d'ondergrondse

Gestart door gvy, juli 27, 2006, 01:53:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gvy

#475
.

gvy

#476
.

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

HTR

wou waarschijnlijk plaatjes plaatsen maar dat is ie vergeten dan:P

gvy

Citaat van: hometheatrerulezz op februari 14, 2007, 18:37:55
wou waarschijnlijk plaatjes plaatsen maar dat is ie vergeten dan:P

neeje ik wou niets , ik was gewoon aan het knoeien ;D

geert

fgroen

Citaat van: gvy op februari 14, 2007, 20:38:43
neeje ik wou niets , ik was gewoon aan het knoeien ;D

geert

Oh. Dan is het goed.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

HTR


HTR


mikeske

#483
.
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

mikeske

inderdaad, best wel leuk  ;D
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

S60t

Samsung Q8FN 55", Epson EPM-TW5000, searching for mobile screen, Yamaha RX-A1040, Yamaha DVD-S2700, Playstation 4, Kef Q5, KEF Q4, Dali sub, Kef CODA 80, Kef 1 Eitje.

fgroen

Holy sh*t, nog niet eens vrijdag middag en dan al zó melig...  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

gvy

Dat is zelfs geen topicvervuiling meer.

Zo proper opgekuist  ;D

Geert

DannyVW

Hallo Geert,
Ik ben om 21.30 u aan je topic beginnen lezen en ben nu aan het einde. In één keer doorgelezen wauw²
Fantastisch, gewoon fantastisch., bangelijk, respect!
Jambers zo U zeker vragen wat drijft U?........
Een fantastisch HT!
Danny

gvy

Citaat van: DannyVW op februari 15, 2007, 23:40:12
Hallo Geert,
Ik ben om 21.30 u aan je topic beginnen lezen en ben nu aan het einde. In één keer doorgelezen wauw²
Fantastisch, gewoon fantastisch., bangelijk, respect!
Jambers zo U zeker vragen wat drijft U?........
Een fantastisch HT!
Danny


Hola,

Danny,
Ik heb er ook wel lol aan beleefd bij het bouwen.
En ik geloof dat dit topic stillekesaan een fotogedocumenteerde handleiding voor de amateur doe het zelf HT bouwer wordt. ;D ;D

Vermits ik een diyer in hart en nieren ben , wordt hier bijna alles zelf gemaakt hé.

Eerst het huis zelf ;D
Dan de isolatie, de ruimte , de aankleding van de HT,
dan het scherm.
het podiumke
De posterlichtbakken
de electriciteit en verlichting ( Mijn domoticakast moet ik nog steeds bouwen, momenteel is alles provisoir aangesloten)
het apparatenrack
de projectorsteun
de electrostatische luidsprekers
straks ook nog de subwoofers.

En tegen Jambers:
"AWEL MENIER JAMBERS, OF MAGGEK POL ZEGGEN? MIJNE BUUT DRIJFT MIJ, TENMINSTE OSTER GIEN GOAT IN ZIT, WANT TONS ZINKT HIJ."

Groetjes en bedankt voor t'kompliment
Geert

gvy

#490
En we zijn aan het verderbouwen aan de behuizing voor de woofertjes en de electronica.

Nu de frontjes (of bovenzijde whatever) klaar is, ben ik aan de binnenkant van mijn RVS buizen begonnen.
Het worden gesloten kasten met een Q van ong 0.5 ( heel strak dus) Hiervoor heb ik 12 liter nodig en dat heb ik dus uitgerekend in de cilindervormige behuizing en uitgezet.

De kasten zullen een heel hoge -3dB van ong 100Hz hebben, maar vallen verder heel langzaam af.
Het is in d'ondergrondse de bedoeling om ze aan te vullen met subwoofers.
Dus heb ik gekozen voor een heel strakke midbas omdat dit altijd beter matched met een ESL paneel.

Ik heb vervolgens 4 ronde MDF platen uitgefreesd diam 20cm, die mooi in de buizen schuiven.
Om die exact te positioneren heb ik (net zoals de bovenzijde) eerst een ring van mousse gekleefd op de juiste plaats aan de binnenkant van de buizen. Hierop komt de MDF plaat te liggen.
Op de foto zie je de witte ring waarop de bovenplaat is gelegd en nadien verlijmd en nu de zwarte ring, waarop ik de onderplaat ga leggen.



In het kompartiment onder deze ring (vooraan op de foto) komt dus de HSunit, de stepuptransfo en het filter.
Maar eerst wil ik de RVS behuizing wat doder maken.
Vermits ik geen loodbitumen heb, maar wel nog een rol echte dakbitumen (roofing), wil ik dit eerst proberen.
En yes, het doet exact wat het hoort te doen. De kast dood maken.
Ik heb stukken van 33cmx60cm gesneden en voorzien van dubbelzijdige tape.



En netjes aangebracht in het wooferkompartiment tegen de wand



En het maakt een heel verschil.
Als ik voordien op de RVS buis tikte met de hamer deed het "toinnnnnngggggg". Nu doet het "tok"  ;D

Daarna heb ik de ronde MDF platen aan de rand een beetje schuin afgeschuurd en in de buis geschoven, tot ze vlak op de ring van mousse lagen.
Door twee gaatjes heb ik nog de 2stuks  2.5mm² draden geschoven om de woofer met de filter te verbinden.
En tenslotte rondom alles vastgezet en gedicht met de TEC7 montagelijm. (Ook de gaatjes van de draden).
Voila, wees maar zeker dat dit een compleet luchtdichte superstevige behuizing geworden is, en nog redelijk dood ook.

foto van onderkant:



Nu kan ik beginnen aan de voeten van de luidspreker waarop de cilinder en het ESL paneel zullen gemonteerd worden.

Geert

S60t

Samsung Q8FN 55", Epson EPM-TW5000, searching for mobile screen, Yamaha RX-A1040, Yamaha DVD-S2700, Playstation 4, Kef Q5, KEF Q4, Dali sub, Kef CODA 80, Kef 1 Eitje.

gvy

#492
Hallo,

Vandaag heb ik alvast de toekomstige "maatjes" afgehaald voor m'n ESL's.
Het zijn twee absoluut coole  O0 O0 subwoofers.

May I present to you, the awesome Shiva's  ;D



Voor wie deze niet kent: De adire audio shiva dubbelspoels 12" langeslag subwoofers.
Ik heb deze in het verleden al gebruikt in twee subwoofers met hypexamps.
Eentje staat in m'n woonkamer en eentje bij een vriend.
En nu heb ik er dus 2 gekocht voor in d'ondergrondse.
Welke kast? Ik ben er nog niet uit.
Eerst de ESL hybrides afwerken en dat gebeurt waarschijnlijk wel dit weekend.

De shiva's zijn vanwege hun parameters en de grote hoeveelheid lucht die ze kunnen verplaatsen heel geschikt voor HT toepassingen.

Geert


gvy

Citaat van: gvy op februari 24, 2007, 00:30:06
Hallo,

Vandaag heb ik alvast de toekomstige "maatjes" afgehaald voor m'n ESL's.
Het zijn twee absoluut coole  O0 O0 subwoofers.

May I present to you, the awesome Shiva's  ;D



Voor wie deze niet kent: De adire audio shiva dubbelspoels 12" langeslag subwoofers.
Ik heb deze in het verleden al gebruikt in twee subwoofers met hypexamps.
Eentje staat in m'n woonkamer en eentje bij een vriend.
En nu heb ik er dus 2 gekocht voor in d'ondergrondse.
Welke kast? Ik ben er nog niet uit.
Eerst de ESL hybrides afwerken en dat gebeurt waarschijnlijk wel dit weekend.

De shiva's zijn vanwege hun parameters en de grote hoeveelheid lucht die ze kunnen verplaatsen heel geschikt voor HT toepassingen.

Geert



gvy

#494
t' is zover , ze zijn klaar  ;D

Ik heb de voorbije dagen in alle stilte een pak werk verzet.
De voeten van de elektrostaten zijn afgewerkt. Helaas ben ik de foto's hiervan kwijtgespeeld :-\

Deze zijn gemaakt uit twee platen waar langs de binnenzijde sleuven en gaten zijn gefreesd die onzichtbaar alle kablage tussen paneel, aansluitklemmen,230V snoer en elektronica bevatten.
Ook heb ik op de inox zuilen bouten gelast waarmee eveneens onzichtbaar deze zuilen aan de voeten zijn gebout.
Vervolgens zijn er RVS beugels gelast aan de RVS zuil, die het ESLpaneel vasthouden.
Onderaan het paneel zijn trouwens onzichtbaar twee draadstangen getapt en verlijmd, waarmee het paneel eveneens aan de voet wordt gebout.
Dan is alle electronica gesoldeerd en alle bedrading aangebracht.

En dan hier de resultaten:





En eentje van de rears



en nog eentje vooraanzicht



De voorbije twee dagen ben ik aan de slag gegaan om een appart circuit 230V te leggen waarop de 4 elektrostaten zijn aangesloten. Ik ga later de 12V trigger van de Rotel gebruiken om over een relais de ESL's aan en uit te schakelen als de ROTEL wordt aan en uitgezet.

Ondertussen heb ik ook nog bijkomende bekabeling voor twee subwoofers geplaatst.
De ruimte achter de plinten rondom d'ondergrondse was echt wel een goed idee om vlot bekabeling bij te plaatsen of te wijzigen  :D

Ik heb ook de witte of ontbrekende stopkontakten nu voorzien van zwarte exemplaren.

Tenslotte heb ik VOORLOPIG de shiva subwoofers ingebouwd in mijn oude 84 liter kasten en na een berekening, de reflexpijpen aangepast aan de correcte tuning.
Ik ga welliswaar nu beginnen met de definitieve kasten voor de twee shiva subwoofers.

Tenslotte heb ik mits metingen het geluid geoptimaliseerd.
Dit gebeurt met een behringer DEQ2496 met meetmicrofoon ECM8000.
Ik ga vermoedelijk wel een DCX2496 digitale crossover met parametrische equalizers kopen voor de definitieve opstelling.



Het geluid is nu reeds echt goed . Ik ben blij  ;D ;D
't is alleszins ook een setje eigenzinnige luidsprekers geworden qua design, die toch qua materialen mooi integreren in d'ondergrondse. Zelfde meubelpanelen, gebruik van RVS....

Geert

SpeedyAndré

Mooi man  :D ;D
Met de UC dec 2496 kan je alleen de frequenties meten en aanpassen, ik zou met name de toppen kleiner maken en de dalen niet teveel corrigeren omdat de speakers dan onevenredig veel voor hun kiezen krijgen.
Met SpectraRTA software kan je ook zien hoe de fases zich tot elkaar verhouden, dit is met name prettig bij de overgang van esl naar woofer :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

HTR

heel erg moooi! echt goed werk
:)

Del member

Proficiat met het visuele resultaat .... ziet er erg strak design uit.

Als ik het goed begrijp ....

Dat wil dus zeggen 2 behringers en per luidspreker een stereoversterker (of twee monoblocks) aangezien je elke driver en esl paneel individueel gaat sturen. Benieuwd hoe dat gaat klinken eenmaal je die Behringer DSP crossovers aan de praat hebt op de fronts en de rears.

gvy

#498
Citaat van: SpeedyAndré op maart  2, 2007, 23:52:21
Mooi man  :D ;D
Met de UC dec 2496 kan je alleen de frequenties meten en aanpassen, ik zou met name de toppen kleiner maken en de dalen niet teveel corrigeren omdat de speakers dan onevenredig veel voor hun kiezen krijgen.
Met SpectraRTA software kan je ook zien hoe de fases zich tot elkaar verhouden, dit is met name prettig bij de overgang van esl naar woofer :)

André  8)

Dag Andre.

De Uc dcx2496 (digitale crossover) heeft de mogelijkheid om in samenwerking met een meetmicrofoon automatisch de fase tussen 2 luidsprekers uit te ruisen en zelfstandig aan te passen/optimaliseren
Daarnaast gebruik ik mijn deq2496 als RTA voor de fijntuning, met de parametrische eq van de DCX. (die RTA is zo handig en nauwkeurig, dat ik mijn PC met hobbyboxsoftware sindsdien niet meer bovengehaald heb).
Ik heb inmiddels reeds heel wat ervaring opgedaan met correct eq. (en jouw tip is zeker belangrijk en bovendien inderdaad de meest gemaakte equalizingfout)
Het is momenteel zo dat het bewust niet gesegmenteerde paneel, de typische eigenschap heeft om in de hoge middenfrequenties tussen 2 en 10Khz een bult(oplopende curve)te vertonen, om (door stepuptransfo en membraangewicht afhankelijk) in het allerhoogste 15khz-20khz weer wat terug te vallen.
In mijn geval heb ik gemeten dat , ik deze bult nu gewoon wegwerk en verder nergens moet gaan boosten.
tov de woofertjes haal ik verder ( buiten mijn verwachting om) met mijn ESLpanelen een dusdanig rendement, dat ik , na het wegwerken van de bult in de panelen, een ongeveer gelijk rendement haal (en zelfs een kleine 1.5dB bijstuur in het laag).
Ik zou ook kunnen de HS van de panelen iets omlaag halen door een condensatortje en een diode weg te halen, en hierdoor het rendement van de panelen iets laten zakken tov de woofertjes, maar daar heb ik geen zin in, omdat ik dan weer de boel weer moet gaan opensmijten ::), en het gaat gewoon veel nauwkeuriger over de DCX (of DEQ)

Ik heb de indruk dat in de huidige configuratie, geen enkel component (ESL paneel, woofertje en subwoofer) gestrest wordt. Ze spelen comfortabel binnen hun ideale gebruiksfrequentie band.

Geert

gvy

#499
Citaat van: ub4b op maart  3, 2007, 01:24:44
Proficiat met het visuele resultaat .... ziet er erg strak design uit.

Als ik het goed begrijp ....

Dat wil dus zeggen 2 behringers en per luidspreker een stereoversterker (of twee monoblocks) aangezien je elke driver en esl paneel individueel gaat sturen. Benieuwd hoe dat gaat klinken eenmaal je die Behringer DSP crossovers aan de praat hebt op de fronts en de rears.

Nope.

De hybrides hebben hun eigen passieve crossover tussen woofer en paneel. Ik ga de DCX enkel inzetten als electronisch crossover tussen de 2 subwoofers en de 2 voorste hybrides. (dus de fronts full range aansturen over de DCX, die een veeeeeeel nauwkeuriger crossover is, dan dat ingebouwd in de ROTEL). En verder dankbaar gebruik maken van de parametrische eq van de DCX voor algemene fijntuning van de frequentiecurve.

De rears blijven gewoon op small staan in de rotel ( met afsnijfrequentie ingesteld op 80Hz)

Dus in totaal , momenteel 6 kanalen versterking : 2 hybrides front, 2 subs front , 2 hybrides rear.

Dat kan eventueel nog worden: 2 hybrides front , 1 (subs front over sumsignaal DCX), 1 centerkanaal, 2 hybrides rear.