Audionet VIP G2

Gestart door JürgenW, september 21, 2006, 16:44:04

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JürgenW

Sinds enkele weken bezit ik de Audionet DVD-player VIP G2. Het betreft geen update van de 'oude' VIP, maar een nieuw ontwikkelde player. Na de VIP G2 heeft Audionet ook een nieuwe CD-player op de markt gebracht, die conceptueel sterk bij de VIP G2 aansluit. De CD-player is de ART G2 die in de plaats is gekomen van de ART V2.

Ik gebruikte de laatste jaren voor DVD's de Toshiba SD-9500 (zie voor een bespreking: area.dvd). Deze mooie DVD-speler kan o.a. ook uitsluitend als DAC worden gebruikt. Hij heeft hiertoe een aparte digitale ingang. Voor CD's gebruikte ik de ART V2.
Bij een vergelijking bleek mij dat de Toshiba cd's iets 'lichter' 'meer open' afspeelde, terwijl de ART V2 iets volumineuzer het geluid weer gaf.

De rest van de apparatuur is de MAP V2, de monoblokken AMP II GS en - voor de center-: de oude Quad 606. Als boxen fungeren: front: B&W Matrix 801 S3, center: HTM1 en surround: B&W NT9.
Ik was met het geluid best tevreden, maar had zo'n vermoeden dat er meer uit te halen viel.

Ik had de VIP G2 een keer in het voorjaar gehoord en begrijp inmiddels (sinds ik de player beter ken) dat het goede geluid door de player werd veroorzaakt (idzv. hetgeen op de cd aanwezig was, werd dankzij de player uitstekend weergegeven).

Voor een beschrijving van de DVD-Player verwijs ik naar de website van Audionet: http://www.audionet.de/

Ik heb voor een DVD-player gekozen en niet voor een nieuwe, betere CD-player, omdat ik ook veel muziek-dvd's heb (thans ca. 400) en beluister, genres, m.n.: opera, klassiek, jazz. Ook heb ik een aantal SACD's en een enkele DVD-audio.
Ik heb voor een DVD-player gekozen en niet voor een nieuwe HD-/Blue Ray-player, omdat ik nog niet weet waar de hele ontwikkeling kwalitatief naar toegaat, ik op dit moment een betere player wilde en - zoals gezegd - het geluid voor mij belangrijker is dan het beeld (hoewel ik ook het laaste van belang vind).

Inmiddels heb ik wat ervaring opgedaan met de VIP G2 en ben hem steeds meer gaan waarderen. Qua Audio overtreft hij duidelijk de ART V2 en de Toshiba SD-9500. Dat geldt zowel als de analoge aansluiting als de huiseigene Audionet HiBit-aansluiting gebruikt wordt. Tussen beide aansluitingen zelf kan ik eigenlijk geen onderscheid horen.

Wondermooie luisterervaringen heb ik bijvoorbeeld met: Kind of Blue; Wende; Brian Terfel: live in Amsterdam 2002; ...

Bij de koop van muziekdvd's ben ik altijd blij als naast meerkanaalsweergave ook pcm aanwezig is. Vaak klonk dat het mooiste. Met de VIP G2 zeg ik dat minder stellig. Hij is buitengewoon sterk in het positioneren van het geluid en creëert daarmee een zeer rustig geluidsbeeld. Zo heb ik inmiddels ervoor gekozen om die Brian Terfel-DVD in DTS (1536 kps) af te spelen.

Het geluid van de VIP G2 is m.i. tegelijkertijd transparanter en voller dan dat van de Art V2 en de Toshiba SD-9500.

Het beeld is via mijn Loewe ZW102 niet slechter dan dat van de Toshiba SD-9500, die toch een aardige beeldweergave kent. Maar de Loewe laat natuurlijk een echte beoordeling van een groot beeld niet toe.

De VIP G2 heeft ook zwakke kanten:
1. hij kent geen zoom-mogelijkheid; daar is juist de Toshiba zeer sterk in; met behoud van de verhoudingen; mijn Loewe kent alleen maar verschillende beeldformaten;
2. men moet in het basismenu instellen hoe men SACD's (en daarmee ook hybride) SACD's wil afspelen: meerkanaals SACD; tweekanaals SACD; tweekanaals CD. Dat is omslachtig.

Misschien is een andere zwakke plek de prijs: € 7.000,-.

Maar ja, de nieuwe CD-player van Audionet, de ART G2, kost € 4.000,-.

Voor de keuze gesteld: zou ik de VIP G2 in elk geval weer opnieuw kopen.


DA BoSS

gefeliciteerd met je nieuwe speler, een all-audionet-setup vanaf nu dus.. >:D


ps heb je bijdrages op het duitse forum op de voet gevolgd 8)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

JürgenW

Dank je.

Toevalllig is vandaag de uitgebreide bespreking van deze player bij areadvd.de verschenen.