Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Martin!!!

Quote from: Baardmannetje on March 28, 2018, 15:35:58
Stel dat je ze beide in een voor hen optimale opstelling plaatst en ze beide hetzelfde frequentiespectrum laat weergeven, dan denk ik dat ze behoorlijk hetzelfde klinken.

Dat is het antwoord wat ik zocht, ze zijn dus anders, maar in de optimale meetstand klinken ze dus (behoorlijk) hetzelfde. Zonde om er extra poen tegen aan te gooien dus.

mainly British stuff

chansig

M'n oren beginnen een beetje te tuten en het staat niet eens heel hard. Demping is wat er moet gaan komen. Maar wel een lekker fundamentje in het laag. Loopt nu bij 45Hz af.

En ik heb last van drop outs. Tijdje niet en dan plots weer een paar achter elkaar.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martin!!!

Quote from: Baardmannetje on March 28, 2018, 15:38:06
Rare vraag...

De meest 'juiste' weergave is die het meest kan laten horen.

De C gaat lager en is dus de betere speaker.

Duidelijk.....  ;)

Maar dan weet je ook met de C niet of je werkelijk alles hoort wat op de bron staat!
mainly British stuff

chansig

Quote from: Martin!!! on March 28, 2018, 15:40:01
Dat is het antwoord wat ik zocht, ze zijn dus anders, maar in de optimale meetstand klinken ze dus (behoorlijk) hetzelfde. Zonde om er extra poen tegen aan te gooien dus.

Tsja.....volgens mij is dat nu juist iets wat de gemiddelde audiofiel niet erg vindt.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: Martin!!! on March 28, 2018, 15:42:29
Duidelijk.....  ;)

Maar dan weet je ook met de C niet of je werkelijk alles hoort wat op de bron staat!

In optimale ruimte zal hij binnen zijn specs het laten horen!!!!!

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martin!!!

Quote from: chansig on March 28, 2018, 15:43:02
Tsja.....volgens mij is dat nu juist iets wat de gemiddelde audiofiel niet erg vindt.  :D

Dat is eigenlijk wel het doel van de hobby, de economie draaiende houden!
mainly British stuff

op eigen verzoek verwijderd.

Tjonge zeg....

Die 8C's zijn fullrange, die M niet. Daarbij is de 8C zo ontworpen dat deze een zeer bijzonder afstraalgedrag heeft. Waardoor je minder last hebt van de akoestiek, erg knap gedaan. Dat ontbeert de M.

Maar als wij het je niet duidelijk kunnen maken, bekijk eens de site van D&D, of pm Martijn....

chansig

Quote from: Martin!!! on March 28, 2018, 15:45:06
Dat is eigenlijk wel het doel van de hobby, de economie draaiende houden!

En jezelf tevreden houden. En daar mag je best wel wat geld voor over de balk smijten.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Martin!!! on March 28, 2018, 15:42:29
Maar dan weet je ook met de C niet of je werkelijk alles hoort wat op de bron staat!

Want?

Martin!!!

#6209
Quote from: Baardmannetje on March 28, 2018, 15:46:43
Want?

Wellicht is er een nog betere weergever dan de C! Die dus nog meer kan laten horen!
mainly British stuff

op eigen verzoek verwijderd.


chansig

Nou laat er een betere weergever zijn, die geeft dus mogelijk nog beter weer wat. Maar dat is toch gewoon een logisch gevolg van wat er de hele tijd gezegd wordt ? Het gaat er niet om of de c de perfecte weergever is. Het gaat om de insteek dat je binnen je mogelijkheden op zoek gaat naar een weergave die overkomt met wat er op de bron staat.

Dat begint dus bij een goede speaker (de m is dat en de c is nog beterder, waar je ook het geld maar voor moet hebben), een fijne akoestiek etc....er lijkt gezocht te worden naar gaten in deze redenering. Maar die zijn er echt niet.

Enige is dat men zegt: Dat is niet mijn viesie op audio en hoe ik de weg bewandel. Nou lekker niet doen dan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martin!!!

Quote from: Baardmannetje on March 28, 2018, 15:45:46
Tjonge zeg....

Die 8C's zijn fullrange, die M niet. Daarbij is de 8C zo ontworpen dat deze een zeer bijzonder afstraalgedrag heeft. Waardoor je minder last hebt van de akoestiek, erg knap gedaan. Dat ontbeert de M.

Maar als wij het je niet duidelijk kunnen maken, bekijk eens de site van D&D, of pm Martijn....

Nou nou, tjonge zeg.....

Ik ben er uit  :thumbs-up: en begrijp het nu volkomen, een weergever die exact of perfect meet hoeft dus niet per definitie de "beste" te zijn, ik ging ervanuit de M het optimum was (althans zo had ik de laatste x pagina's uit dit topic gelezen, vandaar mijn vragen).... er is meer op de wereld!


mainly British stuff

chansig

Dan heb je echt niet goed gelezen. Want ik heb nergens gezegd dat de m de perfecte speaker is. Maar goed....je ziet wat er van komt als je denkt iets gelezen te hebben. Baard heeft het overigens ook niet gezegd anderen ook niet.

De nuance is al regelmatig gegeven, zojuist ook weer.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martin!!!

Quote from: Baardmannetje on March 28, 2018, 15:50:14
Laat zien!

Ik ken hem niet... ben alleen oprecht geïnteresseerd 
mainly British stuff

chansig

De c meet bv nog net even wat beter dan de Kii....en voor sommige zal die alleen daardoor al minder klinken. :D

Want iets wat goed meet kan niet goed klinken.  ;)

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Ik denk dat ik de dropouts al heb gevonden. De streamer is dan wel bedraad, maar de laptop waarop Deezer bv draait niet. Ws ga ik ook een draadje prikken tussen de laptop en de switch.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Martin!!! on March 28, 2018, 15:55:06
Ik ben er uit  :thumbs-up: en begrijp het nu volkomen, een weergever die exact of perfect meet hoeft dus niet per definitie de "beste" te zijn, ik ging ervanuit de M het optimum was (althans zo had ik de laatste x pagina's uit dit topic gelezen, vandaar mijn vragen).... er is meer op de wereld!

Ik krijg een tikkie het gevoel dat je een punt wilt maken...?

En, wat Hans zegt, niemand heeft volgens mij ergens geschreven dat die 8M de 'beste' speaker is. Hij is wel erg goed, en meet dus ook zo. Want een goedklinkende speaker zal ook goed meten. En en ruk metende speaker zal ook zo klinken.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: chansig on March 28, 2018, 16:01:29
Ik denk dat ik de dropouts al heb gevonden. De streamer is dan wel bedraad, maar de laptop waarop Deezer bv draait niet. Ws ga ik ook een draadje prikken tussen de laptop en de switch.

Gewoon een Spotify abonnementje nemen, kun je heerlijk met de app direct de streamer bedienen.

En dat hoor je!

;D

Roksan

Voor wie een beetje goed in Duits is....

Ik ga het proberen te begrijpen wat ze daar schrijven en wat jullie hier schrijven.

https://www.hifi-regler.de/wissenswertes_und_kaufberatung/praxis-tipps/stereo/lautsprecher_1.php
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

chansig

Nou...toitoitoi.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Roksan on March 28, 2018, 16:04:17
Ik ga het proberen te begrijpen wat ze daar schrijven en wat jullie hier schrijven.

Dit is een prima introductie in de akoestiek: https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=39454.0

Martin!!!

#6222
Quote from: Baardmannetje on March 28, 2018, 16:02:20
Ik krijg een tikkie het gevoel dat je een punt wilt maken...?

Dat klopt!

Jij toch ook!
Ik kon even mijn vinger er niet achter krijgen waarom twee verschillende weergevers die perfect meten anders klinken, ik heb er nu wel een beeld bij.

Voor mij is net als voor zovelen blijkbaar de perfect metende weergever niet de fijnste om naar te luisteren, getuige het feit dat ik hier thuis en setje Harbeth SHL5 heb staan  ;D
mainly British stuff

MarkD

Wanneer meet iets goed eigenlijk? Misschien is het antwoord daarop al voorbij gekomen, sorry, dat heb ik dan gemist... Is daar een bepaalde norm voor?

Naar mijn idee zit juist in dat goed meten iets uitermate subjectiefs... Welke targetcurve is de perfect neutrale? Ik snap best wel dat je bepaalde bulten en pieken niet wilt zien in een meting, maar hoe het frequentieverloop van een speaker precies moet (af)lopen lijkt mij juist iets waar een beetje speakerontwerper naar op zoek is (heilige graal) en waar je als consument vervolgens na beluistering je aankoop op baseert (toch weer smaak dus).

Voor het toepassen van DSP geldt eigenlijk hetzelfde, maar dan afgestemd op je eigen luisterruimte.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

op eigen verzoek verwijderd.

#6224
Quote from: Martin!!! on March 28, 2018, 16:10:58
Voor mij is net als voor zovelen blijkbaar de perfect metende weergever niet de fijnste om naar te luisteren, getuige het feit dat ik hier thuis en setje Harbeth SHL5 heb staan  ;D

Er zijn (volgens mij door Harman) onderzoeken gedaan waaruit blijkt de de meeste luisteraars de meest neutrale weergave het best waarderen.

Veel mensen luisteren echter vooral met hun onderbuik en ogen.

:P