Vergelijking gemodificeerde squeezebox met Marantz CD16

Gestart door sandervg, september 30, 2006, 18:20:24

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

)p(

Citaat van: sandervg op december  7, 2006, 11:32:32

Als het geld in m'n achtertuin groeide wist ik het wel: een Opus 21 mét gemod. squeezebox: de squeezebox voor meer gemak en de opus 21 voor optimale geluidskwaliteit.  Maar ja... $$$€€€  >:D


Als ik het goed gelezen heb heeft die opus ook een digitale ingang, kan dus ook als dac voor de sb dienen, best of both worlds?

peter

sandervg

Citaat van: )p( op december  7, 2006, 12:49:47
Als ik het goed gelezen heb heeft die opus ook een digitale ingang, kan dus ook als dac voor de sb dienen, best of both worlds?

peter

Exact! dat is de reden dat dit zo perfect zou werken. Bovendien kun je dan de volumeregeling van de Opus gebruiken en hoef je dus niet de digitale regeling van de squeezebox te gebruiken. Zou echt perfect zijn.

Nadeel hiervan is overigens dat je waarschijnlijk toch een voorkeur gaat krijgen. Of het kwaliteitsverschil is zo klein dat je in de praktijk altijd de Squeezebox gaat gebruiken en je de Opus dus eigenlijk alleen voor DAC gebruikt (zonde van de opus, toch?), of het verschil is toch zo groot dat je bijna altijd toch de moeite gaat nemen om een CD op te zetten en dan gebruik je de squeezebox eignelijk alleen als achtergrond muziek (ook weer zonde, toch? zeker als ie duur gemodificeerd is).

Groet,
Sander
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

)p(

Citaat van: sandervg op december  7, 2006, 14:30:35

(ook weer zonde, toch? zeker als ie duur gemodificeerd is).

Groet,
Sander


Is bij die van jouw alleen de analoge uitgang gemod of ook de spdif?

Op dit moment is bij mij gelukkig de keuze niet zo moeilijk. Mijn bescheiden denon cd speler vind ik een tikkelje beter dan de sb + externe nos dac voor de meeste cd's. Maar het gebruiksgemak is ZO veel beter. (Van de standaard analoge uitgang van de sb kan ik niet genieten.) Met de dac-1 was de sb beter dan mijn cd speler maar niet voor alle soorten muziek beter dan de sb+nos dac combo. Daarom wil ik nog een aantal dacs proberen. Maar het heeft geen haast de huidige combi klinkt voor mijn eisen meer dan goed genoeg.

peter

peter

reMC

Wat voor dac gebruik je nu dan met de Squeezebox? En wat voor modificaties zitten er op?

)p(

Citaat van: reMC op december  7, 2006, 15:24:09
Wat voor dac gebruik je nu dan met de Squeezebox? En wat voor modificaties zitten er op?

Een goedkope Derek Shek nos dac, zeer waarschijnlijk niet te vergelijken met jouw gemodificeerde nos dac. Mijn set is een bescheiden mid-end set...je moet mijn opmerkingen in die context zien :) (Het zegt natuurlijk wel iets over de kwaliteiten van de analoge uitgang van een standaard sb als dat al bij mij zo matig klinkt.)

peter

sandervg

Ik heb alles uitgeprobeerd met een standaard progression dac van 47labs, met een voeding die door Wilco/Cees is gemaakt (Ik geloof op basis van een voeding van Audio note). De diodes die Cees Pel heeft uitgezocht zijn het voor mij net niet. Heeft waarschijnlijk te maken dat ik toch iets meer 'high end' sound nastreef dan Cees, of dat mijn luidsprekers een andere voorkeur hebben. De emotie die ik zo waardeer in mijn Marantz CD16 verdwijnt met de voeding van Cees. Overigens ben ik wel onder de indruk hoe dat oude beestje z'n mannetje kan staan tegenover de 47lab dacs. Natuurlijk verliest hij op veel fronten heel erg (stemmen zijn te breed, muziek is te onrustig, wat te veel en rommelig laag) maar hij behoud de emotie perfect in de muziek. Ik hoop dat misschien de dumpty diodes of de high end diodes (Wilco wist niet zeker of hij ze nog had) de ideale mix voor mij gaan geven.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Citaat van: )p( op december  7, 2006, 14:49:08
Is bij die van jouw alleen de analoge uitgang gemod of ook de spdif?

Bij mij is ALLEEN de spdif gemodificeerd. Ik weet echter niet precies wat eraan veranderd is. Ik dacht een andere klok, maar daar twijfel ik nu heel erg over. Ik zal het nog eens navragen. Als de standaard klok er nog in zit, zou een Guido Tent klok misschien nog wat kunnen verbeteren?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reMC

Citaat van: sandervg op december  7, 2006, 16:04:24
De diodes die Cees Pel heeft uitgezocht zijn het voor mij net niet. Heeft waarschijnlijk te maken dat ik toch iets meer 'high end' sound nastreef dan Cees, of dat mijn luidsprekers een andere voorkeur hebben.

Smaak lijkt mij ja...

CitaatDe emotie die ik zo waardeer in mijn Marantz CD16 verdwijnt met de voeding van Cees.

Met de voeding op de dac bedoel je? Dus de Progression dac met de voeding van Cees, aangesloten op de Marantz?

CitaatIk hoop dat misschien de dumpty diodes of de high end diodes (Wilco wist niet zeker of hij ze nog had) de ideale mix voor mij gaan geven.

Welke diodes gebruik je nu precies? Misschien even een fotootje PM'en? Ik heb denk ik nog wel goede diodes voor je.

sandervg

Citaat van: reMC op december  7, 2006, 22:32:44
Met de voeding op de dac bedoel je? Dus de Progression dac met de voeding van Cees, aangesloten op de Marantz?
Yes

Citaat van: reMC op december  7, 2006, 22:32:44
Welke diodes gebruik je nu precies? Misschien even een fotootje PM'en? Ik heb denk ik nog wel goede diodes voor je.
Ik weet niet welke Wilco er in heeft gestopt. Waarschijnlijk de beste die Cees tot nu toe heeft gevonden. Ik ga zelf niet zijn kastje van de voeding openschroeven (ik heb het allemaal op proef, dus nog niet gekocht). Ik moet dit weekend toch de speakerkabel terugbrengen die we op proef hebben, dus ik zal het dan meteen even vragen welke het zijn.

Welke diodes heb jij in gedachten and why?

Ik heb het gevoel dat ik voor een groot gedeelte mee ga in het geluidsbeeld dat Wilco / Cees nastreven, maar niet 100% zoals jij. Ik heb blijkbaar iets meer 'traditionele' high end kwaliteiten nodig om optimaal mijn muziek te beleven, zonder dat te overdrijven. Dus mooi puur 47labs met een paar onschuldige high end diodes zijn het voor mij misschien wel helemaal  ;D 
Overigens moet ik zeggen dat ik een hele tijd geleden erg onder de indruk was van de prestatie van de progression DAC met de dumpty voeding. Maar deze combinatie vind ik te prijzig. ALS ik al zo veel geld zou willen uitgeven, zou ik waarschijnlijk eerder naar een Opus21 gaan: voor niet veel meer geld heb je dan een volledige CD speler mét ingang voor eventueel een squeezebox. 
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

garmtz

Het staat je nog steeds vrij de Opus 21 een keer te proberen...

sandervg

Citaat van: garmtz op december  8, 2006, 22:25:32
Het staat je nog steeds vrij de Opus 21 een keer te proberen...

Citaat van: sandervg op december  8, 2006, 22:21:23
... Maar deze combinatie vind ik te prijzig. ALS ik al zo veel geld zou willen uitgeven...

;)  ;D

Dank voor het aanbod! Nogmaals: ik twijfel niet aan de kwaliteiten van de Opus. Hoewel ik deze nog nooit zelf gehoord heb, ben ik ervan overtuigd, op basis van jullie shoot out, dat deze speler optimaal zou floreren binnen mijn set. Net dat beetje extra dynamiek en kracht is wat ik tot nu toe mis in mijn set met de 47labs dac / squeezebox setup. Echter, ik probeer het voor een lager prijsniveau op te lossen. Mocht ik volgend jaar voor de kerst nog steeds diodes aan het zoeken zijn...  ;D ;D

P.S. Wat ook meespeelt is dat het gemak van de squeezebox erg aantrekt. Ik ben bang dat ik zou eindigen met een squeezebox en een Opus die ik voornamelijk als DAC zou gebruiken, en dat zou écht zonde van het geld zijn. Jammer dat ze bij Audio Resolution ook niet alleen een DAC maken zoals ze vroeger deden.  :(
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reMC

Citaat van: sandervg op december  8, 2006, 22:21:23
Welke diodes heb jij in gedachten and why?

Ik heb twee soorten liggen. De ene heeft een zeer rustige klankbalans met een zeer natuurlijk weergave en de ander is een stuk dynamischer, maar liet iets liggen op net genoemde punten.

CitaatIk heb het gevoel dat ik voor een groot gedeelte mee ga in het geluidsbeeld dat Wilco / Cees nastreven, maar niet 100% zoals jij. Ik heb blijkbaar iets meer 'traditionele' high end kwaliteiten nodig om optimaal mijn muziek te beleven, zonder dat te overdrijven. Dus mooi puur 47labs met een paar onschuldige high end diodes zijn het voor mij misschien wel helemaal  ;D 

;D Gewoon nog even blijven proberen lijkt me. En je hebt al eens een 47 loopwerk thuis gehad toch, dat het niet was?

CitaatOverigens moet ik zeggen dat ik een hele tijd geleden erg onder de indruk was van de prestatie van de progression DAC met de dumpty voeding.

Ja, die trafo is erg mooi, de diodes zijn hetzelfde volgens mij als in de kleine voeding. Ik denk dat je er met de dumpty meer frequentie-extremen, dynamiek en rust bij kreeg?

sandervg

Citaat van: reMC op december  9, 2006, 12:55:54
Ja, die trafo is erg mooi, de diodes zijn hetzelfde volgens mij als in de kleine voeding. Ik denk dat je er met de dumpty meer frequentie-extremen, dynamiek en rust bij kreeg?
Vooral de projectie van de muziek in de ruimte is een stuk 'echter' dan met de shigi voeding. En idd wat meer frequentie-extremen (wat voor mij overigens niet nodig was) en vooral extra dynamiek. Het is soms wel een frusterende hobby (zucht)... Feitelijk is hifi apparatuur namelijk helemaal niet mij hobby en wil ik alleen lekker van muziek genieten....
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian