Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

CZ79

Hahah, ja dank je! Er zitten geen leidingen daar waar ik kruipruimte in ga, ze liggen daar boven de grond (in de kruipruimte) dus no worries
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

Snowmaster

Citaat van: S@m op mei 10, 2013, 19:28:06
Waarom krijg ik geen antwoord op mijn vraag?

Waartussen wordt er nu gemeten...

Nul en aarde, nul en fase.
Het hangt er vanaf wat je wilt meten. Bv. Meting tussen mantel en nul : op een mantel hoort geen spanning te staan, ook niet door inductie. Dit kan je set beïnvloeden. Het is allemaal heel erg marginaal, maar op een goed oplossende set hoor je dit. (mijn set is zeker niet oplossend, maar ik hoor het) . De weergave is een tikje schoner, meer rust zonder inductiestroom en nog meer als de aarde ook goed is.
Een set moet bij voorkeur op 1 aarde en 1 fase aangesloten worden anders gaat het geluid "wringen" (daar gaan wij weer  ;) Dit is bij 3 fasen) of ontstaat er een 50 hz brom. 
Ik krijg hier bv onmiddelijk een brom als ik bepaalde componenten op zelfde stekkerblok zet of componenten splits tussen wcd en audioblok/lijn.  Ik kan er nog steeds geen verklaring voor vinden omdat het in theorie niet zou mogen brommen.

Zoals Hipster zegt, kan er potentiaalverschil zijn. Meestal is je eigen aardpen beter.
Als je de set aansluit op de huisaarde, kan het iets schoner klinken door rechtstreeks  een aardedraad aan te leggen naar de aardpen. Sluit deze aan op de pen vóór de huisaansluiting, dus zo dicht mogelijk bij de grond op een blankgemaakte aardpen met een stevige klem. (1 op 1 klemmen).
Altijd zo veel mogelijk 1 op 1 aansluiten en overgangen voorkomen. Zorg ook voor contactdruk/klemkracht. Hoorbaar? Ja, maar slechts zeer marginaal en alleen als je de set goed kent.
Het leuke is dat 10 van dit soort handelingen wel licht waarneembaar zijn en het kost niets.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

S@m

Hifi Addict

Voor iedereen wild extra aardpinnen gaat slaan en extra aardegeleiders gaat leggen, dit kan ook averechts werken.

Wat voor mij altijd makkelijk is voor visualisatie, beschouw electriciteit als water, het zoekt altijd de weg van de minste weerstand. Stel je voor dat je een bak met water hebt met 2 afvoeren, eentje van b.v. 1 mm2 en eentje van 99mm2, ook al is de afvoer van 99mm2 99 keer zo groot als die van 1mm2, er gaat altijd 1% van het water door de 1mm2 afvoer stromen.

Stel je nu eens voor dat je 2 stekkerblokken (bakken water) hebt met 2 aardes (afvoeren) naar 1 aardpin (riool?  ;) ) met verschillende weerstanden(diameters afvoer). Nu kan het zijn dat de weerstand (diameter afvoer) naar aarde (riool) vanuit het ene stekkerblok hoger (kleinere afvoer) is dan het andere. Stel dat in beide stekkerblokken een apparaat zit welke beiden geaard zijn en die ook nog eens onderling verbonden zijn (usb, hdmi, rca, whatever interconnect). Nu zijn er 2 paden naar aarde met een verschillende weerstand. Om het watervoorbeeld weer terug te halen, nu kan het water via 2 wegen met verschillende diameters afvoer naar het riool stromen. Dit kan juist negatief uitwerken. Als je dus 2 gescheiden stekkerblokken hebt zou ik in ieder geval zorgen dat de weerstand naar aarde gelijk is voor beide stekkerblokken.

Dit geldt in nog grotere mate voor gescheiden aardpinnen, stel je hebt een huisaarde van 20 ohm, en een aparte aardpin voor je hifi installatie van 1 ohm, en er is een verbinding via je installatie tussen huis aarde/hifi aarde, dan zou het kunnen zijn dat de weerstand naar aarde voor je gehele huisaarde lager is van meterkast naar hifi installatie naar hifi aarde dan van meterkast naar huisaarde. In watertermen gaat het afvoerwater afkomstig van b.v. je inductiekookplaat niet meer rechstreeks het riool in, maar voor een deel (misschien zelfs een groot deel) VIA je hifi installatie naar het veel grotere hifi riool stromen.

Hopenlijk is het een beetje duidelijk wat ik bedoel  ::) 

Hifi Addict

Vergeten  :)

1) Ik zou dus 1 aarde gebruiken voor 2 stroomgroepen/stekkerdozen met minimaal een gelijke DC weerstand. Nog beter zou zijn ook gelijke inductie/capaciteit om de weerstand gelijk te houden voor alle frequenties.
2) Bij gebruik van 2 aardpinnen de aardpinnen laagimpedant met elkaar verbinden (vele malen lagere impedantie tussen de respectievelijke aardpinnen dan tussen meterkast/huisaarde en hifi stekkerdoos/hifiaarde).
3) Of 100% zeker zijn dat er geen aardeconnectie tussen apparaten aangesloten op huisaarde en hifiaarde bestaat, of deze 100% galvanisch gescheiden zijn.

Ruud-

Ik vraag me af of twee aparte aardes in een meterkast toegestaan zijn.
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Deleted Member 2

Citaat van: Ruud- op mei 13, 2013, 17:51:20
Ik vraag me af of twee aparte aardes in een meterkast toegestaan zijn.

Je kan toch of de aarde van het eerste blok koppelen aan het tweede blok?
En/Of de aarde van de pen direct koppelen aan het verdeelblok (en uiteraard ook hier de aarde van de meterkast los koppelen)

frank2

Inderdaad de aarde van beide stekkerblokken rechtstreeks naar een aparte aardpen, dat schijnt het beste te zijn.

Er komt hier nog een extra aardpen tzt, nu zit hij als aparte aarde dicht bij de grond op de aardpen die ook voor het huis gebruikt wordt.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

Ik heb sinds gisteren een Kordz hdmi kabel aan mijn set hangen, met name aan de mediaplayer boxee box.
In vergelijkng met een goede hdmi kabel (Oppo hdmi kabel) gaat deze aanmerkelijk verder, beter geluid en zeker ook beter beeld.

Deze zal binnenkort aangeschaft worden, het verschil is voor mij dermate groot dat ik het in eerste instantie niet kon geloven. (betreft Kordz EVX)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Hifi Addict

Citaat van: frank2 op mei 13, 2013, 18:25:39
Inderdaad de aarde van beide stekkerblokken rechtstreeks naar een aparte aardpen, dat schijnt het beste te zijn.

Er komt hier nog een extra aardpen tzt, nu zit hij als aparte aarde dicht bij de grond op de aardpen die ook voor het huis gebruikt wordt.

En eentje met belden en eentje met hft? Dus 2.2 mm2 vs 6(?) mm2? En een verschillende inductie/capaciteit dus hele andere impedantie voor hoog frequente signalen? Hoeveel meter? En je tv (via hdmi aan je set gekoppeld) dan op een 3e (huis/muur) aardegeleider?

Je kunt er snel een "zooitje" van maken hoor  ;D

De aarde lager impedant maken door extra aardpennen is hardstikke mooi hoor, daar niet van.

Ik zou in ieder geval de verschillende aardpennen met elkaar verbinden (zo dicht en laagimpedant mogelijk bij de daadwerkelijke "aarde").

En dan misschien een extra kabel trekken die je als aarde gebruikt voor beide stekkerblokken. De aardegeleider in je belden/hft loskoppelen, scheelt weer wat parallele parasitaire capaciteit tussen aarde/fase en aarde/nul  :hehe:

frank2

Ik heb een extra aardedraad alleen voor de audiogroep, deze komt separaat aan de aardpen v.h. huis dicht bij de grond. De 2 kabels zitten beide aan de AHP module met HFT zekering (houder is gemodificeerd)

Op de Vibex stekkerdoos, aanvoerkabel HFT; de EV en anthem en BR speler
Op de no name stekkerdoos, aanvoerkabel Belden: de rest; sat, voeding HDD, tv, mediaplayer
aanvoerkabel is voor beide 7 meter.
Huisstroom gebruik ik niet voor de set.

Ik kan gerust zeggen dat de set volledig in balans is.

erik s.

Citaat van: Hifi Addict op mei 14, 2013, 11:20:57
En eentje met belden en eentje met hft? Dus 2.2 mm2 vs 6(?) mm2?

de Belden zal de 3.3mm2 zijn, de HFT is 2,5mm2.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

John Wx

Citaat van: frank2 op mei 14, 2013, 12:18:13
Ik heb een extra aardedraad alleen voor de audiogroep, deze komt separaat aan de aardpen v.h. huis dicht bij de grond. De 2 kabels zitten beide aan de AHP module met HFT zekering (houder is gemodificeerd)

Op de Vibex stekkerdoos, aanvoerkabel HFT; de EV en anthem en BR speler
Op de no name stekkerdoos, aanvoerkabel Belden: de rest; sat, voeding HDD, tv, mediaplayer
aanvoerkabel is voor beide 7 meter.
Huisstroom gebruik ik niet voor de set.

Ik kan gerust zeggen dat de set volledig in balans is.

Waarvan akte
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

Snowmaster

Het verhaal van Hifi Addict kan ik helemaal onderschrijven.
In mijn eerdere post gebruikte ik het woord "wringen".  Dit is natuurlijk een term die niet in geluidsbeschrijvingen thuis hoort, maar zo ervaar ik het wel als ik 2 verschillende fases gebruik.
De set voor een deel aansluiten op de fase waarop het huis is aangesloten en een ander deel van de set op een aparte (audio) fase geeft geen lekkere weergave. Het lijkt dan alsof er iets niet klopt in het geluid. Dit valt pas op als je alles achter dezelfde fase zet.
Ook het gebruik van twee aardpennen in de set, is hier geen verbetering maar een verandering.
Ik krijg dan, afhankelijk van welke stekkergaten ik gebruik in de beide stekkerblokken, een 50 Hz brom.
Hifi Addict legt het heel begrijpelijk uit en hierdoor snap ik nu ook het probleem. Ik kon het wel horen, maar niet goed onderbouwen.  Twee identieke aanvoerlijnen doen het hier ook beter dan twee verschillende. Top uitgelegd  :thumbs-up:
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Robiwan

Ik gebruik helemaal geen randaarde voor m'n apparatuur. De "aarde" van alle appartementen hier in het flat (begin jaren 60) zijn met elkaar verbonden en dus krijg je alle troep en shit binnen als je wel randaarde gebruikt.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Snowmaster

Citaat van: LPlover op mei 14, 2013, 22:50:09
Ik gebruik helemaal geen randaarde voor m'n apparatuur. De "aarde" van alle appartementen hier in het flat (begin jaren 60) zijn met elkaar verbonden en dus krijg je alle troep en shit binnen als je wel randaarde gebruikt.

Precies om deze reden is er ook geen eenduidig advies/oplossing voor een audiofiele aanvoer.
De aarde helemaal weglaten is best een veelgehoord advies. Componenten zijn hierdoor ook minder met elkaar verbonden. Kwestie van proberen en dan kom je er best wel snel achter wat beter is.

Helemaal zonder aarde (ontkoppelde componenten) en ook nog een keertje volledig onafgeschermd is iets dat ik nog tzt wil proberen. Hiervoor leg ik dan paralel een derde lijn aan van "oud/afval" materiaal.  Hierdoor is het wel appels met peren vergelijken, maar als er daadwerkelijk verschil is, hoor en zie je het toch wel.

frank2

Vanochtend was het zover, Snowmaster kwam langs met Kordz kabels, 1x de EVX en 1x de EV-LUX. De eerste nieuw in de verpakking, degene die ik wilde overnemen, de ander (lux) was van hemzelf en veelvuldig gebruikt.

Om een klein vergelijk te maken eerst mijn huidige Oppo hdmi kabel en boxee laten spelen met Jean Michel Jarre, Concerts of China. Daarna de Lux erachter, even laten settelen en dan luisteren.

Alles viel op z'n plaats, een goede surroundbubble, goed klinkende muziek, goede plaatsing en een oh zo mooi beeld. Snowmaster zal het vast beter verwoorden, maar wat een plaatje en geluid. (en het kan nog iets beter, andere betere stekkers...) maar ik ben al zeer gelukkig met wat ik nu zie en hoor.

Na afloop de EVX maar eens aangesloten, die mag nu gaan inspelen.....

Een ding is wel zeer duidelijk; de Kordz HDMI kabels zijn duur maar echt echt goed.

Vik

Wat is het verschil tussen de EVX en LUX?

Citaat van: frank2 op mei 20, 2013, 13:26:31
Vanochtend was het zover, Snowmaster kwam langs met Kordz kabels, 1x de EVX en 1x de EV-LUX. De eerste nieuw in de verpakking, degene die ik wilde overnemen, de ander (lux) was van hemzelf en veelvuldig gebruikt.

Om een klein vergelijk te maken eerst mijn huidige Oppo hdmi kabel en boxee laten spelen met Jean Michel Jarre, Concerts of China. Daarna de Lux erachter, even laten settelen en dan luisteren.

Alles viel op z'n plaats, een goede surroundbubble, goed klinkende muziek, goede plaatsing en een oh zo mooi beeld. Snowmaster zal het vast beter verwoorden, maar wat een plaatje en geluid. (en het kan nog iets beter, andere betere stekkers...) maar ik ben al zeer gelukkig met wat ik nu zie en hoor.

Een ding is wel zeer duidelijk; de Kordz HDMI kabels zijn duur maar echt echt goed.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

frank2

De lux is de duurste versie, de EVX is een versie "lager" .  (in de Lux zit 12% zilver, in de EVX 7%) Wij gaan tzt nog testen of er verschillen zichtbaar en hoorbaar zijn, maar aangezien de EVX nieuw is moet deze eerst een aantal uren gespeeld hebben.

De EVX is wel een kabel (heb de ingespeelde versie eerst geleend) die beduidend beter in geluid is en beeld dan de Atlas en Supra hdmi kabel.

twani

Citaat van: frank2 op mei 20, 2013, 13:26:31

Bij welke grote kabelfabrikant zou "Kordz" zijn connectoren en kabels inkopen?  Er is namelijk nog maar weinig écht in de kabelwereld...

frank2

Citaat van: twani op mei 21, 2013, 16:26:28
Bij welke grote kabelfabrikant zou "Kordz" zijn connectoren en kabels inkopen?  Er is namelijk nog maar weinig écht in de kabelwereld...

http://www.kordz.com/content/about-us

frank2

IK heb de Kordz nu achter de sat tuner; ook daar wordt het beeld beter van, er is een mooier contrast, betere zwartwaarde, grain is weg, ik heb RTL4 als sd zender en die geeft een behoorlijk mooi plaatje, dit in tegenstelling tot de W&M hdmi die er normaal achter zit. Daar zie je ruis... Over het geluid; dat is gewoon een stuk beter, meer gelaagdheid, betere surround bij anthemlogic cinema. Heel frappant en dat allemaal door 1 kabel.

Ik heb meerdere kabels hier en er zitten wel verschillen tussen maar die zijn dusdanig klein dat het haast niet opvalt, dat is bij deze kabel duidelijk anders, het is gewoon zichtbaar. Ja ben er erg blij mee.

Het zal me dan ook totaal niet boeien of die kabel echt uit australie komt of elders....

Snowmaster

Kordz HDMI kabels zijn gewoonweg top. 
Al een paar keer heb ik meegemaakt dat een set plotseling "helderder" ging spelen in zijn geluidsbeeld. Dit klonk dan niet geweldig en de eigenaar wilde geen Kordz.  Ondertussen weet ik dat de Kordz gewoon een zwakke schakel blootlegt in zo'n set. Als je dan die zwakke schakel oplost, hoor je pas hoeveel beter die set speelt (in beeld en geluid) met een Kordz.
Ik heb hier EVX en Lux in meerdere lengtes en durf ze probleemloos aan te bevelen. Zeker de EVX is zijn geld duidelijk waard. De Lux is voor fijnproevers.
Ze overstijgen bv. Inakustik en veel andere merken en die zijn ook niet goedkoop.
Zeker in 5.1 geluid zijn ze strak, snel, detailrijk, eerlijk en geven hierdoor ietsje meer beleving. Ze gaan net iets verder dan veel andere HDMI kabels die ik ken.  Kordz is dus een absolute no brainer als je kijkt naar de meerprijs.

twani

Citaat van: frank2 op mei 21, 2013, 19:13:46
IK heb de Kordz nu achter de sat tuner; ook daar wordt het beeld beter van, er is een mooier contrast, betere zwartwaarde, grain is weg, ik heb RTL4 als sd zender en die geeft een behoorlijk mooi plaatje, dit in tegenstelling tot de W&M hdmi die er normaal achter zit. Daar zie je ruis... Over het geluid; dat is gewoon een stuk beter, meer gelaagdheid, betere surround bij anthemlogic cinema. Heel frappant en dat allemaal door 1 kabel.

Ik heb meerdere kabels hier en er zitten wel verschillen tussen maar die zijn dusdanig klein dat het haast niet opvalt, dat is bij deze kabel duidelijk anders, het is gewoon zichtbaar. Ja ben er erg blij mee.

Het zal me dan ook totaal niet boeien of die kabel echt uit australie komt of elders....
Dat maakt mij ook niks uit, wel wat je ervoor betaald.......

frank2

Citaat van: twani op mei 21, 2013, 23:12:16
Dat maakt mij ook niks uit, wel wat je ervoor betaald.......

Hier geldt: voor kwaliteit moet je betalen. En je praat over 90 euro prijsverschil waar je je hele leven plezier van hebt, slijten doet zo'n kabel niet.

(een supra is 90 euro goedkoper)