Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

op eigen verzoek verwijderd.


Martijn M

Quote from: eMVe on August 10, 2016, 17:25:36
Ik vind dit soort discussies heel interessant, maar is gewoon simpel luisteren niet eenvoudiger om de kwaliteiten van een systeem te beoordelen?

Van een hoop meettechnische eigenschappen weten we hoe ze correleren met hoe het klankmatig door de meeste mensen ervaren wordt. Daarom kunnen die technische eigenschappen het makkelijker maken om meerdere luidsprekers op een ondubbelzinnige manier rechtstreeks met elkaar te vergelijken, zonder dat je ze allemaal in huis hoeft te halen. Maar aan het eind van het liedje zijn die technische gegevens slechts een hulpmiddel, het gaat om wat je ervaart als je er naar luistert. Uitgebreid luisteren in een omgeving die je goed kent is de lakmoesproef om te bepalen hoe goed een product nou echt is.
Dutch & Dutch

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

op eigen verzoek verwijderd.

Nergens voor nodig toch?

;)

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

MAW

#3355
Quote from: Martijn M on August 11, 2016, 09:20:21
Van een hoop meettechnische eigenschappen weten we hoe ze correleren met hoe het klankmatig door de meeste mensen ervaren wordt. Daarom kunnen die technische eigenschappen het makkelijker maken om meerdere luidsprekers op een ondubbelzinnige manier rechtstreeks met elkaar te vergelijken, zonder dat je ze allemaal in huis hoeft te halen. Maar aan het eind van het liedje zijn die technische gegevens slechts een hulpmiddel, het gaat om wat je ervaart als je er naar luistert. Uitgebreid luisteren in een omgeving die je goed kent is de lakmoesproef om te bepalen hoe goed een product nou echt is.

Ja, helemaal waar. Ik vind A/B vergelijken (heen en weer switchen) van luidsprekers ook altijd erg waardevol. Maar het is heel relatief. Als je set 1 met set 2 vergelijkt kunnen de eigenschappen van set 1 heel anders overkomen dan wanneer je set 1 met set 3 vergelijkt. Het zegt wel veel over de onderlinge verschillen tussen de sets die je met elkaar vergelijkt (wat mi zeker heel waardevol is om sterke en zwakke punten te spotten) maar pas na langer thuis te luisteren weet je echt wat je aan het product hebt.

Mi zijn de beste luidsprekers overigens degenen die je niet hoeft te 'leren kennen'. Als je een speaker beter leert kennen na verloop van tijd zegt dat namelijk wel iets over de betrouwbaarheid van de luidsprekers als referentie. Goede luidsprekers zorgen voor een waarheidsgetrouwe reproductie. Die hoef je niet te leren kennen maar kun je vertrouwen vanaf het moment dat je ze voor het eerst aanzet.
Gr. Martijn

Sirius666

Quote from: MAW on August 11, 2016, 11:28:11
Ja, helemaal waar. Ik vind A/B vergelijken (heen en weer switchen) van luidsprekers ook altijd erg waardevol. Maar het is heel relatief. Als je set 1 met set 2 vergelijkt kunnen de eigenschappen van set 1 heel anders overkomen dan wanneer je set 1 met set 3 vergelijkt. Het zegt wel veel over de onderlinge verschillen tussen de sets die je met elkaar vergelijkt (wat mi zeker heel waardevol is om sterke en zwakke punten te spotten) maar pas na langer thuis te luisteren weet je echt wat je aan het product hebt.

Mi zijn de beste luidsprekers overigens degenen die je niet hoeft te 'leren kennen'. Als je een speaker beter leert kennen na verloop van tijd zegt dat namelijk wel iets over de betrouwbaarheid van de luidsprekers als referentie. Goede luidsprekers zorgen voor een waarheidsgetrouwe reproductie. Die hoef je niet te leren kennen maar kun je vertrouwen vanaf het moment dat je ze voor het eerst aanzet.

En het 'inspelen' dan?

MAW

#3357
Dat lijkt me niet relevant. Een betrouwbare referentiemonitor is 'ready to play'  zodra je hem aanzet. Ik heb zelf overigens geen ervaring met inspelen. De meeste fabrikanten geven drivers en/of het systeem als geheel al belasting voor oplevering. De enige nieuwe monitors die ik zelf gekocht heb waren de Geithains en die waren dus al ingespeeld en gecalibreerd voordat ze opgeleverd werden.

Vreemd genoeg was 'inspelen' bij eerdere (allen tweedehandse) luidsprekers wel vaak nodig terwijl die al veel speeluren hadden gemaakt. Inspelen zegt mij daarom dat 'inspelen' vooral gewenning van de gebruiker betreft. Maar dan kom ik weer terug op mijn punt: aan een natuurgetrouwe monitor hoef je dus niet te wennen.
Gr. Martijn

RZeemering

Mijn vorige nieuw gekochte speakers moesten wel degelijk ingespeeld worden. Vooral de woofers. Die hadden echt een half jaar nodig om goed los te komen en gaven toen opeens binnen twee dagen tijd in 2 flinke stappen meer bas. Was een erg vreemde gewaarwording.
Neemt niet weg dat goede speakers nieuw uit de doos wel al de klanksignatuur (of niet zoals jij zegt) moeten laten horen.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

chansig

Dus  een half jaar geluisterd naar eenn niet goede weergave? Tsjemig wat een geduld heb je dan. En daarnaast ook niet weten wat er gaat komen. Voor hetzelfde geld vind je het niets.

Wat was de verklaring van de fabrikant dat hun speakers pas na een half jaar optimaall gaan klinken?

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RZeemering

De weergave was wel goed, maar kon blijkbaar nog beter :)
Ik luisterde toen vaak niet op een hoog volume. Na een aardig tijdje ben ik zowel met dsp (met een boost in het laag) en wat luider gaan luisteren.
Een aantal weken nadien waren die 2 momenten van het het goed loskomen van de woofers.
Ik heb toen daarna ook de DSP er weer uit gehaald ;)

Was in ons vorig huis waar ik met welke speaker dan ook veel laag miste. Of eigenlijk een overschot aan hoog had (wat ik toen nog niet in de gaten had)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

chansig

#3361
Gelukkig dat het dan allemaal toch goed kwam.

Die Chinezen weten echt wel ze mee bezig zijn. Twee weken geleden een langere kabel besteld voor de koptelefoon. Zou op 11-08 aankomen. Vandaag een envelopje in de bus...kabel ziet er prima uit. Daarnaast 0,78 euro cent voor verzenden. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Nahpets

Minder dan 1 cent voor verzenden is best strak. :colgate:

Maar inderdaad idioot.
Laatst een klein dingetje besteld. Stukje plastic maken -> Verpakken -> Verzenden vanuit China naar NL -> ondertussen dus commissie afdragen aan Alibaba/DX/whatever -> en een Chinese(?) boterham aan overhouden. En dat alles voor minder dan de prijs van 1 NL-se postzegel.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

holco

Post vanuit China is zwaar gesubsidieerd vanuit het rijk, stuur maar eens wat terug dan zie je de daadwerkelijke kosten.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

MAW

#3364
Quote from: RZeemering on August 11, 2016, 17:59:34
Mijn vorige nieuw gekochte speakers moesten wel degelijk ingespeeld worden. Vooral de woofers. Die hadden echt een half jaar nodig om goed los te komen..

Ik vind het al lastig om 2 luidsprekers te vergelijken als daar 10 minuten tussen zit. Als je diezelfde luidsprekers vergelijkt met een A/B switch terwijl je in een fractie van een seconde switcht hoor je veel duidelijker de relatieve verschillen dan met 10 min stilte ertussen. Laat staan +200 dagen waarin hersenen nogal wat andere zaken te verwerken hebben :)

Een luidspreker wordt in de fabriek eerder een half uur dan een half jaar ingespeeld. Een woofer maakt namelijk al 180.000 bewegingen in een half uur bij een signaal van 100hz. Als zo'n unit al moet inspelen zou +100.000 bewegingen toch genoeg moeten zijn lijkt me :)
Ter vergelijking: in een half jaar (uitgaande van dagelijks 1u spelen met een signaal van 100hz) zou een woofer 65.700.000 bewegingen.

Ook is het zo dat een fabrikant een driver defect verklaart als de prestatie bij ingebruikname niet consistent is met een later moment. Nu zou ik m'n luidsprekers niet terug gaan sturen ;) maar wellicht kun je psychologische oorzaken overwegen die een projectie 'inspelen van een luidspreker' verklaren.

Quote from: RZeemering on August 11, 2016, 17:59:34
..en gaven toen opeens binnen twee dagen tijd in 2 flinke stappen meer bas. Was een erg vreemde gewaarwording.

Een heel praktische verklaring kan overigens ook zijn dat ze vlak voor die 2 dagen bv. 20 cm naar achteren verschoven zijn tijdens de halfjaarlijkse stofzuig-sessie ;) Dat kan in veel situaties al een substantieel verschil maken.
Gr. Martijn

RZeemering

Ik ben zeer zeker een aanhanger van psychologische effecten.
Zelf vaak genoeg ervaren in het verleden. Bij een nieuw snoertje hoorde ik opeens iets nieuws in de muziek. Bij terugschakelen naar het oude snoertje bleek ik het ook te horen. Meer van dit soort voorbeelden heb ik zelf kunnen ondervinden. Dus ik ben erg op mijn hoede als ik veranderingen hoor.
Mijn speakers had ik al op alle mogelijke plekken in de woonkamer neergezet. Dus als ze al verschoven zouden zijn door het stofzuigen (wat echt NOOIT gebeurd) dan zou dat niet zo'n verschil moeten maken als het nu deed.
En het was ook niet een klein beetje verschil. Echt zoveel verschil dat ik de equalizer weer de deur uit heb gedaan.

Maar zoals gezegd denk ik dat het bij mij vooral een verschil was van opeens meer woofer beweging. Dus een grotere uitslag.
Je kan misschien de woofer wel een miljard keer heen en weer laten gaan. Maar als dat niet genoeg uitslag is om het echt soepel te maken dan zal het nooit lukken. Ik vermoed dat dit bij mij het geval is.
Mocht ik ooit weer nieuwe conus speakers krijgen, dan zal ik ze bij de tweede testrit was meer gas voeren :P
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

holco

Ik schat de kans dat er wat in je aansturende apparatuur loos is gegaan op dat moment een 1000000 keer groter.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

RZeemering

Quote from: holco on August 11, 2016, 23:31:37
Ik schat de kans dat er wat in je aansturende apparatuur loos is gegaan op dat moment een 1000000 keer groter.
Wat bedoel je daarmee?
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

MAW

Quote from: RZeemering on August 11, 2016, 22:58:27
Maar zoals gezegd denk ik dat het bij mij vooral een verschil was van opeens meer woofer beweging. Dus een grotere uitslag.
Je kan misschien de woofer wel een miljard keer heen en weer laten gaan. Maar als dat niet genoeg uitslag is om het echt soepel te maken dan zal het nooit lukken. Ik vermoed dat dit bij mij het geval is.

Denk je dat nou werkelijk?
Gr. Martijn

boem

Een miljard maal op en neer is trouwens wel veel hoor. Uitgaande van 100hz is dat ongeveer 115 dagen, 24/7  continu spelen.
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Kwabbernoot

#3370
 :laugh: :laugh: :laugh:

Groeten...

RZeemering

Quote from: MAW on August 12, 2016, 13:01:41
Denk je dat nou werkelijk?

ja.



Stel een veer breekt als je hem 1000 keer voor 90% indrukt. Je kunt hem dan nogal veel vaker indrukken als je diezelfde veer maar voor 20% indrukt.
Een woofer een volledige uitslag geven of maar 20% van zijn uitslag. Daar zit lijkt mij wel verschil in?

Of zit het natuurkundig heel veel anders in elkaar bij een woofer?
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Quote from: boem on August 12, 2016, 16:44:48
Een miljard maal op en neer is trouwens wel veel hoor. Uitgaande van 100hz is dat ongeveer 115 dagen, 24/7  continu spelen.

is in een paar jaar wel te halen met veel muziek luisteren toch?
Of heb je het over andere zaken met op en neer gaan? :P
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

boem

Dat kan ik niet met 100 keer per seconde hoor. Maar we dwalen af...
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

chansig

Quote from: RZeemering on August 12, 2016, 20:42:12
ja.



Stel een veer breekt als je hem 1000 keer voor 90% indrukt. Je kunt hem dan nogal veel vaker indrukken als je diezelfde veer maar voor 20% indrukt.
Een woofer een volledige uitslag geven of maar 20% van zijn uitslag. Daar zit lijkt mij wel verschil in?

Of zit het natuurkundig heel veel anders in elkaar bij een woofer?

Rare vergelijkingen maken audiofielen toch altijd. Stel dat een woofer bij 1000 keer uitslaan kapot zou gaan (net zoals die veer) dan spreken we over een slechte woofer. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.