Het grote LCD - Plasma aankoop topic.

Gestart door JCL, augustus 21, 2006, 15:46:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

teske

Citaat van: Midcall op januari 17, 2008, 18:35:08
Ja, ik vind het ook wonderlijk... alle wetenschappelijke onderzoeken hebben duidelijk aangetoont dat het menselijk oog simpel gezegd niet goed genoeg is om op een afstand van meer dan 3 meter het verschil in scherpte nog te kunnen waarnemen.

Kan ik perfect inkomen wat je zegt,vanop grotere afstand is het verschil kleiner tussen een HDready en een FullHD.Ik ben er telkens 3m tot 3,5m vanaf gaan staan,en als ik er +- 3,5 vanaf stond werd het verschil echt aanzienlijk kleiner,geef ik je 100% gelijk in.Maar toch nog zag ik een klein verschil,en vanop 3m was het verschil echt de moeite waard.
Aangezien ik 3,1 m verwijderd ben van mn beeldscherm haal ik hier thuis m'n voordeel uit een FullHD,moest ik er 5m vanaf gezeten hebben had ik het misschien nooit gekocht,dan zie je het verschil wss helemaal niet meer.

Snutchz

Ik zit er 2,1 meter vanaf en zie 't wel degelijk... maar Native 1080p materiaal is er amper :( veel Blu-ray's zijn ook maar geupscaled lijkt 't... en die van DFW zijn allemaal in 720p (triest!)

Moet zeggen dat games als Uncharted op 720p ook al veel lijkt op een Native 1080p resolutie  :o
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

Patrick Timmermans

#1627
Citaat van: teske op januari 14, 2008, 19:41:33
Ik heb sinds vorige week een TH50PZ700 hangen,en ik zit er om precies te zijn 3,1m van verwijderd.
Hiervoor heb ik diverse winkels afgelopen met telkens dezelfde criteria : digitaal , 720p , en 1080p afspelen en zien op 3 tot 3,5 meter.De verkopers zagen me liever niet komen zo'n pietje precies,maarja...klant is koning hé  ;D

Ik kan je verzekeren dat je vanop 3,5m afstand echt wel het verschil ziet tussen een HDready en een FullHD van HETZELFDE MERK.Zowel 42 als 50", en
zeker als er een 1080p signaal op afgespeeld wordt.De enige uitzondering is een 720p signaal op een PIONEER(HDready) en een FullHD scherm.Daar komt de Pioneer toch wel iets beter uit vind ik.
De reden waarom ik een FullHD heb genomen is niet omdat ik stom ben en geld teveel heb  ;D Maar omdat ik bij 1080p signalen echt een verschil zag tussen een FullHD en een HDready vanaf 3,5m afstand.Zowel bij 42" als bij 50".En aangezien zo'n plasma toch een lange tijd moet meegaan en 1080p signalen meer en meer aan het opkomen zijn heb ik toekomstgericht een FullHD genomen.Alles gaat zo snel de laatste tijd,een jaar geleden was blue-ray en HDdvd alleen voor een beperkt publiek weggelegd.Het koste veel en de schijfjes waren moeilijk te vinden.Nu een jaar later verkopen ze even vrolijk blue-ray schijfjes naast gewone DVD's,verhuren ze blue-ray's in de videotheken, en is de PS3 niet meer weg te denken in veel huiskamers.Daarom denk ik dat binnen dit en 5 jaar blue-ray/HD dvd de norm zal zijn en dus 1080p beeldmateriaal de normaalste zaak van de wereld zal zijn.En als je pas een nieuwe tv hebt gekocht zal je volgens mij wel balen dat je niet ineens een FullHD hebt genomen.

Zo heb ik gedacht en besloten  ;)







Waarom heb je geen PZ70 gekocht die accepteert tenminste 24 frames per second (cinema 24p) wat bijna alle Blu-ray spelers standaard uitsturen?
De 700 gaat stotteren bij deze weergave.
Zo toekomst gericht ben je dus ook niet bezig!
En de 70 heeft ook een mat scherm, spiegeld niet zo als de 700.


Gerritv_be

Citaat van: teske op januari 17, 2008, 18:48:44
ZEKER WETEN!!!!!
Ik heb me de afgelopen weken rot gelopen naar winkels die full HD plasma's/LCD schermen hadden staan met steeds dezelfde criteria.
En met 1080p beeldmateriaal zie ik 100% duidelijk het verschil tussen een 720p en een 1080p scherm.Als ik geen verschil zou gezien hebben zou ik heus geen fullHD scherm gekocht hebben hoor  ::)
Wel moet ik zeggen dat een Pioneer 1080p ook voortreffelijk weergeeft ondanks het geen 1920*1080p is,daar is het verschil t.o.v. een FullHD wel kleiner.
Als het menselijk oog echt geen verschil zou zien tussen HDready en FullHD waarom zouden fabrikanten deze dan maken?Om ons voor de zot te houden misschien ofzo?Ik ben er zeker van dat al die andere mensen die een full HD scherm/projector thuis hebben staan dit gekocht hebben omdat ze degelijk beter beeld weergeven dan een HDready met het juiste beelmateriaal,of denk je dat zelf ook allemaal geen verschil zien?
Neen, natuurlijk niet. Het is een kwestie van afwegen. Waar kijk je het meeste naar, hoeveel % beter laat een fullhd een 1080p zien, hoeveel % beter laat een fullhd niet 1080p zien, beeldformaat/zitafstand, prijs,... . Dit is een persoonlijke keuze.

Defineer dat verschil eens. Welk verschil zie je?

(Ik heb al full-hd schermen slechter zien presteren qua contrast en kleur dan hd-ready schermen)


HT: Panasonic DP-UB424EGK | Yamaha RX-V1067 | Philips 65OLED803 | pureAV PF-40 | Dyn. Evoke 50, focus 200c, B&W N805
Music: Daphile Lenovo Netbook <-usb-> Topping D90LE <- AQ diamondback xlr -> Vincent SV234 <- Kimber 8tc -> Dyn. Evoke 50 
PC audio: ifi zen dac | DT 770 Pro

Gerritv_be

Citaat van: Patrick Timmermans op januari 17, 2008, 21:25:54
Waarom heb je geen PZ70 gekocht die accepteert tenminste 24 frames per second (cinema 24p) wat bijna alle Blu-ray spelers standaard uitsturen?
De 700 gaat stotteren bij deze weergave.
Zo toekomst gericht ben je dus ook niet bezig!
Toekomst gericht zijn is in deze een utopie. Je loopt altijd de technologie achterna, tenzij je daar telkens geld wil inpompen.
HT: Panasonic DP-UB424EGK | Yamaha RX-V1067 | Philips 65OLED803 | pureAV PF-40 | Dyn. Evoke 50, focus 200c, B&W N805
Music: Daphile Lenovo Netbook <-usb-> Topping D90LE <- AQ diamondback xlr -> Vincent SV234 <- Kimber 8tc -> Dyn. Evoke 50 
PC audio: ifi zen dac | DT 770 Pro

Robbert54

ik blijf erbij dat underworld op 1080i zeker de moeite waard is en beter is dan veel 1080p blu-rays. meeste games zijn gewoon 720p en zien er ook geweldig uit. alleen gt ziet er extreem goed uit en is 1080p, maar vraag me af of ie er in 720p minder goed had uitgezien. als je ook kijkt naar Uncharted..
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Fico

Citaat van: Midcall op januari 17, 2008, 18:35:08
Maargoed, over een paar jaar is 1080p ook allang weer een gepasseerd station en zitten we weer op hogere resoluties, dus dat hele verhaal van nu full hd kopen want dan zit je rustig.... pffff... zo zie je maar weer hoe marketing goed zijn werk doet.

Hogere resolutie dan 1080p op een 'schermpje' van 50" heeft totaal geen zin. 1080p is reeds méér dan voldoende en IS de norm voor HD DVD en Blu-ray. Alle nieuwe hardware en software die momenteel op de markt komt is ontwikkeld voor 1080p.

Ik denk dan ook niet dat er in de komende 5-10 jaar nieuwe apparatuur gaat uitkomen in de wereld van de 'consumer electronics' die hogere resoluties gaat bieden dan 1080p.

Hoe lang kijken we het ondertussen trouwens al naar de PAL-uitzendingen in 576i  ;D ;D ;D
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Snutchz

zelfs de cinema's krijgen de komende 10 jaar nog geen 1440p hoor  ;D laat staan de consument...
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

Fico

Citaat van: Snutchz op januari 18, 2008, 12:44:29
zelfs de cinema's krijgen de komende 10 jaar nog geen 1440p hoor  ;D laat staan de consument...

Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar hier in België gebruikt de Kinepolis group al een tijdje de Barco 2K Digital Cinema Projectors die met een native resolutie van 2048x1080 projecteren  8)

Meer info: http://www.barco.com/corporate/en/products/product_specs.asp?element=3678
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Snutchz

wauw! 128 pixeltjes méér!!  :o en dat blijft de komende 10 jaar wel zo  :P
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

teske

Citaat van: Patrick Timmermans op januari 17, 2008, 21:25:54
Waarom heb je geen PZ70 gekocht die accepteert tenminste 24 frames per second (cinema 24p) wat bijna alle Blu-ray spelers standaard uitsturen?
De 700 gaat stotteren bij deze weergave.
Zo toekomst gericht ben je dus ook niet bezig!
En de 70 heeft ook een mat scherm, spiegeld niet zo als de 700.


De reden waarom ik geen PZ70 genomen heb :

- De PZ70 heeft "maar" 2 HDMI ingangen
- De PZ700 heeft een fantastisch geluid met z'n subwoofer,de PZ70 scoort hier zoals veel plasma's voor mijn normen slecht.
- De PZ700 heeft een 3Dcomb filter voor meer diepte bij gezichten.

De PZ700 gaf naar mijn normen een net iets beter beeld,lag het aan de instellingen?...Ik heb zelfs in 1 winkel horen zeggen dat de PZ700 een andere processor zou hebben en dat het daaraan te wijten is,maar dat laat ik in het midden.

Het hele verhaal van dat 24 frames/seconde beter is....wel ik kan je met grote tevredenheid zeggen dat het mij niet stoort want ik merk er niets van   :P
Als jij een PZ700 hebt zien flikkeren ligt het ofwel aan je ogen,of stond de tv mss nog op 50Hz ipv 100Hz.
Hier thuis is alles lekker vloeiend,TOTAAL geen last van flikkeren!!!

Ik zal je zelfs zeggen wat ik in sommige winkels gehoord heb :

Dat Pioneer hiermee uitkwam om de "echtheid" van films te promoten,en dat sommige merken (SONY) hierin volgde omdat Pioneer de beste tv's zou maken en dat ze ook iet wilde om mee uit te pakken.Maar zoals in mijn geval merken de mensen het verschil niet eens tussen 24p of niet,zeker met een sterke processor en de 100Hz techniek is er geen verschil waarneembaar.

Het hele 24p verhaal volg ik ook niet aangezien ik er ook niets van merk,dus ik kan er weinig over zeggen.
PZ700 spiegelt helemaal niet  ::)
Volgens mij heb je nog nooit een PZ700 zien spelen,anders kom je niet met zo'n onzin af  8)

copran

En wat is het verschil tussen een PZ en een PY ? ???
Marantz SR7002, KEF Q5, Q3
Infinity Kappa II , Velodyne CHT-8R
Philips 963 SA , Sanyo PLV Z4000
Logitech Harmony ONE , Dune HD Smart D1
Panasonic TH-46PZ85,Panasonic BD 65
Sonos gebruiker.

Fico

Citaat van: corpan op januari 18, 2008, 16:08:30
En wat is het verschil tussen een PZ en een PY ? ???

PZ = met ingebouwde DVB-T tuner
PY = zonder ingebouwde DVB-T tuner
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

teske

Citaat van: Gerritv_be op januari 17, 2008, 22:39:57
Neen, natuurlijk niet. Het is een kwestie van afwegen. Waar kijk je het meeste naar, hoeveel % beter laat een fullhd een 1080p zien, hoeveel % beter laat een fullhd niet 1080p zien, beeldformaat/zitafstand, prijs,... . Dit is een persoonlijke keuze.

Defineer dat verschil eens. Welk verschil zie je?

(Ik heb al full-hd schermen slechter zien presteren qua contrast en kleur dan hd-ready schermen)




Ik heb even ruw een schatting gemaakt :

+- 9h/week PS3 (720p)
+- 25h/weeh tv (720 x 576)
+- 6h/weeh blue-ray/HDtv (1920 x 1080)

procentueel :

22,5 % op 1280 x 720p
62,5 % op 720 x 576
15,0 % op 1920 x 1080p

De kijkuren HD kunnen in de toekomst alleen maar toenemen,dus voor mij is het zeker de moeite om een FullHD te hebben.
Het grootste verschil dat ik persoonlijk zie tussen een HDready en een FullHD met 1080p beeldmateriaal is de scherpte,op een FullHD lijkt er meer diepte in te zitten.

copran

Citaat van: teske op januari 18, 2008, 15:49:38
- De PZ70 heeft "maar" 2 HDMI ingangen
- De PZ700 heeft een fantastisch geluid met z'n subwoofer,de PZ70 scoort hier zoals veel plasma's voor mijn normen slecht.
- De PZ700 heeft een 3Dcomb filter voor meer diepte bij gezichten.


Laatst was ik in een winkel en die vertelden dat er tussen een PY70 en een PY700 alleen een verschil was met
het wel of niet hebben van een subwoofer en dat het verder identieke toestellen zijn.
Dat verschil zal toch wel hetzelfde zijn met een PZ70 en een PZ700 ?
Marantz SR7002, KEF Q5, Q3
Infinity Kappa II , Velodyne CHT-8R
Philips 963 SA , Sanyo PLV Z4000
Logitech Harmony ONE , Dune HD Smart D1
Panasonic TH-46PZ85,Panasonic BD 65
Sonos gebruiker.

Midcall

Citaat van: corpan op januari 18, 2008, 16:27:21
Laatst was ik in een winkel en die vertelden dat er tussen een PY70 en een PY700 alleen een verschil was met
het wel of niet hebben van een subwoofer en dat het verder identieke toestellen zijn.
Dat verschil zal toch wel hetzelfde zijn met een PZ70 en een PZ700 ?

Ja, klopt. Ik zou overigens niet kunnen leven met het zeer matige geluid wat uit alle 70 modellen komt, of je moet altijd je geluid over je ht-set hebben lopen. Ikzelf heb dat niet (iets te dure hobby in mijn geval) dus als ik voor Pana was gegaan had ik de 700 genomen. Prijsverschil was echter zo idioot groot dat Pana voor mij direct afviel.
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

Snutchz

#1642
Citaat van: teske op januari 18, 2008, 16:25:58


De kijkuren HD kunnen in de toekomst alleen maar toenemen,dus voor mij is het zeker de moeite om een FullHD te hebben.
Het grootste verschil dat ik persoonlijk zie tussen een HDready en een FullHD met 1080p beeldmateriaal is de scherpte,op een FullHD lijkt er meer diepte in te zitten.

Hartstikke leuk en aardig teske.. maar jouw scherm zit op 5000:1 tov 10.000:1 (PZ70)
Verder vind ik dat de 24p (die op maar 48hz zit) op de PZ/PY maar belabberd vertaald wordt... aangezien bij jouw scherm deze hele modus ontbreekt, zou ik niet graag een Blu-ray bij je willen kijken... want dat loopt allesbehalve vloeiend. Tenzij je één van DFW (op 720p) wilt draaien :P
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

Gerritv_be

Citaat van: teske op januari 18, 2008, 15:49:38
- De PZ700 heeft een fantastisch geluid met z'n subwoofer,de PZ70 scoort hier zoals veel plasma's voor mijn normen slecht.
Een subwoofer in een plasma... dat gaat schokkende beelden geven  8) :-X
In ieder geval is de 700 daarmee wel bijna 4cm dieper.
HT: Panasonic DP-UB424EGK | Yamaha RX-V1067 | Philips 65OLED803 | pureAV PF-40 | Dyn. Evoke 50, focus 200c, B&W N805
Music: Daphile Lenovo Netbook <-usb-> Topping D90LE <- AQ diamondback xlr -> Vincent SV234 <- Kimber 8tc -> Dyn. Evoke 50 
PC audio: ifi zen dac | DT 770 Pro

Gerritv_be

Citaat van: Snutchz op januari 18, 2008, 18:08:46
Hartstikke leuk en aardig teske.. maar jouw scherm zit op 5000:1 tov 10.000:1 (PZ70)
Volgens mij is dat een typo in de pana specs.
HT: Panasonic DP-UB424EGK | Yamaha RX-V1067 | Philips 65OLED803 | pureAV PF-40 | Dyn. Evoke 50, focus 200c, B&W N805
Music: Daphile Lenovo Netbook <-usb-> Topping D90LE <- AQ diamondback xlr -> Vincent SV234 <- Kimber 8tc -> Dyn. Evoke 50 
PC audio: ifi zen dac | DT 770 Pro

Snutchz

Ik zie niet anders staan eigenlijk...  ;) de 58" en 65" zitten wel op 10.000:1
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

teske

Citaat van: Snutchz op januari 18, 2008, 18:08:46
Hartstikke leuk en aardig teske.. maar jouw scherm zit op 5000:1 tov 10.000:1 (PZ70)
Verder vind ik dat de 24p (die op maar 48hz zit) op de PZ/PY maar belabberd vertaald wordt... aangezien bij jouw scherm deze hele modus ontbreekt, zou ik niet graag een Blu-ray bij je willen kijken... want dat loopt allesbehalve vloeiend. Tenzij je één van DFW (op 720p) wilt draaien :P

Had jij ook geen PY dan?De 42" versie dan wel dachtek...niet?Heb jij dan alles behalve vloeiend beeld?Of jij hebt wel de hele modus dan?  ::)
Ik kan je zeggen dat ik er geen last van heb,bij aankoop heb ik gekeken naar de aftiteling achteraan de film om te zien of het vloeiend genoeg was (ik meende gehoord te hebben dat je daar goed kan zien of het beeld vloeiend is of niet) en het was OK  ;D
Ik staar me niet blind op hoe hoog het contrast op papier opgegeven staat,ik stel het contrast deftig in met een calibratie DVD en stel dan nadien vast dat het contrast nog beter is dan een tv met een contrastwaarde die dubbel zo hoog staat,maar gewoonweg verkeerd staat.

PS : ik kan je geruststellen dat je geen blue-ray zal kijken bij mij thuis,we zitten dus al op dezelfde golflengte  ;)

Midcall

Citaat van: Snutchz op januari 18, 2008, 20:39:00
Ik zie niet anders staan eigenlijk...  ;) de 58" en 65" zitten wel op 10.000:1

Ik dacht dat mensen onderhand wel hadden begrepen dat het volstrekt onzin is om naar contrastspecificaties van fabrikanten te kijken, laat staan vergelijken... maar ik vergis me wel eens zo blijkt ook nu weer  ;D
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

Snutchz

Maar wanneer het om hetzelfde merk gaat.. telt 't verschil in contrast wel degelijk ;)
De 24p modus kun je niet instellen op de PY70.. gaat automatisch.

De PZ700 heeft toch ook die Anti-Glare Coating? Dus zit die tevens op 1200 cd/m2.
Wat jij aan beeld hebt moeten inleveren, krijg je in geluid weer terug :P

Met als extra een DVB-T Tuner (die nowadays totaal overbodig is  :P

Sommige Blu-ray films lopen soepel (720p) de rest simpelweg niet! Vergelijk ze maar eens met een DVD.. dan zie je 't wel ;)
Welke films heb jij zoal bekeken dan?
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

teske

jij zal het wel wel weten hoe de blue-ray films hier bij mj thuis spelen  ::) Maar ik ga er niet meer verder op in,je hebt gelijk...uw th42PY70 geeft een veel beter beeld weer dan mijn TH50PZ700.  ;D