Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 40 Guests are viewing this topic.

Martin!!!

Quote from: Baardmannetje on March 28, 2018, 16:19:03
Er zijn (volgens mij door Harman) onderzoeken gedaan waaruit blijkt de de meeste luisteraars de meest neutrale weergave het best waarderen.

Veel mensen luisteren echter vooral met hun onderbuik en ogen.

:P

Smaken verschillen gelukkig!
mainly British stuff

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: MarkD on March 28, 2018, 16:14:30
Wanneer meet iets goed eigenlijk? Misschien is het antwoord daarop al voorbij gekomen, sorry, dat heb ik dan gemist... Is daar een bepaalde norm voor?

Naar mijn idee zit juist in dat goed meten iets uitermate subjectiefs... Welke targetcurve is de perfect neutrale? Ik snap best wel dat je bepaalde bulten en pieken niet wilt zien in een meting, maar hoe het frequentieverloop van een speaker precies moet (af)lopen lijkt mij juist iets waar een beetje speakerontwerper naar op zoek is (heilige graal) en waar je als consument vervolgens na beluistering je aankoop op baseert (toch weer smaak dus).

Voor het toepassen van DSP geldt eigenlijk hetzelfde, maar dan afgestemd op je eigen luisterruimte.

Een goede powerresponse. Zo min mogelijk vervorming. Zo groot mogelijke dynamiek.

Neutraal is gewoon zo recht mogelijk, dat kan tegenwoordig binnen de 1dB... En het liefst met een bereik tot wat een CD kan weergeven.

En inderdaad, er zijn mensen die een set willen die hun smaak vertegenwoordigd, ik vind dat een gruwel, en er zijn legio hifi-fabrikanten die daar heel handig op inspelen.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Martin!!! on March 28, 2018, 16:20:49
Smaken verschillen gelukkig!

Smaak laat ik over aan de muziek die ik beluister, niet aan de weergave daarvan.

:music:

MarkD

#6228
Bij zo recht mogelijk gaat er in mijn beleving een rechte lijn van punt A naar punt B. Dat is neem ik aan niet wat je bedoelt?

Die perfect neutrale targetcurve ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

MarkD

Zelf ben ik in het verleden trouwens ook veelvuldig met DSP/roomcorrectie in de weer geweest, dus ik snap de behoefte daaraan volkomen. Nu alleen nog DSP op de subwoofer.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Staaled

Quote from: MarkD on March 28, 2018, 16:14:30
Wanneer meet iets goed eigenlijk? Misschien is het antwoord daarop al voorbij gekomen, sorry, dat heb ik dan gemist... Is daar een bepaalde norm voor?

Naar mijn idee zit juist in dat goed meten iets uitermate subjectiefs... Welke targetcurve is de perfect neutrale? Ik snap best wel dat je bepaalde bulten en pieken niet wilt zien in een meting, maar hoe het frequentieverloop van een speaker precies moet (af)lopen lijkt mij juist iets waar een beetje speakerontwerper naar op zoek is (heilige graal) en waar je als consument vervolgens na beluistering je aankoop op baseert (toch weer smaak dus).

Voor het toepassen van DSP geldt eigenlijk hetzelfde, maar dan afgestemd op je eigen luisterruimte.
Die heilige graal is al redelijk gedocumenteerd door onderzoek van o.a. Toole.
Je dan komt uit op een gemiddelde voorkeur van luisterpanels.
Recht is zo een respons ( dus weergever plus ruimte ) iig niet . ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: MarkD on March 28, 2018, 16:29:53
Bij zo recht mogelijk gaat er in mijn beleving een rechte lijn van punt A naar punt B. Dat is neem ik aan niet wat je bedoelt?

Die perfect neutrale targetcurve ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

De perfecte power response zal van 20 tot 20000 Hz kaarsrecht zijn. En dan gemeten onder alle hoeken, hoppa gewoon tot 90°....

;D


op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Staaled on March 28, 2018, 16:41:22
Recht is zo een respons ( dus weergever plus ruimte ) iig niet . ;)

Ik wil daar best een boompje over opzetten...

;D

Uiteindelijk vind ik het recht plezieriger luisteren dan met een house curve, of hou noemen ze dat nu bij Harman..?

MarkD

Interessante materie wel. Bij dat verhaal van Toole kan ik me best iets voorstellen.

Als ik nu flauw zou willen doen over dat soort onderzoek zou ik kunnen zeggen dat een groep doorsnee luisteraars met een hoge mate van subjectiviteit bepalend is geweest voor het antwoord op de vraag of iets objectief recht meet. Maar dat ga ik hier niet zeggen. ;D
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Martin!!!

Quote from: Baardmannetje on March 28, 2018, 16:27:35
Smaak laat ik over aan de muziek die ik beluister, niet aan de weergave daarvan.

:music:

Hahaha gelijk heb je  ;D ook hier is een boompje over op te zetten

mainly British stuff

Staaled

#6235
Quote from: Baardmannetje on March 28, 2018, 16:49:11
Ik wil daar best een boompje over opzetten...

;D

Uiteindelijk vind ik het recht plezieriger luisteren dan met een house curve, of hou noemen ze dat nu bij Harman..?


Dat kan ook.
Zo weet je namelijk niet wat er bij mastering al aan saus over is gegaan.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

MarkD

Quote from: Baardmannetje on March 28, 2018, 16:45:52
De perfecte power response zal van 20 tot 20000 Hz kaarsrecht zijn. En dan gemeten onder alle hoeken, hoppa gewoon tot 90°....

;D

Rare smaak of bijzonder gehoor! ;)

Het menselijk gehoor registreert niet alle frequenties even luid, dus een kaarsrechte curve meet wel neutraal, maar klinkt niet zo...
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Staaled

Quote from: MarkD on March 28, 2018, 16:55:49
Interessante materie wel. Bij dat verhaal van Toole kan ik me best iets voorstellen.

Als ik nu flauw zou willen doen over dat soort onderzoek zou ik kunnen zeggen dat een groep doorsnee luisteraars met een hoge mate van subjectiviteit bepalend is geweest voor het antwoord op de vraag of iets objectief recht meet. Maar dat ga ik hier niet zeggen. ;D
Nee hoor.
Er zijn gewoon echte metingen aan te pas gekomen. Niets subjectiefs aan.
Vervolgens kijk je welke respons het meeste aanspreekt.

Vwb de optimale curve komt er nog wel meer om de hoek kijken.
Die varieert namelijk ook met het volume/SPL.

Mijns inziens spreek je altijd van een optimum, niet van een summum.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

MarkD

#6238
De metingen zelf zijn dan wel objectief, maar vervolgens is aan de panels voorgelegd welke het meest aanspreekt. Daar hangt toch wel degelijk een subjectief element mee samen? De grootste gemene deler uit de luisterpanels is dan het ijkpunt geweest voor wat als optimale curve moet worden beschouwd. Ik zou niet weten hoe je het anders zou moeten doen, maar dit kan wel verklaren waarom er ook veel mensen zijn die het liever minder neutraal willen hebben.

Zo luisteren er heel veel mensen graag naar Marco Borsato, maar gaat ie voor mij niet per se door voor neutraal. Sterker nog, ik walg van die vent zijn muziek! ;)

Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

chansig

TSja.....daarom is er statistiek uitgevonden toch ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Het is vrij simpel samen te vatten eigenlijk.

De vorm van EQ m.b.t. ons gehoor en voorkeur hoort gewoon in de opname te zitten. Weergave van studio tot huiskamer zou zo gelijk mogelijk moeten blijven. Dit kan enkel met neutrale weergevers. Aangezien opnames ook enorm variëren is ook hier een neutrale weergever aan te raden omdat je op deze manier nog wat met de bass of treble knopjes kan spelen indien nodig.

Wat blijkt: aan de hand van uitgebreide anechoische metingen kan men boven de Schroeder frequentie van de ruimte de respons van een luidspreker in een kamer vrij accuraat voorspellen. Daaronder is vooral de kamer de bepalende factor.

Aan de hand van -jaren- onderzoek hebben Toole, Olive, .. kunnen afleiden dat luidsprekers met een anechoische neutrale on-axis respons én een neutrale (lineaire) off-axis respons de hoogste scores behalen in blinde tests. Leeftijd, geografie - liefhebber of geen liefhebber..  maken geen verschil uit zo blijkt. Als we niet zien wat er speelt, blijkt de meest neutrale weergever als winnaar uit de bus te komen. Of je 't nu leuk vindt of niet  :) Aan de hand van deze studies hebben ze een algoritme uitgewerkt dat met 86% zekerheid kan bepalen hoe een luidspreker zal presteren in een blinde test ten opzichte van een andere luidspreker. Voor luidsprekers met beperkte diepgang was dit zelfs 97%.

Maarja..  :yawnee:


op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: MarkD on March 28, 2018, 17:17:10
....maar dit kan wel verklaren waarom er ook veel mensen zijn die het liever minder neutraal willen hebben...

Ik denk dat het met andere factoren te maken heeft. Marketing is een grote speler daarin...

Timvg

Neutraal is dan ook zo'n stom woord. Accuraat is een leuker woord.

chansig

#6243
Pffff...op naar Rheden. Panelen ophalen. Ik had de Twingo wel opgemeten, maar de Megane dus niet. Panelen zijn gewoon te groot om in de auto mee te nemen. Meten is weten, stom k*t gevoel ook...nooit naar luisteren. :D

Maar wel het geld achtergelaten, komt wel een oplossing.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markus2

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Sirius666

Quote from: Baardmannetje on March 28, 2018, 16:26:18
Een goede powerresponse. Zo min mogelijk vervorming. Zo groot mogelijke dynamiek.

Neutraal is gewoon zo recht mogelijk, dat kan tegenwoordig binnen de 1dB... En het liefst met een bereik tot wat een CD kan weergeven.

En inderdaad, er zijn mensen die een set willen die hun smaak vertegenwoordigd, ik vind dat een gruwel, en er zijn legio hifi-fabrikanten die daar heel handig op inspelen.

De welbekende speakers die je enkel met jazz/klassiek kan voeden en zeker geen rock/metal/edm enz. :D


Markus2

Quote from: MarkD on March 28, 2018, 16:55:49
Interessante materie wel. Bij dat verhaal van Toole kan ik me best iets voorstellen.

Als ik nu flauw zou willen doen over dat soort onderzoek zou ik kunnen zeggen dat een groep doorsnee luisteraars met een hoge mate van subjectiviteit bepalend is geweest voor het antwoord op de vraag of iets objectief recht meet. Maar dat ga ik hier niet zeggen. ;D

Volgens mij is er gekeken naar correlatie tussen wat recht meet, wat luisteraars als beste ervoeren en welke gemeten parameters de kritische factoren vormden om tot een conclusie te kunnen komen.
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Exxar

Vergeet niet dat bij dat meten altijd een dode kamer gebruikt wordt. Dan mag je met nog zo'n mooi rechtlijnig verloop van 20 tot 20000 uitpakken, in een huiskamer waar geleefd wordt zal dat altijd anders uitpakken.

De grootste gruwel vind ik de baspoorten aan de achterzijde van een luidspreker. In de dode kamer wordt altijd gemeten met de luidspreker in het midden van die kamer, op meters afstand van alle zijden. Ze zo'n perfect metende luidspreker dan in een kamer op bvb 50cm van een achterwand en boem, daar is het overdreven laag. Dan kun je in de weer met de meestal bijgeleverde foam pluggen om het laag te temmen, en als bonus wordt het midden ook al een stuk veranderd.

op eigen verzoek verwijderd.

#6248
 :clapping:

Verdiep je eens in het afstraalgedrag  van een speaker.

chansig

Wannner de bp aan de voorkant zit heb je hetzelfde probleem qua laag. Gewoon een paar subs incl dsp erbij en je krijgt een mooi resultaat.

Vanochtend even snel 1 van de 2 subs boven gezet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.