Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 41 Guests are viewing this topic.

twani

#4775
Quote from: chansig on May  6, 2017, 20:08:49
Dan heb ik moeite om me hierin te verplaatsen....ws omdat ik mijn eigen beleving beter snap dan die van Huub.

Gr. Hans

Daarin zal jij denkelijk de enige niet zijn :D

HuubF

#4776
Quote from: Contour on May  6, 2017, 20:20:51
Volgende keer zou ik het luisterbezoek wanneer mogelijk veel langer maken, ik heb het gevoel dat een langere luistersessie jullie zou helpen elkaars standpunten en de verschillen in weergave van beide sets beter te onderkennen...  :colgate:

Maar wel cool dat jullie hier op het forum soms hard tegen hard gaan, maar dan toch gewoon lekker samen gaan luisteren, leuk ook van dat cadeau van Huub voor je dochter.

Ach hard tegen hard... in de loop der jaren leer je elkaar nét genoeg kennen om het niet uit de hand te laten lopen. We hebben er gisteren nog flink over gediscussieerd. Ik heb af en toe een periode dat ik fanatiek op zoek ben naar een mooi geluid. Daarin neem ik dan alle luisterindrukken mee die ik de afgelopen jaren heb opgedaan, ook bij Hans. Dus ik weet precies welk geluid ik wil hebben en zoek daar speakers en apparaten bij. Daar heb ik het dan druk mee want als je snel en veel wisselt lijkt zelfs een (duur) kabeltje het geluid te kunnen veranderen.

Hans ziet dat met enig afgrijzen aan en probeert me dan een heel klein beetje tegen mezelf te beschermen.  :wub:

Ik neem mijn luisterindrukken serieus, Hans denkt bij het horen van verschillen eerder dat zijn oren hem bedonderen. Dat is precies de discussie die we al 12 jaar op al die forums hebben.

En dat zorgt nu ook voor een tekenende situatie: Hans begrijpt niet dat ik zijn speakers voor de pause tamelijk gewoontjes vond en na de pause juist erg goed. Dat is natuurlijk ook een beetje vreemd. En ik begrijp weer niet dat hij dat zelf niet hoort.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

En 10 uur langer gaat ook geen donder uitmaken. Ik wil overigens best wel meenemen dat de lamp/tegels na de pauze iets deden. Dat ik daar dan pas achter kom nadat alles weg is, is dan wel weer jammer. Kan het dus niet reproduceren. Tegelijkertijd wordt de moeite om 300 euro uit te gaan geven aan iets wat mogelijk anders klinkt (en niet dus voor mij niet beter) en tegelijkertijd totaal van de zotte is dat het iets zou doen, wel steeds groter.

Daarbij moet de lamp op een plek staan waar ik hem niet wil hebben. Tegels zou kunnen maar dan wel in de vorm van de bodemplaat van de speakers. Of gewoon een stuk kleiner...alla badkamer tegels.

Over dat bedonderen. Dat klopt....een verandering in geluid welke zou moeten komen door een kabel, apparaat of wat dan ook, benader ik altijd met scepsis. Ik ben het met Huub eens dat wanneer iets consistent is en blijft waarom je dan iets niet zou moeten/kunnen kopen. Stukje ratio houdt me dan vaak tegen.

Wat ik echt onbegrijpelijk vindt is dat Huub geen verschil ervaart met de speakers in/uit de kast, maar wel een verschil hoort tussen bv DAC's. Dan raak ik Huub echt kwijt. Heeft praten mijn inziens ook weinig nut meer.

Maar die beweging zie ik bij meer echte die hard audiofielen: Het onwaarschijnlijke horen en het voor de hand liggende bagatelliseren.

En dat hard tegen hard valt overigens ook wel mee. Op naar Huub met de Sonos onder mijn arm.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

#4778
Ga je naar Huub vandaag?

chansig

Nee...was meer om aan te geven dat een discussie niet direct zorgt voor afstand. Zal ws binnenkort wel een keer gaan gebeuren.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

#4780
Quote from: chansig on May  7, 2017, 10:04:31
... Wat ik echt onbegrijpelijk vindt is dat Huub geen verschil ervaart met de speakers in/uit de kast, maar wel een verschil hoort tussen bv DAC's. Dan raak ik Huub echt kwijt. Heeft praten mijn inziens ook weinig nut meer.

Maar die beweging zie ik bij meer echte die hard audiofielen: Het onwaarschijnlijke horen en het voor de hand liggende bagatelliseren...

In mijn audiofiele brein zie ik 3 soorten verschillen:
1. Akoestische dingetjes, zoals het kiezen van huis en inventaris, verplaatsen van je speakers en het ophangen van slaapzakken.
2. Esoterische dingen, zoals gehakt. Het lukt vreemd genoeg om daar wetmatigheden in te ontdekken.
3. Apparaten en kabels.

Die akoestische dingen weet je op een gegeven moment wel. Ik denk zelfs dat je brein daar wel iets verzachtends op weet te verzinnen.

De esoterica beïnvloedt de rest. Geloof het of niet, ik vind het bijzonder prettig want goedkoper dan een spanplafond.

Al die apparaten en kabels beïnvloeden alles natuurlijk ook. Als je ineens een superstrak laag hebt kan lijkt de akoestiek even minder belangrijk.

Dus als ik mijn speakers in de kast heb of erop maakt inderdaad niet zoveel uit. Het karakter van de speakers verandert niet echt en de invloed van lamp, tegels en perfecte Naim rendering zorgen voor een zonnig strak laag. Of je de speakers nou aan het plafond hangt, op de kast zet, achter de bank plaatst of in de kast schuift.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Quote from: HuubF on May  7, 2017, 10:17:05
Dus als ik mijn speakers in de kast heb of erop maakt inderdaad niet zoveel uit. Het karakter van de speakers verandert niet echt en de invloed van lamp, tegels en perfecte Naim rendering zorgen voor een zonnig strak laag. Of je de speakers nou aan het plafond hangt of achter de bank plaatst.


Totaal onlogisch (voor mij) en zoals aangegeven kan/wil ik hier verder niets tegenin brengen. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

In het duitse zelfbouw magazine 'hobbyhifi' spreken ze altijd over toename van ruimtelijkheid door het toevoegen van een goede subwoofer. Omdat onze hersenen dan minder moeite hoeven doen om het diepe laag 'erbij te moeten verzinnen' blijft er meer over om het ruimtelijke plaatje te reconstrueren. Ik denk dat je dit wel breder kan trekken, door goede kabels en apparatuur die niets fout doet, kunnen wij ons meer richten op de 3 D afbeelding. Het klinkt dan hetzelfde maar de gehele beleving is beter.

HuubF

Quote from: chansig on May  7, 2017, 10:21:27
Totaal onlogisch (voor mij) en zoals aangegeven kan/wil ik hier verder niets tegenin brengen. :D

Gr. Hans

Een effect van de tegels en lamp is dat akoestische zaken wat minder belangrijk worden. Technische dingen worden ook wat minder belangrijk. Maar niet onbelangrijk want ik zie het als een extra stap, geen vervanging. Please try it at home yourself.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Markus2

Quote from: Contour on May  7, 2017, 10:23:14
In het duitse zelfbouw magazine 'hobbyhifi' spreken ze altijd over toename van ruimtelijkheid door het toevoegen van een goede subwoofer. Omdat onze hersenen dan minder moeite hoeven doen om het diepe laag 'erbij te moeten verzinnen' blijft er meer over om het ruimtelijke plaatje te reconstrueren. Ik denk dat je dit wel breder kan trekken, door goede kabels en apparatuur die niets fout doet, kunnen wij ons meer richten op de 3 D afbeelding. Het klinkt dan hetzelfde maar de gehele beleving is beter.

Nee, je zou je er juist minder op hoeven richten. Vanzelfsprekend is het 3D er gewoon.
En; Wanneer heb je die kabels te pakken...?

Ik ben van mening dat je een verband maakt, wat er niet is.

Het is zeker zo dat de hersenen zaken in bepaalde mate vereffenen (weglaten, verminderen, toevoegen, verzinnen).

Groet, mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Sirius666

#4785
Quote from: Contour on May  7, 2017, 10:23:14
In het duitse zelfbouw magazine 'hobbyhifi' spreken ze altijd over toename van ruimtelijkheid door het toevoegen van een goede subwoofer. Omdat onze hersenen dan minder moeite hoeven doen om het diepe laag 'erbij te moeten verzinnen' blijft er meer over om het ruimtelijke plaatje te reconstrueren. Ik denk dat je dit wel breder kan trekken, door goede kabels en apparatuur die niets fout doet, kunnen wij ons meer richten op de 3 D afbeelding. Het klinkt dan hetzelfde maar de gehele beleving is beter.
Quote from: chansig on May  7, 2017, 10:21:27
Totaal onlogisch (voor mij) en zoals aangegeven kan/wil ik hier verder niets tegenin brengen. :D

Gr. Hans

Op dit forum vind ik het opvallend dat er opvallend weinig naar de betrokken speakers wordt gekeken. Bij de Guru's kan het nl. wel degelijk kloppen....ze presteren het meeste laag indien dicht tegen een achtermuur....dat staan ze bij Huub, zowel in als uit de kast :D Nog steeds onbegrijpelijk dat ik ze toen niet heb gehoord, ze zijn toch een beetje Huub's basis geworden.

Quote from: Contour on May  7, 2017, 10:23:14
In het duitse zelfbouw magazine 'hobbyhifi' spreken ze altijd over toename van ruimtelijkheid door het toevoegen van een goede subwoofer. Omdat onze hersenen dan minder moeite hoeven doen om het diepe laag 'erbij te moeten verzinnen' blijft er meer over om het ruimtelijke plaatje te reconstrueren. Ik denk dat je dit wel breder kan trekken, door goede kabels en apparatuur die niets fout doet, kunnen wij ons meer richten op de 3 D afbeelding. Het klinkt dan hetzelfde maar de gehele beleving is beter.

Laag is er of niet, de Elac' die ik nu heb gaan minder laag dat de Jamo's die ik had en momenteel zonder sub is het stereobeeld minder vol. Een sub vult dit mooi aan, daar heb je je hersenen echt niet bij nodig. Ik mis het laag van m'n sub absoluut en en ik heb mijzelf er nooit op betrapt dat ik diep laag erbij hoef te verzinnen. Beetje vreemd ook?

Wat is het verschil trouwens tussen ruimtelijkheid en een 3d afbeelding?

Contour

Ja, als je de frequentie curve ziet, dan is het vrij duidelijk dat deze Guru speakers dicht bij een wand het beste laag geven.

Robiwan

Quote from: Contour on May  7, 2017, 10:52:21
Ja, als je de frequentie curve ziet, dan is het vrij duidelijk dat deze Guru speakers dicht bij een wand het beste laag geven.

Praktisch ook erg fijn, staat minder in de weg. Mijn Naim Allae speakers moeten ook zo dicht mogelijk op de achterwand volgens de handleiding voor een zo "recht" mogelijke curve. Het klinkt dan ook het meest in balans en de "akoestiek" speelt dan op het gehoor ook minder mee. Plaatsing verder vanaf de achterwand maakt het geluid niet ruimtelijker wel dunner. Ik ben dus erg blij met deze speakers :)
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

chansig

Quote from: Contour on May  7, 2017, 10:23:14
door goede kabels en apparatuur die niets fout doet

Wat betekent niets fout doen voor jou dan ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: HuubF on May  7, 2017, 10:25:24
Een effect van de tegels en lamp is dat akoestische zaken wat minder belangrijk worden. Technische dingen worden ook wat minder belangrijk. Maar niet onbelangrijk want ik zie het als een extra stap, geen vervanging. Please try it at home yourself.

Dat hoor ik dan wel als ik bij jou ben.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

#4790
Quote from: chansig on May  7, 2017, 12:21:11
Dat hoor ik dan wel als ik bij jou ben.

Dat vraag ik me af. Ik zit al de hele ochtend heerlijk naar het gecomprimeerde NPO 4 geluid te luisteren en heb het gevoel dat ik er een beetje bij ben. Gistermiddag begon ik dat gevoel ook bij jou te krijgen waardoor ik het geluid ineens erg mooi begon te vinden. Toen ik weg was miste je wel iets maar had lang niet dezelfde beleving als ik.

Misschien moeten we een beetje gaan beseffen dat de één wat heftiger reageert op veranderingen dan de ander. Daarmee wordt nog niets gezegd over wie het meest gelijk heeft, hoewel zowel jij als ik daar natuurlijk anders over denken. ;)

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Quote from: HuubF on May  7, 2017, 13:10:46
Misschien moeten we een beetje gaan beseffen dat de één wat heftiger reageert op veranderingen dan de ander.

Dat is mi een goed/scherp inzicht Huub.

Als je ook nog tot inzicht komt van / mening wordt dat zo'n verandering ook slechts conceptueel kan zijn (niet een werkelijke/fysieke verandering hoeft te zijn) zitten we ineens helemaal op 1 lijn (wie had dat gedacht ;) ).
Gr. Martijn

chansig

@Huub:Ik ben voornamelijk benieuwd of ik ook ga ervaren dat het laag geen issue meer is en of het hoog bij hardere volumes.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: MAW on May  7, 2017, 13:19:50
Dat is mi een goed/scherp inzicht Huub.

Als je ook nog tot inzicht komt van / mening wordt dat zo'n verandering ook slechts conceptueel kan zijn (niet een werkelijke/fysieke verandering hoeft te zijn) zitten we ineens helemaal op 1 lijn (wie had dat gedacht ;) ).

Goed lezen helpt ook. Ik zeg al een jaar of 5 dat het mij niet uitmaakt waardóór een verbetering wordt veroorzaakt, als die indruk maar blijft.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Quote from: chansig on May  7, 2017, 13:22:26
@Huub:Ik ben voornamelijk benieuwd of ik ook ga ervaren dat het laag geen issue meer is en of het hoog bij hardere volumes.

Dan heb je nog niet scherp hoe ik dingen ervaar. De tegels en lamp zijn voor mij een aangename laag over akoestiek en techniek heen waardoor de scherpe kantjes er van beiden een beetje af gaan. Mensen die gevoelig zijn voor het effect weten dat maar het werkt alleen als je het hoort. En dat vraag ik me bij jou een beetje af. ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Of ik het echt hoor ? Dat meen ik van wel. Vandaar dat ik gisteren ook, nadat jij weg was, toch aan het twijfelen ben geslagen. Maar ik ben van mening dat gehakt niets met je akoestiek doet. Wel met je beleving en dat is prima. Zeker als het werkt. Maar een laagissue wordt er niet mee opgelost.

Als ik bij jouw ben is dat wel een leuke...stel ik hoor het laagissue nog steeds en jij dan niet.....dat zou echt heel bijzonder zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Van wat ik erover gelezen heb, zijn gehakt modificaties wel degelijk in staat om de akoestiek te beinvloeden, bijv. het elimineren van galm in een kerk...

HuubF

Quote from: chansig on May  7, 2017, 13:34:53
Of ik het echt hoor ? Dat meen ik van wel. Vandaar dat ik gisteren ook, nadat jij weg was, toch aan het twijfelen ben geslagen. Maar ik ben van mening dat gehakt niets met je akoestiek doet. Wel met je beleving en dat is prima. Zeker als het werkt. Maar een laagissue wordt er niet mee opgelost.

Als ik bij jouw ben is dat wel een leuke...stel ik hoor het laagissue nog steeds en jij dan niet.....dat zou echt heel bijzonder zijn.

Dat klopt, je akoestiek wordt niet aangepakt en je elektronica ook niet. Misschien een permanente bypass in je hoofd. Maar dan wel erg betrouwbaar want het werkt bij mij altijd. Kan ik mee leven.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Mijn gedachte is inderdaad dat het iets op die lijn doet. Maar dan zijn we het erover eens dat de akoestiek niet verandert.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Hallo Huub,

Bedoel je dat je onbewust onder hypnose bent gebracht en daardoor nu ontvankelijk voor gehakt tweaks?

Gr. Walter