Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Peerless Monster

Citaat van: erik s. op november 16, 2012, 13:59:10
ook daar geen ijzer, brass is messing.

Brass is inderdaad een legering van allerlei rommel en voornamelijk koper en zink...
Ik kan hier helaas niet luisteren wat hij precies zegt, maar ik dacht dat hij ijzer bedoelde excuus.
Dan nog is messging een legering en geen zuiver koper.
En door de kleur te zien lijkt het meer zink in zich te hebben...

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

erik s.

Citaat van: Peerless Monster op november 16, 2012, 14:06:23
Brass is inderdaad een legering van allerlei rommel en voornamelijk koper en zink...
Ik kan hier helaas niet luisteren wat hij precies zegt, maar ik dacht dat hij ijzer bedoelde excuus.
Dan nog is messging een legering en geen zuiver koper.
En door de kleur te zien lijkt het meer zink in zich te hebben...
messing is gewoonlijk 60% koper en 40% zink.
dat geleidt nog steeds een stuk beter dan veel andere materialen.
puur koper kom je eigenlijk nooit tegen in connectors. dat is veel te zacht.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Peerless Monster

Citaat van: erik s. op november 16, 2012, 14:15:24
messing is gewoonlijk 60% koper en 40% zink.
dat geleidt nog steeds een stuk beter dan veel andere materialen.
puur koper kom je eigenlijk nooit tegen in connectors. dat is veel te zacht.

Het is ook erg corrosief. Daarom zie je een vaak een verguld oppervlak etc.

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

frank2

de oude meting met de transparent LS kabels en de nieuwe meting met de Vicol LS kabels
De eerste afb. is Transparent, de tweede Vicol. Rood= de meting, groen= de correctie
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Pjotr27

Pooh iets meer hoog met de Vicol en een iets gelijkmatigere bas , maar niet echt megaverschillen...
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

frank2

Wel misschien qua grafiek geen megaverschillen, maar in geluid doet het wel behoorlijk wat. Nee de karakteristiek van de kabel wordt door de ARC geen geweld aangedaan, maar de verschillen zijn toch voor mij behoorlijk groot. Ik begon mij aan bepaalde "dingen" al iets te ergeren. Maar de ARC stond ingesteld op de Transparent kabels en diens karakteristiek welke gecompenseerd werd door de ARC. Door die compensatie gingen bepaalde frequenties niet lekker klinken. Dat is nu geheel weg, net gauw paar nummers beluisterd, straks meer, maar de irritaties zijn weer weg. Nu kan ik verder met het beoordelen, al is de kabel nog niet geheel goed ingespeeld.

nb: de metingen zijn op precies dezelfde manier uitgevoerd als bij de transparent LS kabels.

Belangrijke les geleerd: zo gauw je kabels verwisseld de ARC opnieuw inmeten
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

erik s.

Citaat van: frank2 op november 16, 2012, 16:02:48
de oude meting met de transparent LS kabels en de nieuwe meting met de Vicol LS kabels
De eerste afb. is Transparent, de tweede Vicol. Rood= de meting, groen= de correctie
hier zullen de non-believers wel flink over vallen, want verschillen meten tussen kabels kan toch niet?  :devil:

Staaled

Citaat van: erik s. op november 16, 2012, 17:06:21
hier zullen de non-believers wel flink over vallen, want verschillen meten tussen kabels kan toch niet?  :devil:
Om het te weten moet de mic op één en dezelfde plaats staan, terwijl de kabels wisselen.
Eén meetsessie dus.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

frank2

Onmogelijk met de ARC, maar de mic stond op precies dezelfde plaats scheelt misschien wel 1 cm. 6 metingen voor surrpund en 6 metingen voor stereo

chansig

Citaat van: erik s. op november 16, 2012, 17:06:21

Nog steeds niets geleerd van al die kabel discussie's ?

Verschillen kunnen zeker gemeten worden tussen kabels...of ze hoorbaar zijn is de discussie.

Daarnaast zie opmerking van Hipster.

En de kabel die Frank gebruikt heeft toch zo'm kastje of zit daar niets in zoals bij MIT ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Staaled

Citaat van: chansig op november 16, 2012, 17:30:21

En de kabel die Frank gebruikt heeft toch zo'm kastje of zit daar niets in zoals bij MIT ?

Gr Hans
Filter.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Niet gek dus dat er dan verschillen gemeten worden.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

erik s.

zo als al ik schreef. er over heen vallen.

chansig

Wat nou overheen vallen. Jij meent een grappige opmerking te maken en daar reageer ik op.

Mogelijk bedoelde je ook te zeggen dat het niet raar is dat er verschillen gemeten (in zijn algemeenheid maar ook in Franks situatie aangezien hij kabels met filters gebruikt) worden en kunnen worden en dat de discussie eigenlijk is of mensen het kunnen horen.

Maar dat haal ik niet uit je post. Mogelijk lees ik niet goed.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Staaled

Citaat van: erik s. op november 16, 2012, 17:43:50
zo als al ik schreef. er over heen vallen.
Te stellig
Da's dan ook een beetje een valkuil van Frank. ;)
En dit van een believer, al heb ik een hekel aan dat woord.

frank2

Dat kastje aan de Transparent is GEEN filter heb ik begrepen.

Maar laten we hier geen kabeldiscussietopic van maken daar zijn andere topics voor.

Ik heb in ieder geval de ARC opnieuw ingemeten en dat was nodig omdat de transparent een andere curve  nodig heeft dan de Vicol kabel. En dat is te zien aan de bovenstaande curves. In geluid maakt het een degelijk verschil. En had ik verkeerde conclusies kunnen trekken. De metingen zijn op dezelfde manier en op dezelfde plaats gemaakt met dezelfde omstandigheden als bij de transparent. (gordijnen dicht, en 1x open)

Ik denk dat ik straks over een paar dagen wel een juiste en genuanceerde review schrijven kan.

chansig

Even voor mijn snappertje.

De Anthem meet toch en stelt dan de meest ideale situatie automatisch in ? Dan zou er toch al geen verschil meer gehoord kunnen worden. Of snap ik de Anthem en zijn functie dan niet ?

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Maro

Even voor de beeld vorming:
Je doet een meting (6 keer op 6 verschillende plaatsen de mic) dan wissel je kabels en verzet je weer 6 keer de mic....elke keer precies op de mm op de zelfde plaats blijkbaar en de mic precies op de graad in de zelfde richting gezet.,...geen  auto die voorbij rijdt of wat dan ook geluid (overdag dus bijna niet te geloven) wat de meting kan beinvloeden. Knap hoor dat je dat weet te bewerkstelligen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Staaled

Citaat van: Maro op november 16, 2012, 18:02:29
Even voor de beeld vorming:
Je doet een meting (6 keer op 6 verschillende plaatsen de mic) dan wissel je kabels en verzet je weer 6 keer de mic....elke keer precies op de mm op de zelfde plaats blijkbaar en de mic precies op de graad in de zelfde richting gezet.,...geen  auto die voorbij rijdt of wat dan ook geluid (overdag dus bijna niet te geloven) wat de meting kan beinvloeden. Knap hoor dat je dat weet te bewerkstelligen.
Als ik ARC goed begrijp, is de niet gecorrigeerde curve alleen gerelateerd aan de sweetspot.
Dat is dus te doen.

Maro

Zou dan misschien kunnen maar ik denk dat als je 2 metingen met de zelfde kabels zou doen ook kleine afwijkingen gaat meten.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

frank2

Citaat van: Maro op november 16, 2012, 18:11:24
Zou dan misschien kunnen maar ik denk dat als je 2 metingen met de zelfde kabels zou doen ook kleine afwijkingen gaat meten.

Tuurlijk zullen er altijd kleine afwijkingen zijn, maar die zullen kleiner uitvallen dan bovenstaande metingen. Bovendien woon ik erg stil dus geen geluid van buiten en de honden waren stil, en de vrouw naar boven gestuurd. En de meting is inderdaad gericht op de sweetspot.

chansig

Citaat van: frank2 op november 16, 2012, 17:56:00
Dat kastje aan de Transparent is GEEN filter heb ik begrepen.

The Transparent filter network built into each audio cable optimizes the inherent electrical characteristics of the cable so that it becomes a more ideal conduit for music frequencies. During the filter design process, making frequent measurements helps quantify each sonic development. When a cable and its network are ready for production, measurements define the required electrical characteristics of the finished product for it to achieve its intended performance characteristics.

Komt van  Transparant zelf. Overigens niet om een kabeldiscussie te starten maar om aan te geven dat het niet vreemd is dat er überhaupt verschillen gemeten worden door de ARC.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

frank2

Citaat van: chansig op november 16, 2012, 17:58:18
Even voor mijn snappertje.

De Anthem meet toch en stelt dan de meest ideale situatie automatisch in ? Dan zou er toch al geen verschil meer gehoord kunnen worden. Of snap ik de Anthem en zijn functie dan niet ?

Gr Hans

Ja dat klopt, hij stelt het meest ideale beeld in mijn huiskamer in. Maar als de kabels rommel zijn zal dat toch anders klinken dan als de kabels heel goed zijn. Anders zou ik een no name interlinkje en no name LS kabel kunnen nemen en zou hetzelfde resultaat hebben, maar als dat goedkope kabeltje geen bas kan weergeven kan de arc er nog zoveel instoppen maar dan komt het er niet uit. Dus de eigenschappen van de kabel blijven zeker meetellen.

Zee

Citaat van: frank2 op november 16, 2012, 13:57:17
Ik ga straks opnieuw de ARC een meting laten doen, dan kan ik meteen zien of de freq. curve er precies hetzelfde uitziet als met mijn eigen LS kabels. Ik zal ze dan straks onder elkaar zetten, kunnen we meteen zien of andere kabels ook een andere freq. curve laten zien, en aangezien de ARC ook laat zien hoe de curve is zonder arc ben ik daar benieuwd naar.

Frank,
Ik denk niet dat dit erg zinvol is. 
Heb je wel eens 2x een meting gedaan zonder ook maar iets te veranderen in je set?   Als je dit doet zul je zien dat ook deze 2 metingen onderling verschillen.  Heeft allerlei redenen:  achtergrond ruis/geluiden, andere akoestiek (al was het maar omdat je bijvoorbeeld zelf op een andere plaats in de kamer staat tijdens het meten of misschien alleen maar je hoofd iets anders houdt).
Deze afwijkingen zijn VEEL groter dan de verschillen die je zult meten met alleen andere kabels.   Zelfs als je in het electrisch domein gaat meten (dus met een scope/spectrum analyser direct op de luidsprekerklemmen) zullen de verschillen met andere LS kabels al moeilijk zichtbaar zijn te maken.   Meetresultaten in het akoestisch domein hebben voor dit vergelijk dus geen enkele waarde.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!