audio rack - hardsteen tegels ipv glasplaten

Gestart door niels76, september 22, 2006, 08:22:45

Vorige topic - Volgende topic

niels76

Ik wil graag een audiorack maken en ben niet zo'n fan van grote houten zandgevulde constructies. ik wil een voor mij optisch mooi rack maken en wil hardsteen tegels (zwart) van 1 cm dik gebruiken ,deze zijn overal verkrijgbaar( gamma karwei )voor een paar tientjes De onderste tegel wil ik op een mdf plaat lijmen en daar spikes onder plaatsen Misschien voor de onderste plaat wel een zandgevulde constructie. De verdiepingen wil ik of met draadstangen( dus voorzichtig door de tegel boren) of in een staandercontructie (hout ,bijv. mdf) laten vallen. Tekenprogjes heb ik nooit mee gewerkt dus geen voorbeeldtekening helaas , wel fotos mocht het rack er komen.

Iemand een idee of dit geluidtechnisch verantwoord is - ik bedoel de hardstenen tegels of is dit een absolute no no.

groeten niels :D
0ppo 971h dvd speler
Aristona arv 663 dvd recorder als TV tuner
JBL northridge E80 serie met E150 sub
Sony str-de597 7.1 receiver  Epson tw600isf (superbeeld) xbox (mod) canare,profikabel dedicated HT

niels76

iemand een antwoord .wil graag morgen beginnen  :D :D :D

groeten niels
0ppo 971h dvd speler
Sony str-de597 7.1 receiver  Epson tw600isf (superbeeld) xbox (mod) canare,profikabel dedicated HT

Niet actief

Citaat van: niels76 op september 22, 2006, 08:22:45
Ik wil graag een audiorack maken en ben niet zo'n fan van grote houten zandgevulde constructies. ik wil een voor mij optisch mooi rack maken en wil hardsteen tegels (zwart) van 1 cm dik gebruiken ,deze zijn overal verkrijgbaar( gamma karwei )voor een paar tientjes De onderste tegel wil ik op een mdf plaat lijmen en daar spikes onder plaatsen Misschien voor de onderste plaat wel een zandgevulde constructie. De verdiepingen wil ik of met draadstangen( dus voorzichtig door de tegel boren) of in een staandercontructie (hout ,bijv. mdf) laten vallen. Tekenprogjes heb ik nooit mee gewerkt dus geen voorbeeldtekening helaas , wel fotos mocht het rack er komen.
Iemand een idee of dit geluidtechnisch verantwoord is - ik bedoel de hardstenen tegels of is dit een absolute no no.
groeten niels :D

"Houten zandgevulde constructies" zijn vooral zo goed omdat het sandwichconstructies zijn. In feite zijn er dus meer mogelijkheden om een goede sandwichconstructie te maken dan MDF en zilverzand, maar ze zijn zo voor de hand liggend en goedkoop, vandaar het veelvuldige gebruik ervan.

Ik heb persoonlijk meer slechte dan goede ervaringen met natuursteen en stoeptegels, vooral in combinatie met spikes/cones. Er komt wellicht maar zo weinig reactie op je vragen omdat het niet goed mogelijk is om er een eenduidig antwoord op te geven. Zoals je ziet doe ik dat ook niet; het is namelijk best mogelijk om goede resultaten te krijgen met hardstenen tegels. Als ik de kans daarop echter statistisch bezie, is die veel kleiner dan met de klassieke sandwich hout/zand. Dat komt omdat ik niet weet wat er precies voor zorgt dat het wel of juist niet goed gaat en er is ook nog nooit iemand geweest die het me zodanig overtuigend kon uitleggen, dat je daarop je strategie vooruit kon bepalen.

Toine.

niels76

bedankt voor je antwoord, ik heb nu een audiorack met glasplaten(geluidtechisch niet zo best volgens mij) en wil toch graag die tegels gebruiken voor een zelfbouw rack. Mocht het allemaal een beetje lukken dan zal ik fotos posten.

groeten niels
0ppo 971h dvd speler

FFF

Ik hoor steeds vaker dat multiplex, het berken mooiste materiaal is.

Redelijk wat massa en toch stijfheid, alleen weer niet zo stijf als steen dus ook nog een dempende werking.

Ik heb zelf mijn rack ook met multiplex gemaakt, en M24 draadeind gebruikt. het rack is extreem stijf en behoorlijk zwaar. (lees je kan hem bijna niet bewegen bovenaan terwijl de onderkant stil staat).

niels76

mooi rack ,zoiets had ik ook in gedachten ,alleen iets minder dikke draadstangen en 1 verdieping minder. ik twijfel nu alleen nog tussen hardstenen tegels(zwart) en hout . Ik had mdf in gedachten maar berkenhout is inderdaad ook een goede optie.
heb je onderaan ook van die doppen zitten ,is wel mooi opgelost. ik twijfel over spikes of misschien rubbervoetjes aan de onderkant

groeten niels
0ppo 971h dvd speler

FFF

Citaat van: niels76 op september 25, 2006, 18:42:57
mooi rack ,zoiets had ik ook in gedachten ,alleen iets minder dikke draadstangen en 1 verdieping minder. ik twijfel nu alleen nog tussen hardstenen tegels(zwart) en hout . Ik had mdf in gedachten maar berkenhout is inderdaad ook een goede optie.
heb je onderaan ook van die doppen zitten ,is wel mooi opgelost. ik twijfel over spikes of misschien rubbervoetjes aan de onderkant

groeten niels

In het echt is het rack mooi als op de foto vind ik.

Waarom zou je geen M24 draad gebruiken? Ik moet zeggen, ik had alleen het bodem plaatje vast zitten en het rack stond echt al als een huis.
Wat je eventueel kan doen is pvc buis pakken die mooi in kleur spuiten en die ook tussen de platen leggen, zodat je het draadeind niet meer ziet, echter pakte het bij mij mooier uit als verwacht.

Dat berken kun je ook nog eens aandraaien voordat je je hele plaatkapot draait  >:D

Ik heb idd dezelfde doppen als bovenop als voetjes gebruikt, daaronder zitten kleine stukjes vilt, maakt relatief weinig contact met de vloer, ik schat dat het rack zo ingericht iets van 100 tot 150 kilo weegt, maar ik kan hem op de parket gewoon verschuiven.

Je zou natuurlijk Multiplex kunnen nemen, dit mooi vlak schuren en dan spuiten. Zelg heb ik er gewoon een blank lakje op gedaan.