele reden bedenken dat dit zou gebeuren .


Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: Koen K on February 17, 2021, 14:21:15
"Ik kan het horen, maar alleen als ik ook mag kijken". Het aloude credo.

Dat is geen credo hoor. Een ABX is alleen zinvol als je er veel ervaring mee hebt. En ik vind het zo vermoeiend dat ik die ervaring nooit heb opgedaan.

Ik denk niemand op dit forum. We hebben het er wel vaak over, dat dan weer wel.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Quote from: chansig on February 17, 2021, 14:22:27
Ik ga toch geen speaker laten bouwen waarvan ik maar enigszins twijfel heb als het om de weergave kwaliteit gaat ?

Ik kan ook geen enkele reden bedenken dat dit zou gebeuren .


Gr. Hans

Nee die spieker meet snaarstrak. Net als de vorige.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Geert (gvc)

Quote from: HuubF on February 17, 2021, 14:24:21
Ik denk niemand op dit forum.
Dat schat je dan ook weer verkeerd in.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

HuubF

Quote from: gvc on February 17, 2021, 14:29:49
Dat schat je dan ook weer verkeerd in.

Je hebt een tamelijk lage dunk van mijn beoordelingsvermogen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Quote from: HuubF on February 17, 2021, 14:25:30
Nee die spieker meet snaarstrak. Net als de vorige.  ;)

En geeft ziel, beleving, natuurlijkheid etc weer.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Geert (gvc)

Quote from: HuubF on February 17, 2021, 14:31:06
Je hebt een tamelijk lage dunk van mijn beoordelingsvermogen.
Je demonstreert je beoordelingsvermogen zwart op wit op dit forum, ik hoef het resultaat enkel maar te lezen.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

HuubF

Quote from: chansig on February 17, 2021, 14:31:33
En geeft ziel, beleving, natuurlijkheid etc weer.

Gr. Hans

Dat gun ik je graag deze keer.  :inlove:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Quote from: gvc on February 17, 2021, 14:32:37
Je demonstreert je beoordelingsvermogen zwart op wit op dit forum, ik hoef het resultaat enkel maar te lezen.

Kennelijk heb je daar een probleem mee. Prima toch?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Koen K

Huub, wat maakt het nou zo moeilijk te aanvaarden dat een heel groot deel van de "beleving" niks met het geluid te maken heeft?

Geert (gvc)

Quote from: HuubF on February 17, 2021, 14:33:49
Kennelijk heb je daar een probleem mee. Prima toch?
Het verspreiden van misinformatie en andersdenkenden negatief afschilderen door hun telkens woorden in de mond te leggen bevalt me niet. Maar ik ben niet diegene die echt een probleem heeft.



Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

chansig

#9937
Quote from: HuubF on February 17, 2021, 14:32:59
Dat gun ik je graag deze keer.  :inlove:

Deze keer....grapjas. :D

Maar ik gun jou dat als je hier dan komt luisteren het ook gaat ervaren. Moet je wel beloven dat je je best gaat doen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

NAF

#9938
Quote from: HuubF on February 17, 2021, 14:24:21
Dat is geen credo hoor. Een ABX is alleen zinvol als je er veel ervaring mee hebt. En ik vind het zo vermoeiend dat ik die ervaring nooit heb opgedaan.

Ik denk niemand op dit forum. We hebben het er wel vaak over, dat dan weer wel.

Waarom zou je voor een ABX test veel ervaring moeten hebben?
Is het hele idee achter een ABX test nou net niet dat de tester zonder enige verstorende invloed een objectief beeld vormt van de waarneming?
Het lijkt mij dat veel ervaring op een gegeven moment ook een verstorende invloed kan zijn omdat men dan gaat proberen bepaalde dingen te horen die er volgens de ervaring gehoord zouden moeten kunnen worden.

Dat de uitkomst van ABX testing heel confronterend kan zijn dat dan weer wel.
New Audio Frontiers 845 SE Special Edition (Tentlabs modified)
PS Audio Perfectwave MkII met Bridge II
Klipschorns met modified top sectie (naar Volti audio) en Werner Jagusch crossovers

HuubF

Quote from: Koen K on February 17, 2021, 14:38:03
Huub, wat maakt het nou zo moeilijk te aanvaarden dat een heel groot deel van de "beleving" niks met het geluid te maken heeft?

Jij blijft maar denken dat ik dat ontken.

De grens tussen echte verschillen en inbeelding is niet te trekken. Je kunt hoogstens hopen dat in de loop der tijd het gevoel een beetje verandert in iets dat klopt.

Wat mij wel is gebleken is dat die inbeelding dan wel reusachtige proporties kan aannemen. Ik herinner me het geluid van apparaten die ik jaren geleden in huis heb gehad. En als ik ze dan weer eens in huis haal klopt dat ook. Wat mij ook gebleken is: belangrijke conclusies over apparaten of speakers kun je verifiëren in reviews over de hele wereld. En dat klopt eigenlijk erg vaak.

Dat maakt jouw strijd er één tegen een monster met tienduizenden koppen.

En mij maakt het niet uit, ik blijf me erover verbazen dat een kabeltje dat ik al een eeuwigheid in huis heb het in de huidige setting zo goed doet. Jammer genoeg doen veel mensen dat niet dus die blijven zitten met een geluid dat minder is dan zou hoeven.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Geert (gvc)

Quote from: NAF on February 17, 2021, 14:46:15Dat de uitkomst van ABX testing heel confronterend kan zijn dat dan weer wel.
Je zou er zomaar eens iets uit kunnen leren of tot bepaalde inzichten komen. Horror!
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

HuubF

Quote from: chansig on February 17, 2021, 14:43:32
Deze keer....grapjas. :D

Maar ik gun jou dat als je hier dan komt luisteren het ook gaat ervaren. Moet je wel beloven dat je je best gaat doen.

Gr. Hans

Natuurlijk Hans, wat zal het gezellig zijn als die pandemie achter de rug is en we weer een koppie koffie kunnen drinken.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Quote from: gvc on February 17, 2021, 14:49:58
Je zou er zomaar eens iets uit kunnen leren of tot bepaalde inzichten komen. Horror!

Ja dat bier altijd hetzelfde smaakt, er geen verschil zit tussen rode, witte wijn en rosé. Ik kijk er naar uit.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Geert (gvc)

Quote from: HuubF on February 17, 2021, 14:51:23
Ja dat bier altijd hetzelfde smaakt, er geen verschil zit tussen rode, witte wijn en rosé. Ik kijk er naar uit.
Verduidelijk je vergelijking eens, want ik ben er 100% zeker van dat je het verschil tussen bieren en wijnen perfect kan blindtesten. Dat doet men trouwens ook. Ook niet abnormaal, want je kan het verschil in samenstelling ook gewoon meten.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

HuubF

Quote from: gvc on February 17, 2021, 14:54:03
Verduidelijk je vergelijking eens, want ik ben er 100% zeker van dat je het verschil tussen bieren en wijnen perfect kan blindtesten. Dat doet men trouwens ook. Ook niet abnormaal, want je kan het verschil in samenstelling ook gewoon meten.

Maar alleen door mensen die er ervaring mee hebben. Vinologen proeven blind maar daar moeten ze dan wel voor zijn opgeleid.

Dat jij een keertje een ABX'je hebt gedaan maakt nog niet dat je het kunt inzetten bij je dagelijkse beslissingen in de Albert Heijn of je hifi setje.

Waarom heb jij trouwens een Teddy Pardo voeding?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Koen K

#9945
Quote from: NAF on February 17, 2021, 14:46:15
Is het hele idee achter een ABX test nou net niet dat de tester zonder enige verstorende invloed een objectief beeld vormt van de waarneming?

Inderdaad, de ABX is maar een hulpmiddel. Waar het op aan komt is inderdaad dat er geen andere manier dan het gehoor overblijft om iets te identificeren.

Quote from: HuubF on February 17, 2021, 14:47:50
Jij blijft maar denken dat ik dat ontken.

De grens tussen echte verschillen en inbeelding is niet te trekken. Je kunt hoogstens hopen dat in de loop der tijd het gevoel een beetje verandert in iets dat klopt.

Zeker wel. Als je het blind kan horen is het hoorbaar. Anders is het inbeelding.

Quote
Wat mij wel is gebleken is dat die inbeelding dan wel reusachtige proporties kan aannemen. Ik herinner me het geluid van apparaten die ik jaren geleden in huis heb gehad. En als ik ze dan weer eens in huis haal klopt dat ook. Wat mij ook gebleken is: belangrijke conclusies over apparaten of speakers kun je verifiëren in reviews over de hele wereld. En dat klopt eigenlijk erg vaak.

Dat maakt jouw strijd er één tegen een monster met tienduizenden koppen.

En mij maakt het niet uit, ik blijf me erover verbazen dat een kabeltje dat ik al een eeuwigheid in huis heb het in de huidige setting zo goed doet. Jammer genoeg doen veel mensen dat niet dus die blijven zitten met een geluid dat minder is dan zou hoeven.

Je zit in een cirkel van inbeelding en zelfbevestiging, maar omdat je je zelf niet kunt voorstellen dat dat zo is kan het blijkbaar niet waar zijn.

Ik vind in het inzicht dat kabeltjes niks doen met het geluid vooral de rust om niet elke keer iets te gaan klooien aan mijn set als het geluid even tegenvalt. Volgende week is het weer beter en dat kost mij dan geen duizenden euro's. Dat inzicht gun ik een ander ook. Ik besef dat ik jou niet ga overtuigen, daar ben je te oud en hardnekkig voor, maar ik hoop dat er misschien mensen nog niet zo ver in de 'rabbit hole' zitten dat ze het daglicht kwijt zijn.

Quote from: gvc on February 17, 2021, 14:54:03
Verduidelijk je vergelijking eens, want ik ben er 100% zeker van dat je het verschil tussen bieren en wijnen perfect kan blindtesten. Dat doet men trouwens ook. Ook niet abnormaal, want je kan het verschil in samenstelling ook gewoon meten.

Exact. En in de gastronomische wereld benut men het feit dat smaak niet het enige aspect is ten volle, in plaats van zich er slaaf van te maken.

Kwabbernoot

Quote from: HuubF on February 17, 2021, 14:47:50
<knip>
De grens tussen echte verschillen en inbeelding is niet te trekken. Je kunt hoogstens hopen dat in de loop der tijd het gevoel een beetje verandert in iets dat klopt.

1. Wat mij wel is gebleken is dat die inbeelding dan wel reusachtige proporties kan aannemen. Ik herinner me het geluid van apparaten die ik jaren geleden in huis heb gehad. En als ik ze dan weer eens in huis haal klopt dat ook.

2. Wat mij ook gebleken is: belangrijke conclusies over apparaten of speakers kun je verifiëren in reviews over de hele wereld. En dat klopt eigenlijk erg vaak.

<knip>
Even twee vragen aangaande bovenstaande.

1. Heb je wel eens gedacht dat jouw herinnering aan het geluid van componenten van vroeger de reden zou kunnen zijn van je hernieuwde zelfde ervaringen?

2. Werkt dat ook als je eerst de apparaten thuis beluisterd en pas daarna de reviews leest?

Groeten...

HuubF

Quote from: Kwabbernoot on February 17, 2021, 14:59:13
Even twee vragen aangaande bovenstaande.

1. Heb je wel eens gedacht dat jouw herinnering aan het geluid van componenten van vroeger de reden zou kunnen zijn van je hernieuwde zelfde ervaringen?

2. Werkt dat ook als je eerst de apparaten thuis beluisterd en pas daarna de reviews leest?

Groeten...

Punt 1: niet onmogelijk maar door de gruwelijke consequenties (uitsterving van het menselijk ras) onwaarschijnlijk.

Punt 2: pas had ik een dac in huis met de meest perfect mogelijke review maar ik vond hem erg tegenvallen. Dus dat punt is ook onwasrschijnlijk.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

i2Paq

#9948
Ik dacht even dat ik in het topic van HuubF zat  :crazy:

:D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

HuubF

Quote from: Koen K on February 17, 2021, 14:57:34
Inderdaad, de ABX is maar een hulpmiddel. Waar het op aan komt is inderdaad dat er geen andere manier dan het gehoor overblijft om iets te identificeren.

Zeker wel. Als je het blind kan horen is het hoorbaar. Anders is het inbeelding.

Je zit in een cirkel van inbeelding en zelfbevestiging, maar omdat je je zelf niet kunt voorstellen dat dat zo is kan het blijkbaar niet waar zijn.

Ik vind in het inzicht dat kabeltjes niks doen met het geluid vooral de rust om niet elke keer iets te gaan klooien aan mijn set als het geluid even tegenvalt. Volgende week is het weer beter en dat kost mij dan geen duizenden euro's. Dat inzicht gun ik een ander ook. Ik besef dat ik jou niet ga overtuigen, daar ben je te oud en hardnekkig voor, maar ik hoop dat er misschien mensen nog niet zo ver in de 'rabbit hole' zitten dat ze het daglicht kwijt zijn.

Exact. En in de gastronomische wereld benut men het feit dat smaak niet het enige aspect is ten volle, in plaats van zich er slaaf van te maken.

Ik moet wel in een cirkel van inbeelding en zelfbevestiging zitten anders krijg je je eigen wereldbeeld niet kloppend.

Dat geldt ook voor mezelf; ik kan weer niet geloven dat een ABX goed werkt. Anders zou ik moeten erkennen dat een Sony TA-FE370 versterker van 180 euro (nieuw) een topversterker is.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)