Welke speaker? Luisteren is begonnen! Momenteel Master

Gestart door hulskof, september 14, 2006, 10:53:49

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cyberjobe

Citaat van: hulskof op september 14, 2006, 21:27:01
...Volgens mij doet het uiterlijk van speakers een aardige duit in het zakje. Hoe imposanter die ogen, hoe beter het bij voorbaat klinkt. Maar daar zullen best onderzoeken naar gedaan zijn: die suggestieve kant van luisteren.  ;D
Grappig dat je dit zegt: ik had naar B&W N803, KEF Ref 203, Elac 518 en tenslotte de Master Concept 3 beluisterd. Raad eens wie won? De kleinste van allemaal: de Master Concept 3! Ik ben nog steeds blij met deze jongens, redelijk klein van formaat, maar een weergave van een vloerstaander  :)
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

Mariusz

#51
Frank ik denk net als GPO dat je je blik moet verruimen en naar meer speakers moet gaan luisteren. Afgaande op je smaak voor een mooie, niet extreem grote speaker met zijdezacht hoog maar die toch kan rocken wil ik je de Heco Celan 700 of 800 aanraden, zijn ook nog eens ruim binnen je budget. Ga eens luisteren naar deze neutrale speakers en laat je verbazen.

Edit: als je wilt rocken qua versterker kijk dan eens naar Advance Acoustic, echt beulen van versterkers!
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

hulskof

Thanks.Zal ze toevoegen aan mijn lijstje.  :)

hulskof

Citaat van: cyberjobe op september 15, 2006, 09:14:13
Grappig dat je dit zegt: ik had naar B&W N803, KEF Ref 203, Elac 518 en tenslotte de Master Concept 3 beluisterd. Raad eens wie won? De kleinste van allemaal: de Master Concept 3! Ik ben nog steeds blij met deze jongens, redelijk klein van formaat, maar een weergave van een vloerstaander  :)

Ja, Master... Zo kan ik het ook.  ;D  Schijnen nogal indrukwekkend te zijn ja, die quasi monitoren. Zijn eigenlijk vloerstaanders toch? Min of meer??? Maar imposant zien ze er niet uit, hoewel... Imposanter dan de meeste op mijn lijstje vind ik zelf. Misschien ook nog een optie?  :D

Audiotwin

Citaat van: Ruben op september 14, 2006, 15:23:45
Ik denk persoonlijk dat afgaande op je type muziek de SF's niet helemaal je ding zullen zijn. Ik vind ze het mooist bij rustige/klassiek of instrumentale muziek. Hoewel alles mooi in balans is, vind ik het geen speaker voor de soorten muziek van de TS. Dat is niet zijn sterkste kant.

Een goede speaker moet alle soorten muziek goed kunnen weergeven,niet alleen klassiek maar allround.Een speaker die dat niet kan vindt ik maar slecht >:D ;)
Tevredenheid!!!

hulskof

Da's ook waar. Feit is dan dat de meeste speakers slecht zijn  :(

R

Dat mag.. :P. Ik luister toch alleen wat ik mooi vind. De rest boeit me niet eigenlijk. Snap wel wat je bedoelt hoor.

Citaat van: Audiotwin op september 15, 2006, 10:10:43
Een goede speaker moet alle soorten muziek goed kunnen weergeven,niet alleen klassiek maar allround.Een speaker die dat niet kan vindt ik maar slecht >:D ;)

vibuthi

Citaat van: hulskof op september 15, 2006, 09:57:27
Ja, Master... Zo kan ik het ook.  ;D  Schijnen nogal indrukwekkend te zijn ja, die quasi monitoren. Zijn eigenlijk vloerstaanders toch? Min of meer??? Maar imposant zien ze er niet uit, hoewel... Imposanter dan de meeste op mijn lijstje vind ik zelf. Misschien ook nog een optie?  :D

Als ik zo je wensen lees, is Master wel zo'n beetje het laatste merk dat je hebben moet, ik heb de Master 2 gehad, en alhoewel ik het zeker geen "slechte" luidspreker vond, kreeg ik 'm maar niet aan het klinken, veel te fel.
Uitermate geschikt voor audiofiele opnames, maar absoluut ongeschikt voor oudere rock, en andere "normale" muziek.
Als je "Warmte" zoekt zou ik deze iig. laten voor wat ze zijn.

Groetjes, Gideon

hulskof

Ik zei het meer vanwege de prijs. Weet dat ze nogal duur zijn. Iets van 3000 euro zonder stands of zo? En dan nog in std kleur. Lijkt me idd niet echt wat ik zoek. Maar ze zullen zeker niet slecht zijn, lijkt me. Heb er veel positiefs over gehoord.

Audiotwin

Mischien is Chario wat voor je,zijn vrij warme speakers.
Tevredenheid!!!

hulskof

Ik ga wel eens kijken bij Hobo Den Bosch.

kippekop

Citaat van: hulskof op september 15, 2006, 14:55:23
Ik ga wel eens kijken bij Hobo Den Bosch.

Ik gok dat je met dynaudio thuis gaat komen :)
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

hulskof


daffy

Citaat van: Raphie op september 14, 2006, 14:17:48
Owh.. dacht altijd dat ze veel duurder waren, maar de concerto's zijn dan nog goedkoper dan m'n Kef XQ5
hallo raphie

mmmm ik heb de xq5 sinds een half jaar ongeveer en heb 2100 en een beetje betaald.

Wat zijn jouw ervaringen met de xq5.

m.vr.grtjzz Daffy ;)
Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

kippekop

Citaat van: hulskof op september 15, 2006, 13:27:33
Ik zei het meer vanwege de prijs. Weet dat ze nogal duur zijn. Iets van 3000 euro zonder stands of zo? En dan nog in std kleur. Lijkt me idd niet echt wat ik zoek. Maar ze zullen zeker niet slecht zijn, lijkt me. Heb er veel positiefs over gehoord.

De focus 220. Behoorlijk stevig laag waar je van zegt dat je er van houdt, en houdt metal in bedwang qua scherpte/schelheid. Een speaker waar je enorm van kan genieten denk ik. Hobo vind ik trouwens een erg goede winkel hier in amsterdam, zeer behulpzaam, veel kennis en een prima speakerassortiment.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

mchel

Een aantal weken terug ben ik ook naar de SF gaan luisteren, de Concerto en de Grand Piano.
Gezien de berichten hier op het forum had ik een hele hoge verwachting (en het is echt een beauty!)

Conclusie: het was eigelijk niet zo mijn smaak :'(
Sterke punt vond ik de ruimtelijkheid, en dat ging eigenlijk wel ten koste van de details die ik soms miste.
Stemmen werden ver naar achteren geplaatst waardoor ik de neiging kreeg om het volume flink op te schroeven.

Wat ik wel een hele mooie speaker vind is de Audio Physics, overigens vrij weinig over te vinden hier.
De Spark heb ik horen spelen op een Arcam set en dat klonk toch wel heel goed!

arcam fmj a32 - tjoeb reference met super tjoeb clock - dynaudio 72 by artspeak - xindak fs-02 - artspeak silver interlink

R

Precies de reden waarom je zelf moet gaan luisteren. Ik vind het juist een heel sterk punt van de speakers. Stemmen worden prachtig neergezet in de ruimte. Hier moet je wel van houden. AP's zijn een stuk anders, maar in mijn oren echt een stuk minder volwassen klinkende speaker. Natuurlijk moet je wel kopen wat je zelf mooi vind.

Citaat van: mchel op september 16, 2006, 20:14:33
Een aantal weken terug ben ik ook naar de SF gaan luisteren, de Concerto en de Grand Piano.
Gezien de berichten hier op het forum had ik een hele hoge verwachting (en het is echt een beauty!)

Conclusie: het was eigelijk niet zo mijn smaak :'(
Sterke punt vond ik de ruimtelijkheid, en dat ging eigenlijk wel ten koste van de details die ik soms miste.
Stemmen werden ver naar achteren geplaatst waardoor ik de neiging kreeg om het volume flink op te schroeven.

Wat ik wel een hele mooie speaker vind is de Audio Physics, overigens vrij weinig over te vinden hier.
De Spark heb ik horen spelen op een Arcam set en dat klonk toch wel heel goed!



hulskof

Dat luisteren moet er idd maar eens van komen nu, al kan ik op voorhand wel zeggen dat ik vind dat een stem niet naar de achtergrond mag worden geduwd, maar zich juist op de voorgrond moet bevinden. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat eerste bij zo'n dure speaker het geval zou zijn. Misschien lag het aan bekabeling of een slechte match versterker-speaker???

Over welke AP heb je het als je zegt dat je hem minder volwassen vindt?

R

Ik ben totaal niet van mening dat de SF's stemmen naar achter drukken. Er wordt een mooi beeld opgebouwd waarin een stem een keurige plek krijgt. Mooi in verhouding en puur in weergave. De AP's die ik geluisterd heb (ook hobo DB trouwens) waren volgens mij de nieuwe tempo's. Klein en vlak in weergave, maar tov de SF's wel directer. Ook vind ik het geluid veel mooier loskomen van de SF's. Kom je uit de buurt van DB?, ik wel. Pm me anders eens als je hier wil komen luisteren.

Citaat van: hulskof op september 16, 2006, 21:09:53
Dat luisteren moet er idd maar eens van komen nu, al kan ik op voorhand wel zeggen dat ik vind dat een stem niet naar de achtergrond mag worden geduwd, maar zich juist op de voorgrond moet bevinden. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat eerste bij zo'n dure speaker het geval zou zijn. Misschien lag het aan bekabeling of een slechte match versterker-speaker???

Over welke AP heb je het als je zegt dat je hem minder volwassen vindt?

hulskof

Citaat van: Antoine op september 14, 2006, 23:18:52
Damn! Ik zou willen dat ik zo was als jij Hulskof, helaas beginnen speakers voor mij pas een beetje te klinken rond de 6000 euro nieuwprijs!  :D Maar goed, luisteren zal dit voor jou zelf pas duidelijk gaan maken. Niet de reviews en niet een enkele ervaring met een andere set, maar je eigen set in je eigen ruimte.

Misschien geldt dat voor mij ook wel. Heb een paar jaar terug zeer gefrustreerd naar van alles geluisterd tot de 2000 euro per paar, luisterde toen belachelijk kritisch en kon eigenlijk nergens van genieten: alles klonk klote.
Heb uiteindelijk niks nieuws gekocht en langzaam afscheid genomen van dat "echte" luisteren dat meer ongenoegen oplevert dat genot. Maar nu kruipt het bloed toch weer waar het niet gaan kan. Om wellicht opnieuw erachter te komen dat ik veel dieper in de buidel moet tasten wil het lekker klinken.  ???
Hoewel ik van mijn eigen set (ongeveer 2000 euro) zo nu en dan toch nog kippevel kan krijgen, dus wie weet valt het mee. Eén ding weet ik wel: te kritisch luisteren haalt veel plezier weg, en daar draait het toch allemaal om, nietwaar: plezier!  ;)

brimbrammer

Leuk dat ik dit tegen kwam, zit zelf ongeveer met hetzelfde "probleem" en hetzelfde buget.
De shortlist op de eerste pagina komt dan ook zer overeen met die van mezelf.

hulskof

En, wat zijn je bevindingen tot nu toe?  :-\  ;)

mchel

Een goede allrounder is ook de ProAc studio 130/140.
Je zou bij de Hifiwinkel een goede vergelijk kunnen maken tussen de ProAc en de SF.
ProAc is net iets directer maar heeft ook zeer zeker een goede ruimtelijke weergave, alleen iets minder dan zoals de SF domus het doen.

Citaat van: hulskof op september 16, 2006, 21:09:53
Dat luisteren moet er idd maar eens van komen nu, al kan ik op voorhand wel zeggen dat ik vind dat een stem niet naar de achtergrond mag worden geduwd, maar zich juist op de voorgrond moet bevinden. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat eerste bij zo'n dure speaker het geval zou zijn. Misschien lag het aan bekabeling of een slechte match versterker-speaker???


Let wel dat ik tijdens het luisteren natuurlijk 1 referentiekader heb en dat zijn mijn Dynaudio's die redelijk direct zijn.
In dat vergelijk lijkt het alsof SF de stemmen wat verder naar achteren plaatst. Daar is op zich toch niets mis mee?
Dat is nu eenmaal het karakter van de speaker en zegt volgens mij niets over de prijs van dat ding.
arcam fmj a32 - tjoeb reference met super tjoeb clock - dynaudio 72 by artspeak - xindak fs-02 - artspeak silver interlink

hulskof

Als je schrijft dat stemmen ver naar achteren worden geplaatst, dan leg ik dat zo uit dat ze achter de instrumenten worden weergegeven, wat volgens mij onnatuurlijk is, gezien het gros van de opnames. Zangpartijen horen op de voorgrond thuis (tenzij het backing vocals betreft), vandaar dat ik zei dat ik me dat bij een speaker van deze prijs niet kan voorstellen.
Je verklaarde je standpunt door te zeggen dat je de neiging had het volume op te schroeven. Dit kan ook betekenen dat de speaker gewoon een lagere gevoeligheid heeft dan jij gewend bent of meer ruimtelijkheid brengt. Dit laatste is in mijn ogen juist een kwaliteit, geen manco. Mits je voldoende power aan boord hebt, is er natuurlijk ook niks mis met het opschroeven van het volume.  :)

R

Dat is dus moeilijk te bepalen als je niet zelf hebt gehoord. De stem wordt imho echt niet los van de rest naar achter gezet. Het totale beeld wordt weergegeven in een hele mooie breedte/diepte verhouding. Het hangt ook af van de opnames, het zit er wel of niet in. Je moet ze echt maar gaan luisteren, want zo speculeren(niet negatief bedoelt) is gewoon gevaarlijk.

Citaat van: hulskof op september 17, 2006, 20:42:49
Als je schrijft dat stemmen ver naar achteren worden geplaatst, dan leg ik dat zo uit dat ze achter de instrumenten worden weergegeven, wat volgens mij onnatuurlijk is, gezien het gros van de opnames. Zangpartijen horen op de voorgrond thuis (tenzij het backing vocals betreft), vandaar dat ik zei dat ik me dat bij een speaker van deze prijs niet kan voorstellen.