Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 23 Guests are viewing this topic.

Huub-13

Waarom moet ik accepteren wat er op de bron staat?
Ik wil muziek horen zoals ik hem mooi vind.
Als ik daarvoor bijvoorbeeld de bassen en de hoge tonen wat aanpas houdt niemand me tegen.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

HuubF

Quote from: Baardmannetje on March 26, 2018, 08:40:36
Daar raak je een punt, ik word geenzins geil van een apparaat.

;D

De gedachte dat die test niet klopte omdat er geen significante verschillen werden gehoord vind ik wel bijzonder. Sowieso de hel logica van bovenstaande...

Geeft niet hoor!

Vergeet niet dat de Sony van die test van mij was. Ruud13 promootte het prul als goed-genoeg en dat wilde ik wel eens uitproberen. Maar helaas, de Sony wilde bij mij niet landen als goedkope vervanger van de Bryston (o.i.d.) die ik toen had staan. Mijn audio-geheugen zegt: op het eerste gehoor best OK, na een week onbeluisterbaar.

Ik heb zelfs 2 keer zo'n k@t-ding in huis gehad. Ze klonken identiek.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Raphie

Quote from: chansig on March 26, 2018, 09:16:03
@Raphie: leuke benadering. Enige waar we invloed op hebben is onze eigen ruimte, speakers en apparaten.

Gr. Hans
klopt helemaal, wanneer je dit mindful omarmt dan krijg je een hoop rust tussen de oren.
JBL PRX Power!

Raphie

Quote from: Huub-13 on March 26, 2018, 09:23:59
Waarom moet ik accepteren wat er op de bron staat?
Ik wil muziek horen zoals ik hem mooi vind.
Als ik daarvoor bijvoorbeeld de bassen en de hoge tonen wat aanpas houdt niemand me tegen.
dat is ook zo. Gelukkig is er geen smaakpolitie.
JBL PRX Power!

i2Paq

Quote from: chansig on March 25, 2018, 17:42:12
Bedankt...volgens mij had ik de subs ook nog niet met de BBQ. Overigens benieuwd welke functie de subjes boven gaan hebben. Misschien alleen om problemen mee aan te pakken. Misschien zijn ze helemaal niet nodig. Dan gaan ze in de verkoop...zijn echt prima dingen.

Gr. Hans

Mijn "probleem" tijdens de BBQ was het vervelende hoog; te aanwezig, te schel etc.
Weet niet meer of er gebrek aan laag was, dacht het niet.

De subs dragen zeker wat bij aan het prettige laag, misschien heb je ze boven niet nodig maar ik zou ze zeker voor beneden bewaren.
Tenzij je definitief verbannen bent naar zolder.

Pas dus op, het kan zo maar zijn dat je de woonkamer niet meer in komt  :D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

chansig

#6105
Quote from: Huub-13 on March 26, 2018, 09:23:59
Waarom moet ik accepteren wat er op de bron staat?
Ik wil muziek horen zoals ik hem mooi vind.
Als ik daarvoor bijvoorbeeld de bassen en de hoge tonen wat aanpas houdt niemand me tegen.

Je moet zeker niets. Ik leg mezelf die beperking op. Al ervaar ik het niet als een beperking. Maar dit is dus het punt waar onze insteek uit elkaar gaat.

Als in mijn ruimte nu een opname zo plat als een dubbeltje klinkt ga ik hem niet opkrikken met wat meer bas oid. Dan accepteer ik dat is wat er op de opname staat. Met de toevoeging dat ik weet dat mijn ruimte ook niet het summum is. En zoals Raphie al aangeeft...dat geeft mij zeker rust. Want ik heb binnen de mogelijkheden kunnen beïnvloeden wat ik kan beïnvloeden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

FWK

Quote from: Huub-13 on March 26, 2018, 09:23:59
Waarom moet ik accepteren wat er op de bron staat?
Ik wil muziek horen zoals ik hem mooi vind.
Als ik daarvoor bijvoorbeeld de bassen en de hoge tonen wat aanpas houdt niemand me tegen.

^^

Is volgens mij ook de essentie, luisteren naar muziek zoals jij het mooi vindt.
Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

scrutinizer

Quote from: chansig on March 26, 2018, 12:07:06
Je moet zeker niets. Ik leg mezelf die beperking op. Maar dit is dus het punt waar onze insteek uit elkaar gaat.

Als in mijn ruimte nu een opname zo plat als een dubbeltje klinkt ga ik hem niet opkrikken met wat meer bas oid. Dan accepteer ik dat is wat er op de opname staat. Met de toevoeging dat ik weet dat mijn ruimte ook niet het summum is. En zoals Raphie al aangeeft...dat geeft mij zeker rust. Want ik heb binnen de mogelijkheden kunnen beïnvloeden wat ik kan beïnvloeden.

Gr. Hans

Helder!!

Maar binnen jouw mogelijkheden en vanuit jouw visie. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

 Het is zeker zo dat ik de visie heb dat je binnen.de mogelijkheden op zoek gaat naar het weergeven van wat er daadwerkelijk op de bron staat.  Dat kan.in het ergste geval betekenen dat een viool als een drum klinkt...als men enorm heeft lopen prutsen. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Quote from: chansig on March 26, 2018, 12:43:13
Het is zeker zo dat ik de visie heb dat je binnen.de mogelijkheden op zoek gaat naar het weergeven van wat er daadwerkelijk op de bron staat.  Dat kan.in het ergste geval betekenen dat een viool als een drum klinkt...als men enorm heeft lopen prutsen. :D

Gr. Hans

:D ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

De hamvraag blijft...... Wat ligt er daadwerkelijk binnen een recording besloten?

En welke geluidsdrager en/of gebruikte gear is instaat deze los te weken? ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

DofN

Laten we eens beginnen met een akoestisch goede ruimte, een goede opstelling van je luidsprekers en MLP, luidsprekers die (samen) vanaf 20Hz tot 20.000Hz kunnen weergeven, luidsprekers die goed meten in een anechoic room, en een technisch goede versterker die de luidsprekers kan aansturen zonder te clippen. Kabels die niet stuk zijn en een CD-speler of een streamer of een tuner (allemaal technisch in orde). De rest is esoterie.

:popcorn:
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

scrutinizer

#6112
Abel, als jij daar genoegen mee neemt......... is het mij prima. :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

#6113
Quote from: activ on March 26, 2018, 07:40:04
Ik had mij verder niet in de discussie gemengd, maar ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat (hoewel ik niet weet of je het ook zo bedoeld). Er zijn hier in de discussie twee verschillende uitgangspunten, met beide is niets mis maar ze zijn wel echt verschillend. 
Jouw idee is dat je wilt dat jij het mooi vindt klinken en dan is het goed. Het andere idee is dat het moet klinken zoals het oorspronkelijk bedoeld is (of dat nou mooi is of niet).
Jij kunt dus met apparatuur etc. gaan sleutelen tot het naar je zin is, het andere "kamp" moet streven naar een ultieme neutraliteit.

Het laten klinken zoals het oorspronkelijk bedoeld is kan helemaal niet. In slechts een paar gevallen weet ik dat: voor de muziek die mijn kinderen hebben opgenomen (gitaar, drums, bas, zang) en klassiek. Bij het concert van Queens of the Stone Age een paar maanden geleden ontwaarde ik alleen een muur van geluid. Het concert van Fink een maandje later daarentegen biedt aanknopingspunten.

Wat de heren hier beweren is dat dit allemaal goed komt als je de akoestiek echt grondig aanpakt. Men glibbert helemaal weg bij de thuissituatie van Jerry, die het vinden van een WAF kennelijk allang heeft opgegeven. Jammer want Jerry is een schatje.

En apparatuur... ach dat is daar volledig ondergeschikt aan. :nopompom:

Maar... ik steek de hand in eigen boezem en ga ik ook maar eens iets doen aan die galm bij mij thuis. Want dat messcherpe stereobeeld bij Hans vind ik wel mooi.

edit: beetje vriendelijker gemaakt
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DofN

Quote from: scrutinizer on March 26, 2018, 13:17:12
Abel, als jij daar genoegen mee neemt......... is het mij prima. :)

Voor de meesten op dit forum zijn dit echter wel onhaalbare eisen. Dus genoegen nemen...... is niet helemaal de juiste woordkeuze in deze context.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

scrutinizer

#6115
De realiteit is dat het concertgebouworkest in het orkestgebouw niet scherp afgetekend klinkt.....
De plaats en afstand die de luisteraar heeft t.o.v. het orkest bepaalt, buiten luidheid, de harmonische die zich ontwikkelen tot ons gehoor.
Het zicht daarentegen maakt hierin veel goed. De harmonische qua klank ook. :)

En ook hier heb je voorstanders van rij 2 of rij 11 .....

Geen mens hetzelfde. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

#6116
Quote from: doorofnight on March 26, 2018, 13:39:03
Voor de meesten op dit forum zijn dit echter wel onhaalbare eisen. Dus genoegen nemen...... is niet helemaal de juiste woordkeuze in deze context.

Ik zie het als exoterie in deze context.......
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Quote from: scrutinizer on March 26, 2018, 12:53:41
De hamvraag blijft...... Wat ligt er daadwerkelijk binnen een recording besloten?

Even een utopie situatie: alles functioneert optimaal. Zou je deze vraag dan nog stellen ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Quote from: chansig on March 26, 2018, 15:33:54
Even een utopie situatie: alles functioneert optimaal. Zou je deze vraag dan nog stellen ?

Gr. Hans

Ik had hem al gesteld. Toch?  :)
Wat is optimaal, Hans?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

@Huub: als die muur van geluid ook op de opname staat dan wil je dat dan toch horen en niet een messcherpe plaatsing ? Als dat laatste er wel op staat dan wil ik dat ook horen.

Het aanhalen van concerten heeft mijn inziens niets te maken met wat er op de cd staat. En of iemand op rij 1 of 2 zit maakt voor thuis ook niets uit. De keuzes zijn al gemaakt..enige wat je kan doen is deze keuzes tot je te laten komen zonder oordeel. Men wilt schijnbaar toch beïnvloeden waar een ander al heeft gekozen....om dan te zeggen dat het zo lekker realistisch klinkt. Dat deel ik dus niet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: scrutinizer on March 26, 2018, 15:42:41
Ik had hem al gesteld. Toch?  :)
Wat is optimaal, Hans?

Een weergave waar geen twijfel over bestaat, dus die weergeeft wat er is. Niets meer en niets minder. En zou je dan de vraag nog stellen ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Quote from: chansig on March 26, 2018, 15:42:58
@Huub: als die muur van geluid ook op de opname staat dan wil je dat dan toch horen en niet een messcherpe plaatsing ? Als dat laatste er wel op staat dan wil ik dat ook horen.

Het aanhalen van concerten heeft mijn inziens niets te maken met wat er op de cd staat. En of iemand op rij 1 of 2 zit maakt voor thuis ook niets uit. De keuzes zijn al gemaakt..enige wat je kan doen is deze keuzes tot je te laten komen zonder oordeel. Men wilt schijnbaar toch beïnvloeden waar een ander al heeft gekozen....om dan te zeggen dat het zo lekker realistisch klinkt. Dat deel ik dus niet.

Gr. Hans

;D

Ik denk dat je daar, ongeacht jou of wie zijn setup ook,  niet onderuit komt.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Waar kom je niet onderuit?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Quote from: chansig on March 26, 2018, 15:44:55
Een weergave waar geen twijfel over bestaat, dus die weergeeft wat er is. Niets meer en niets minder. En zou je dan de vraag nog stellen ?

Gr. Hans

Ik denk dat je hier teveel vraagt, Hans.

Er is geen situatie bedenkelijk waar geen twijfel over bestaat.
Eerder minder...Meer is een utopie ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....