Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 41 Guests are viewing this topic.

HuubF

#4950
Quote from: Baardmannetje on May 15, 2017, 16:59:22
;D

Kan mij zo snel even niet iets bedenken dat beter meet maar slechter klinkt, iemand?

Ja ik, alleen andersom. Mijn speakers meten slechter maar klinken voor mij beter.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: chansig on May 15, 2017, 17:01:27
Digitaal randje, dun, scherp, vlak, weinig betrokkenheid, geen natuurlijkheid etc. Voldoende toch ?

Oh! Subjectief gezeur in het niets.

Dan ga ik maar weer...

;D

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: HuubF on May 15, 2017, 17:02:59
Ja ik, alleen andersom. Mijn speakers meten slechter maar klinken voor mij beter.  ;)

Ongelooflijk, vind ik dat.

Echt.

:confused:

Markus2

#4953
Quote from: HuubF on May 15, 2017, 17:02:59
Ja ik, alleen andersom. Mijn speakers meten slechter maar klinken voor mij beter.  ;)

Oké, de speakers. En de verschillende speakers in jouw ruimte, zijn daar metingen van? Die zou je kunnen gebruiken bij het bepalen van wat eventueel (meest) "neutraal" was (is) en waarvan je dient af te wijken om te komen tot hetgeen jij zo waardeert in de weergave.

Groet, Mark

Ik weet het antwoord, maar het gaat om waar ik op doel.
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

Quote from: Baardmannetje on May 15, 2017, 17:05:56
Ongelooflijk, vind ik dat.

Echt.

:confused:

Denk je dat jouw speakers in jouw ruimte recht meten dan? Die van mij klinken al een beetje warmer by design dus ze hebben al een voorsprongetje. Lekker hoor!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Quote from: HuubF on May 15, 2017, 17:00:59
Nu breekt mijn klomp. Waar haal jij vandaan dat ik dat zou kunnen denken? :bigsmile:

Ik sluit niet uit dat je het beter vindt klinken maar waar zijn alle mitsen en maren die wij onmiddellijk voor de voeten geworpen krijgen op 10 fora? Ik doe dat notabene netjes door je een handzaam lijstje te schenken om je bevinding te toetsen, inclusief de non-believers puntjes. Ik hoor al 1,5 sessie dat die speakers wel wat meer autoriteit kunnen gebruiken en nu wordt het gebracht als een Grote Verbetering. Jij kon je daar niet in vinden. Vandaar mijn minzame 'tuurlijk'. :)

Mijn lont is wat kort maar de stemming is OK.  :hehe:

Nee niet dat ik het beter vind klinken maar dat het daadwerkelijk beter is. Het stond namelijk niet bij je opsomming aan mogelijkheden.

Plaatsing ed zou prima kunnen, maar zoals al een keer of wat geschreven is een andere plek voor de speakers geen optie. My-fi zijn we allemaal mee bezig..andere weet ik even niet meer.

De kans is overigens aanwezig dat je het hier niet beter vind klinken. Zou ik trouwens normaal vinden, want we streven een ander geluid na.

Schijnbaar betekent het woord "autoriteit" niet voor iedereen hetzelfde....maar die discussie mag MAW met je voeren. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

De makers van de app maar eens een mail gestuurd. Ik ben benieuwd. Volgens Deezer zit het in ieder geval niet bij hen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

#4957
Quote from: chansig on May 15, 2017, 17:07:44
... maar dat het daadwerkelijk beter is...

Nee staat er inderdaad niet bij. Het lijkt me namelijk dat je dat zo snel niet kunt beslissen als je ze maandenlang prima vond klinken. :-*

We zien het de komende dagen wel.  :coffee:  :popcorn: :angel:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Gelukkig heb ik niet zo lang nodig.

Quote from: HuubF on May 15, 2017, 17:16:49
Het lijkt me namelijk dat je dat zo snel niet kunt beslissen als je ze maandenlang prima vond klinken. :-*

Dit vind ik een hele rare ietwat bijzondere redenatie.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

#4959
Zo, even dagje werken en 4 pagina's aan reacties erbij.

Beste Hans, wat die Arc doet moet ook kunnen in de DSP van je speakers, die zit er niet voor niets in toch? Vraag de mannen van D&D om dit voor je in te stellen. Eerlijk gezegd snap ik niet waarom dat nu nog steeds niet gebeurd is. Als zo'n Arc zoveel verbetering geeft, dan is er iets substantieels niet goed met de plaatsing van je speakers in je ruimte, of de speakers zelf. Dat is een fundamenteel probleem dat je bij de bron moet oplossen, niet met een lapmiddel.

Gr. Walter

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: HuubF on May 15, 2017, 17:07:31
Denk je dat jouw speakers in jouw ruimte recht meten dan? Die van mij klinken al een beetje warmer by design dus ze hebben al een voorsprongetje. Lekker hoor!

Nee, tuurlijk denk ik dat niet. Ze meten wel behoorlijk recht in een dode kamer. Of in een hele grote ruimte met een kort meetmoment. Vervolgens zet je je mooi recht metende speakers in je kamer. Om dan van de potentie van de speaker te genieten moet je wel iets aan de akoestiek doen. Gelukkig kom je met een DSP kom je heel ver.

Zo kom je uiteindelijk wel bij een resultaat dat niet ver van datgene dat de masteraar voor ogen had ligt.

Smaak interesseert mij niet. Echt niet.

op eigen verzoek verwijderd.

#4961
Quote from: Contour on May 15, 2017, 17:45:05
Als zo'n Arc zoveel verbetering geeft, dan is er iets substantieels niet goed met de plaatsing van je speakers in je ruimte, of de speakers zelf. Dat is een fundamenteel probleem dat je bij de bron moet oplossen, niet met een lapmiddel.

Je hebt weinig benul van akoestiek valt mij op...

En waarom is iets als ARC een lapmiddel?

Contour

Met goed opgestelde speakers en wat absorbie op de eerste reflectie punten ben je al een heel eind op weg met je akoestiek, in het gebied boven de 300Hz zou het dan redelijk netjes moeten zijn en vrij uniform in de ruimte. Als je met DSP gaat werken corrigeer je meer voor 1 bepaalde positie, de energiebalans van het afgestraalde geluid in de ruimte wordt dan om de zeep geholpen.

Zo'n Arc kast best wat helpen, maar als het nu echt zo'n grote verbetering is als Hans aangeeft, dat rammelt er nog iets aan de basis, dus de opstelling of de speakers zelf, of gevalletje myfi.

Groetjes Walter

op eigen verzoek verwijderd.

Staande golven poets je echt niet weg met 'wat' schuiven met je speakers en 'wat' absorptie... De ellende zit niet boven de 300Hz, juist eronder.

Misschien je eens verdiepen in de materie?

HuubF

Quote from: Baardmannetje on May 15, 2017, 17:45:15
Nee, tuurlijk denk ik dat niet. Ze meten wel behoorlijk recht in een dode kamer. Of in een hele grote ruimte met een kort meetmoment. Vervolgens zet je je mooi recht metende speakers in je kamer. Om dan van de potentie van de speaker te genieten moet je wel iets aan de akoestiek doen. Gelukkig kom je met een DSP kom je heel ver.

Zo kom je uiteindelijk wel bij een resultaat dat niet ver van datgene dat de masteraar voor ogen had ligt.

Smaak interesseert mij niet. Echt niet.

Dat begrijp ik bijna allemaal, hoor!  :)

Maar wat ik niet begrijp is dat je zegt dat smaak jou niets interesseert. Dat veronderstelt dat je toch een beetje het gevoel hebt dat het aardig 'recht klinkt' in je huiskamer. Ik geloof daar niets van. Je speakers klinken in mijn oren heus wel goed ('lekker') maar ik beschouw dat toch als een smaak-oordeel.

In zijn algemeenheid constateer ik alhier een groepje mensen dat wel érg strak in de leer is. En als ze zelf eens iets constateren hebben ze, naar eigen oordeel, uiteraard gelijk. En de anderen willen het maar niet begrijpen.  :)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Hallo Hans,

Kun jij zien wat de ARC heeft gecorrigeerd, welke frequenties heeft hij aangepast?

Gr. Walter

chansig

Quote from: Contour on May 15, 2017, 17:45:05
Zo, even dagje werken en 4 pagina's aan reacties erbij.

Beste Hans, wat die Arc doet moet ook kunnen in de DSP van je speakers, die zit er niet voor niets in toch? Vraag de mannen van D&D om dit voor je in te stellen. Eerlijk gezegd snap ik niet waarom dat nu nog steeds niet gebeurd is. Als zo'n Arc zoveel verbetering geeft, dan is er iets substantieels niet goed met de plaatsing van je speakers in je ruimte, of de speakers zelf. Dat is een fundamenteel probleem dat je bij de bron moet oplossen, niet met een lapmiddel.

Gr. Walter

De speakers zijn ws ruk en ik ga de mannen van Dutch & Dutch toch niet vragen om een lapmiddel toe te passen ????

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

#4967
Quote from: Contour on May 15, 2017, 17:56:47
Zo'n Arc kast best wat helpen, maar als het nu echt zo'n grote verbetering is als Hans aangeeft, dat rammelt er nog iets aan de basis, dus de opstelling of de speakers zelf, of gevalletje myfi.

Groetjes Walter

Maar is jouw definitie van groot dezelfde als die van mij. Ook jij mag hier met MAW over van gedachten wisselen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

#4968
@Baarmannetje,

Ik ben hier weken bezig geweest met plaatsing van meerdere vierkante meter aan absorbie en de speaker posities alles op gehoor en met logisch nadenken over eerste reflecties etc. Toen het goed klonk is alles nagemeten, klopt precies nu, zeer uniforme en correcte nagalmtijd over het volle frequentiebereik en een vlakke frequentie responsie op dr luisterplek, dit zonder enige DSP.

Gr. Walter

chansig

Quote from: Contour on May 15, 2017, 18:08:18
Hallo Hans,

Kun jij zien wat de ARC heeft gecorrigeerd, welke frequenties heeft hij aangepast?

Gr. Walter

Hij geeft een target aan. Ik ben er verder nog niet zo ingedoken qua mogelijkheden ed. Ik laat hem tot 400 Hz corrigeren.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: HuubF on May 15, 2017, 18:07:31
Maar wat ik niet begrijp is dat je zegt dat smaak jou niets interesseert. Dat veronderstelt dat je toch een beetje het gevoel hebt dat het aardig 'recht klinkt' in je huiskamer. Ik geloof daar niets van. Je speakers klinken in mijn oren heus wel goed ('lekker') maar ik beschouw dat toch als een smaak-oordeel.

Ah!

Nu wil het geval dat ik dezelfde streamer als Hans heb. Net twee dagen langer... Pas nu ben ik tevreden over het geluid. Met room correction dus. Ik heb dat wat jij als lekker beschouwd altijd als behoorlijk hinderlijk ondervonden. Waarom niet eerder aan de DSP? Simpel, omdat ik geen oplossing vond die naar mijn zin was. Nu dan eindelijk wel. Kan het beter? Vast, maar ik ga niet investeren in akoestiek in deze hut aangezien we hier geen jaar meer wonen.

Ik vind het mijn plicht als muziekliefhebber om zoveel als mogelijk te proberen de weergave te laten zijn zoals de masteraar het bedoeld heeft. Heb je zijn of haar werkruimte wel eens gezien?

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Contour on May 15, 2017, 18:12:54
Ik ben hier weken bezig geweest met plaatsing van meerdere vierkante meter aan absorbie en de speaker posities alles op gehoor en met logisch nadenken over eerste reflecties etc. Toen het goed klonk is alles nagemeten, klopt precies nu, zeer uniforme en correcte nagalmtijd over het volle frequentiebereik en een vlakke frequentie responsie op dr luisterplek, dit zonder enige DSP.

Graag plotjes in plaats van praatjes.

;)

Contour

#4972
Ik heb zelf helaas geen plotjes beschikbaar, maar het verdict van Jeroen Dezaire van Daudio was: niks meer aan doen, genieten zo!

(Wat mij er niet van weerhoud om nog verder te tunen, het kan altijd beter namelijk)

Verder als je perse alle ruimte ellende wilt uitsluiten, schaf dan een goede hoofdtelefoon aan en laat deze behandelen volgens van der Heide.

Gr. Walter


frank2

Ik heb de arc ook, mooi systeem maar het heeft nadelen, hij corrigeert ook buiten het opgegeven gebied, weliswaar minimaal maar hoorbaar, je kunt het in het hoog waarnemen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Markus2

Quote from: Contour on May 15, 2017, 18:12:54
@Baarmannetje,

Ik ben hier weken bezig geweest met plaatsing van meerdere vierkante meter aan absorbie en de speaker posities alles op gehoor en met logisch nadenken over eerste reflecties etc. Toen het goed klonk is alles nagemeten, klopt precies nu, zeer uniforme en correcte nagalmtijd over het volle frequentiebereik en een vlakke frequentie responsie op dr luisterplek, dit zonder enige DSP.

Gr. Walter

Moet je nagalmtijd van de eigen ruimte wel wenselijk vinden? DSP is ook geen noodzaak teneinde een goed klinkend geheel te verkrijgen, maar wèl verdomd handig als men niet de mogelijkheden geniet de schapen aan het plafond te hijsen.

Groet, Mark :)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1