Buisvriendelijk ontwerp met Philips RSQ8P en Davis 20TK8

Gestart door NXP guy, oktober 24, 2006, 22:55:50

Vorige topic - Volgende topic

RSQ8P

Ja?
Nogmaals Ikon Clone... ???
Ben jij die aan het maken?

RSQ8P

De experimenten hebben tot het volgende geleid.
Ik heb nu met twee 2de orde filters (high en lowpass) een erg goede vlakke somcurve binnen 1dB!!!
Maar nu komt het: het klinkt als een transistorradio. Het hoog (> 2 kHz) is fenomenaal en gedetailleerd.
Het laag is bizar!!! -3dB = 47Hz in 100 liter. In dat opzicht is het een revelatie: ik wil nooit meer iets anders
dan gesloten laag - ongelooflijk.

Maar ik heb samen met een goede vriend geluisterd en volgens ons komt het transistorradio gevoel / leeg laagmidden
doordat de woofers en de rsq8p gewoon niet matchen. Waarschijnlijk qua snelheid.

Wat zou jullie advies zijn?
Zelf denk ik toch aan een drieweg: de woofers houden zoals ze nu zijn (2x20cm in 100 liter); maar dan twee 15 - 17cm mids
erbij met een erg lage mms die boven de 100Hz tot aan de crossover (1100 tot 1500 Hz; moet nog precies bepalen welk crossoverpunt) met de rsq8p qua snelheid in de pas lopen?

Ik ben bang dat een 20cm die met de rsq8p mee moet doen tot aan 1100 - 1500 Hz gewoon niet wil. Het gaat voor mijn gevoel dan sluggish klinken omdat de woofer boven de 500 Hz gewoon veel moeite heeft om de rsq bij te benen. Blijkt ook wel uit de waterval plot.

Ideeën zijn welkom. Dank!

jeroenkv

Dat delay een rol kan spelen klopt, maar het effect dat je beschrijft lijkt meer op een probleem in de freq curve. Heb je niet een bult rond de 100 / 200 hz?

Kun je de baffle ook eens in The Edge stoppen? Dan kun je zien waar de baffle step zit.

Heb je inmiddels 2 speakers?

RSQ8P

Hoi Jeroen,

Ik heb hem omgebouwd naar 2.5 weg (advies op diyaudio.com). Dit werkt erg goed. Middengebied door een woofer weergeven levert veel geluidsvoordelen op. De afstand tussen de (mid)woofers was gewoon te groot. Een tweede is gemaakt en ik ga ze zo verplaatsen van de box naar de woonkamer om ze in een mider reflectieve omgeving op betere apparatuur te testen.
Cross is nu op 1950Hz: dit maakt de rsq ook een stuk vriendelijker in weergave.

jeroenkv

Gelukkig! Het is zo'n mooie unit!!

Gebruik je de 2e woofer nu zo dat hij de baffle step compenseert?

RSQ8P

Hoi Jeroen,

Jep: even provisorisch wat gegokt ;-)
Lower woofer is nu werkzaam tot ongeveer 300 - 400 Hz (moet nog nearfield meting doen om zeker te zijn) met een 4,5mH trafokern.
De upper woofer is tot 2k werkzaam en valt dan 3de orde akoestisch af d.m.v. zijn eigen afval en een beetje hulp van een 0,82mH bandspoel. De lower woofer zit na deze schakeling en deelt dus mee in deze 0,82mH afval. Het hoog wordt aangekoppeld d.m.v. een 6,8µF (5,6µF Audyn + 1,0µF Mundorf Silver/Oil + 0,075µF Ero KP1832). Afzwakking is met een cementen 10 watter ter waarde van 1,8 Ohm. Geen spanningsdeler: voordeel van alleen een afzwakweerstand in serie in het hoog, is dat niet zoals bij een spanningsdeler het hele bereik met xdB afvalt maar dat naar het hoog toe er meer verzwakking plaatsheeft. Dat levert als voordeel bij de rsq op dat de bult boven de 10k minder dominant aanwezig is. Voorts klinkt voor deze rsq een cementen in mijn oren vriendelijker dan een mox (wat aggressiever).

jeroenkv

Het kan best dat niet gebruik van 1 woofer, maar het opheffen van de baffle step het gewenste effect heeft gehad. Hoe klinkt het als er maar 1 woofer speelt? (Dan zou de baffle step terug moeten zijn).

RSQ8P

Met 1 woofer niet geprobeerd  :-[
Ik denk alleen dat ik dan vanwege de hoge Qtc van de kast voor 1 woofer (100 liter ipv 50 liter) door de boomerigheid het mid niet meer hoor en kan beoordelen ;-)

jeroenkv

Jammer! Altijd leerzaam om te weten waar het nu echt aan ligt.

RSQ8P

Jep, alleen ga ik niet een 50 liter kast bouwen just for scientific purposes ;-)

jeroenkv

Beetje zand?  ;)

Wat is die Qtc van die speaker van je dan? Meeste speakers gaan niet "boomen" als je de inhoud verhoogt. Je hoeft het van mij niet te proberen hoor, maar in jou geval zou ik het wel willen begrijpen.

RSQ8P

Zal Smit-Tak ook meteen ff vragen voor een profi zandzuiger ;-)

RSQ8P

Ga het nu over een andere boeg gooien: die 122cm jongens zijn te fors voor in de huiskamer.
En voor een mooier mid moet ik gewoon 3-weg, want deze woofers hebben een wat donker midden.

Ik ga nu eens iets proberen met een Focal 8V416(j) in combi met de rsq8p. Het wordt een 30 liter gesloten tweeweg.
Crossover zo rond de 1700 Hz. Hoop volgende week de woofers te ontvangen van een medeforummer ;-)
De unit is best wel speciaal: lage Fs (23Hz) met een redelijke Qts van 0,31 voor gebruik in een gesloten kast. Tevens
een erg prettige slag en een zeer lage Rms. Roll-off van de Focal is ook erg goed, zonder enige noemenswaardige resonantie.

Kan niet wachten!!!

Webbie

Hallo Heren,

Tijdens het surfen over Internet kwam ik hier verzeild, ik was namelijk aan het zoeken naar Stage Accompany op diverse fora.

Natuurlijk even hier aangemeld op dit forum.

Daar ik een echte liefhebber ben van SA, lees ik alles wat ook maar iets met dit bedrijf te maken heeft.
Zo ook dit "draadje".

Misschien mag ik jullie er op attenderen dat de hier in dit topic getoonde SA 8520 driver niet de "echte" Philips clone is.

Heel toevallig kwam ik een maand of wat terug bij een kennis een SA 8520 tegen die er toch anders uitzag dan ik gewend was.
Bij navraag aan SA, bleek deze SA 8520 een prototype te zijn van de gangbare SA 8520's en zijn opvolgers.

Nog iets vreemds, je zou denken dat prototypes nooit in een produktie kast zouden belanden.
Toch komen de eerdergenoemde SA 8520's uit een produktiekast.
Daar het serienummer "68" is van de ribbon, kun je voorzichtig stellen dat er meer in de omloop zijn,

Op mijn site, http://www.sa-vintage.com, is meer vintage SA spul te vinden.
Zoals o.a. van de Blue Box, PPE 2410 en de PPA 1200, die een ongelooflijke geluidskwaliteit bezitten.

Greetz Webbie...

robbertt

Constructie vd SA die je op de foto laat zien is inderdaad afwijkend , de 8525 is op deze wijze opgebouwd .
Heb zowel de 8P als de SA8520 ; deze zijn 99% identiek

RSQ8P

Update van mijn project:

Filter: oude foto; recent geupdate met foliespoelen en claritycap/mundorf.

robbertt

RSQ8P

Freakin wauw die Brinkmann!!!!!!!!!
Wat een mooie speaker; is dat met Podzus units?

robbertt

RSQ8P

Wat best grappig is dat ik toch merk dat het verplaatsen van de RSQ8P naar achteren, het totaalbeeld erg verbetert.
Ik heb hem volledig tijdrein gemaakt; oftewel de tweeter start zijn impuls gelijk met de mid en woofer.
Dat merk je best wel want de RSQ8P is een vreselijk snelle unit.

Gr,
Ramon

RSQ8P

@ topicstarter.
Ik heb recentelijk een setje 20klv8 gekocht voor weinig ;-)
Nu heb ik deze in mijn testkast gezet met de RSQ8P. Eens kijken of dit beter werkt dan met die 20cm Focal. En ja, het werkt veel beter. Vooral het donkere karakter is verdwenen. Wel vereiste de Davis 20cm een enorme bsc correctie. Ik plaats dit, omdat ik nl. niet weet of dit ook het filter van de topicstarter is verwerkt? Alles is nl. op afstand gedaan qua filtering, toch? Mocht je de waarden willen, hoor ik het wel (afhankelijk van de rest van je filter en de x-over frequentie). Dit aangezien onze baffles even breed zijn.
Ik ben zo tevreden dat ik reeds mijn actieve filter heb voorbereid op deze twee-weg. Crossen @ 1500Hz 4de orde LR filter, incl. actieve bsc correctie.
Zal wel eens een meting plaatsen.

valve

En NU :huh2:
Waar blijven de reakties van dit fantastische topic
Was net blij dat ik niet de enige ben die een bandje mooi vindt klinken.
Wilde kort geleden een quadral rondo gold aanschaffen stom dat ik het niet gedaan heb,dacht dat ik weer mijn oren niet moest vertrouwen.
Ik heb nu de oude B&W dm7mkll van zolder gehaald en wil deze modificeren zodat deze beter gaat klinken.En ik heb toch wel goede hoop met medewerking van Tony Gee. :nervous:

Erik van Voorst (in memoriam)

Die heeft toch geen bandje maar een tweeter als "zwaailichtje"" overigens wel een mooie speaker, ik heb hem ook  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

valve

Citaat van: Erik van Voorst op februari 26, 2010, 08:54:13
Die heeft toch geen bandje maar een tweeter als "zwaailichtje"" overigens wel een mooie speaker, ik heb hem ook  8)

Beetje late reaktie ,maar de dm7 heeft plaats moeten maken voor de hoorn luidspreker,en een audio innovations 300 mkll buizenbakje .....
Het is weer als van ouds erg genieten :music: :music: :music: :music: :music: :music:

Erik van Voorst (in memoriam)

Leuk, bij mij doet hij nog steeds trouwe dienst....als rear weliswaar maar ik heb hem in gebruik  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!