Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Martijn M

Dutch & Dutch

chansig

Honderden euro's uitgeven aan kabels maar niet iemand willen inhuren voor iets wat 100 x meer invloed heeft...Schiet mij maar lek. ;D ;D

Veel succes ermee in ieder geval. Ik heb zelf een akoestisch plafond laten plaatsen..Tsjonge, jonge...wat een rust..niet eens zozeer in de muziek maar meer in het praten zelf..Hele bizarre ervaring.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

tiptop

Dat zou ik hier ook wel willen, zo'n behandeld plafond. Wat kost dat nou ong. per m2?
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

chansig

Citaat van: tiptop op juli 31, 2009, 19:24:56
Dat zou ik hier ook wel willen, zo'n behandeld plafond. Wat kost dat nou ong. per m2?

2500 euro voor 35 vierkante meter..reken zelf maar uit.. ;D

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

tiptop

Oeps. :notify:

Beneden heb ik ong. 40 vierkante meter nodig. :o

Misschien maar een andere oplossing zoeken dan. :eh:
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

frank2

hoop geld, 2500 euro, dat geef ik niet aan kabels uit ;D.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

chansig

Citaat van: frank2 op juli 31, 2009, 19:52:06
hoop geld, 2500 euro, dat geef ik niet aan kabels uit ;D.

Kreeg er een mooi strak plafond bij..daar ging het eigenlijk om....Gelijk maar een akoestisch plafond genomen 2 vliegen in 1 klap.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Guester

Sonos - Spotify

frank2

Aangezien ik er ondertussen van overtuigd ben dat het akoestische probleem bij mij thuis voornamelijk de midden/hoge tonen zijn, ben ik even naar de Praxis geweest en heb daar 2 platen noppenschuim en 4 platen vlokkenschuim gehaald.
Hiermee heb ik het volgende gedaan: het noppenschuim achter de schoorsteen "geplakt" (bijna het eerste reflectiepunt), onder, naast de rechter speaker, onder het marmer is een grote opening daar ligt ook noppenschuim. Verder onder de banken vlokkenschuim plaat neergelegd. En links naast de linkerspeaker een klein vloerkleed.

Het resultaat, is dat er een evenwichtiger midden ontstaat waar geen nadruk meer op gelegd wordt. Ik had voordat ik begon een "slecht opgenomen" cd van Madness de dangerman sessions nr. 5 gedraaid, barst van het midden en teveel hoog wat mij bekend was, deze was bijna onverstaanbaar, na plaatsing was het hoog zuiverder, de stemmen verstaanbaar.

Het plafond kan ik (nu) niets aan doen, en aan het eerste refectiepunt links ook helaas niet, dat is het raam. Maar deze aanpassingen zijn al een verbetering.

(indien er behoefte bestaat ik kan er foto's van maken)

Kosten erg laag: 4 platen vlokkenschuim 35 euro, 2 platen noppenschuim: 10 euro. (en ik kreeg nog 15% korting)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

chansig

Mooi resultaat..Kan je me vertellen waarom je ervoor hebt gekozen om de akoestiek als laatste aan te pakken ?

Gr Hans
Coax AQ Carbon

frank2

Als je een nieuwe set neerzet met "reuze" speakers die aanmerkelijk beter klinken dan wat je ooit gehoord hebt, deze nog behoorlijk dmv andere componenten kunt tunen denk je niet zo gauw aan akoestiek, ook al omdat de dealer tegen mij zei dat mijn akoestiek redelijk goed is. (en hij komt vaak bij mensen thuis, dus kent diverse situaties)

Na lange tijd luisteren komen dan kleine dingen naar boven zoals wat ik al vaker schreef, een teveel aan mids, niet slecht maar voor mijn gevoel teveel. Verder is het een woonkamer en akoestiek aanpakken betekend vaak ook concessies doen in je huiskamer en daar zit mijn vrouw totaal niet op te wachten. Ze heeft mij (alweer) compleet voor gek verklaard :alien: na aanpassingen die ik nu aan het doorvoeren ben, ik heb nu alles provisorisch opgehangen het moet natuurlijk nog netjes gemaakt worden. (om het noppenschuim tegen de muur te houden staat de stofzuiger steel er tegen aan, wat natuurlijk weer een reactie van mijn vrouw opleverde, als gestoord, inrichting e.d.)

Ik vraag mij nog wel af og akoestische verf op het plafond een verbetering zou kunnen geven?

chansig

Ach wat is gestoord...Ik snap mijn vrouw ook niet altijd.. ;D

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Erik van Voorst (in memoriam)

Tja wat zijn consessies doen....9 van de 10 "moderne" mensen leven in een grote galmende glasbak en kunnen elkaar als ze wat verder weg staan niet eens goed verstaan......laat staan als er visite komt of de hond blaft.......ik begin het dan heel snel ipv consessie OPLOSSING te noemen.... ;)

Wat is er ineens zo afgrijselijk aan een gordijn of een (wand)kleed of vitrage of tapijt etc etc het vergt wat meer creativiteit in huis dan het standaard laminaat en wit gestucte muren en kale glaswanden met wat neerhangende lamelletjes en 6 witte Bouvrie elementen op tafel.... ;D

Niet alleen je woonkwaliteit gaat erop vooruit maar je stereo vaart er ook nog eens wel bij.... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: frank2 op augustus  2, 2009, 08:58:13
ik heb nu alles provisorisch opgehangen het moet natuurlijk nog netjes gemaakt worden. (om het noppenschuim tegen de muur te houden staat de stofzuiger steel er tegen aan, wat natuurlijk weer een reactie van mijn vrouw opleverde, als gestoord, inrichting e.d.)
Hahaha, kan me er wel wat bij voorstellen  :D

frank2

Net heb ik 2 uur muziek beluisterd, de resultaten die ik hiermee behaald heb zijn goed. Beter dan ik eigenlijk had verwacht, wat een beetje schuim strategisch neergelegd kan doen! Zoals al vaker geschreven daar kan geen kabeltje tegenop.

De verschillen die je kunt behalen zijn hetzelfde als dat je een 5x duurdere versterker op je set aansluit.

Is het nu perfect?  Nee dat niet maar gezien de mogelijkheden wel. Ik kan nu weer genieten bepaalde cd's die niet om aan te horen waren klinken nu weer, zoals sarah brightman, harem nr.1 en zelfs U2 klinkt!

Ook kan het volume flink omhoog zonder dat irritaties komen, ik zat net nog te denken is dit niet harder dan 100 DB?

Nu nog alles netjes vastmaken en genieten.....

frank2

Nu na enkele dagen luisteren valt toch op hoe mooi het geluid is geworden. Ik heb een goed opgenomen cd van patricia kaas waarop een nummer staat met van die belletjes, deze klinken zo ruimtelijk en kristalhelder, bijna ongelofelijk. Het gehele geluidsbeeld zou ik willen omschrijven als ruimtelijk, erg open, kristal helder, gedetailleerd met een gefundeerde bas. Het geluid komt mooi los, klinkt gemakkelijk.

Ik geloof dat ik nu op een punt ben aangekomen waar ik kan zeggen zo is het goed, zo moet het klinken. Ik kan genieten zonder dat ik hoef te denken, oh deze cd klinkt niet zo mooi, want er zit teveel midden in. Ik kan nu alles draaien en toch genieten. (tuurlijk blijft het zo dat de ene cd nu eenmaal slechter opgenomen kwaliteit is dan de andere)

Ik ben (eindelijk) erg tevreden, heeft lang geduurd maar de akoestiek "even" aanpakken heeft zeker zijn vruchten afgeworpen al zit mijn vrouw wel te klagen over dat extra kleedje en het noppenschuim.

Zie bijgaande foto's

frank2

bijgaand foto's v.d. aanpassingen

Martijn M

Mooi dit te lezen!
Eigenlijk zou je nog wat meer moeten experimenteren om een soort van optimum te vinden. Misschien kan het ook iets minder opzichtig. Leuke kleurtjes onder bank :-X .
Dutch & Dutch

frank2

Citaat van: keyser op augustus  6, 2009, 11:32:10
Mooi dit te lezen!
Eigenlijk zou je nog wat meer moeten experimenteren om een soort van optimum te vinden. Misschien kan het ook iets minder opzichtig. Leuke kleurtjes onder bank :-X .

ik zou niet weten wat ik nog meer zou kunnen doen als het al nodig is. Alles wat ik nu nog extra zou doen zou te zien zijn, en geloof me mijn vrouw is  nu al niet blij met deze aanpassingen...

"allemaal onzin"  e.d. zijn haar kreten, gewoon een 3 in 1 setje doet het ook..... :dozingoff:  (I rest my case)

dre73

misschien eens professioneel aan laten pakken ;)
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op augustus  6, 2009, 14:19:22
ik zou niet weten wat ik nog meer zou kunnen doen als het al nodig is. Alles wat ik nu nog extra zou doen zou te zien zijn, en geloof me mijn vrouw is  nu al niet blij met deze aanpassingen...

"allemaal onzin"  e.d. zijn haar kreten, gewoon een 3 in 1 setje doet het ook..... :dozingoff:  (I rest my case)

En terecht! Zulke lelijke dingen in huis, Frank! ;)
Je hebt hiervoor prachtige oplossingen die je niet eens opvalt.
Zeker niet aan de zijkant van je schoorsteenmantel.

Je hebt ook prachtige design absorbers en diffusers in allerlei mogelijke kleuren.
Je bent dan wel wat geld kwijt, maar de vrouw zal allicht mooier vinden dan die goedkope lelijke rommel (om haar waarschijnlijk! te quoten ;D )
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

hifiman

Stefan S.

Citaat van: dre73 op augustus  6, 2009, 14:23:36
misschien eens professioneel aan laten pakken ;)

Inderdaad! Met zulke luidsprekers en componenten zou ik toch eens het e.e.a. laten meten, want meten = weten  ;D

dre73

Citeermisschien eens professioneel aan laten pakken

Zijn vrouw?

soms moet je je mond houden :-X
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dre73

als ik het goed heb wordt je ruimte voor €400 opgemeten,dan weet je waar de zwakke punten liggen.
ik denk dat jouw set die inverstering wel waard is ;)