Tritec versus gewone luchtspoel shootout

Gestart door hifiman, augustus 8, 2006, 09:07:17

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hifiman

#75
@ Audiofiel
Ja precies, hoe meer weerstanden hoe beter je dat dus uitmiddeldt  ;D

Edit: Ik had het woordje "ongelijke" nog even niet goed geinterpreteerd , het kwartje is gevallen. Overigens geloof ik daar weinig van moet ik zeggen.. Ik denk eerder dat het effect zit in meerdere weerstanden en niet zozeer in verschillende waarden. Maar goed ik heb het wel vaker bij het verkeerde eind gehad in deze voodoo hobby  ;D

hifiman

Citaat van: Loric op augustus 11, 2006, 16:32:25
Even mijn hoed afnemen voor zoveel zelf-modificatie plezier. Ik ben niet zo handig, understatement van het jaar.


Loric
Ach wat is handig, je moet mij weer geen stuk hout laten zagen  ;D

searcher

Zo,...........

De ochtend is gestart na de boterham met thee,,met veel leesvoer.

Ik heb volgens mij elke verandering mee gemaakt en beoordeeld.
Helaas kan ik mijn bevindingen niet allemaal meer te voorschijn toveren uit het blote hoofd.

Fantastisch dat je experimenteert en dat dit leidt tot soms verrassende conclusies. :D

Het enige wat ik me soms afvraag is of het niet te snel gaat,... componenten zijn veelal
gevoelig voor inspelen en kunnen van karakter veranderen. ;)

Vele kleine inversteringen kunnen dan toch tot een niet gewenste grotere uitgave leiden.
Toch zie ik dat er een draai naar een nog mooier geluids beeld in ontwikkeling is.
:D
Met een beetje rust zal dit zeker worden gevonden mits de gebruiker dit ook zo ervaart  ;D

Het kost mij heel wat ritjes hetgeen ik er graag voor over heb want ik val soms om
van verbazing van datgene wat ik dan weer waarneem in positieve zin dan wel negatief. ;)

Ik ben weer zeer benieuwd ! :D



mikeske

Mooie verslagen geschreven door beide heren  ;)
Terug bijgeleerd  :)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

hifiman

Citaat van: searcher op augustus 12, 2006, 09:38:57
De ochtend is gestart na de boterham met thee,,met veel leesvoer.
Geen tijd voor ontbijt alhier in Delft, ben alweer druk met mijn filter (opnieuw) modificeren.  ;)

hifiman

#80
Er zitten nu gewone luchtspoelen in de filters van de fronts. Klinkt gelijk weer anders!
Eerste indruk is:
- minder spectaculair geluid
- stemmen klinken relaxter en natuurlijker "smoother" maar komen naar mijn idee wel weer wat minder los van de speakers

Deze 1e indruk komt grotendeels overeen met de verschillen die we in de spoelen shootout hebben gehoord. Ik laat het spul nu even een paar uurtjes spelen en dan ga ik nog eens luisteren.

In de tussentijd gaan we verder met het filter van de center, daar moeten de spoelen nog vervangen worden. Dat wordt zo weer karren naar Speaker & Co dus  ;D

DA BoSS

gefeliciteerd met je 200ste post in dit topic







:P
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

searcher

Citaat van: Audioloog op augustus 12, 2006, 10:48:02
Geen tijd voor ontbijt alhier in Delft, ben alweer druk met mijn filter (opnieuw) modificeren.  ;)

Dat wordt niet toegelaten in je hand bagage bij schiphol airport  ;D

                                                                          Gr Searcher



searcher

Citaat van: Audioloog op augustus 12, 2006, 10:50:59
Er zitten nu gewone luchtspoelen in de filters van de fronts. Klinkt gelijk weer anders!
Eerste indruk is:
- minder spectaculair geluid
- stemmen klinken relaxter en natuurlijker maar komen naar mijn idee wel weer wat minder los van de speakers

Deze 1e indruk komt grotendeels overeen met de verschillen die we in de spoelen shootout hebben gehoord. Ik laat het spul nu even een paar uurtjes spelen en dan ga ik nog eens luisteren.



Hoe zou het klinken na 1 week ,.... 2 weken en bij wisselende stemmingen immers alles in het koppie
bepaald het eindordeel ,... :D

                                                                          Gr Searcher



hifiman

#84
Vandaag ben ik dus echt de hele dag met de filters bezig geweest  :o

Na ongeveer 2 uur lang heel veel verschillende muziek geluisterd te hebben (met luchtspoel ipv Tritec spoel in de scheidingsfilters) kwam ik tot een heel duidelijke maar verassende conclusie   ^-^

Direkt nadat vanochtend vroeg de luchtspoelen erin gezet waren viel me al op dat het geluid heel anders was. In eerste instantie leek het veel op de verschillen die we tijdens de shootout geconstateerd hadden. Na een paar nummers luisteren echter werd er duidelijk dat er hier toch sprake was van heel andere verschillen.

In eerste instantie leek alles heel "smooth" te klinken, maar wat ik al gelijk dacht te horen werd alleen maar duidelijker en duidelijker, het geluid werd levenloos, saai en ik was gewoon alle detail in het geluid kwijt. Eigenlijk werd ik tijdens het luisteren alleen maar steeds minder vrolijk van wat ik hoorde. Toen ik als laatste een japans drumnummer opzette was dat de druppel, de drums klonken nergens naar, onnatuurlijk en zonder enige pit. Op dat moment was het besluit genomen, de Tritecs moeten terug en weg met die luchtspoelen!  >:D

Er was alleen een klein probleempje, de Tritecs had ik ondertussen namelijk al ingebouwd in de centerspeaker. (waar ik de spoelen nog niet vervangen had). Daarbij heb ik de Tritec een stuk afgewikkeld om aan 1,5 mH te komen ipv de 1,8 die de spoel oorspronkelijk was.  :P

Maar goed geen nood natuurlijk, even weer retourtje Rotterdam (Speaker & Co) en weer 2 stuks 1,8 mH Tritec's gehaald. Ditmaal gelijk maar de dikkere versie voor een nog lagere weerstand  :)

Eind van de middag zaten de nieuwe Tritec's er weer in en wat een verademing, pfhhh dit klonk weer 10x beter dan met de luchtspoel.

Ik wil even benadrukken dat in de speakers van Audiofiel de luchtspoelen wel goed hun werk deden en dat ik voor beiden (luchtspoel of Tritec) wat te zeggen vond. Welke ik beter vond was ik nog niet helemaal over uit maar ik neigde te kiezen voor de luchtspoel.
In mijn speakers pakt dat dus heel anders uit en is er geen twijfel mogelijk, de Tritec presteert daar gewoon veel beter. Meer detail, natuurlijker stemmen, gitaarwerk klinkt beter, meer lucht en meer zwart, enz.. Frappant is ook dat ik de nadelen die we tijdens de shootout ervaarden met de Tritec niet terug herken met de Tritecs in mijn speakers. Tevens klinkt gitaar ook beter met de Tritecs terwijl dat bij de shootout toch duidelijk andersom was.

Afijn het heeft me een hele dag gekost maar ik weet nu in elk geval wat ik wil, Tritec dus  ;D
Zoals ik al zei de andere Tritecs zitten nu in de center speaker. Binnenkort ga ik de rears doen en daar gaan dus waarschijnlijk ook Tritecs in  :)


hifiman

Citaat van: searcher op augustus 12, 2006, 09:38:57
Ik heb volgens mij elke verandering mee gemaakt en beoordeeld.
;D

Citaat van: searcher op augustus 12, 2006, 09:38:57
Helaas kan ik mijn bevindingen niet allemaal meer te voorschijn toveren uit het blote hoofd.
Dat kan ik me voorstellen, dat lukt me zelf al niet eens meer zo ondertussen  ;D

Citaat van: searcher op augustus 12, 2006, 09:38:57
Fantastisch dat je experimenteert en dat dit leidt tot soms verrassende conclusies. :D
A man needs a hobby  ;D

Citaat van: searcher op augustus 12, 2006, 09:38:57
Het enige wat ik me soms afvraag is of het niet te snel gaat,... componenten zijn veelal
gevoelig voor inspelen en kunnen van karakter veranderen. ;)
Ik ben van mening dat inspelen de laatste 1% is (in het algemeen) en dat er geen echte "karakter verschillen" zullen optreden. Daarom vind ik dat geen reden om niet "snel" te wisselen en te experimenteren.

Citaat van: searcher op augustus 12, 2006, 09:38:57
Vele kleine inversteringen kunnen dan toch tot een niet gewenste grotere uitgave leiden.
Dat geldt voor bijna elke hobby en is wat mij betreft "part of the game".

Citaat van: searcher op augustus 12, 2006, 09:38:57
Toch zie ik dat er een draai naar een nog mooier geluids beeld in ontwikkeling is.
:D
8) Ik ook  :)

Citaat van: searcher op augustus 12, 2006, 09:38:57
Met een beetje rust zal dit zeker worden gevonden mits de gebruiker dit ook zo ervaart  ;D
Ik draai het graag om: als dit gevonden is komt er een beetje rust  >:D

Citaat van: searcher op augustus 12, 2006, 09:38:57
Het kost mij heel wat ritjes hetgeen ik er graag voor over heb want ik val soms om
van verbazing van datgene wat ik dan weer waarneem in positieve zin dan wel negatief. ;)

Ik ben weer zeer benieuwd ! :D
Je bent welkom hoor, er is al weer heel wat veranderd sinds je laatste bezoek van ahum een week geleden  ;D

hifiman

Citaat van: DA BoSS op augustus 12, 2006, 10:59:27
gefeliciteerd met je 200ste post in dit topic
:P
Dank je, hoe kun je dat zien eigenlijk  ???

hifiman

Citaat van: searcher op augustus 12, 2006, 17:41:47
Hoe zou het klinken na 1 week ,.... 2 weken en bij wisselende stemmingen immers alles in het koppie
bepaald het eindordeel ,... :D
                                                                          Gr Searcher
Zit wat in  ;D

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op augustus 12, 2006, 19:10:01
Ik wil even benadrukken dat in de speakers van Audiofiel de luchtspoelen wel goed hun werk deden en dat ik voor beiden (luchtspoel of Tritec) wat te zeggen vond. Welke ik beter vond was ik nog niet helemaal over uit maar ik neigde te kiezen voor de luchtspoel.
In mijn speakers pakt dat dus heel anders uit en is er geen twijfel mogelijk, de Tritec presteert daar gewoon veel beter. Meer detail, natuurlijker stemmen, gitaarwerk klinkt beter, meer lucht en meer zwart, enz.. Frappant is ook dat ik de nadelen die we tijdens de shootout ervaarden met de Tritec niet terug herken met de Tritecs in mijn speakers. Tevens klinkt gitaar ook beter met de Tritecs terwijl dat bij de shootout toch duidelijk andersom was.

LOL  ;D ;D

Als jouw speakers inderdaad een 2-en-een-half-weg systeem is, dan is het misschien wel te begrijpen. Jij hebt grotere bas/mid-units en ze lopen dieper door. Misschien dat het daardoor beter uitpakt en de voor/nadelen gunstiger uitpakken...

Citaat van: Audiofiel op augustus 11, 2006, 12:03:31
Ik merkte in het begin dat Audioloog ook een lichte voorkeur had voor de zwarte kasten, precies wat ik eerder al bij andere luisteraars meemaakte

Misschien was jouw eerste indruk wel de beste naar jouw smaak? :D

Of anders hebben we altijd nog de kwestie 'smaak'

Citaat van: Audiofiel op augustus 11, 2006, 12:03:31
Hou me ten goede, de Tritec versie klinkt helemaal niet slecht, het gaat hier om nuances. Wel duidelijk hoorbare nuances. Ik geef zelf de voorkeur aan de 'gewone' luchtspoel vanwege het ruimtelijker karakter, de coherentie/homogeniteit (minder versmering) en het gemak waarmee er naar te luisteren is. Ik gebruik deze speakers overigens alleen in mijn meerkanaals set. Ik kan me best voorstellen dat iemand anders een andere keuze maakt, want er blijft altijd een component persoonlijke smaak aan vast zitten.

Hoewel ik natuurlijk wel heel benieuwd ben hoe het verschil in mijn oren nu eigenlijk op jouw speakers klonk tussen de laatste luchtspoel en de eerdere Tritec. Tsja, als we buren waren, dan wist ik het antwoord... ;D

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

#89
Citaat van: Audiofiel op augustus 12, 2006, 19:48:06
Als jouw speakers inderdaad een 2-en-een-half-weg systeem is, dan is het misschien wel te begrijpen. Jij hebt grotere bas/mid-units en ze lopen dieper door. Misschien dat het daardoor beter uitpakt en de voor/nadelen gunstiger uitpakken...
Dat zou kunnen ja. Waar ik ook nog aan dacht is dat de ene gewone luchtspoel misschien weer anders klinkt dan de andere  ??? Kan me haast niet voorstellen, maar ja je weet het maar nooit in deze hobby  ;D Ik heb er alleen weinig trek in om dat ook nog eens uit te gaan proberen, de houtschroeven waarmee ik het filter eruitschroef beginnen al een beetje dol te draaien zo ondertussen  ;D

Citaat van: Audiofiel op augustus 12, 2006, 19:48:06
Misschien was jouw eerste indruk wel de beste naar jouw smaak? :D
Of anders hebben we altijd nog de kwestie 'smaak'
Dat zou best kunnen ja. Ik koos in eerste instantie steeds voor de Tritec versie en pas toen jij me uitgelegd had waarom de luchtspoel versie de betere was ging ik dat ook "horen" en was ik het met je eens, met kanttekening dat ik voor beide wat te zeggen vond.
Misschien dat ik uiteindelijk alsnog voor de Tritec versie zou kiezen (bij jouw speakers), feit is dat het voor mij min of meer "onbeslist" was en ik daarom de luchtspoel een kans wilde geven in mijn speakers. Daar pakte het anders uit en was er voor mij geen enkele twijfel waar ik voor zou kiezen.

Citaat van: Audiofiel op augustus 12, 2006, 19:48:06
Hoewel ik natuurlijk wel heel benieuwd ben hoe het verschil in mijn oren nu eigenlijk op jouw speakers klonk tussen de laatste luchtspoel en de eerdere Tritec. Tsja, als we buren waren, dan wist ik het antwoord... ;D
Ik weet zeker dat jij het ook niks had gevonden. Misschien wel het "smooth" zijn van het geluid maar alle andere eigenschappen (itt bij jouw luchtspoel speakers) werden heel veel slechter.

hifiman

Wat ik nog even kwijt wil is dat ik sinds ik de Dynaudio's heb gehoord nu wel wat van het "heldere" van de Dynaudio''s mis. De paradigm's klinken oneerbiedig gezegd wat "doffer". Afijn een speaker upgrade cq migratie naar monitoren staat toch al in de lange termijn planning.  ^-^

Wowly

Wat voor tweeter zit er in de paradigm's?

Wowly

hifiman

Citaat van: Wowly op augustus 18, 2006, 09:06:00
Wat voor tweeter zit er in de paradigm's?

Wowly
Een paradigm tweeter  ;D
Paradigm ontwerpt en maakt zijn drivers zelf.

Wowly

 ;D ;D

Haha, helaas ik ken hem niet, maar had je al eerder gewaarschuwd voor die dynaudio's dat ze een goede upgrade zouden zijn voor je setup.....
Je hebt mazzel, want fireman verkoop zijn Ultimini's . Met die dingen ben je voorlopig nog niet klaar, oftewel, zie eerst maar eens equipment te kopen die uit die speakers haalt wat er uit kan komen......Zijn nog een tandje beter mi dan de dynaudio's, echter de d-'appolito-opstelling van de gemini's is een zeer sterk punt.

Wowly

hifiman

Citaat van: Audiofiel op augustus  8, 2006, 16:22:40
Ik heb er zin in, Ronald. Dat wordt beregezellig! Ik zal mijn camera ook meenemen. 8)
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar waar blijven jouw foto's eigenlijk  ;D

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op september  9, 2006, 08:10:49
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar waar blijven jouw foto's eigenlijk  ;D

Hierbij:



Of bedoelde je wat anders? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

#96
Leuk! Thanks  :)
Op de laatste foto sta ik er nog het best op geloof ik  :P

Audiofiel

Voor de rest had jij natuurlijk zelf al veel foto's geplaatst.

Deze laatste is van de bestelling 'bezorg-Chinees-die-5-minuten-voor-de-deur-moest-wachten' ;D ;D

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op september  9, 2006, 08:42:23
Voor de rest had jij natuurlijk zelf al veel foto's geplaatst.

Deze laatste is van de bestelling 'bezorg-Chinees-die-5-minuten-voor-de-deur-moest-wachten' ;D ;D


Hahaha ja mooi was dat  ;D

Audiotwin

Citaat van: Audioloog op september  9, 2006, 08:42:01
Leuk! Thanks  :)
Op de laatste foto sta ik er nog het best op geloof ik  :P

De eerste misstaat je(jullie) niet ;)
Tevredenheid!!!