Rob's woonkamer set

Gestart door Rob Eric Blank, juli 7, 2006, 09:13:28

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Boontje

erg netjes rob. Stapje voor stapje vooruit en dat is eigenlijk wel het leukst vind ik aan een set.  ;D

Linn Majik DSM / Monitor Audio GS60

Rob Eric Blank

Ik heb in A'dam ook wel eens Elac gezien bij de MM, alleen niet de FS207.2 of FS208.2
SF.....ik weet dat ze wel lekker matchen met Xindak bekabeling, ik ben er wat dat betreft ook klaar voor O0.

Maar weer even contact gehad met Hifi4you en ik ga een reeks interlinks beluisteren, AC05, AC01, AC03 en FA1. Kijken wat het fijnste klinkt en daarvan 1 of 2 sets aanschaffen en de v.d. Hul de deur wijzen (overigens geen slechte interlinks, dus misschien blijven die zelfs wel).

eazyQ

MM zijn franchise filialen, dus sommige filialen hebben wat extra dingen in het aanbod. MM Den Haag is geauthoriseerd Bose dealer (niet dat je daar trots op moet zijn, maar goed) en verkoopt ook Visonik, Elac, en soms hebben ze zelfs wat KEF staan. Laatst hadden ze zelfs REL subjes staan.

Maar Rob, jij bent lekker bezig, al enig zicht op xindak kabels voor je rears, of toch maar eerst de interlinks?

Rob Eric Blank

Citaat van: eazyQ op augustus 16, 2006, 09:20:09
Maar Rob, jij bent lekker bezig, al enig zicht op xindak kabels voor je rears, of toch maar eerst de interlinks?
Eerst de interlinks en HiFi4you is aan het kijken wat SC-03 van de rol zou moeten gaan kosten (zij kunnen een rol uit China krijgen). Het liefst heb ik natuurlijk afgemonteerde speakerkabels.

kippekop

Tot en met eind augustus was alles bij de hobo in de aanbieding, maar ik weet dat ze daar erg coulant zijn met prijzen, ik zou zeker daar eens gaan luisteren in de toekomst. Ze hebben ook dynaudio, en daar vind ik de focus lijn erg goed van, lijkt een beetje op de elacs, die zijn alleen nog iets helderder (moet je van houden en goed matchen...)
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Rob Eric Blank

Citaat van: kippekop op augustus 16, 2006, 12:11:47
Tot en met eind augustus was alles bij de hobo in de aanbieding, maar ik weet dat ze daar erg coulant zijn met prijzen, ik zou zeker daar eens gaan luisteren in de toekomst. Ze hebben ook dynaudio, en daar vind ik de focus lijn erg goed van, lijkt een beetje op de elacs, die zijn alleen nog iets helderder (moet je van houden en goed matchen...)
Dan koop ik liever bij mijn oude dealer (is alleen 90 km van mij vandaan) en die had ze ook 550 staan (de FS207.2, zwart). Daar kan ik ook wel over de prijs praten, alleen liggen mijn prioriteiten voorlopig op andere vlakken. Er is gewoon even geen budget voor aankopen van 1000 tot 1500 euro.

thur

Ik weet dat ik hier Rob niet echt een plezier mee doe, maar voor de volledigheid ...

Nu was ik toevallig vandaag in de MediaMarkt in Rotterdam, en het zijn de FS208.2's (in't zwart) die daar voor 549,- euro p/s te koop staan!

Maar je hebt volkomen gelijk Rob: alleen geld uitgeven als je dat kan verantwoorden. Klaar!

Rob Eric Blank

Citaat van: thur op augustus 17, 2006, 15:53:30
Ik weet dat ik hier Rob niet echt een plezier mee doe, maar voor de volledigheid ...

Nu was ik toevallig vandaag in de MediaMarkt in Rotterdam, en het zijn de FS208.2's (in't zwart) die daar voor 549,- euro p/s te koop staan!

Maar je hebt volkomen gelijk Rob: alleen geld uitgeven als je dat kan verantwoorden. Klaar!
Je doet mij hier geen plezier mee, het kriebelt nogal om toch deze speakers te gaan aanschaffen. Ga ik thuis gedonder mee krijgen ;-)
Voor de 208.2 zeer nette prijzen!!!! Alleen naar R'dam gaan voor de speakers en weer ff 1100 euro neerleggen.....NU EVEN NIET!

Gewoon even wat interlinks aan het testen (analoge) en hoor enorme verschillen. 1 of 2 van deze sets zullen waarschijnlijk in huis blijven. De AC-01 en AC-0.5 zal ik de deur wijzen. De FA-01 vanwege budgetair oogpunt waarschijnlijk ook.

Rob Eric Blank

Waarschijnlijk blijven de FA-01 en AC-03 en mogelijk 2 FA-01.......
Klinkt heerlijk. Nu een cd aan het luisteren......erg lekker!

Rob Eric Blank

Gister eens druk aan het schuiven geweest en mijn speakers meer naar voren geplaatst (weer eens 10 cm gewonnen, zonder dat mijn vriendin dit door had), waardoor ik meer ruimte achter de speakers heb. Ook ben ik aan het indraaien geweest, wat een betere stage heeft verzorgt. Dit zijn aanzienlijke verbeteringen, maar stukken goedkoper dan andere kabels e.d.
Misschien eens dit stuk lezen.
http://hifi.nl/allesover.php?id=1831

Rob Eric Blank

Oja deze speakers heb ik laatst beluisterd en mogelijk komen deze binnenkort in mijn woonkamer.

Peter dikkeprima

#86
Citaat van: Rob Eric Blank op september 26, 2006, 08:23:37
Gister eens druk aan het schuiven geweest en mijn speakers meer naar voren geplaatst (weer eens 10 cm gewonnen, zonder dat mijn vriendin dit door had), waardoor ik meer ruimte achter de speakers heb. Ook ben ik aan het indraaien geweest, wat een betere stage heeft verzorgt. Dit zijn aanzienlijke verbeteringen, maar stukken goedkoper dan andere kabels e.d.
Misschien eens dit stuk lezen.
http://hifi.nl/allesover.php?id=1831

Dus door je speakers 10cm te verschuiven heb je ineens een grotere verbetering dan wat kabels zouden kunnen doen  ??? Ik wil niet weer een kabeldiscussie oproepen maar waarom heb je dit dan niet eerder gedaan? Volgens mij moet je wel erg kritisch zijn wil je het verschil kunnen horen van een 10cm verschuiving.
Maar jij bent zo ontzettend aan het finetunen met dure kabeltjes, positionering, andere powerkabels etc. dat elk verandering je wel zal opvallen. Wel grappig artikel trouwens. Bedankt.

Boontje

@Rob - Zijn dat ook elac speakers? Ik gok maar want ik herken ze niet  :-\

@Peter26 - Als het voor rob werkt waarom er dan over oordelen? Ik hoor ook het verschil als ik mijn speakers iets verdraai of dichter op de muur zet. Geweldig toch het gevoel dat de kwaliteit van je set beter is geworden? Los van het feit of het wel of niet wetenschappelijk onderbouwd van invloed is. No offence trouwens.
Linn Majik DSM / Monitor Audio GS60

Rob Eric Blank

@Boontje, dit zijn Elac speakers die eigenlijk net uit zijn. 1,5 week terug deze bij mijn dealer beluisterd en vergeleken met wat anders speakers met het budget van ongeveer 500/stuk. Dus ik hou mijn oren ook open voorn bv. B&W, Quad, Mission e.d. Deze Elac's klonken erg lekker icm. Marantz.

@Peter26, het aandeel akoustiek op de geluidsbeleving is veel groter dan de meeste mensen denken. Veel mensen besteden hier 0,0 tijd aan, maar wel met interlinks aan het sjouwen en andere componenten.
De verbeteringen die ik behaald heb door wat gaan schuiven en anders indraaien is zeker niet meer dan andere interlinks of andere speakerkabels, maar zeker een verbetering (vooral voor bas weergave) die hoorbaar was. Mijn ene speaker staat in een redelijk kale hoek ,waar je bij bepaalde frequentie gebieden wel eens nare bassen kan krijgen. Iets naar vore halen scheel met die bassen weer en het indraaien heeft een bredere stage gezorgt.
Ja ik heb echt zitten luisteren met een paar referentie cd's. Vervolgens een DVD opgezet (Depeche Mode - Touring the Angel) en ook hier was een verbetering hoorbaar. Akoustiek is zeker iets om rekening mee te houden en waar ook echt een verbetering zou kunnen liggen. Het is dus de moeite waard om ook eens aan het schuiven te gaan.

Rody

Mee eens, het kan echt veel met je geluid doen.

Weet je wat ook 'leuk' is... aan je oren zitten terwijl je luistert  ;D
Bijvoorbeeld je oorschelp iets meer naar voren duwen zodat je oorschelp iets anders van vorm is.
Het geluid wordt totaal anders (meer hoog, minder laag).

(klinkt dat gek? ;D)

vieze freddie

Citaat van: Rody op september 26, 2006, 12:42:35
Mee eens, het kan echt veel met je geluid doen.

Weet je wat ook 'leuk' is... aan je oren zitten terwijl je luistert  ;D
Bijvoorbeeld je oorschelp iets meer naar voren duwen zodat je oorschelp iets anders van vorm is.
Het geluid wordt totaal anders (meer hoog, minder laag).

(klinkt dat gek? ;D)
nee, het klinkt helemaal niet gek
het ziet er alleen niet uit ;D
...maar post gerust een foto!  :)
Very funny, Scotty.... Now beam down my clothes!
 We ain't a sharp species. We kill each other over arguments about what happens when you die, then fail to see the fucking irony in that.

Rob Eric Blank

Citaat van: Rody op september 26, 2006, 12:42:35
Mee eens, het kan echt veel met je geluid doen.

Weet je wat ook 'leuk' is... aan je oren zitten terwijl je luistert  ;D
Bijvoorbeeld je oorschelp iets meer naar voren duwen zodat je oorschelp iets anders van vorm is.
Het geluid wordt totaal anders (meer hoog, minder laag).

(klinkt dat gek? ;D)
Of 1 oor dichtdoen.....Dat soort dingen doe ik ook geregeld, hoofd draaien.
Zelf speel ik dus zo nu en dan met de opstelling. Ik weet dat hiermee veel mee te winnen is en het is een gratis upgrade.

Rob Eric Blank

Gister weer eens lekker geluisterd en merk dat de "sweet spot" door de opstelling een stuk minder kritiek geworden is. Voorheen kon ik echt op 1 plekje van de bank gaan zitten om van een goeie stereo weergave te genieten en nu kan ik op meer plekken gaan zitten. Het anders opstellen en meer indraaien van speakers kan echt een bijdrage leveren aan de weergave.

Allure

Citaat van: peter26 op september 26, 2006, 11:05:40
Dus door je speakers 10cm te verschuiven heb je ineens een grotere verbetering dan wat kabels zouden kunnen doen  ??? Ik wil niet weer een kabeldiscussie oproepen maar waarom heb je dit dan niet eerder gedaan? Volgens mij moet je wel erg kritisch zijn wil je het verschil kunnen horen van een 10cm verschuiving.
Maar jij bent zo ontzettend aan het finetunen met dure kabeltjes, positionering, andere powerkabels etc. dat elk verandering je wel zal opvallen. Wel grappig artikel trouwens. Bedankt.

Je vraag waarom hij dat niet eerder heeft gedaan is wel terecht, maar onderschat niet het effect van 10cm meer of minder in de plaatsing van speakers. Zeker als het gaat om de achterwand. De plaatsing van de speakers en de akoestiek van de ruimte heeft een veel grotere invloed op de geluidskwaliteit dan veel mensen beseffen... Het loont zich zeker om hiermee te experimenteren, of een afregel-DVD te gebruiken met testtonen en een geluidssterktemeter.
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

Rob Eric Blank

#94
Dank je, ik denk dat de opstelleing nu dusdanig is dat ik hier niet 1,2,3 een verbeter punt kan krijgen. Maandag weer aan het schuiven geweest en eigenlijk werd het alleen maar minder. Het moet ook een woonkamer blijven en 50cm van de wand lukt gewoon niet (tot mijn spijt).

Trouwens met mn interlinks is nu alles geregeld, het worden een FA-01 van 1 meter en er wordt er 1 gemaakt voor mij van 1,20. Klapje geld weer.....


Rob Eric Blank

Vanwege een wat upgrades ben ik nu mijn set aan het demonteren. Ik heb mijn MA-500 monoblokken verwijderd en wat een invloed op het geluid. Het geluid is nu een stuk killer en ieler dan met mijn monoblokken. Was toch wel een zeer goeie upgrade geweest, maar als het goed is komt er een Marantz PM7001 voor terug.
Ook worden vandaag met een beetje geluk mijn front speakers verkocht, na 1,5 jaar trouwe dienst zal het er voor de speakers bij mij opzitten. En nu druk zoekende naar een andere opstelling. Ik zal mij veel meer richten op stereo en er zal dus een stereo versterker komen met andere speakers. Waarschijnlijk de Elac FS127, Elac FS207.2 of de Dali Ikon 6. Wat betreft afwerking zijn de Elacs veel mooier en mn vriendin heeft die liever in huis, de Dali is stukken minder maar klinkt erg mooi. Beter dan Elac???? Dat ga ik hopelijk binnenkort bepalen als ik alle 3 de speakers zal gaan beluisteren.
Maar eerst mijn Elac 101 II speakers verhuizen van rear naar front. Even wat stappen terug om dan weer een een flinke stap vooruit te kunnen zetten.

HTR

je gaat goed vooruit! mooie speakers en zeker mooi kabels! komt er binnenkort ook een projector of plasma? of hou je het bij geluid?

Daklem

Leuk om te lezen dat veel home theater gebruikers toch iets missen in het stereo geluid. :)

Je bent inieder geval enorm goed bezig!! :D

kippekop

Citaat van: Daklem op oktober 23, 2006, 15:05:17
Leuk om te lezen dat veel home theater gebruikers toch iets missen in het stereo geluid. :)

Je bent inieder geval enorm goed bezig!! :D

Het probleem blijft gewoon de prijs die je moet betalen bij een surround set die goed stereo kan weergeven. Je moet wel richting de arcam/primare gaan alvorens je iets goeds begint te krijgen... en dat is voor velen toch al wat te veel van het goede. Ikzelf moet eerlijk zeggen dat ik het toch wel mis hoor, die hele surround ervaring met alleen fronts. Aan de andere kant kun je wel weer veel mooiere apparatuur en vooral speakers kopen voor de centen waarmee jij een hele 5.1 set maakt.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Daklem

Citaat van: kippekop op oktober 23, 2006, 15:16:30
Het probleem blijft gewoon de prijs die je moet betalen bij een surround set die goed stereo kan weergeven. Je moet wel richting de arcam/primare gaan alvorens je iets goeds begint te krijgen... en dat is voor velen toch al wat te veel van het goede. Ikzelf moet eerlijk zeggen dat ik het toch wel mis hoor, die hele surround ervaring met alleen fronts. Aan de andere kant kun je wel weer veel mooiere apparatuur en vooral speakers kopen voor de centen waarmee jij een hele 5.1 set maakt.

Dat was ook precies mijn reden om voor stereo te gaan. ;)