Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Kwabbernoot

Hoe kan de mens nu de beperkende factor zijn als hij opzoek is naar een zo waarheidsgetrouwe weergave. De waarheid (live muziek denk ik dan) die hij dus schijnbaar wel goed kan waarnemen?

Groeten...

DofN

Mmm, deze gek hoort JL audio subs beter klinken dan SVS subs.  Nu heb je wel mooie drivers, maar misschien valt daar nog een slag te maken.

Wel top dat het nog weer beter klinkt. Je was toch op zoek naar andere luidsprekers?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Quote from: Kwabbernoot on June  1, 2016, 12:43:14
Hoe kan de mens nu de beperkende factor zijn als hij opzoek is naar een zo waarheidsgetrouwe weergave. De waarheid (live muziek denk ik dan) die hij dus schijnbaar wel goed kan waarnemen?

Groeten...

Serieus Kwabber ? Jouw horen van muziek is anders dan die van een ander.

Individueel gezien maakt het overigens geen drol uit en luister je naar muziek zoals jij wilt. Jouw/mijn waarheid...maar wel een beperkte (subjectieve) waarheid.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

#2928
Quote from: doorofnight on June  1, 2016, 12:45:58
Wel top dat het nog weer beter klinkt. Je was toch op zoek naar andere luidsprekers?

Niet specifiekWel specifiek maar dan alleen de D&D speakers. En als de D&D hetzelfde of beter gaan klinken dan ga ik die monitoren kopen. Geen versterkers meer, minder kabels etc. Bron en ws een paar subs eraan en gaan met die banaan.

Klinkt het minder dan blijf ik bij mijn huidige setup. In ieder geval zolang mijn beurs me tegenhoudt. :D

Gr Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Kwabbernoot on June  1, 2016, 12:43:14
Hoe kan de mens nu de beperkende factor zijn als hij opzoek is naar een zo waarheidsgetrouwe weergave.

De techniek was ten tijden van de draaitafel al zo goed dat wij de weergave daarvan als waarheidsgetrouw beschouwden, de term High Hidelity. De resolutie is alleen maar groter geworden en toch vinden velen het geluid wat een draaitafel voortbrengt al het summum.

Staaled

Tsja, het plaatje  :P maakt de mens er immers zelf van of bij. :yin-yang:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kwabbernoot

Quote from: chansig on June  1, 2016, 13:22:22
Serieus Kwabber ? Jouw horen van muziek is anders dan die van een ander.

Individueel gezien maakt het overigens geen drol uit en luister je naar muziek zoals jij wilt. Jouw/mijn waarheid...maar wel een beperkte (subjectieve) waarheid.

Gr Hans
Tsss, ik ben toch altijd serieus?  ::) Dus: ja, serieus. En natuurlijk gaat het dan om mijn waarheid. Als ik dat wel kan horen tijdens een optreden moet ik dat thuis ook zo kunnen horen. Zo niet, dan is het dus de techniek die niet voldoende ontwikkeld is om mij in mijn thuis situatie te foppen dat hetgeen ik thuis hoor toch echt echt is. En dan komt er denk ik wel wat meer bij kijken dan een goede set, goede akoestiek en DSP.
Wellicht spelen geuren en beeld ook nog wel mee. Een leuk hologram in je huiskamer van een bruin café met de lucht van verschraald bier, peuken en de plaatselijke "toffe gasten".   8) Zoiets.

Het probleem blijft natuurlijk altijd wat nu de waarheid is bij een studio opname.

Groeten...

chansig

Helemaal mee eens...ik snap alleen niet dat jij twijfelt aan dat de mens de meest beperkende factor is in deze.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Ik denk dat de mens de enige constante is in deze. Niet direct een enorm constante constante, maar toch.

Groeten...

Kjelt

Quote from: Kwabbernoot on June  1, 2016, 14:43:00
Tsss, ik ben toch altijd serieus?  ::) Dus: ja, serieus. En natuurlijk gaat het dan om mijn waarheid. Als ik dat wel kan horen tijdens een optreden moet ik dat thuis ook zo kunnen horen. Zo niet, dan is het dus de techniek die niet voldoende ontwikkeld is om mij in mijn thuis situatie te foppen dat hetgeen ik thuis hoor toch echt echt is. En dan komt er denk ik wel wat meer bij kijken dan een goede set, goede akoestiek en DSP.
Ik weet niet wat voor concerten of optredens je doelt maar bij mij klinkt het thuis altijd duizend keer beter dan in welk life optreden ook, al is het alleen maar dat er geen lawaaierige, verkouden, etende, lachende, meezingende, klappende of anderzins menselijke stoorbronnen aanwezig zijn.
Dan nog het belachelijk overgedimensioneerde volume (behalve bij klassieke concerten want dan is het onversterkte instrument zelf gelukkig begrensd) zodat ik toch vaak mijn oordopjes in moet doen om uberhaupt thuis ook nog iets fatsoenlijks te kunnen horen.
En als laatste zit ik thuis altijd op de sweetspot terwijl ik bij een optreden altijd off center zit en dan klopt het niet meer, zeer storend.

chansig

Quote from: Kwabbernoot on June  1, 2016, 14:47:12
Ik denk dat de mens de enige constante is in deze. Niet direct een enorm constante constante, maar toch.

Groeten...

Het enige waar de mens constant in is, is dat hij wispelturig is.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

lynch1979

Quote from: Kjelt on June  1, 2016, 14:51:17
Ik weet niet wat voor concerten of optredens je doelt maar bij mij klinkt het thuis altijd duizend keer beter dan in welk life optreden ook, al is het alleen maar dat er geen lawaaierige, verkouden, etende, lachende, meezingende, klappende of anderzins menselijke stoorbronnen aanwezig zijn.
Dan nog het belachelijk overgedimensioneerde volume (behalve bij klassieke concerten want dan is het onversterkte instrument zelf gelukkig begrensd) zodat ik toch vaak mijn oordopjes in moet doen om uberhaupt thuis ook nog iets fatsoenlijks te kunnen horen.
En als laatste zit ik thuis altijd op de sweetspot terwijl ik bij een optreden altijd off center zit en dan klopt het niet meer, zeer storend.

Dan zou ik je willen vragen om eens een keer naar Lantaren Venster toe te gaan in Rotterdam......als je van Jazz houd.

Siddartha

#2937
Ik snap je niet zo goed Hans; het kán toch nooit beter dan wat een mens waar kan nemen (welke mens dan ook)? Dat an sich is natuurlijk de beperking, maar dan ook de uiterste beperking lijkt mij...
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

chansig

Ja...wat snap je dan niet van mij ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RZeemering

Quote from: Kjelt on June  1, 2016, 14:51:17
Ik weet niet wat voor concerten of optredens je doelt maar bij mij klinkt het thuis altijd duizend keer beter dan in welk life optreden ook, al is het alleen maar dat er geen lawaaierige, verkouden, etende, lachende, meezingende, klappende of anderzins menselijke stoorbronnen aanwezig zijn.
Dan nog het belachelijk overgedimensioneerde volume (behalve bij klassieke concerten want dan is het onversterkte instrument zelf gelukkig begrensd) zodat ik toch vaak mijn oordopjes in moet doen om uberhaupt thuis ook nog iets fatsoenlijks te kunnen horen.
En als laatste zit ik thuis altijd op de sweetspot terwijl ik bij een optreden altijd off center zit en dan klopt het niet meer, zeer storend.

eens, als je het hebt over de wat grotere optredens waarbij alles versterkt is (line arrays... hoezo komt de zang van boven? :P) Maar zo gauw een optreden wat intiemer is het opeens toch anders gaat klinken. En al helemaal als het onversterkt is. Dan is er opeens het magische wat ik thuis niet volledig kan horen. Hetzelfde geldt in de studio. Dan gaat alles wel door allerlei systemen heen. Maar het live in een goede studio onverwerkt horen van een instrument is magisch. Dat hoor ik thuis zelden of nooit terug.
Wellicht heeft het er mee te maken dat de energie die op dat moment gebruikt en afgegeven wordt door de muzikant zelf iets met mijn perceptie doet. Komen we een beetje richting de B.Gehakt theorie geloof ik...
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Siddartha

Quote from: chansig on June  1, 2016, 22:55:44
Ja...wat snap je dan niet van mij ?

Gr. Hans

veel :D

Maar waarschijnlijk zijn we het wel eens ;)
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Kjelt

Quote from: RZeemering on June  2, 2016, 08:29:04
eens, als je het hebt over de wat grotere optredens waarbij alles versterkt is (line arrays... hoezo komt de zang van boven? :P) Maar zo gauw een optreden wat intiemer is het opeens toch anders gaat klinken. En al helemaal als het onversterkt is. Dan is er opeens het magische wat ik thuis niet volledig kan horen. Hetzelfde geldt in de studio. Dan gaat alles wel door allerlei systemen heen. Maar het live in een goede studio onverwerkt horen van een instrument is magisch. Dat hoor ik thuis zelden of nooit terug.
Wellicht heeft het er mee te maken dat de energie die op dat moment gebruikt en afgegeven wordt door de muzikant zelf iets met mijn perceptie doet. Komen we een beetje richting de B.Gehakt theorie geloof ik...
Ik speelde piano en als je achter een vleugel zit of piano is al een groot verschil. Als je dan bedenkt dat er meer dan 200 snaren in een enorme grote houten klankkast zijn gespannen hoe wil je dat dan ooit met twee luidsprekers weergeven? Niet :) Dan kunnen we weer 100 jaar terug toen ze het wel goed voor elkaar hadden: de pianola  :D
Zelfde geld voor een kerkorgel met de laagste octaven en een mooie compositie van Bach, die gaan zo laag (geloof rond de 8 Hz) dat je lichaam gaat bewegen, dan mag je een hele dure subwoofer nemen en hele grote huiskamer wil je daar in de buurt komen.
Oftewel als je het zo bekijkt blijft iedere weergave een abstractie van de werkelijkheid en is er zelfs met een tonnen kostende installatie de echte  werkelijkheid niet te evenaren, dus dan geef ik je gelijk.

YamahaRXV

Quote from: Kjelt on June  2, 2016, 15:07:55
Zelfde geld voor een kerkorgel met de laagste octaven en een mooie compositie van Bach, die gaan zo laag (geloof rond de 8 Hz) dat je lichaam gaat bewegen, dan mag je een hele dure subwoofer nemen en hele grote huiskamer wil je daar in de buurt komen.
Oftewel als je het zo bekijkt blijft iedere weergave een abstractie van de werkelijkheid en is er zelfs met een tonnen kostende installatie de echte  werkelijkheid niet te evenaren, dus dan geef ik je gelijk.

+1  Een hele realistische perceptie i.mo.  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Siddartha

een volledige 32 voets subbas (dus niet 16 voets gedekt) die kun je inderdaad alleen maar voelen en niet horen... maar magisch is het wel. Heb het zelf een tijdje gespeeld, een van de meest indrukwekkende instrumenten.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

chansig

#2944
Quote from: chansig on May 30, 2016, 16:52:03
Tenminste 30 dagen geen bericht....oke....thanks voor de warning.

Afgelopen week is in de serre ook een akoestisch spanplafond gekomen. Dit was het oude doek uit de woonkamer welke vakkundig was gesloopt. De scheur zat echter op een dusdanige plek dat er genoeg overbleef om te hergebruiken.

Wederom niet op zoek naar akoestische verbeteringen omdat het eerste doel was: Een mooi strak plafond. Nu zit alleen het doek erin en onderlaag oid.

Goed muziekje draaien dan maar. Mmm....wtf...een klein bultje op de luisterplek ? Wel meen ik een positieve verandering te horen in het mid. Grappig...en toch ook weer niet omdat dat bultje me niet helemaal zint. Zo op het gehoor is het geen heftige bult. Grappige is ook dat op de bank het geluid overall is opgeknapt...alleen zit ik daar nooit als ik muziek ga luisteren. Nou ja....binnenkort komen de mannen van D&D met hun speakers tot die tijd laat ik het maar even zo.

Ik kan ook niet meten. In eerste instantie omdat de mic bij Baardmans is en in 2e instantie omdat het meten nog steeds niet goed werkt.

Toch een vraag. De serre zit achter de set. De serre is 6 x 3 meter. En aan de linkerkant staat een sub op het dressoir. De speakers staan een kleine meter voor de serre doorgang. Is het mogelijk dat het plafond de invloed heeft zoals ik hem ervaar ? En hoe kan dat dan ?

Gr. Hans

Het bultje wat ik meende waar te nemen hoor ik nu niet meer. Wat overigens niet wil zeggen dat het er niet meer...mogelijk inmiddels gewend aan het "andere" geluid.

In de serre is de normaal boemende bas grotendeels verdwenen...dus het plafond doet toch iets met het laag. Of mogelijk de constructie. 6 x 3 x 0,20 cm ruimte onder het plafond...verdeeld door in aparte ruimtes door balken.

Ach wat het ook is...het heeft positief uitgepakt. Esthetisch en geluidtechnisch. Bofferd. Redelijk goedkope upgrade van het geluid. Ik moet de kabel, DAC, versterker nog tegenkomen die een zelfde verbetering gaat geven.. :D

De man die het plaatste kwam uit Delft, ruim 20 jaar ervaring met het zetten van spanplafonds, houdt van koffie en muziek. Dus we hebben radio 2 geluisterd waar net een leuke jaren 60/70 achtige dag/week op was. Af en toe kwam er een quiz tussendoor...dan stopte hij even met werken en deden we een wedstrijd wie de antwoorden het eerste wist. Was dus ook nog eens gezellig. Tussendoor nog wat muziekwetenswaardigheden uitgewisseld.

Hele dag bezig geweest...van 1/2 9 tot 18.30 uur. Gezien de prijs heeft hij een net uurtarief.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tjeb

Quote from: chansig on June  8, 2016, 12:44:12

De man die het plaatste kwam uit Delft, ruim 20 jaar ervaring met het zetten van spanplafonds, houdt van koffie en muziek.

Hele dag bezig geweest...van 1/2 9 tot 18.30 uur. Gezien de prijs heeft hij een net uurtarief.

Gr Hans

Is er in Polen ook een Delft? ;D :clapping:

Maar gaaf dat je tevreden bent!! ;)

chansig

Hoe het hier gaat ? Nou best wel oke. Het is een beetje wachten op Dutch & Dutch. Ik ga ervan uit dat het na de zomervakantie gaat worden. Voor de rest is het lekker luisteren naar de muziek. Klinkt niet verkeerd.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Goh, Hans. Ik wilde je net vragen hoe het daar gaat. Beetje jammer dat je mij het gras voor de voeten hebt weggemaaid.  ::)

Groeten...

chansig

Sorry...

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

holco

Dutch&Dutch zijn toch PA speakers, vanwaar deze keuze?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.