Het grote LCD - Plasma aankoop topic.

Gestart door JCL, augustus 21, 2006, 15:46:29

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Ramius

Citaat van: PjotrrrNL op november 18, 2007, 16:54:54
Maar een 50" is inderdaad erg dominant in je inrichting...

Behalve een Pioneer dan, scheelt toch heel wat in afmetingen met andere  50 inch schermen ;)

Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

Fico

Citaat van: PjotrrrNL op november 18, 2007, 10:37:34
Mijn HTPC stuurt 1280x720 uit over HDMI naar de 42PV70 en dit geeft een zeer sherpe weergave van e desktop op dit HD Ready scherm weer hoor...Zit gewoon een goede scaler in de Panasonic.
In het servicemenu kun je ruim de helft van de overscan reduceren waardoor alle knoppen en de taakbalk voor het overgrote deel zichtbaar zijn.
1920x1080 is natuurlijk mooi maar ook niet meer leesbaar op drie meter....

Verder is de keuze tussen al die mooie schermen van Pio, Pana en Sammy zeer persoonlijk en afhankelijk van wat je wilt uitgeven, ik vind Panasonic nog steeds het meeste waar voor het geld.
Pioneer is voor wie het allerbeste wil en bereid is hier veel meer voor uit te geven...

Peter, ik ben het hier niet helemaal met je eens  :-\

Een 42" plasma met een native panel resolutie van 1024 x 768 pixels mag dan misschien wel voldoende zijn en fantastisch mooi beeld tonen voor SDTV, DVD, Blu-ray, HD DVD, HTPC vanop een kijkafstand van 3 meter, maar of ook een Windows Desktop van 1280 x 720 pixels op zo'n panel fraai wordt weergegeven ??? ??? No way...

Ik weet waarover ik spreek, omdat ik voordien ook een 42" plasma met 1024 x 768 heb gehad. Prachtig met DVD en zelfs HDTV, maar eens je je PC erop aansluit zie je dan die karakters met dubbele lijntjes en soms wel slecht tot vrijwel onleesbare tekst. Mijn 42" plasma beschikte, in tegenstelling tot jouw Panasonic TH-42PV70, ook niet over die overscan compensaties waardoor je onder Vista bijna de Start knop of de window controls bijna niet meer zag op je scherm. Helaas zijn de nVidia ForceWare drivers voor Vista ook nog helemaal niet klaar om de overscan compensatie uit te voeren vanuit Vista zelf  :(

Ik bergijp je argument dat de tekst van je Windows desktop op een 42" Full HD scherm inderdaad veel te klein wordt vanop een kijkafstand van 3 meter, maar de fijne lijntjes en de tekst zal dankzij de 1:1 pixelmapping van de TH-42PZ70 of TH-42PY70 tenminste 100% pixelcorrect worden weergegeven. Het probleem met de te kleine tekst heb je evengoed met de laatste nieuwe notebooks met ultra hoge resolutie en dat kan je gemakkelijk oplossen door de "font size" van je "Display Properties" in Windows te veranderen naar "Large Fonts". Vista doet dit nog beter omdat die desktop reeds speciaal ontworpen is voor ultra hoge resolutieschermen.

Ik ben zelf werkzaam in de IT sector en je moest eens weten hoe dikwijls ik collega's betrap op het niet correct instellen van hun videokaart op hun portable. Ze krijgen dan bijvoorbeeld een notebook met een LCD scherm van 1400 x 1050 pixels en stellen dan hun videokaart in op 1024 x 768 omdat ze anders de tekst niet kunnen lezen i.p.v. gewoon de "font size" aan te passen  ;D

Alhoewel ik momenteel persoonlijk nog geen gebruik maak van een HTPC op mijn huidige plasma TV, zal mijn volgende Flat TV zowiezo een Full HD scherm moeten zijn, dat bovendien moet beschikken over een échte 1:1 pixelmapping bij zowel 50 als 60 Hz (en bij voorkeur ook 24 Hz, maar dat is volgens mij niet zo kritisch).

Toen ik mijn Pioneer PDP-507XD heb gekocht bestonden er nog geen betaalbare oplossingen in 50" Full HD die bovendien konden tippen aan de beeldkwaliteit van mijn Pioneer. Gelukkig liggen die zaken vandaag helemaal anders en zijn 50" Full HD plasma TV's best wel betaalbaar geworden  ;)

Een ander mooi alternatief zijn de professionele Panasonic 50" HD Ready Plasma monitoren (o.a. de TH-50PH9). Alhoewel deze niet Full HD zijn, ondersteunen zij wel 1:1 pixelmapping via de DVI-input en kan je deze, zowel met 50 als 60 Hz gaan aansturen met een HTPC of een externe scaler op de native panel resolutie van 1365 x 768  8)
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Fico

Citaat van: PjotrrrNL op november 18, 2007, 14:23:47
42" vind ik voor 2.35:1 films te klein, dan dus een Panasonic 50PV70 of evt. de Samsung 50Q91 (iets mindere beeldprocessing maar goedkoper)

Helemaal mee eens, alleen zou ik, zeker met een 50", nooit geen "HD Ready" meer kopen en meteen voor "Full HD" gaan mét 1:1 pixelmapping  :D
De upgrade-mogelijkheden zijn dan achteraf vrijwel onbeperkt ;)


Je koopt vandaag reeds vanaf €1997 al een Panasonic Full HD 50" plasma mét 1:1 pixelmapping  :o 8) 8)
http://www.kieskeurig.nl/product/5E74B5095B29D8E1C125734D003810DC.htm
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

aMUSEd

Citaat van: Fico op november 18, 2007, 22:10:48
Je koopt vandaag reeds vanaf €1997 al een Panasonic Full HD 50" plasma mét 1:1 pixelmapping  :o 8) 8)
http://www.kieskeurig.nl/product/5E74B5095B29D8E1C125734D003810DC.htm
Heb je dit scherm wel eens goed bekeken?
pixmapping ok, maar die antirefelectielaag :-X

PjotrrrNL

Hi Fico,

Je hebt goede argumenten maar ik ben zeer tevreden met de weergave van mijn desktop op de plasma hoor...

Peter

Raimond

Citaat van: Fico op november 18, 2007, 21:55:53
Peter, ik ben het hier niet helemaal met je eens  :-\

Een 42" plasma met een native panel resolutie van 1024 x 768 pixels mag dan misschien wel voldoende zijn en fantastisch mooi beeld tonen voor SDTV, DVD, Blu-ray, HD DVD, HTPC vanop een kijkafstand van 3 meter, maar of ook een Windows Desktop van 1280 x 720 pixels op zo'n panel fraai wordt weergegeven ??? ??? No way...

Ik weet waarover ik spreek, omdat ik voordien ook een 42" plasma met 1024 x 768 heb gehad. Prachtig met DVD en zelfs HDTV, maar eens je je PC erop aansluit zie je dan die karakters met dubbele lijntjes en soms wel slecht tot vrijwel onleesbare tekst. Mijn 42" plasma beschikte, in tegenstelling tot jouw Panasonic TH-42PV70, ook niet over die overscan compensaties waardoor je onder Vista bijna de Start knop of de window controls bijna niet meer zag op je scherm. Helaas zijn de nVidia ForceWare drivers voor Vista ook nog helemaal niet klaar om de overscan compensatie uit te voeren vanuit Vista zelf  :(

Ik bergijp je argument dat de tekst van je Windows desktop op een 42" Full HD scherm inderdaad veel te klein wordt vanop een kijkafstand van 3 meter, maar de fijne lijntjes en de tekst zal dankzij de 1:1 pixelmapping van de TH-42PZ70 of TH-42PY70 tenminste 100% pixelcorrect worden weergegeven. Het probleem met de te kleine tekst heb je evengoed met de laatste nieuwe notebooks met ultra hoge resolutie en dat kan je gemakkelijk oplossen door de "font size" van je "Display Properties" in Windows te veranderen naar "Large Fonts". Vista doet dit nog beter omdat die desktop reeds speciaal ontworpen is voor ultra hoge resolutieschermen.

Ik ben zelf werkzaam in de IT sector en je moest eens weten hoe dikwijls ik collega's betrap op het niet correct instellen van hun videokaart op hun portable. Ze krijgen dan bijvoorbeeld een notebook met een LCD scherm van 1400 x 1050 pixels en stellen dan hun videokaart in op 1024 x 768 omdat ze anders de tekst niet kunnen lezen i.p.v. gewoon de "font size" aan te passen  ;D

Alhoewel ik momenteel persoonlijk nog geen gebruik maak van een HTPC op mijn huidige plasma TV, zal mijn volgende Flat TV zowiezo een Full HD scherm moeten zijn, dat bovendien moet beschikken over een échte 1:1 pixelmapping bij zowel 50 als 60 Hz (en bij voorkeur ook 24 Hz, maar dat is volgens mij niet zo kritisch).

Toen ik mijn Pioneer PDP-507XD heb gekocht bestonden er nog geen betaalbare oplossingen in 50" Full HD die bovendien konden tippen aan de beeldkwaliteit van mijn Pioneer. Gelukkig liggen die zaken vandaag helemaal anders en zijn 50" Full HD plasma TV's best wel betaalbaar geworden  ;)

Een ander mooi alternatief zijn de professionele Panasonic 50" HD Ready Plasma monitoren (o.a. de TH-50PH9). Alhoewel deze niet Full HD zijn, ondersteunen zij wel 1:1 pixelmapping via de DVI-input en kan je deze, zowel met 50 als 60 Hz gaan aansturen met een HTPC of een externe scaler op de native panel resolutie van 1365 x 768  8)

Ik heb hier een 428xd gehad van pioneer,maar het was prima leesbaar hoor,lekker scherm zelfs ;DGeen last gehad van tekst wat er niet ok uit zien ;D.

Meridian 506.24 /Denon AVR 2310 /Mission 750LE /panasonic 42v20 /PS3/Samsung 380 decoder/PS3/Xbox360/wii

Fico

Citaat van: aMUSEd op november 18, 2007, 23:05:35
Heb je dit scherm wel eens goed bekeken?
pixmapping ok, maar die antirefelectielaag :-X

Jazeker, en moet zeggen dat die antireflectielaag zeer goed werkt.
Deze geeft soms zo een beetje het effect dat je soms ook op een silver screen ziet.

Het beeld is qua karakter inderaad anders dan met zo een spiegelende glasplaat, maar ik zou niet durven zeggen dat het echt slechter is. Eens je er een tijdje naar kijkt valt het eigenlijk best wel mee. Vooral rustiger vind ik, net zoals bij een goed projectiescherm ;)
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Fico

Citaat van: Raimond op november 18, 2007, 23:12:51
Ik heb hier een 428xd gehad van pioneer,maar het was prima leesbaar hoor,lekker scherm zelfs ;DGeen last gehad van tekst wat er niet ok uit zien ;D.

Volgens mij heb jij nog nooit zo een Windows Desktop gezien op een HD Ready LCD of 50" plasma met een native panel resolutie van 1365 x 768 ::)
Dat ziet er gewoonweg véél strakker uit dan op een 42" HD Ready plasma hoor  ;)

Hoe kan je nou zeggen dat een 1280 x 720 beeld vol met tekst er mooi uitziet op een 1024 x 768 scherm ???
De pixels zijn niet eens vierkantig ??? Of zet jij die desktop er uitgerokken op, dus met je PC in 1024 x 768 ???
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Mike Philippens

Citaat van: aMUSEd op november 18, 2007, 23:05:35
Heb je dit scherm wel eens goed bekeken?
pixmapping ok, maar die antirefelectielaag :-X
Valt reuze mee hoor. Volgens mij wordt daar meer van gemaakt dan het werkelijk is. Als je gewoon aan het kijken bent merk je er geen reet van. Het zijn typisch van die dingen die je (misschien) alleen ziet als je met je neus op het scherm naar een testpatroon kijkt.
Het zal best een beetje uitmaken, maar niet heel erg veel. Ik wed dat als je het niet weet, en je wordt een kamer in gestuurd op 3.5m afstand van het scherm, dat je het niet eens ziet. Een soort internet-hysterie is het...  >:D

Raimond

#1159
Ik heb hier een 508xd,dus ik weet echt wel hoe dat eruit ziet ;D,ik heb ehm via HDMI aangesloten zelfs en de tekst is scherp.

Maar om te zeggen dat het op een 1024x768 reso er niet uitziet daar ben ik het niet mee eens.Datis zekers gewoon goed,zekers op de 428xd.Echter het klopt dat het eigenlijk een 4:3 resois,waardoor b.v games er raar uit ziet(verhouding klopt niet).Maar tekst en vooral film b.v ziet er gewoon goed uit naar mijn mening.

De reso word pas een probleem vind ik met b.v een ps3 game,je kunt dan duidelijk zien dat er gedownscaled word en als je dan dichtbij zit,dan ziet er er nogal kartelig uit en das wel jammer.
Meridian 506.24 /Denon AVR 2310 /Mission 750LE /panasonic 42v20 /PS3/Samsung 380 decoder/PS3/Xbox360/wii

Fico

Citaat van: Raimond op november 18, 2007, 23:34:14
Ik heb hier een 508xd,dus ik weet echt wel hoe dat eruit ziet ;D,ik heb ehm via HDMI aangesloten zelfs en de tekst is scherp.

Raimond, het verschil tussen een 508XD en een 428XD is gewoonweg een verschil van dag en nacht, zeker als je de HDMI PC mode gebruikt waarmee je een échte 1:1 pixel mapping kan bekomen. Dit kan je ook bekomen door je PC in te stellen op een beeldresolutie van 1360x768 en aan te sluiten via de VGA input. Zelfs de kleinste tekst in een web browser wordt hier bij mij dan nog haarfijn en perfect leesbaar weergegeven.

Spijtig dat in de HDMI PC mode van jouw 508XD geen ondersteuning beidt voor 50 Hz signalen en ook alle geavanceerde beeldinstellingen wegvallen. Dat nadeel alleen vind ik persoonlijk zo erg dat ik de upgrade naar een 8G HD Ready heb overgeslagen en liever meteen naar een LX of iets soortsgelijks aan het uitkijken ben ;)
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Midcall

Citaat van: denada op november 18, 2007, 11:45:17


Er stonden ook een heel aantal Sharp schermen bij Smits maar ik zag daar toch veel schokkende beelden op, en dat wil ik nu juist eigenlijk niet zien, en LCD zag er zowieso toch wat minder uit dan Plasma. Ik heb het dan over een scene met een helicoptervlucht over een berggebied heen ofzo, op een of andere manier stoort me dat toch als dat niet vloeiend gaat om mijn nieuwe tv van 2000 euro.


Als het beeld schokt komt dit bijna altijd door de bron en niet door de tv. Als de bron over zijn nek gaat bij 1080P (wat nogal vaak voorkomt) is het niet helemaal eerlijk om daar dan het scherm de schuld voor te geven.
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

denada

Citaat van: Midcall op november 19, 2007, 01:18:42
Als het beeld schokt komt dit bijna altijd door de bron en niet door de tv. Als de bron over zijn nek gaat bij 1080P (wat nogal vaak voorkomt) is het niet helemaal eerlijk om daar dan het scherm de schuld voor te geven.

De schermen waren aangesloten op een bluray speler, maar volgens de verkoper was er niets de doen aan dit schokken, maar was dit 'film-eigen', en was dit juist waar de filmindustrie weer naartoe wil, een zo natuurgetrouwe weergave van de film. Ik was meer in de veronderstelling dat het scherm gewoon niet goed met 24p overweg kon.

aMUSEd

#1163
Citaat van: Fico op november 18, 2007, 23:22:18
Jazeker, en moet zeggen dat die antireflectielaag zeer goed werkt.
ok, dan hebben we een andere beleving betreft dit scherm.

Citaat van: Mike Philippens op november 18, 2007, 23:30:09
Valt reuze mee hoor. Volgens mij wordt daar meer van gemaakt dan het werkelijk is. Als je gewoon aan het kijken bent merk je er geen reet van. Het zijn typisch van die dingen die je (misschien) alleen ziet als je met je neus op het scherm naar een testpatroon kijkt.
Het zal best een beetje uitmaken, maar niet heel erg veel. Ik wed dat als je het niet weet, en je wordt een kamer in gestuurd op 3.5m afstand van het scherm, dat je het niet eens ziet. Een soort internet-hysterie is het...  >:D
Ik wist het van die laag niet totdat de verkoper me vertelde dat de zaken (kleuren minder vol, gevoel van mistig / onscherp beeld) die ik opmerkte veroorzaakt werden door de laag.. kan natuurlijk ook zijn dat deze zaken niet het gevolg zijn van de laag. Het viel me op in vergelijking met schermen van andere merken en formaten.. geen goed vergelijk dus en ik ben het met je eens dat het thuis (waar je niet kan vergelijken) niet/nauwelijks zal opvallen.

Dirc

Ook leuk:

42PV70 gekocht bij Smits. Nu 'tikt' de tv regelmatig. Een soort stand-by tik (doet ie ook bij niet stand-by).
Contact opgenomen met Smits / Vincent. beide zeggen garantie dus even afspraak maken.

Nu is het zo dat ik binnen nu en een half jaartje verhuis en dus dan ook nog garantie heb.
Mijn idee: Smits de tv op mijn oude adres op laten halen => repareren => nieuwe adres bezorgen.

Reacties: Vincent: Prima, u heeft immers garantie
              Smits service: U moet echt direct een afspraak maken


:S:S:S

kermy

Zoek even op andere fora, komt vaker voor.
Zelf heb ik een th50py70, de ene avond doet hij het vaker dan de andere.
Is een puur thermische aangelegenheid, er zijn allerlei oplossingen voor, daar hoeft hij de deur niet voor uit.
Let maar eens op als de zon in de kamer komt, dan hoor ik hem ook wel eens, dat deed de kunstofkast van mijn oude Sony crt ook.
Nog een vraag, staat hij op zijn voet of hangt de tv aan de muur?
Met vriendelijke groet,

Kermy

Dirc

He's in his feet (ik bedoel foot :P).

Wel apart dat thermische aangelegenheden zo hard tikken en exact hetzelfde geluid als de stand-by geven??

bink

#1167
Een panasonic met tikjes ?????
Daar heb ik ooit meer over gelezen (in dit topic zelfs geloof ik ,rond 17 juli)
Ajbalmere weet misschien nog waar juist?
:)

groetjes

kermy

Mijn schoonouders hebben sinds een week een TH42PY70, deze hangt aan een Aldenkamp beugel (4542.3) en daar heb ik het nog niet gehoord.
Vandaar ook de vraag of hij op zijn voet stond of ergens aanhing.
Op AV forum heb ik ook al andere types gezien waarvan de eigenaar wel eens wilde weten wat er aan de hand was.
Het oplossen van enkele schroeven lijkt een oplossing te zijn, er word ook gesproken over een vilt kit die bij Panasonic te krijgen zou zijn om deze problemen op te lossen.
Met vriendelijke groeten,

Kermy

Vincent

Citaat van: Dirc op november 19, 2007, 12:36:20
Ook leuk:

42PV70 gekocht bij Smits. Nu 'tikt' de tv regelmatig. Een soort stand-by tik (doet ie ook bij niet stand-by).
Contact opgenomen met Smits / Vincent. beide zeggen garantie dus even afspraak maken.

Nu is het zo dat ik binnen nu en een half jaartje verhuis en dus dan ook nog garantie heb.
Mijn idee: Smits de tv op mijn oude adres op laten halen => repareren => nieuwe adres bezorgen.

Reacties: Vincent: Prima, u heeft immers garantie
              Smits service: U moet echt direct een afspraak maken


:S:S:S

Daar ga ik wel achter aan ;)

donaldk

Font size aanpassen werkt helaas niet :( >:(. Op de meeste websites heeft de fontsize instelling totaal geen effect, helaas. Waar het wel effect heeft wordt de lay-out door elkaar gegooid en wordt het alsnog een onleesbaar zooitje. En de fontsize keuze mogelijkheden zijn ronduit beperkt. Dacht dat MS al jaren vector fonts gebruikte 'True Type', maar blijkbaar niet. Er wordt in ieder geval niks mee gedaan, dpi van de windows gui is ook altijd nog vast (96 dpi?), grr.

ajbeefde

Heb de Panasonic plasma nu een paar maanden in gebruik en dat tikken komt mij niet bekend voor.... m.a.w. nooit gehoord...... Bij mij staat deze op de voet en zo'n 15cm van de muur....
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Dirc


Snutchz

Die zogenaamde 'tikjes' zijn onderdelen in het panel die door de warmte wat uitzetten..... ;) Had ik ook bij mijn vorige plasma (427XA van Pioneer) alhoewel... die was wel wat brak :P
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

Dirc

Apart voor dezelfde tikjes steeds net als stand-by geluid....