Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Martijn M

Maar AbZ, zelfs Frank erkent dat de Behringer klankmatig transparant is. Het verschil tussen wel of geen Behringer in de signaalweg is niet hoorbaar. Dan hoor je toch eigenlijk wel gewoon de kwaliteiten van de Oppo? Ik ga hier mee met Frank: ga uit van hoe het klinkt in de praktijk.

Dit is nu de derde keer dat ik het zeg. Nu houd ik er wel over op  ;D .
Dutch & Dutch

ivo1986

Citaat van: keyser op januari 27, 2011, 13:41:18
Maar AbZ, zelfs Frank erkent dat de Behringer klankmatig transparant is. Het verschil tussen wel of geen Behringer in de signaalweg is niet hoorbaar. Dan hoor je toch eigenlijk wel gewoon de kwaliteiten van de Oppo? Ik ga hier mee met Frank: ga uit van hoe het klinkt in de praktijk.

Dit is nu de derde keer dat ik het zeg. Nu houd ik er wel over op  ;D .

Dus als je over de behringer in de bypass draait is er geen verschil in geluid met de 'normale belles keten'?

AbZ

Citaat van: keyser op januari 27, 2011, 13:41:18

Dit is nu de derde keer dat ik het zeg. Nu houd ik er wel over op  ;D .
Ik zou zeggen:  het is mooi dat het verschil niet hoorbaar (b)lijkt te zijn.
(Ook goed nieuws voor anderen, want die DEQ kost maar een fractie van de Oppo+upgrades.)

Citaat van: ivo1986 op januari 27, 2011, 13:43:32
Dus als je over de behringer in de bypass draait is er geen verschil in geluid met de 'normale belles keten'?
Wellicht ten overvloede:  er is een technisch verschil tussen een ADDA-omzetting zonder EQ
en een 'echte' (analoge) bypass.  Als dat verschil niet hoorbaar is, prima!

ivo1986

Citaat van: AbZ op januari 27, 2011, 14:00:29
Wellicht ten overvloede:  er is een technisch verschil tussen een ADDA-omzetting zonder EQ
en een 'echte' (analoge) bypass.  Als dat verschil niet hoorbaar is, prima!

Dat begrijp ik en denk dat keyser mijn vraag ook wel begrijpt. En dat het verschil niet hoorbaar is verbaast me.
Misschien is zo'n Sound Evolution versie dan toch wel veel beter dan de standaard.

Martijn M

Het vergelijk is gedaan met alle EQ's in de neutrale stand. Ze zijn dus niet gebypassed!
Dutch & Dutch

AbZ

Citaat van: keyser op januari 27, 2011, 14:05:02
Het vergelijk is gedaan met alle EQ's in de neutrale stand. Ze zijn dus niet gebypassed!
Het is helder, keyser!   Soms wel verbazend hoe lang we daarover doen...  :blush:

(Overigens bedoelde ik met "niet mooi om een extra AD-omzetting te doen"
dat ik de extra techniek 'esthetisch' minder mooi vind, want minder minimaal. 
Dat is natuurlijk geen oordeel over hoe het klinkt want ben er niet bij geweest he.)

frank2

Review Behringer ultra Curve Pro 2496 (met upgrade Sound Evolution)

Deze EQ heb ik nu 1 week in huis en heb alle dagen zitten luisteren.
Door wat geluk kwam Keyser met het idee om een Behringer hier neer te zetten. Ik was daar in eerste instantie zeer sceptisch over omdat zo'n equalizer in mijn set niet audiofiel is, wat mij eigenlijk niet interesseert, maar dat zoiets toch nooit zo goed kan zijn als de rest van mijn set. Maar open mind houden en toch proberen, ik had een paar kabels gevonden en Martijn kwam langs en heeft hem opgesteld. In eerste instantie kwam hij langs om mij te helpen met het verplaatsen van de speakers en nieuwe metingen daarna te verrichten. Daar is hij ook mee begonnen, met metingen, 5 verschillende plaatsen rond de luisterpositie en dan daar een frequentiecurve van laten maken met een programma zoals hij dat al eerder had gedaan.
De verplaatsing van de speakers zorgden er in ieder geval voor dat de curve beter was dan voorheen en als je luisterde dan klonk het een stuk beter dan voorheen.
Door deze metingen zag hij natuurlijk ook de “fouten” die veroorzaakt worden door de akoestiek van mijn huiskamer. Deze waren gelukkig niet heel erg, maar waren wel voor verbetering vatbaar. Door alle gaten en pieken op te vullen, wat inhield dat er +1 of +2 DB of juist -2 DB op de Behringer werd ingesteld kreeg hij na diverse extra metingen uiteindelijk een redelijk vlakke curve. We waren toen wel 4 uur verder want Martijn doet het heel precies. Naderhand heeft hij de curve nog een fractie moeten aanpassen omdat hij het hoog iets had teruggezet en ik wilde die graag neutraal hebben.

De Behringer is geen mooi audiofiel apparaat, daar is hij ook niet voor bestemd, maar enkele testen gaven wel aan dat er geen hoorbaar verschil zit tussen het afspelen met de Behringer en zonder, beide natuurlijk op neutraal dus zonder EQ. Het apparaat in je set plaatsen zorgt dus niet voor een verslechtering in het geluid ook als je de EQ niet gebruikt. Eigenlijk verbazingwekkend zeker als je kijkt wat de prijs is. De belangrijkste aansluitingen zijn XLR in/out en digitaal 1x.

Luisteren:

Ik heb de gehele week geluisterd naar muziek die ik uit den treure ken, met de EQ aan en zonder. De Behringer staat op tape in/out dus kan door een druk op de knop geheel uit de set “weggefilterd”worden.
Als eerste viel mij op dat er sommige nummers nauwelijks profiteerden van de EQ, precies nummers met een minimum aan midden gebied geluid. Echter nummers waar dat wel was zoals Dire straits, klassieke orkesten, enz daar vielen de verschillen juiste heel erg op. In mijn huis bleek dat er een gat zat in het middengebied en enkele oneffenheden in het lage gebied.
Hoe heb ik dit alles ervaren: in het begin leek alles wat wollig, teveel bas maar de middentonen waren ronder, warmer, voller. Na verwisseling van interlinks door goede interlinks, die mijn set in z'n geheel heeft was dat wollige ook weg en bleef een mooi vol geluid over, Orkesten profiteren daarvan, de instrumenten die een wat lagere frequentiekarakteristiek hebben worden wat voller en niet meer zo ielig weergegeven in mijn set, ze zijn natuurgetrouwer, dat geldt in mijn set ook voor de stemmen, een probleemgebied waarom ik eigenlijk al zoveel in mijn stroom heb gedaan, wat wel iets hielp maar wat niet zorgde dat ze beter werden, ze werden o.a. Wat rustiger. Nu met de EQ aan worden de stemmen in mijn akoestiek voller, meer timbre. Als je dan omschakelt naar zonder EQ dan klinkt alles nog mooi maar aanmerkelijk ieler, kaler, analytischer. Als je dat ambieerd gebruik dan geen Behringer. Wat valt verder op geen verlies van geluid, geen verlies van dynamiek, geen verlies van hoge tonen, alles blijft precies hetzelfde alleen met EQ komen de vooraf ingestelde correcties erbij, dat is natuurlijk afhankelijk waar en hoe hij zijn werk moet doen. In mijn geval komen de correcties erbij en klinkt de muziek sprankelend met meer body, natuurgetrouw, vol geluid. Iets wat mij bijzonder bevalt.

Aanvulling:
Ik heb een dag na deze review nogmaals in alle rust geluisterd naar muziek, muziek die ik al lang ken zoals Yes 90125 e.a. Bijna continue heb ik met EQ geluisterd en dan vallen mij dingen op. Doordat de frequentiecurve ongeveer recht is hoor ik opeens effecten in de muziek die ik tot nu toe nooit hoorde. Muziek van Yello opeens een galm na een aanslag van een trommelachtige toon, volle stemmen, en muziektonen die opeens harder zijn waardoor de muziek een stuk harmonieuzer is. Een gewaarwording die erg prettig is, mijn voet zat met alle muziek heerlijk mee te dansen in de maat. Als je dan naar Yes luistert een nogal oude cd echt niet perfect maar deze heb ik al zo lang, en al vaak gespeeld, nu klinkt hij eindelijk groots en vol weliswaar zeker niet perfect maar dat is de opname, maar toch, zonder EQ had ik de 3 nummers die ik altijd afspeel zeker niet in z'n geheel afgedraaid, maar had of het geluid of de track afgezet, nu heerlijk door laten spelen op zo'n 94 DB schat ik en het blijft lekker klinken.  Zelfs de verzamel van OMD die nogal helder is, digitaal klinkt opeens een stuk analoger, voller, misschien kun je bij deze muziek beter vetter zeggen. Het is wel genieten hoor goh wat kan muziek zonder ergernis aan bepaalde tonen die je in de jaren hebt opgebouwd door oneffenheden in de akoestiek heerlijk klinken als deze niet meer in het geluidsbeeld voorkomen. Ook heb ik goed geluisterd naar ruimte en diepte, van de muziek, deze blijft gewoon intact, maar door de EQ wordt het geluidsbeeld wel anders, daar waar je zonder EQ gewend was aan diepte of ruimte in het geluidsbeeld is het nu gelijk/meer of minder afhankelijk van de frequentie waar zich het afspeeld, daar waar je juist nooit diepte/ruimte hoorde is het er nu juist wel, heel apart maar een lust om te horen.

Eindconclusie:

Een apparaat wat tegen een zo'n lage prijs (rond de 250 a 300 euro) zo'n kwaliteit levert ben ik nog niet tegengekomen. De instellingen zijn zeer groot, maar dient handmatig door iemand met ervaring te worden ingesteld, auto EQ kan ook maar handmatig is preciezer. Maar wat de Berhinger doet is weergaloos, alle pijnpunten in de akoestiek en van de luidspreker worden door goed inmeten en bijstellen geheel geneutraliseerd wat dus zorgt voor vlakke frequentiecurve en dit zorgt voor een geluid zoals het oorspronkelijk bedoeld is door de speakerbouwer en de cd producer. Het vertaald zich in ieder geval in heerlijk ontspannen luisteren zonder ergenissen die iedereen wel heeft in z'n set. En zoals al zo vaak is gezegd de akoestiek van een ruimte is meestal een grote boosdoener, alleen voor velen waaronder mijzelf ook, kan er aan de akoestiek weinig tot niets gedaan worden. (en dan heb ik het niet over vloerkleden, opvulling e.d.) Een spanplafond is vaak te duur en de partner vind de hobby al duur genoeg en zal dus meestal een veto plaatsen. In dat geval is de Behringer een uitkomst. Ik ben overstag dit apparaat komt hier dat is zeker, de meerwaarde is zo groot, daar kan geen nieuwe betere versterker of cd speler tegenop. Vooral ook nog omdat het oorspronkelijke signaal niet aangetast wordt, slechts bewerkt..  Een heel mooi produkt wat in vele huiskamers een heel goede investering zou kunnen zijn, maar je moet er wel voor open staan.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

AbZ

:worship:  Leuke, kritische, positieve, informatieve, open-minded review!  :thumbs-up:

S@m

Citaat van: frank2 op januari 27, 2011, 18:41:12
Door deze metingen zag hij natuurlijk ook de "fouten" die veroorzaakt worden door de akoestiek van mijn huiskamer. Deze waren gelukkig niet heel erg, maar waren wel voor verbetering vatbaar.

Leuk review.

Wat ik me afvraag is of het ook duidelijk is geworden op welke punten je akoestiek wat minder is. En of je dit ook op een andere (lees: audiofiele) manier kan oplossen..?

frank2

het middengebied zie de grafiek elders, en deze is wel anders op te lossen; akoestische maatregelingen zoals een spanplafond, of zie anders soundscape, allemaal niet mogelijk.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

S@m

Citaat van: frank2 op januari 27, 2011, 18:59:40
het middengebied zie de grafiek elders, en deze is wel anders op te lossen; akoestische maatregelingen zoals een spanplafond, of zie anders soundscape, allemaal niet mogelijk.

Helder...

contour3.0

Vooral je afsluitende zin vind ik heel mooi frank! ;D
het heeft effe geduurd........ ;)

gr
Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

solitaire

Misschien heb ik dit gemist, maar met welke kabels draaid je set, en met welke kabels heb je de Ultra Curve 90-60-90 (sorry, grapje, kon het niet laten) aangesloten ? Hoe is de Ultra Curve opgesteld ivm. de rest van de set. Hoe zijn deze keuzes tot stand gekomen ? Maakte het verschil je set net zo te tunen met de UC in de loop als de set is getuned zonder de UC ?

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

frank2

Citaat van: solitaire op januari 27, 2011, 21:05:33
Misschien heb ik dit gemist, maar met welke kabels draaid je set, en met welke kabels heb je de Ultra Curve 90-60-90 (sorry, grapje, kon het niet laten) aangesloten ? Hoe is de Ultra Curve opgesteld ivm. de rest van de set. Hoe zijn deze keuzes tot stand gekomen ? Maakte het verschil je set net zo te tunen met de UC in de loop als de set is getuned zonder de UC ?

Wolf

Alles in aanhesloten met interlinks van Johan. (vergelijkbaar met verstarr interlinks)
De ultra curce staat via tape in/out zodoende kan ik wel of niet alle bronnen via de ultra curve afspelen
De laatste vraag begrijp ik niet.

simsalabim

Leuke review!

Mooi dat de Behringer helpt, dit merk dat een 'vriendelijk geprijsd' PA merk is, levert idd meestal veel waar voor zijn geld.
Mijn hele meet setup is van Behringer, waar dit vroeger heel duur was ben je nu voor zo een 150 a 200 euro klaar en kun je heel veel zelf, dat vind ik toch wel heel leuk aan de hobby.

Veel luisterplezier!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

frank2

ik heb net in de review bij luisteren een aanvulling geplaatst, wat wat meer zegt over het effect in de muziek.

HuubF

Jaren geleden heb ik ook een paar weken zo'n Behringer in huis gehad. Precies dezelfde positieve eerste indrukken. Na een tijdje begon ik me te ergeren aan de digitalerigheid, hoewel er een prima dac achter zat. Hij moest bij mij overigens meer wegpoetsen (tot een piek van 8db ergens) dan bij jou.

Ik moest kiezen tussen de onmiskenbare voordelen van ruimtecorrectie en dat akelige randje. Uiteindelijk ging het ding de deur uit.

Wel is het interessant om te horen dat zo'n ding in je ruimte veel doet natuurlijk.  :bigsmile:
Volumio Rivo Plus+Lineo 5 , Chord M Scaler+Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm, Supra en Atlas kabels, Div. esoterica (Tegel, Bybee)

ajbeefde

Citaat van: HuubF op januari 29, 2011, 14:35:22
Jaren geleden heb ik ook een paar weken zo'n Behringer in huis gehad. Precies dezelfde positieve eerste indrukken. Na een tijdje begon ik me te ergeren aan de digitalerigheid, hoewel er een prima dac achter zat. Hij moest bij mij overigens meer wegpoetsen (tot een piek van 8db ergens) dan bij jou.

Ik moest kiezen tussen de onmiskenbare voordelen van ruimtecorrectie en dat akelige randje. Uiteindelijk ging het ding de deur uit.

Wel is het interessant om te horen dat zo'n ding in je ruimte veel doet natuurlijk.  :bigsmile:
;D

Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

Zee

Leuk dat je zo enthousiast bent over de Behringer Frank.  Dat is inderdaad een erg fraai apparaat welke ik zelf ook in huis heb gehad.
Je kunt trouwens zonder problemen een sp/dif uitgang van je cd speler aansluiten op de AES/ebu van de Behringer.  Dat werk perfect.  Gewoon even een verloopje er tussen of anders van een Sp/dif kabeltje aan een kant even de RCA stekker vervangen door een XLR.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

neverywhere

Maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die behringer het geluid niet verandert....of een hoop ruis toevoegt...
Al een testje gedaan? Volume al helemaal opendraaid zonder signaal?  Ook in de bypass mode? En dan een keer zonder het apparaat aan de versterker ?

Zeker voor iemand die kan horen of er en speciaal voetje onder de apparatuur zit of niet vind ik het bijzonder dat Frank2 geen ruis hoort..

Of is misschien die behringer wel zo goed dat ie niks vervormd...
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Martijn M

Huub, hoe heb jij de Behringer ingesteld?

Overigens is bij Frank wel degelijk hier en daar flinke correctie uitgevoerd. Met name één staande golf (rond 45 hz ofzo) moest flink gedempt worden. Ik geloof dat ik hier wel iets van 12 dB correctie heb toegepast.

Boven ongeveer 700 hz heb ik niet meer dan iets van 2 dB aangepast. In het hoogmid moet je daar namelijk heel voorzichtig mee zijn.
Dutch & Dutch

frank2

Citaat van: neverywhere op januari 29, 2011, 16:38:00
Maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die behringer het geluid niet verandert....of een hoop ruis toevoegt...
Al een testje gedaan? Volume al helemaal opendraaid zonder signaal?  Ook in de bypass mode? En dan een keer zonder het apparaat aan de versterker ?

Zeker voor iemand die kan horen of er en speciaal voetje onder de apparatuur zit of niet vind ik het bijzonder dat Frank2 geen ruis hoort..

Of is misschien die behringer wel zo goed dat ie niks vervormd...

geen vervorming en totaal geen ruis!

Zee

Ik ben een paar jaar geleden eens met mijn Behringer bij Huub langs geweest.  Ik kan me niet meer herinneren wat het resultaat hiervan in Huub's toenmalige set was.
Echter, en volgens mij gaf jij dat ook al eens aan Keyser, is het niet zo dat je zo'n apparaat 'eventjes' instelt en dan 'klaar' bent.  Je moet hier echt de tijd voor nemen en uitzoeken wat de beste doelcurve in jouw ruimte is.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

neverywhere

Citaat van: frank2 op januari 29, 2011, 17:04:18
geen vervorming en totaal geen ruis!

Ook geen verschil in volume??? Want daar gaan de meeste van die effect dingen alleen al op onderuit.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

frank2

Citaat van: neverywhere op januari 29, 2011, 17:21:40

Ook geen verschil in volume??? Want daar gaan de meeste van die effect dingen alleen al op onderuit.

is 3 dagen geleden met een DB meter gelijk gesteld aan zonder Behringer "draaien" Dus geen volumeverschillen