Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 12, 2002, 14:11:04

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Zoals gezegd ik bepaal zelf wat ik veilig vind.
En op dit moment ga ik niet een risico nemen.

En inderdaad als die waanzin zo doorgaat kunnen straks steeds meer bedrijven slijten. Alleen bedoel ik de waanzin waarin mensen zich niet aan de regels houden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Job

Rustig ademhalen en voldoende water drinken.

Aan eenieder zelf de keuze. Het is altijd een afweging op basis van meerdere factoren. Al helemaal voor zzp'ers, en nog meer voor zzp'ers met werkzaamheden in verschillende vormen. Zolang men er goed over nadenkt en een goede risisco-analyse doet, respecteer ik ieders keuze. Of ze nu brood bakken of beeldweergevers kalibreren. Dat laatste valt voor mij niet direct onder primaire levensbehoeften, en bovendien biedt Frank een alternatief aan.

Anyway, ik geloof dat dit topic iets te verhit van toon is op dit moment. Begrijpelijk, maar laten we proberen kalm te blijven.

KillerbeeNL

vind de verhitting in dit toppic wel meevallen hoor , ik hoop dat Frank zijn werk buitenshuis weer snel en veilig kan oppakken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Gerrit RSV Mille

Ik denk dat ik mijn tv nu een jaar of 15 heb. Of nog langer.

Het is een Plasma van Panasonic en is jaren terug door Frank keurig gecalibreerd.

Met een geweldig mooi resultaat.

En tot op dag van vandaag speelt hij fantastisch. Ik heb nooit aanleiding gehad om uberhaupt na te denken over een nieuwe tv.

Frank ik had je destijds bedankt en vandasg doe ik dat weer. Wat een fantastisch resultaat en jarenlang kijkplezier.

Mijn Pana corrigeerd automatisch voor teruglopende helderheid dus ik heb het idee dat mojn oude Pana nog steeds speelt zoals 15 jaar terug.

Dank, dank, Dank! :clapping:

J.A.F._Doorhof

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik66

Frank was hier, om mijn Panasonic TX-55GZW2004 te kalibreren en dat heeft ie weer goed gedaan.
Ik zat eerst nog te twijfelen want dit paneel van Pana uit de hogere klasse had geen kalibratie nodig werd er wel eens beweerd
en eerlijk gezegd vond ik het beeld al prachtig, maar nu is het gewoon af.
Filmbeleving zoals nooit tevoren zelfs met DVD's. :popcorn:
Ook zie je dat terug in de vergelijkingen met pre en post op de diagrammen dat er heel duidelijk veel verbetering in zit.
Mijn ervaring met de kalibratie is: alles wat je ervan verwacht.
Wit en contrast is alsof er een sluier voor het beeld is weggehaald.

J.A.F._Doorhof

Custom installer

donaldk

Zojuist Mediamarkt folder ontvangen en voorop bij een Samsung 70", stond weer eens de advertentie van Calibratie voor 99,- euro, iemand al eens de gok gewaagd? TV is €644,-. vorige folder was de 70" van LG en 588,-, maar daar stond het in mijn herinnering niet bij.

Of is dit off-topic en is 'onze' 'door Frank'?

J.A.F._Doorhof

Onze is inderdaad door Frank.
Dus lijkt me niet de plek.
Wat je beter kan doen is hem onder projectoren plaatsen.

Ik laat me verder niet uit over wat hun doen, maar het is anders.
Custom installer

Gerrit RSV Mille

Ik weet niet of dit de juiste plek is voor mijn vraag.

Mijn Plasma heeft een verticale zwarte balk sinds gisteren. Mischien is het vuil op een van de controllers, ga ik nog even proberen schoon te maken. Deze Plasma is misschien wel 15 jaar oud en destijds perfect gecalibreerd in een ISF tour. Ik had deze plasma graag nog gehouden, zo'n mooi beeld.

Mocht het niet lukken dan kijk ik naar een OLED, bijvoorbeeld de LG: OLED55G45LW. Samsung heeft ook hele mooie lijkt het. Kunnen deze ook nog gecalibreerd worden?

J.A.F._Doorhof

Hi
Gelukkig kunnen alle moderne weergevers ook gecalibreerd worden ;)

Persoonlijk zou ik de plasma niet meer laten repareren mits het echt een kleinigheid is. Vooral met HDR val je van de stoel wat de moderne toestellen doen ;)
Custom installer

Gerrit RSV Mille

Ja het thuisfront wil ook een nieuwe.

Morgen gaat hij van de muur af en ga ik binnenin kijken. Ik ben bang dat er een controller uitgebrand is.

Geert

Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Panasonic 55Z95AEG

J.A.F._Doorhof

Custom installer

Gerrit RSV Mille

Nou hierbij dan de feedback op de ISF van de nieuwe OLED van LG (LG OLED55G45LW).

Na vele jaren te hebben genoten van de door Frank gecalibreerde Plasma was ik gewend aan een bepaald beeld. Ik zou het omschrijven als enigszins warm en een mooi vloeiend beeld, rustig om naar te kijken. Maar helaas, na al 17 jaar of zo heeft ie het begeven.  8)

Dus moest er met gezwinde spoed een nieuwe TV komen. Het is een prachtige OLED van LG geworden, type weet ik niet meer maar het was het topmodel van 2024.

Na installatie viel ik om, superfel beeld en lelijke kleuren zeg. Bah. Dat viel vies tegen. Na wat gepriegel met Cinema, HDR, DOlBY etc. een enigszins beeld gekregen. Maar het haalde het niet bij de oude Plasma qua kijkplezier.

Dus Frank gevraagd om langs te komen.

Dat werd een feest. Frank kwam einde ochtend en heeft zich gezellig op de bank geinstalleerd. De OLED moet dus 3 keer gecheckt worden: SD, HDR en DOLBY. WOW, dat had ik me niet gerealiseerd. Na een paar gezellige uurtjes was er zo ongeveer aan alle instellingen gewerkt om het beeld goed te krijgen. Tja dat was een verschil als dag en nacht.

Eindelijk de details die je wil, mooie kleuren en een rustig beeld waar je vrolijk van wordt. Eindelijk weer het beeld zoals gewend maar dan behoorlijk opgepimpt. Meer detail, nog meer realisme. 4K beeld spat eraf, ja nu zie je de vooruitgang na 17 jaar.

Ik heb wel op SDR de helderheid iets terug gezet na calibratie (is persoonlijke voorkeur) maar de nieuwe panels van LG hebben zo'n hoge helderheid.

Prachtig beeld en toch moest ik er aan wennen. Het biedt zoveel meer en is supermooi maar de overstap van het vloeiende en romantische van de Plasma is toch erg groot. Niet dat de LG niet vloeiend is maar het is toch anders.

Tja ik kan gewoon geen TV meer zien die NIET gecalibreerd is, dat hebben we al jaren en blijft ook nu zo. Als je eenmaal een gecalibreerd panel hebt gezien dan weet je hoe het beeld kan zijn. Iedere andere ziet er niet meer uit.

Frank, nogmaals hartelijk dank! Tot over 17 jaar weer.  ;D

gerard1

Onze kuro plasma 600m ( topmodel ) hangt na 15 jaar bij mijn zwager nu, maar zou toch niet meer terug willen, maar een straf was het zeker niet ;D  ;) 

J.A.F._Doorhof

Het nadeel van veel moderne tv's is dat ze enorm "hard" zijn.
Wat vaak al wat helpt is gewoon alles waarvoor je betaald hebt uit te zetten (behalve de tv natuurlijk :D)

Wat mezelf altijd opvalt is dat het beeld veel meer diepte heeft als ik klaar ben.
PERSOONLIJK vind ik de Oled's zelfs na de calibratie veel te veel licht geven (krijg er hoofdpijn van) maar mensen willen dit vaak erg graag, dus meestal maak ik een instelling waarmee ze met de oled verlichting "veilig" een stuk naar boven en naar beneden kunnen zonder al te veel verlies.

Fijn te horen dat alles goed werkt.

@gerard1
Plasma had iets aparts, door de traagheid van het paneel kreeg je een smearing effect, dit zorgde ervoor dat beelden heel "natuurlijk" in elkaar over vloeide, als je naar een nieuw paneel kijkt dan spreek je over veel "snellere" panelen en daardoor krijg je ook een heel andere beeld ervaring. Vaak zien mensen Plasma als "rustiger" en dat klopt dus ook nog :D

Toch ben ik van mening dat je niet meer terug wil naar plasma als je een echt goede OLED laat kalibreren.

Je kan dit vergelijken met video opnames.
Als je voor de eerste keer met een drone vliegt zul je vaak zien dat dat beelden heel schokkerig zijn.
Dit komt door een te hoge sluitertijd, bij een drone moet je eigenlijk altijd ND filters gebruiken om de sluitertijd rond de 50/100 te krijgen, je ziet dan meteen dat de beelden veel soepeler lopen, het is niet helemaal hetzelfde maar het effect is vergelijkbaar.
Custom installer

pameijer

Met welke instelling krijg je meer detail in het beeld zoals wordt aangegeven?
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

J.A.F._Doorhof

Custom installer

pameijer

Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

J.A.F._Doorhof

Custom installer

Snel beantwoorden

Naam:
E-mail:
Verificatie:
Laat dit vak leeg alsjeblieft:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan

Typ de afgebeelde letters over:

Wat is de afkorting voor high dynamic range:
Hoeveel is 20 plus vijf min een:
Sneltoetsen: gebruik ALT+S om te verzenden/posten, of ALT+P om te bekijken