Reference Stereo & Surround System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Tjeb

Dus als ik in mijn eigen draadje schrijf dat je parallel aan je luidspreker terminals het beste een 230V voeding kunt aansluiten en op de luidspreker terminals een tomaat moet prikken dan is degene die hier tegengas tegen geeft niet netjes??

Nu ga je zeggen, ja maar dat is een ridicuul voorbeeld..
Maar we moeten wel aannemen dat een stukje draad van een mm of 10 in lengte gigantische verschillen in geluid veroorzaakt.

Dat vind ik dus ridicuul... En dan komt de claim dat je het zelf geprobeerd moet hebben om te oordelen.

Ik hoef mijn parallelle voeding op de terminals ook niet eerst te proberen om te weten dat het mis gaat...

simsalabim

Citaat van: Tjeb op september  5, 2024, 20:51:01Dus als ik in mijn eigen draadje schrijf dat je parallel aan je luidspreker terminals het beste een 230V voeding kunt aansluiten en op de luidspreker terminals een tomaat moet prikken dan is degene die hier tegengas tegen geeft niet netjes??

Nu ga je zeggen, ja maar dat is een ridicuul voorbeeld..
Maar we moeten wel aannemen dat een stukje draad van een mm of 10 in lengte gigantische verschillen in geluid veroorzaakt.

Dat vindt ik dus ridicuul... En dan kont de claim dat je het zelf geprobeerd moet hebben om te oordelen.

Ik hoef mijn parallelle voeding op de terminals ook niet eerst te proberen om te weten dat het mis gaat...

:blink:  ;D

Weer even kunnen lachen! dank je haha

Ik zie geen gevaarlijke claims voorbij komen,alleen iemand die blijkbaar heel goed allerlei verschillen meent waar te nemen, ik kan daar niet echt wakker van liggen, Frank heeft plezier in wat hij doet, is dat nu zo een probleem?

Als hij in een wetenschappelijk draadje een en ander beweerd, ja dan kun je wachten op kritische kanttekeningen en natuurlijk mag je dat ook hier doen, maar je bent hier wel bij Frank op bezoek, ik vind het dan op zijn minst gepast dat je er niet bij binnenkomst meteen met een gestrekt been in gaat.
Weet niet of dat ook gebeurd, ik wil het alleen maar zeggen, houd het leuk voor IEDEREEN  :yinyang:  :yinyang:  :yinyang:
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

brt

Citaat van: Tjeb op september  5, 2024, 16:26:18Helemaal niets, net zoals het niets uitmaakt dat daar iets van gevonden wordt en erop gereageerd wordt.

Het past natuurlijk wel in de huidige "woke/cancel cultuur" om slechts één groep het recht te geven op een mening of ideeën .....

We zitten toch allemaal op dit forum in een behoorlijke niche aan te klooien. Snap niet zo goed waarom daar een woke of cancel cultuur bij gehaald moet worden, omdat iemand wel of niet een zekering een upgrade vindt. Dat is totaal niet van toepassing en ook wel een beetje slachtoffer/calimero-gedrag. Ik bedoel te zeggen: we zitten met z'n allen in hetzelfde hobbymatige schuitje, en veel groter moet je het ook vooral niet maken.

Ik merk ook niet dat de mening dat zekeringen niets doen er niet mag zijn. En anders trekken die mensen zich er totaal niets van aan  :D  Oftewel: mooi toch om lekker te discussieren met elkaar hierover en vooral ervaringen uitwisselen. Veel meer moet je er niet van maken hoor...
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

simsalabim

En er zijn zoveel draadjes om in te posten, dus je kunt dat draadje dat je niet aanstaat ook gewoon links laten liggen.
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

HuubF

Ik geloof ook niet zo in zekeringen maar ik heb het ook nooit geprobeerd. Daarom ga ik daar niet over zeiken.

Er zijn mensen die overal over zeuren, ook als ze het niet zelf hebben geprobeerd. Omdat ze iemand geloven die het allemaal heeft uitgerekend. Die kan overigens gelijk hebben.

Maar als er 1 hobby is waarbij je nergens op kunt rekenen is het wel hifi. ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2 met IAD, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, MM, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

brt

Citaat van: HuubF op september  6, 2024, 00:17:01Ik geloof ook niet zo in zekeringen maar ik heb het ook nooit geprobeerd. Daarom ga ik daar niet over zeiken.

Er zijn mensen die overal over zeuren, ook als ze het niet zelf hebben geprobeerd. Omdat ze iemand geloven die het allemaal heeft uitgerekend. Die kan overigens gelijk hebben.

Maar als er 1 hobby is waarbij je nergens op kunt rekenen is het wel hifi. ;D

Het leukste en best wel eenvoudige is om het zelf te proberen. Dan weet je het. Het kost je hoogstens de verzendkosten van het retourneren als je het niet hoort, of wel hoort en geen meerwaarde vindt.
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

HuubF

Citaat van: brt op september  6, 2024, 09:25:09Het leukste en best wel eenvoudige is om het zelf te proberen. Dan weet je het. Het kost je hoogstens de verzendkosten van het retourneren als je het niet hoort, of wel hoort en geen meerwaarde vindt.

Oh ik ga het vast nog wel eens een keer doen hoor! ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2 met IAD, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, MM, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Zou ik doen, de verschillen kunnen groot zijn, maar ook klein, hangt er per apparaat af is mijn ervaring.

frank2

De sr purple is nagenoeg ingespeeld.  En ja ik vind het weer beter geworden tov een hft supreme.  Er is meer helderheid 3D, diepte breed stereo beeld. Maar vooral de natuurlijkheid vh geluid valt op evenals openheid in t geluid.

En ja ik het de testen bij laan gelezen conclusie daar bijna geen verschil.
Maar aangezien ik hier alles van stroom zo goed mogelijk heb aangelegd, heb gefinetuned, en pas daarna met zekeringen ben begonnen is het verschil dusdanig had ik het gemakkelijk hoor tov een glaszekering.  Grootste verschil is de betere zuiverheid, kracht natuurlijkheid van een SR purple.

Dus ik ben weer tevreden
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Xander32

Leuk om te lezen dat je nog steeds weer verbetering weet te vinden 👍🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Citaat van: frank2 op september 12, 2024, 12:14:34De sr purple is nagenoeg ingespeeld.  En ja ik vind het weer beter geworden tov een hft supreme.  Er is meer helderheid 3D, diepte breed stereo beeld. Maar vooral de natuurlijkheid vh geluid valt op evenals openheid in t geluid.

En ja ik het de testen bij laan gelezen conclusie daar bijna geen verschil.
Maar aangezien ik hier alles van stroom zo goed mogelijk heb aangelegd, heb gefinetuned, en pas daarna met zekeringen ben begonnen is het verschil dusdanig had ik het gemakkelijk hoor tov een glaszekering.  Grootste verschil is de betere zuiverheid, kracht natuurlijkheid van een SR purple.

Dus ik ben weer tevreden

Volgens mij heeft Laan dat ook allemaal gedaan. Daar kan het dus niet aan liggen vrees ik. Misschien toch het extreem goed kennen van je eigen set, dat het meer in die richting gezocht moet worden als verklaring voor de constateringen bij Mark?

Ik trek jouw ervaring overigens niet in twijfel hoor, Frank! Mooi dat je weer een stapje hebt gemaakt.

Rowdy

@frank2: wat is de maximale percentage t.o.v. de nieuwwaarde van het apparaat wat je besteedt aan de zekering? Bij bekabeling is het bijvoorbeeld tussen de 10 en 15 procent.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

fietser

Ergens in een draadje (dat van hemzelf?) gaf Laan volgens mij aan verschil te horen tot de 1op1 vergelijking

frank2

Citaat van: Rowdy op september 12, 2024, 13:11:46@frank2: wat is de maximale percentage t.o.v. de nieuwwaarde van het apparaat wat je besteedt aan de zekering? Bij bekabeling is het bijvoorbeeld tussen de 10 en 15 procent.
Versterker nieuwprijs e 10.000 euro, altair g 2.1 is nieuw en 5700. Prijs zekering  149 euro.
Overigens  ongeveer 200 euro is nog acceptabel vind ik. Zelfde met shuko stekkers aan stroomsnoer daar vragen ze compleet idiote prijzen voor. Heb ooit Een furutech stekker vergeleken met een Chinees daar zat nauwelijks verschil in.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Rowdy

Dan zit ik met mijn Hifi Tuning Supreme 3 glaszekering van 50 euro ongeveer maximaal. Deze gebruik ik voor zowel de Rega Brio als Rega Apollo CDP, beide hadden een nieuwwaarde van 800 euro.

In de meterkast heb ik ook een Hifi Tuning Suprème 3 glaszekering zitten, misschien dat ik eens een ander merk met een ander klankkleur neem.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

frank2

Ach je bepaald zelf wat je doet die regeltjes  zeggen mij niets

Tjeb

Citaat van: frank2 op september 12, 2024, 13:42:39Versterker nieuwprijs e 10.000 euro, altair g 2.1 is nieuw en 5700. Prijs zekering  149 euro.
Overigens  ongeveer 200 euro is nog acceptabel vind ik. Zelfde met shuko stekkers aan stroomsnoer daar vragen ze compleet idiote prijzen voor. Heb ooit Een furutech stekker vergeleken met een Chinees daar zat nauwelijks verschil in.

Dat is dan weer bijzonder, ik verwacht dat als je het rakend en spanningsvoerend oppervlak tussen de zekering en een schukostekker met elkaar vergelijkt deze bij de schuko groter is.

Ralf67

Zekeringen hebben af en te ook idioot hoge prijzen.

€269 voor een Pink SR Quantum Fuse ?

Maar hopen dat die niet stuk gaat.
Deze maand testje in de Music Emotion.

Ralf67

Even een vraagje betreffende de zekeringen.

Je ziet dat er geïnvesteerd wordt in een aparte groep met Siemens zekeringhouder in de groepenkast.

Er komt een mooi stekkerblok met dito powercords.

Er worden zekeringen in de diverse audiocomponenten vervangen.

Wat nu als je stekkerblok , zoals mijn Supra stekkerblok, ook is voorzien van een zekering ?

Deze moet je dan dus ook meenemen toch ?

Laan

Citaat van: fietser op september 12, 2024, 13:33:37Ergens in een draadje (dat van hemzelf?) gaf Laan volgens mij aan verschil te horen tot de 1op1 vergelijking

Klopt wel. In 1 op 1 hoorde ik alleen in het laag een verschilletje. En dan gaat het dus om een glaszekering van 0,10€ en een master van 650€. n de dagelijkse praktijk meen ik wel meer plezier te ervaren met betere zekeringen. Apart, zeg maar. En bj het ene apparaat wel en bij de ander niet. Verder meen ik dat iets in de stroomweg niet kan klinken, alleen iets in de signaalweg in staat kan stellen beter te presteren. Dat kan leiden tot een ander geluid. Of anders ook gelijk beter is, is vers twee. Conclusies over dit soort tweaks zijn m.i. heel persoonlijk.

Laan

Citaat van: Ralf67 op september 12, 2024, 19:10:03Even een vraagje betreffende de zekeringen.

Je ziet dat er geïnvesteerd wordt in een aparte groep met Siemens zekeringhouder in de groepenkast.

Er komt een mooi stekkerblok met dito powercords.

Er worden zekeringen in de diverse audiocomponenten vervangen.

Wat nu als je stekkerblok , zoals mijn Supra stekkerblok, ook is voorzien van een zekering ?

Deze moet je dan dus ook meenemen toch ?

Jazeker. Hoe vroeger in de keten, des te meer effect, zeggen de deskundigen. :)

brt

Citaat van: frank2 op september 12, 2024, 13:42:39Een furutech stekker vergeleken met een Chinees daar zat nauwelijks verschil in.

Ik ben behoorlijk visueel ingesteld, en om deze zin moest ik toch wel gniffelen.

frank2

Ik heb diverse Hoofdzekeringen voor in de meterkast.  Tot nu toe met een gecryoniseerde Siemens gespeeld.  Klinkt zeer natuurlijk strak gewoon goed. Echter met de komst van de sr purple viel mij op dat het goed klonk maar de beleving in classe a/b minder was in classe A was het goed. Het stemmengebied en de bass was gewoon strakker. Maar daardoor minder vol. Ik wist al dat de Siemens dit euvel om het zo te noemen had, ik had het al eerder opgemerkt met andere zekeringen in de apparatuur.  Gelukkig heb ik ook een hifituning supreme voor in meterkast. En ja die gaat verder dan de Siemens. Meer kracht iets meer upfront vollere stemmengebied en vollere bass. En door de purple gelukkig niet vet meer zoals bij de sr orange.   Helaas is de natuurlijkheid vd sound en het hoog een fractie minder maar er is beleving. Dus fit maar eens een tijdje beluisteren.  Kan altijd nog peacock bellen voor een qsa blue.

Kwabbernoot

Kun je ze niet achter elkaar schakelen? Soort van best of both worlds? Of wordt het dan een least of both worlds?

Groeten...

chansig

Is ws match afhankelijk...en daardoor weinig zinnigs over te zeggen. Maar wel het proberen waard en dan afwachten wat de ervaring is.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.