kabel advies

Gestart door Robbo, februari 5, 2002, 07:26:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robbo

Na lange tijd (1,5 jaar :o ) van rondkijken, reviews lezen, beetje doorsparen en natuurlijk veel luisteren, heb ik vorige week eindelijk de knoop doorgehakt en een Rotel / B&W Nautilus set besteld.  

Nu er zonder kabels weinig geluid uit zal komen is dat mijn volgende 'missie' om daar een paar goede uit te zoeken.  Nu heb ik al een vermoeden welk merk op dit forum wordt aangeprezen  ;), maar het feit dat ik mijn set nog niet eens goed ken zal het kiezen er allemaal niet makkelijker op maken.

Dus wat te doen?: meteen maar een goede set aanschaffen en dus afgaan op tips/ervaringen van andere personen.
of
Met een paar std. kabels/interconnects beginnen, het zaakje eerst eens goed laten inspelen en daarna pas een aantal kabels bijeen halen.


Cheers,
Robbo

J.A.F._Doorhof

#1
Zorg dat je kabels kan uitproberen.

Persoonlijk heb ik zeer goede ervaringen met oa MIT, v/d Hull en Nordost (van horen zeggen  ;)).

Ons bedrijf heeft voor Eichmann gekozen omdat dit voor het geld gewoon niet te verslaan is (ook niet door bovengenoemde).

Maar zoals ik al begon, gewoon lekker zelf uitproberen.
Zorg dat je de kabels kan lenen van je leverancier (mag geen probleem zijn), laat ze dan even goed inspelen (per setje een nacht) en ga dan rustig vergelijken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#2
Hoi Robbo,

Mijn bescheiden mening:
Ik zou met je nieuwe installatie beginnen met het kopen van 'standaard' kabels: gewoon 4mm2 no-name OFC speakerkabel en een paar degelijke interlinks (bijv. vanaf 25 euro/stuk). Dit zal alles bij elkaar niet zo duur zijn.

Waarom ? Je speakers zijn nog niet ingespeeld. Dit kan geruime tijd duren (enkele weken) bij normaal gebruik. Je kent je speakers nog niet, dus heb je nog geen idee wat voor karakter ze hebben. Een kabel die bijvoorbeeld heel helder klinkt zou wel eens TE helder kunnen blijken na verloop van tijd.
En "last but absolutely not least": je hebt nog niet ge-experimenteerd met de opstelling van je speakers en het al dan gebruik van spikes. Alleen als de opstelling goed is kun je pas conclusies gaan trekken.

Extreem voorbeeld: Het is niet verstandig om de speakers in de hoek te dumpen en dan vervolgens een kabel zoeken die wat 'meer midden en hoog' laat horen. Klinkt een beetje debiel, maar maakt het hopelijk wel duidelijk  ;)

Door met eenvoudige kabel te beginnen dwing je jezelf om het beste eruit te halen m.b.t. zaken als basweergave, stereobeeld en neutraliteit.

Als je dan je speakers goed kent, dan kun je opzoek gaan naar de 'finishing touch': meer detail, meer diepte, meer 'lucht', meer 'open' middengebied, graantje meer dynamiek, etc. Je kent de termen vast wel  ;D

Maar, zoals gezegd, dit is slechts mijn persoonlijke mening.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#3
Goed advies, je kunt het beste bepalen wat beter is als je je set goed kent.

Start dan inderdaad met bv Oehlbach speakerkabel van € 6-8,00 per meter. Oehlbach heeft in mijn optiek vaak een mooie transparante met uitgebalanceerd hoog/laag/mid.

Als je dan helemaal aan je set gewend bent kun je met goed voorbereide oren gaan testen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

#4

CitaatHoi Robbo,

Mijn bescheiden mening:
Ik zou met je nieuwe installatie beginnen met het kopen van 'standaard' kabels: gewoon 4mm2 no-name OFC speakerkabel en een paar degelijke


Hey Paul,

Had jij binnenkort niet een paar kabeltjes over  ;D ;D ;D
Ik spreek je donderdag wel  ;)

Nee, ff serieus. Wat jij voorstelt dat was ook een van mijn gedachtes. Ik vind het alleen zonde om 100 euro +++ uit te geven voor waarvan ik weet dat er over een paar maanden toch weer uit gaat. Aan de andere kant besef ik natuurlijk ook wel dat een set niet in 1 keer goed te krijgen is. En hifi kost nou eenmaal $$$$.

Cheers,
Rob

cinepaulis

#5
Robbo,

tja, ik kan me heel goed voorstellen dat je het zonde vindt om eerst geld uit te geven terwijl je misschien enige tijd later weer andere kabels zou willen.

Maar het hoeft niet gigantisch duur te zijn hoor:
- 4mm2 Speaker kabel: ca. 2.5 euro/m
- Analoge interlink: ca. 25 euro

En het duurt toch een tijdje voordat je speakers zijn ingespeeld en dat je bekend bent met het geluid en dat je gespeeld hebt met de opstelling. Dus dan ben je misschien toch al weer een paar maanden verder en zou ik het persoonlijk niet zien als weggegooid geld.
Het zou veel vervelender zijn als je nu meteen voor veel geld kabels koopt waarbij je straks - naarmate dat je je set beter is ingspeeld en geplaatst - het gevoel krijgt dat het nou net niet is wat je zoekt.  :-/

Tot donderdag!

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P