Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Citaat van: Onder013 op november  6, 2012, 14:52:16
Dat ziet er inderdaad veel beter uit (zeg ik nu met de zojuist verworven kennis ;D).
Kan de dip bij 500Hz dan niet geregeld worden, of komen er dan te veel neveneffecten?

Gaat met zo'n electronische regeling ook "de wet van behoud van ellende" op? Dus je repareert het een en tegelijkertijd creëer je weer een ander probleem. Vervorming, compressieverschijnselen, etc kan ik me er zo bij voorstellen. Met andere woorden: het is geen remedie tegen al het kwaad? Als dat wel zo zou zijn is een  mechanische aanpassing van de akoestiek van de ruimte niet nodig?

Groet,

Henk

Ik ondervind voor zover ik kan beoordelen in het geluid geen negatieve effecten.
(ik kan de kleine dip niet beter regelen de arc doet alles automatisch, je kunt niet zeggen bij 500 hz even bijvullen)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Deleted Member 2

Citaat van: frank2 op november  6, 2012, 15:40:16
Ik ondervind voor zover ik kan beoordelen in het geluid geen negatieve effecten.
(ik kan de kleine dip niet beter regelen de arc doet alles automatisch, je kunt niet zeggen bij 500 hz even bijvullen)

OK Frank. Dank voor de toelichting.

Als ik nog eens in de buurt ben........

Groet,

Henk

frank2

Kom maar langs, erg leuk en gezellig. Je zult verbaasd staan hoe alles nu klinkt tov de keer dat je hier luisterde. Grappige is dat nu al meerdere mensen mij verteld hebben dat er veel dynamiek en detail te horen is, terwijl ik in eerste instantie alles nog wel iets frisser wilde. Nu ben ik daar na de toe-in wel op teruggekomen, maar zoals een member laatst opmerkte, je bent ook al boven de 50, dus je gehoor zal ook iets achteruit gaan en daardoor hoor je het allerhoogste hoog niet, terwijl die member zelf ongeveer 33 jaar is.....  (ArjanR1) en dat dus wel hoort....

Maar 1 ding is wel zeker, de sound is veranderd sinds je laatste keer......
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Deleted Member 2

Citaat van: frank2 op november  6, 2012, 16:12:15
Kom maar langs, erg leuk en gezellig. Je zult verbaasd staan hoe alles nu klinkt tov de keer dat je hier luisterde. Grappige is dat nu al meerdere mensen mij verteld hebben dat er veel dynamiek en detail te horen is, terwijl ik in eerste instantie alles nog wel iets frisser wilde. Nu ben ik daar na de toe-in wel op teruggekomen, maar zoals een member laatst opmerkte, je bent ook al boven de 50, dus je gehoor zal ook iets achteruit gaan en daardoor hoor je het allerhoogste hoog niet, terwijl die member zelf ongeveer 33 jaar is.....  (ArjanR1) en dat dus wel hoort....

Maar 1 ding is wel zeker, de sound is veranderd sinds je laatste keer......

lijkt me leuk en leerzaam Frank. Wat betreft het met de jaren achteruit gaan van je gehoor: je vermogen om te horen neemt af, maar het vermogen om te luisteren neemt toe.... 8)

frank2

'mmmm vlgs mijn vrouw luister ik nog steeds niet, maar misschien is dat bij muziek anders?? ;D ;D

Martijn M

Kingpin, ik wilde niet suggereren dat het slecht was, maar uitzonderlijk goed vind ik het ook niet. Je ziet in jouw metingen eigenlijk geen noemenswaardige dippen. Dat betekent dat een DSP in jouw situatie waarschijnlijk 'wonderen' kan verrichten ;) . Die pieken filter je zo weg.

Onder013, ik denk dat ik binnenkort een korte primer over room-correctie ga schrijven. Er bestaan veel misverstanden over. De meeste DSP's werken simpelweg als (geavanceerde) equalizers. Dat betekent dat zo'n apparaat uitsluitend in het frequentiedomein werkt. Akoestische problemen hebben echter ook een ruimtelijk aspect: de frequentieresponse is op elke plek in de kamer anders! Een equalizer/DSP is heel goed in het compenseren van de frequentieresponse op één locatie. Maak hem vlak op die ene locatie en op veel andere plekken zal de response minder goed worden. Zelfs als je altijd met je hoofd op exact dezelfde plek zit, kan dit een probleem opleveren. Je hebt immers twee oren, welke op een net iets andere plek zitten. Zeker als er meerdere luisterlocaties zijn is de ruimtelijke variantie een groot probleem.

Over het algemeen kun je stellen dat je bij hoge- en middenfrequenties niet moet corrigeren. In het hoog en mid is het directe geluid dominant wat betreft de perceptie, niet de steadystate-response. Het is aan de ontwerper van de luidspreker om te zorgen dat het directe geluid in orde is. Het is aan de installateur/consument om de luidsprekers goed op te stellen zodat er geen al te ernstige afwijkingen in de response ontstaan. Bij de laagste frequenties kun je de DSP zonder reserve inzetten om de reponse zo vlak mogelijk te maken. Pieken kun je (zeker in het geval van maar één luisterpositie) vaak eenvoudig vlaktrekken en dit klinkt onmiddellijk veel beter.
Met dips moet je echter oppassen, en wel om twee redenen. Ten eerste ontstaat een dip door uitdoving van een golf door het samenkomen van een + en een - (samen nul), waardoor het belachelijk veel energie kost om een dip maar een klein beetje op te vullen. Ten tweede verandert de diepte van een dip heel sterk als je de microfoon maar een klein beetje verplaatst. Dat maakt het dubieus hoeveel je nou precies moet boosten, maar bovendien heb je het probleem dat je met je linker en rechter oor mogelijk een beduidend verschillend geluid waarneemt.

Kortom, een DSP kan bepaalde problemen heel goed oplossen, maar het is geen vervanger voor akoestische oplossingen, het is goede aanvulling. DSP is wat mij betreft één van de verschillende instrumenten die je hebt om (m.n. de laagweergave) in orde te maken.
Dutch & Dutch

frank2

Ik herken zeker "dingen" die Keyser schrijft.
Op mijn luisterplek is het geluid "perfect", maar als je 1,5 meter naar rechts gaat heb je aanmerkelijk meer bas. Voor de dip die opgevuld zijn, ach mijn speakers kunnen het aan en dat is voor mijn versterker ook het geval, dus dat vind ik geen probleem.

Wat ik zeer betwijfel: 50 cm van je luisterpositie kan er al verschil in zitten, door mijn DSP de ARC maak ik meerdere metingen, dus precies op de zitplaats, 30 cm ervanaf aan beide zijden en nog iets naar voren, daar maakt de arc een berekening op, dus dat probleem wat Keyser aangeeft heb ik gelukkig niet.

Martijn M

Citaat van: frank2 op november  6, 2012, 18:26:23
Wat ik zeer betwijfel: 50 cm van je luisterpositie kan er al verschil in zitten, door mijn DSP de ARC maak ik meerdere metingen, dus precies op de zitplaats, 30 cm ervanaf aan beide zijden en nog iets naar voren, daar maakt de arc een berekening op, dus dat probleem wat Keyser aangeeft heb ik gelukkig niet.

De Anthem corrigeert het gemiddelde van die metingen, maar dat neemt de ruimtelijke variantie niet weg. Stel je meet op twee plekken en beide metingen laten een perfect vlak resultaat zien, behalve dat de ene een 10 dB piek heeft op 100 hz en de andere een 10 dB dip. Het gemiddelde van beide curves laat dan een perfect vlakke lijn zien. Is dat dan perfect?
Dutch & Dutch

Deleted Member 2

Citaat van: keyser op november  6, 2012, 18:06:34

Onder013, ik denk dat ik binnenkort een korte primer over room-correctie ga schrijven.

Dat zou een waardevolle bijdrage zijn en zeer gewaardeerd worden (en niet alleen door mij). Je was eigenlijk al aardig op weg met je antwoord. ;D

Groet,

Henk

frank2

@ Keyser: Je hebt gelijk in theorie, in de praktijk lijkt me jouw voorbeeld een beetje te overdreven, gelukkig maar.
In ieder geval speelt het hier thuis niet

Martijn M

Citaat van: Onder013 op november  6, 2012, 18:33:45
Dat zou een waardevolle bijdrage zijn en zeer gewaardeerd worden (en niet alleen door mij). Je was eigenlijk al aardig op weg met je antwoord. ;D

Groet,

Henk

Ik zal er binnenkort eens voor gaan zitten :) .

Citaat van: frank2 op november  6, 2012, 18:34:06
@ Keyser: Je hebt gelijk in theorie, in de praktijk lijkt me jouw voorbeeld een beetje te overdreven, gelukkig maar.
In ieder geval speelt het hier thuis niet

Het is inderdaad een theoretisch voorbeeld dat ik aanhaal om het fenomeen duidelijk te maken. In de praktijk zal het minder extreem zijn. Wel fijn dat ruimtelijke variantie bij jou thuis geen rol speelt!
Dutch & Dutch

Deleted Member 2

Citaat van: keyser op november  6, 2012, 18:31:29
De Anthem corrigeert het gemiddelde van die metingen, maar dat neemt de ruimtelijke variantie niet weg. Stel je meet op twee plekken en beide metingen laten een perfect vlak resultaat zien, behalve dat de ene een 10 dB piek heeft op 100 hz en de andere een 10 dB dip. Het gemiddelde van beide curves laat dan een perfect vlakke lijn zien. Is dat dan perfect?

Neen. Dit is de leugen van het gemiddelde. Ga maar met één been in een emmer water staan van 0 graden en de ander in water van 100 graden C. gemiddeld sta je redelijk comfortabel, maar vraag het eens aan de individuele benen.......

Pleit dit er voor om luidsprekers volgens het principe van een hoofdtelefoon (zoals de AKG K1000) voor je oren te hangen? Dan zijn de akoestische omstandigheden redelijk identiek en dus beter beheersbaar.

Groet,

Henk

Maro

Citaat van: frank2 op november  6, 2012, 18:26:23
Ik herken zeker "dingen" die Keyser schrijft.
Op mijn luisterplek is het geluid "perfect", maar als je 1,5 meter naar rechts gaat heb je aanmerkelijk meer bas. Voor de dip die opgevuld zijn, ach mijn speakers kunnen het aan en dat is voor mijn versterker ook het geval, dus dat vind ik geen probleem.

Vind persoonlijk dat je e surrounds totaal verkeerd hebt opgesteld. Dat is de plek voor surround back ofzo. Verre van ideaal lijkt me om een mooie bubble te krijgen.

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

chansig

Citaat van: frank2 op november  6, 2012, 12:07:17
Helaas maakt dat niet veel meer uit boven de 50 jaar stopt de bovengrens van horen toch bij 12500 hz.

:D

Of het klopt weet ik niet ook niet of het niet klopt. Maar geweldig om dit van jou te mogen lezen.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Maro je hebt volkomen gelijk, maar de indeling van de kamer zeker rechts bij de schuifpui gebied dat ik niks kan veranderen. Ik heb nog het idee om de linkerspeaker (de rechter staat precies achter de plant op de foto) nog iets meer naar links te verplaatsen maar hij blijft altijd achter staan, kan hem moeilijk midden in de kamer zetten waar hij zou moeten staan. Dus een stukje voor de mand.

Wel heb ik het voor elkaar dat hier een bubble is, dat wordt door de "expert" Snowmaster bevestigd. Dat geeft in ieder geval een indicatie, maar tevens dat het geluid door de anthem en mijn speakers een dusdanig goede match zijn dat dat zelfs hier met deze opstelling bereikt wordt.

twani

Citaat van: chansig op november  6, 2012, 18:47:49
:D

Of het klopt weet ik niet ook niet of het niet klopt. Maar geweldig om dit van jou te mogen lezen.

Gr Hans

Helaas maakt dat niet veel meer uit boven de 50 jaar stopt de bovengrens van horen toch bij 12500 hz.

"ORC" dus eigenlijk...oftewel "Ouderdoms Room Correctie" :D

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Snowmaster

Citaat van: frank2 op november  6, 2012, 18:51:55
Wel heb ik het voor elkaar dat hier een bubble is, dat wordt door de "expert" Snowmaster bevestigd.

Dat is te veel eer  ;).
Maro raakt ook een goed punt. Dit is precies de kwetsbare plek in Frank's systeem.
Er is een bubble, maar die is pas na jaren tot stand gekomen en pas met de komst van de Anthem.
Frank was eerder een absolute stereoman, maar sinds kort ook een echte HT fan.
Door de bouw van zijn woonkamer is het heel erg lastig om de kwaliteit van zijn speakers/set optimaal te benutten bij HT. Met experimenteren zal de bubble nog dikwandiger te maken zijn, maar het zal lastig worden.  Precies om diezelfde reden zal het ook met een sub wel eens lastig kunnen worden.
Er zijn niet zoveel posities mogelijk voor de sub door de bouw van de woonkamer/inrichting.
De basweergave bij Frank is zelfs verrassend heftig bij film en een onbekende gast zal zeker de woonkamer rondkijken om te zien waar de sub staat.
Flapperende broekspijpen zijn er zover ik weet/hoor maar op één plek in Nederland, eh...sorry België  ;D.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

HTip

Citaat van: Snowmaster op november  6, 2012, 22:19:22
Flapperende broekspijpen zijn er zover ik weet/hoor maar op één plek in Nederland, eh...sorry België  ;D.
:clapping: Dat heb je alleen van horen zeggen :P :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Raymond187

Nou me broekspijpen flapperde vanochtend ook.......  en dat was niet vanwege de sub :D

Snowmaster

Citaat van: HTip op november  7, 2012, 08:43:04
:clapping: Dat heb je alleen van horen zeggen :P :D

Yep, maar zo'n beleving in de meest beroemde HT van de Benelux schijn je te moeten meemaken  8)
Frank heeft het al mogen beleven, ik jammer genoeg nog niet.

Bij Frank trillen geen ramen en deuren en vooral de hele huiskamer trilt niet.
De bank waarin je zit beweegt ook totaal niet en je kont trilt er ook niet af (en dat zonder sub ;D )
Flapperende broekspijpen zou zomaar stiekem Franks ultieme wens kunnen zijn.....
Sinterklaas ??
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

VlisChris

Ik vond het vooral enorm bizar dat het begint met een kriebel in je grote teen, en dat het laag daarna via je broekspijpen, borstkas, uiteindelijk naar je HAREN doorschiet. Voelbaar. Dat was echt heel, heel vreemd om mee te maken. Maar wel ook bijzonder gaaf 8)

Peerless Monster

Citaat van: Christiaan S op november  7, 2012, 21:58:41
Ik vond het vooral enorm bizar dat het begint met een kriebel in je grote teen, en dat het laag daarna via je broekspijpen, borstkas, uiteindelijk naar je HAREN doorschiet. Voelbaar. Dat was echt heel, heel vreemd om mee te maken. Maar wel ook bijzonder gaaf 8)

hahaha grappig hoe je dat omschrijft.
Maar klopt wel.

Ervaar het nog iedere keer hier thuis op die manier.
Ook soms heb ik zoiets van waar is de bas in het oor, maar voelt je broekpijpen wapperen...
Vreemde gewaarwording...
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Former member 78

Dat heb ik hier ook wel eens :D
Heerlijk is dat!

Maarja, voor het laag heb ik 2x 11'' in de Ushers en 2x 15'' om echt laag te gaan :P

twani

Citaat van: Peerless Monster op november  8, 2012, 09:01:53
hahaha grappig hoe je dat omschrijft.
Maar klopt wel.

Ervaar het nog iedere keer hier thuis op die manier.
Ook soms heb ik zoiets van waar is de bas in het oor, maar voelt je broekpijpen wapperen...
Vreemde gewaarwording...
Tochtstrippen plaatsen? :P