Advies over de aankoop nieuwe gameconsole...

Gestart door pch, oktober 26, 2006, 12:04:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pch

Ik zit een beetje in dubio (zoals veel mensen denk ik) over de aanschaf van een gameconsole en dan de keuze tussen de Xbox360 en de PS3.
Echter: ik zie best voordelen om voor sinterklaas en/of kerst de keuze op de Xbox360 te laten vallen, want de PS3 is dan nog niet leverbaar.
Tevens heb ik gelezen dat de PS3 standaard voorzien zal zijn van een Bluray speler en daarom 200,- duurder is, terwijl het nog maar de vraag is wat de populairste opvolger van de dvd zal worden: Bluray of HD-dvd.
Tevens heb ik gelezen en gehoord dat Bluray een mindere beeldkwaliteit heeft dan HD-dvd (MPEG2 t.o.v. VC-1). Het spelaanbod van de Xbox360 is ook vele malen groter.
Maar nu nog een paar specifieke vragen over de Xbox360 om mij misschien al definitief nog dit jaar over de streep te rekken:

-Xbox360 heeft alleen HD over component en/of VGA, hij heeft geen HDMI? Ook geen HDMI als je hem uitbreidt met de HD-dvd drive?
-er zit een netwerkaansluiting op: kan je daarmee data streamen vanaf je netwerk? En ook vanaf mijn netwerk-HDD en is het dan dus een soort mediaplayer?
-het Logitech stuurtje voor de PC met USB-aansluiting past zeker niet op de Xbox360?
-kan ik de Xbox360 gebruiken als dvd-speler? Of is dat kwalitatief minder dan mijn huidige Sony dvd-recorder?
-ik wil er zelf ook mee spelen! ;D Dus niet alleen voor mijn kindjes van 6 en 8...

Graag advies.

Gr. Paul.

PeterPan

#1
Citaat van: pch op oktober 26, 2006, 12:04:38

-Xbox360 heeft alleen HD over component en/of VGA, hij heeft geen HDMI? Ook geen HDMI als je hem uitbreidt met de HD-dvd drive?
-er zit een netwerkaansluiting op: kan je daarmee data streamen vanaf je netwerk? En ook vanaf mijn netwerk-HDD en is het dan dus een soort mediaplayer?
-het Logitech stuurtje voor de PC met USB-aansluiting past zeker niet op de Xbox360?
-kan ik de Xbox360 gebruiken als dvd-speler? Of is dat kwalitatief minder dan mijn huidige Sony dvd-recorder?
-ik wil er zelf ook mee spelen! ;D Dus niet alleen voor mijn kindjes van 6 en 8...

1. Met de aankomende software update kun je 1080p gamen via component. Als je de losse HD-DVD drive koopt kun je HD-DVD weergeven gaat tot 1080i. Via VGA kun je 1920x1080 gamen, HD-DVD weergeven en ook DVD upscaled weergeven.
MS heeft nog geen HDMI kabel in de planning en doet daar nog steeds erg vaag over.
2. Je kunt via het netwerk foto's en muziek streamen met standaard XP. Met XP Media Center Edition kun je ook video streamen (mpeg2 en wmv). Met wat niet MS tooltjes kun je ook transport streams (ts), Xvid en Divx streamen.
Het gerucht gaat dat MS via een update ook zelf Xvid en Divx gaat ondersteunen.
Overigens kun je via de netwerk aansluting via Internet gamen met/tegen andere spelers en spel demos en trailers downloaden. Ook kun je via een puntensysteem kleinere (oude classics en nieuwe games) games direct downloaden voor ongeveer €6 per game. Die netwerkondersteunig zit echt heel erg goed in elkaar.
3. Nee.
4. Ja, maar niet regio vrij. De beeldkwaliteit is vrij goed te noemen. Upscalen via VGA ziet er gewoon goed uit.
5. Dat kan ;) . Xbox 360 is juist en 'volwassen' console, veel actie en sport games. Voor kleine kinderen is er (nog) niet zo heel veel te beleven. Dan kun je misschien beter een PS2 of de Nintendo Wii kopen.
Er zit ook een leeftijd management systeem in waar je goed kunt instellen wat je kinderen allemaal wel en niet mogen met je Xbox 360.
Denon DVD-3930, OPPO BDP-83, PS3, Xbox 360 HD DVD, Popcorn Hour C-200, Pro-Ject Debut III, Humax iHDR-5050c.
DVDO iScan Duo, Panasonic 42PZ80, Epson EH-TW2900, Arcam AVR350, Kef XQ30 :wub:

pch

Citaat van: PeterPan op oktober 26, 2006, 15:11:41
1. Met de aankomende software update kun je 1080p gamen via component. Als je de losse HD-DVD drive koopt kun je HD-DVD weergeven gaat tot 1080i. Via VGA kun je 1920x1080 gamen, HD-DVD weergeven en ook DVD upscaled weergeven.

Ik heb een Panasonic PV60 die 720p precies doet, het liefst sluit ik die dan component aan en stuur de Xbox360 dan 720p uit, kan dat?

MS heeft nog geen HDMI kabel in de planning en doet daar nog steeds erg vaag over.
2. Je kunt via het netwerk foto's en muziek streamen met standaard XP. Met XP Media Center Edition kun je ook video streamen (mpeg2 en wmv). Met wat niet MS tooltjes kun je ook transport streams (ts), Xvid en Divx streamen.
Het gerucht gaat dat MS via een update ook zelf Xvid en Divx gaat ondersteunen.
Overigens kun je via de netwerk aansluting via Internet gamen met/tegen andere spelers en spel demos en trailers downloaden. Ook kun je via een puntensysteem kleinere (oude classics en nieuwe games) games direct downloaden voor ongeveer €6 per game. Die netwerkondersteunig zit echt heel erg goed in elkaar.

Mijn computers hebben slechts Windows XP Home Edition, kan ik dan wel foto's en muziek streamen?
En dus niet dvd's die ik op de HDD heb staan en vele WMV en Realplayer/Quicktime filmpjes afspelen?


3. Nee.
4. Ja, maar niet regio vrij. De beeldkwaliteit is vrij goed te noemen. Upscalen via VGA ziet er gewoon goed uit.

En kan dat upscalen ook via component? En hoe ziet dat er uit?

5. Dat kan ;) . Xbox 360 is juist en 'volwassen' console, veel actie en sport games. Voor kleine kinderen is er (nog) niet zo heel veel te beleven. Dan kun je misschien beter een PS2 of de Nintendo Wii kopen.
Er zit ook een leeftijd management systeem in waar je goed kunt instellen wat je kinderen allemaal wel en niet mogen met je Xbox 360.

OK, ik dacht al dat voor de kinderen eigenlijk deze Xbox360 niet de meest geschikte was...Zijn oude Xbox-spellen trouwens gewoon te spelen op de Xbox360? En zitten daar wel wat meer kinderspelletjes tussen?

Gr. Paul.

pch

Iemand anders misschien antwoorden op mijn aanvullende vragen in de bovenstaande quote?

Mvrgr. Paul.

PeterPan

#4
CitaatIk heb een Panasonic PV60 die 720p precies doet, het liefst sluit ik die dan component aan en stuur de Xbox360 dan 720p uit, kan dat?
Dat gaat prima. Sterker nog alle Xbox 360 games zijn intern altijd 720p dus zo heb je de beste kwaliteit!

CitaatMijn computers hebben slechts Windows XP Home Edition, kan ik dan wel foto's en muziek streamen?
En dus niet dvd's die ik op de HDD heb staan en vele WMV en Realplayer/Quicktime filmpjes afspelen?
Dat is correct. Je moet voor het streamen van muziek en bekijken van foto's vanaf je XP computer nog wel een programmatje installeren op je PC maar dat stelt verder niet zoveel voor.

CitaatEn kan dat upscalen ook via component? En hoe ziet dat er uit?
Nee, upscalen gaat alleen via VGA. Via component kun je volgens mij wel progressive aansturen maar dat weet ik niet zeker.

CitaatOK, ik dacht al dat voor de kinderen eigenlijk deze Xbox360 niet de meest geschikte was...Zijn oude Xbox-spellen trouwens gewoon te spelen op de Xbox360? En zitten daar wel wat meer kinderspelletjes tussen?
Nee, de 360 is niet 100% backwards compatible met de eerste Xbox. Hier:
http://www.xbox.com/en-US/games/backwardcompatibilitygameslist.htm
kun je de lijst vinden met alle compatible games. Deze lijst vullen ze nog steeds aan en de updates daarvoor worden automatisch gedownload van Xbox Live (via Internet dus) als je het spel voor de eerste keer start.

Ik zou je willen aanraden nog even de Sinterklaas/Kerst dagen af te wachten. Waarschijnlijk kun je dan van een mooie bundelactie gebruik maken.
En nog een laaste tip: koop de premium uitvoering!
Deze kost 100 Euro meer maar bevat wel de harddisk (die kost los al bijna 100 Euro) een draadloze controller (ipv de een controller met draad), een headset om te kunnen chatten via Xbox live en de component kabel die je nodig heb voor je plasma. Je krijgt er ook nog (3x volgens mij) een maand gratis Xbox live bij.
Denon DVD-3930, OPPO BDP-83, PS3, Xbox 360 HD DVD, Popcorn Hour C-200, Pro-Ject Debut III, Humax iHDR-5050c.
DVDO iScan Duo, Panasonic 42PZ80, Epson EH-TW2900, Arcam AVR350, Kef XQ30 :wub:

pch

#5
Citaat van: PeterPan op oktober 27, 2006, 20:10:48
Dat gaat prima. Sterker nog alle Xbox 360 games zijn intern altijd 720p dus zo heb je de beste kwaliteit!

Dat is correct. Je moet voor het streamen van muziek en bekijken van foto's vanaf je XP computer nog wel een programmatje installeren op je PC maar dat stelt verder niet zoveel voor.

OK, dus met standaard XP Home Edition gaat het niet meteen, je moet nog een extra programmaatje installeren? Ik dacht dat je dat alleen bedoelde voor video streamen, maar dus ook voor foto's en MP3?
Maar als je dus XP nodig hebt samen met een extra programmaatje moet er zeker een computer aanstaan? Dat zou jammer zijn aangezien ik een netwerk HDD heb en daar al mijn MP3's en foto's op heb staan en vanaf daar graag mijn foto's zou willen streamen met de Xbox360. De MP3's stream ik met de SONOS!  ;D


Nee, upscalen gaat alleen via VGA. Via component kun je volgens mij wel progressive aansturen maar dat weet ik niet zeker.

Huh? Maar via component doet hij toch wel 720p? Dat is toch upscalen? Of bedoel je een standaard dvd, dat hij die niet kan upscalen naar 720p via component en dat dat via VGA wel kan?


Gr. Paul.

Paul1967

Citaat van: PeterPan op oktober 27, 2006, 20:10:48
En nog een laaste tip: koop de premium uitvoering!
Deze kost 100 Euro meer maar bevat wel de harddisk (die kost los al bijna 100 Euro) een draadloze controller (ipv de een controller met draad), een headset om te kunnen chatten via Xbox live en de component kabel die je nodig heb voor je plasma. Je krijgt er ook nog (3x volgens mij) een maand gratis Xbox live bij.

Zeker weten gaan voor die Premium. Het is die 100 euro dubbel dwars waard.
Ik heb de 360 sinds de release en in het begin liep het niet zo lekker met het aanbod van games.
Het aanbod is de afgelopen maanden steeds beter geworden en er zijn nu echt hele mooie en goeie games op de 360. Ik zou zeggen, laat die PS3 ff voor wat het is en aanschaffen die 360. Heb je meteen wat voor handen in de komende wintermaanden. ;)

PeterPan

CitaatOK, dus met standaard XP Home Edition gaat het niet meteen, je moet nog een extra programmaatje installeren? Ik dacht dat je dat alleen bedoelde voor video streamen, maar dus ook voor foto's en MP3?
Maar als je dus XP nodig hebt samen met een extra programmaatje moet er zeker een computer aanstaan? Dat zou jammer zijn aangezien ik een netwerk HDD heb en daar al mijn MP3's en foto's op heb staan en vanaf daar graag mijn foto's zou willen streamen met de Xbox360. De MP3's stream ik met de SONOS!

Voor video streamen heb je XP Media Center Edition nodig. Voor mp3's en foto's het programma "Windows Media Connect". Ik weet niet waarom dit nodig is en je niet gewoon vanuit een share kunt streamen, waarschijnlijk om het wat eenvoudiger te maken ipv met netwerk instellingen en rechten te moeten prutsen.
Je kunt ook een harddisk direct via USB aansluiten (of een iPod bijvoorbeeld) en daar vanaf streamen.
Of je netwerk harddisk gaat werken durf ik niet te zeggen tenzij deze compatible is met het Windows Media Connect protocol. Daarvoor zal je even op xbox.com moeten zoeken.

CitaatHuh? Maar via component doet hij toch wel 720p? Dat is toch upscalen? Of bedoel je een standaard dvd, dat hij die niet kan upscalen naar 720p via component en dat dat via VGA wel kan?

Inderdaad, DVD's upscalen gaat alleen via VGA. Via component krijg je progressive maar geen upscaling. De HD-DVD drive zal tot 1080i kunnen weergeven over component en 1080p via VGA.
Denon DVD-3930, OPPO BDP-83, PS3, Xbox 360 HD DVD, Popcorn Hour C-200, Pro-Ject Debut III, Humax iHDR-5050c.
DVDO iScan Duo, Panasonic 42PZ80, Epson EH-TW2900, Arcam AVR350, Kef XQ30 :wub: