Set van Hans

Gestart door chansig, oktober 27, 2006, 18:49:14

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lynch1979


Martin!!!

Zijn de D&D's nu helemaal correct ingesteld Hans?
mainly British stuff

chansig

Dat zou heel snel zijn. Als het zover is dan meld ik het.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Citaat van: Martijn M op januari  2, 2017, 22:51:17
Toen ik hier een luidspreker met een vlakke frequentierespons en een gelijkmatig afstraalgedrag neer zette, klonk het ineens prima, ook als het harder gaat!

Ik kan dat beamen, en was ook verrast. Zo'n akoestisch slechte ruimte, en toch klonk het goed. En het stond nog hard ook.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

eddy135

Wat een droevenis... :-\
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Martin!!!

Citaat van: chansig op januari  3, 2017, 18:09:54
Dat zou heel snel zijn. Als het zover is dan meld ik het.

Gr. Hans

Dat bedoelde ik eigenlijk met ingewikeld, waarom moet dat zo lang duren...... je hebt tenslotte geen pak suiker gekocht. Of zijn de verschillen straks mariginaal?
mainly British stuff

chansig

Ik heb er niet zoveel problemen mee. Maar als je wilt mag je er met me over praten.. :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

kermy

Even over de foto, kunnen de speakers zo veilig blijven staan?

Met kinderen en als ik het goed begrepen heb een hond vind ik dat heel wat. ;D


Met vriendelijke groet,

Kermy

chansig

Kinderen zijn 10 en 15. Honden rennen niet in huis. Enige gevaar is de schoonmoeder. Die heeft de verschillende speakers al verschillende keren omgegooid.

Maar de speakers zijn behoorlijk zwaar...dus heel snel omvallen doen ze niet.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

dre73

Past ze er niet tussendoor? :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

kermy

Citaat van: dre73 op januari  3, 2017, 18:56:20
Past ze er niet tussendoor? :D

Het zijn jou woorden! ;)

Met vriendelijke groet,

Kermy

MAW

#4337
Citaat van: Sirius666 op januari  3, 2017, 13:59:31
Zijn er forumgenoten die ervaring hebben met bovenstaande (en dan dus ook écht praktijkervaring met het aanpakken van akoestiek)?

Ja hoor.

Citaat
Wat is bijv de invloed van YamahaRXV's bank? Maakt de plaatsing en het materiaal van de bank veel uit?

Elk object heeft een geluidsabsorberende werking. De mate waarin en de frequentie waarbij is per object verschillend. Het maakt vooral uit wat het formaat is van de bank en wat het materiaal is wat er allemaal in zit. Het verschilt dus nogal per situatie, maar over het algemeen zal een bank niet veel verschli maken.

Toch maken alle meubels samen in een ruimte wel een groot verschil. Daar kunnen we ons denk ik allemaal wel wat bij voorstellen als je eens verhuisd bent. Zodra een ruimte leeg is dan klinken gesprekken e.d. duidelijk anders (rumoeriger).
Gr. Martijn

MAW

#4338
Citaat van: YamahaRXV op januari  2, 2017, 22:34:29
Citaat van: Martijn M op januari  2, 2017, 20:47:50
Met een neutrale speaker met een gelijkmatig afstraalgedrag kun je verrassend luid spelen in een galmbak, zonder dat je gek wordt. Desalniettemin onderschrijf ik tot op zekere hoogte wat je zegt. Het gemis van het paneel aan het pafond wijst ook in die richting.

Op het gebied van reflecties merk ik bij de Kharma 3.2 CE die ik heb een duidelijk verschil t.o.v. de Adam Audio Pencil die ik had.
De Adam,s met de AMT units waren in het hoog duidelijk feller als de Kharma,s met hun ceramische units, maar met de Adam,s kon ik duidelijk harder spelen zonder dat de ruimte op ging spelen (ook zonder het paneel aan het plafond).
De verschillen tusen beide speakers zijn in mijn beleving erg groot te noemen; met de Adam,s was de sweetspot veel kleiner en de soundstage aanzienlijk smaller met ook flink minder diepte in het beeld. De positionering kwam ook best nauw om het optimale er uit te halen.

Bij de Kharma,s is duidelijk te merken dat het afstraalgedrag van de ceramische units beduidend anders is; de Kharma,s plaats je recht zonder toe-in en je wordt getrakteerd op een breed en meer holografisch beeld, iets wat bij de Adam,s gewoon niet in deze mate haalbaar was.
Met bijv. de Q sound effecten van Roger Waters ''Amused To Death'' is het verschil helemaal groot te noemen. Met de track ''To much rope'' kan ik ver buiten de sweet spot gaan zitten en je hoort paard en slee met bellen gewoon achter je naderen en in een ruime boog om je heen trekken en dat was met de Adam,s gewoon niet zo haalbaar.
Het is i.m.o. dus het ruimtelijke afstraalgedrag wat voordelen laat horen (m.b.t. bovenstaande kenmerken), maar zeer zeker ook nadelen kan opleveren als aanwezige harde reflectiepunten (in mijn geval het plafond oppervlakte) dus meer ''aangesproken'' worden door het betreffende afstraalgedrag.

Helemaal mee eens. Naar mijn mening zijn smal afstralende speakers inderdaad ook toleranter voor een 'slechte' ruimte. Hoe smaller een speaker afstraalt hoe minder reflecties (En daarmee problemen) hij triggert in de ruimte.

Logisch ook wel.. als je met een smal afstralende zaklamp en een breed afstralende zaklamp in een donkere ruimte op een muur schijnt zul je met die tweede ook het meeste van de ruimte zien. het licht raakt een groter oppervlak, wat weer reflecteert en andere muren in de ruimte verlicht. Bij een smal afstralende zakamp zou dat minder het geval zijn.

Maar ik vond smal afstralende speakers zelf niet altijd even fijn. Bij de Adams Epsilons die ik had zat je horizontaal al snel 'buiten schot'.
Gr. Martijn

YamahaRXV

#4339
Citaat van: chansig op januari  3, 2017, 13:52:29
Als de vriendin van Yamaha een vlak plafond wilt hebben dan neemt hij gewoon een akoestisch plafond. Spotjes erin en zo strak als een........en stopte de grap.

Dat is inderdaad een optie die ik ook nog overweeg en duidelijk meer de voorkeur van de vrouw des huize heeft  ;)

Citaat van: chansig op januari  3, 2017, 13:52:29
Martijn (of anderen) weet vast nog wel de truuk met het touwtje om de eerste reflectiepunten te bepalen.

Daar zijn veel makkelijkere hulpmiddelen voor  ;)
Zo doen we dat dus; gewoon een kruislaser gebruiken die je op graden kan instellen.
De on-axis lijn kan je dus heel makkelijk uitzetten op het plafond en als je de off-axis graden (afstraalgedrag) van de hoog unit weet kan je deze met de laser ook heel mooi uitzetten.
Ook een snaarstrakke uitlijning voor plafondpanelen montage gaat heel makkelijk zo.



Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

YamahaRXV

Citaat van: MAW op januari  3, 2017, 19:58:27
Helemaal mee eens. Naar mijn mening zijn smal afstralende speakers inderdaad ook toleranter voor een 'slechte' ruimte. Hoe smaller een speaker afstraalt hoe minder reflecties (En daarmee problemen) hij triggert in de ruimte.

Logisch ook wel.. als je met een smal afstralende zaklamp en een breed afstralende zaklamp in een donkere ruimte op een muur schijnt zul je met die tweede ook het meeste van de ruimte zien. het licht raakt een groter oppervlak, wat weer reflecteert en andere muren in de ruimte verlicht. Bij een smal afstralende zakamp zou dat minder het geval zijn.

Maar ik vond smal afstralende speakers zelf niet altijd even fijn. Bij de Adams Epsilons die ik had zat je horizontaal al snel 'buiten schot'.

Kan niet anders als het volledig eens zijn met bovenstaande.
Het voorbeeld wat je aangeeft met de lichtbundel van een zaklamp is inderdaad een vergelijking die m.i. zeer treffend is  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

YamahaRXV

Citaat van: Siddartha op januari  3, 2017, 21:18:22
lijkt R2D2 wel :D

Ja heeft inderdaad best wel sterke overeenkomsten qua vormgeving  :D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

chansig

Ja tegen R2D2 kan een touwtje niet op.

Lekker bezig Yamaha...ik ben erg benieuwd naar je ervaringen als de boel hangt.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Dat met die deken achter de speakers bevalt erg goed. Geluid knapt er enorm van op. Nu kan ik iedere keer dat ik ga luisteren die deken neer gaan hangen. Of ik kan iedere keer bv 3 panelen pakken die ik dan achter de speakers kan zetten. Laatste is wat mooier. Maar kost weer geld en dus aan het zoeken naar hoe wat.

Nu heb ik het volgende gevonden:


Kurk onregelmatig geplakt.

Dit kan je op MDF plakken oid en dan pootjes eronder en klaar. Maar gaat dit hetzelfde doen als die deken ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

eddy135

Had jij ook niet eens katoenverf?
Hoe bevalt dat?
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

chansig

Dat katoenverf zit er nog steeds...kan niet zeggen dat ik er een heel groot effect mee hoorde.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

eddy135

Citaat van: chansig op januari  6, 2017, 17:33:36
Dat katoenverf zit er nog steeds...kan niet zeggen dat ik er een heel groot effect mee hoorde.

Gr. Hans
Ok, jammer... :-\
Had mijn interesse wel een beetje.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

chansig

Het zit bij mij ook niet direct bij de speakers...dus mogelijk is het als je bv de achterwand zou doen wel beter hoorbaar.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MAW

#4349
Citaat van: chansig op januari  6, 2017, 17:22:56
Dat met die deken achter de speakers bevalt erg goed. Geluid knapt er enorm van op. Nu kan ik iedere keer dat ik ga luisteren die deken neer gaan hangen. Of ik kan iedere keer bv 3 panelen pakken die ik dan achter de speakers kan zetten. Laatste is wat mooier. Maar kost weer geld en dus aan het zoeken naar hoe wat.

Nu heb ik het volgende gevonden:


Kurk onregelmatig geplakt.

Dit kan je op MDF plakken oid en dan pootjes eronder en klaar. Maar gaat dit hetzelfde doen als die deken ?

Gr. Hans

Je kunt ook het plafond onder het spandoek volstumpen met dempingsmateriaal. Weet niet of je nog kan herinneren dat we in de woonkamer zaten hier, maar het is er wel fijn stil in elk geval.

Alleen het doek van een spandplafond kun je volgens mij niet open halen en weer dicht maken. Dan moet er (bij mijn plafond ieg) een nieuw doel op en dat zou het misschien wel kostbaar maken.
Gr. Martijn