Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 12, 2002, 14:11:04

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MrPink


J.A.F._Doorhof

Welke Fred ???
Frank wil wel reageren,....... maar ik weet ook niet wat ik moet zeggen.
Zoals ik al aangaf was dit eerste keer dat ik een TV tegen ben gekomen die al REDELIJK stond (niet perfect).
Sommige mensen zullen alsnog verschil gezien hebben, sommige niet.

Bij 99,9% van de TV's is het verschil enorm groot, dit is dan net die ene 0,1 %.

Ik heb al meerdere panasonics gedaan en heb er nog geen gevonden die onder de 8500 graden stond, hoe deze op 6900 kwam is mij een raadsel.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Communicator

Tsja....hoe ik op Fred kom Frank, weet ik ook niet.......

Wat ik bedoelde met mijn posting: Ik kan me voorstellen dat meer mensen een Calibratie hebben laten uitvoeren en niet echt een verbetering zagen. Nu was de mijne idd al goed afgesteld, dit laten de grafieken ook duidelijk zien.

Maar na alle jubel verhalen hier, dat alles meer diepte heeft e.d., viel de VERANDERING mij tegen (ik was dan ook al heel tevreden met het beeld).

P.S: Ik doe dus niets af van jouw kunde op dit gebied, of het feit dat het heel veel kan schelen, als de bron niet goed is afgesteld.

J.A.F._Doorhof

Het gedeelte over de Sanyo Z1 is verplaatst naar een andere thread omdat dit niet met ONZE calibraties van doen heeft en een eigen leven is gaan leiden qua reacties. Graag dus in de andere thread door posten, deze thread schoon houden voor korte reacties.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jin

Ik heb sinds 2 maanden een QED AV41 scart kabel aangesloten tussen mijn dvd en tv.

nu heb ik ongeveer 6 maander terug een calibratie laten doen.

Na aansluiten van de kabel, is het beeld nog mooier geworden, is het de moeite waard om nogmaals te laten calibreren, want de kleuren zijn duidelijk scherper en helderer geworden met deze perfecte kabel.

Jan.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Op zich is het niet nodig, de wisseling van kabels (zelfde input) is voor mij nog nooit tot een hercalibratie gekomen.
Ik ben altijd in voor een test, als je in Emmeloord langs komt dan doe ik het gratis voor je.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

zeiksnor

Frank is 15 oktober bij mij langsgeweest om mijn Sony 32fq70 te calibreren.
Hoewel het beeld er prachtig uitzag voor de calibratie, ging het er toch nog op vooruit.
De calibratie vond plaats in het servicemenu en dan kun je daar altijd op terugvallen.
Frank gaf aan dat als ik het beeld te donker vond, dan had ik nog 10% speling op contrast en helderheid.
Dat had hij niet moeten zeggen, want ik ben er zelf aan gaan klungelen en ik wist de oorspronkelijke waarden niet meer.
Frank gaf mij het advies om de "film"stand aan te zetten en dan had ik de oorspronkelijk gecalibreerde waarden weer. (en tevens de SVM niet meer).
Bij The Lion King viel mij op dat de DVD te licht afspeelde en dat viel erg op bij donkere passages.
Eerst weer een keer contrast (enige optie die veranderd kan worden) bijgesteld, maar die bepaalde dit niet en ook daar was ik het spoor bijster.
Het zit hem in de helderheid en die kan ik niet in het consumentenmenu veranderen.
Ik heb Frank een mailtje gestuurd over hoe verder en hij heeft mij inmiddels verteld wat ik moet doen.
Het is wel jammer dat contrast al is veranderd door mij, want het wordt nu wel pielen met de helderheid om de goede instelling terug te krijgen.
Al met als denk dat de calibratie naar god is of blijft er nog wel iets van over, warmte kleuren (die staan nog hetzelfde)  :-[
Het is ook zonde van het werk van Frank.
Hopelijk heeft iemand anders ook nog tips.
En Frank had mij nog gewaarschuwd  :-\

Het blijft trouwens vervelend dat bij Sony de waarden van de instellingen niet in schalen wordt weergegeven.
Het is nu balkje wat je langer of korter kan maken en je dus met een lineaal moet werken.

jacob

Afgelopen vrijdag,17 oktober, kwam hij dan eindelijk voor de calibratie. Een sony kv 32fq80 van 2 maanden moest onderworpen worden aan een calibratie. Het beeld is naar mening iets op vooruit gegaan, Ik had gelukkig al een maand met de sharpness op 20% gekeken, dit allemaal dat het niet een te grote verandering voor mn ogen zou worden. M'n vriendin geefdt alleen maar commentaar dat het beeld er juist niet op vooruit is gegaan en dat bepaalde kleuren zelfs hinderlijk zijn. Vandaag kwam ik thuis en vertelde ze mij dat er een hinderlijk kleur groen optrad en sommige personen er zelfs hulkachtig uitzien. Heb nog eens goed gekeken, nogmaals,ik vindt het wat overtrokken. Wel vind ik dat er een teveel aan geel in zit De echte "witte" kleur is er toch wel uit. Als ik bijvoorbeeld de ondertiteling neem van een film dan zit er toch een gelige tint in. Misschien valt dit nog bij te schaven. Verder wacht ik nog op het testrapport. ;)

groetjes Jacob

J.A.F._Doorhof

@zeiksnor.
Als je in Emmeloord langs kan komen wordt de calibratie gratis opnieuw gedaan.

@jacob.
Rapport komt eraan (laptop staat op de zaak).
Dat kleuren meer van het scherm spatten is redelijk normaal na een calibratie, sommige mensen zijn daar zeer gevoelig voor, vandaar dat ik altijd aangeef dat je op TV uitzendingen een marge hebt naar beneden van ongeveer 15% voor de kleurverzadeging, op DVD zou ik wel de gecalibreerde stand gebruiken.

Het feit dat wit een andere tint heeft is ook logisch, standaard zit er teveel blauw in het beeld, dit resulteert in een TE witte weergave van wit, op de D6500 stand krijg je het wit zoals het bedoelt is, dus niet tandpasta wit, maar gedefineerd wit.
Geel is een oorzaak van een te hoog contrast, check aub hoe hoog je contrast staat en of je TV wel in de film stand staat, je contrast moet ongeveer op 50-60% staan in de film stand.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jpater

Ook even hier mijn reply neerzetten.....

Vandaag is mijn Philips 32PW9527 door Frank onder handen genomen. De tv stond al redelijk ingesteld. Desondanks zijn de kleuren bijgesteld waardoor deze nu in het spectrum vallen en is o.a. de geometrie iets aangepast. Het verschil is dat je zaken nu beter ziet (kleurverschil dan) en dat het beeld rustiger is. Vooral een beeld met een landschap op de achtergrond en mensen op de voorgrond zoals in Gladiator veel het geval is.

Dus hier weer een tevreden klant  :D

Erik Koning

#185
Tijdens het testen met een DVD valt je meteen een kleurdiepte op
die veel realistischer aandoet,en meer een filmkijkgevoel geeft,(beter nog eigenlijk)
erg mooi, ik ben zeer tevreden over het resultaat!
Bij TV uitzendingen is er een duidelijke verbetering te zien in oa huidskleur,
en zwarte tinten op donkere kleding je ziet alle tinten zonder modderig te worden,
en veeeel meer diepte,alles komt nog echter en natuurlijker over.
al met al weer een zeer tevreden klant,
bedankt! (ook namens de papegaai!)
:)
De instellingen zijn nu naar mijn idee perfect,geen denken aan om iets te veranderen,
al kan het wel,(kleurverzadiging,en contrast, maar da's echt niet meer nodig!)

Ik zal trouwens binnenkort wat dikkere en beter afgeschermde coax naar boven trekken,dat zal ook wel een positieve uitwerking op het beeldsignaal hebben denk ik.
Ik zit te denken aan Hirschman met de bijbehorende pluggen.

Erik

Dayton

Op woensdag 10 december heeft Frank een Loewe Planus(mijzelf) en een Philips Pixelplus(van mijn broer) gecalibreerd.

Wij zijn beide van mening dat ons geld meer dan goed is besteedt. Vooral de kleuren en het rustige beeld is een genot om naar te kijken. Ik persoonlijk heb naar TTT, matrix reloaded en lion king gekeken en ECHT het is een lust voor het oog.

Kortom, calibreren van harte aan te bevelen.

WillyV

#187
Een kleine twee weken geleden is mijn Panasonic TX32PS10 TV door Frank onderhanden genomen.

Na zich met zijnn laptop voor de tv genesteld te hebben en wat problemen met inlezen van de test-DVDs begon Frank aan het karwei.
De kleur temperatuur stond in het gebruikersmenu ingesteld op koel maar bleek zo hoog te zijn dat de waarde van het scherm verdween. Hij begon mooi op 6500 Kelvin maar schoot daarna meteen door naar meer dan 12000 Kelvin om daarna te eindigen rond de 11000 Kelvin. Frank heeft het zaakje rond de 6500 Kelvin afgeregeld.
Hierna was de color tracking aan de beurt. Groen was vrij aardig. Rood was al wat hoger, maar blauw was gewoon niet te meten, deze schoot ook al meteen van het scherm. De kleuren zijn allemaal afgeregeld rond de 100%.
Aan de beeldverhoudingen hoefde Frank niet gek veel te veranderen.

Nu het resultaat:
Bij DVD zijn de kleuren fel wat zo hoort maar kun je toch gewoon lang achter elkaar blijven kijken. Bij de DVD Below waar ze in de mededeling doen dat er nieuwe passagiers aanwezig zijn waaronder one female is het rode licht echt rood en niet oranje. In de scene waar ze het gat in de romp moeten maken zie je in het donker nu veel meer detail.
Bij TV uitzendingen is een teveel aan rood (rode gezichten). De kleur zet ik daarom een beetje lager bij tv kijken. Ook is er een gele waas over het gehele scherm aanwezig. Door het kontrast wat terug te zetten (wat Frank bij iemand anders hier had geadviseerd) word dit niet opgelost. Ik heb het daarom weer terug gezet waarop Frank hem had staan.
Ook is de ondertiteling nu meer geler dan voorheen. Dit laatste geld ook voor DVD. Zijn deze problemen misschien veroorzaakt door een slechte scart aansluiting op de DVD speler? Ik kwam er later namelijk achter dat wanneer ik deze wat op en neer bewoog, het witte naar geel en naar paars verkleurde! Heeft dit de kalibratie mogelijk beïnvloed?

Ik heb inmiddels een duurdere kabel aangeschaft. Hierbij heb ik geen problemen meer met het spontaan verkleuren van wit, maar de gele kleur in de ondertiteling blijft en de problemen bij tv ook (hier heeft een nieuwe scart natuurlijk geen invloed op :)).

Willy

J.A.F._Doorhof

#188
wit is inderdaad wat anders van kleur dan op de standaard stand, maar zou eerder richting wat roder moeten neigen.

Heb je de gele gloed over het gehele beeld of alleen op de ondertitels ?

Sommige TV zenders zien er inderdaad niet uit, voor een goede beoordeling adviseer ik Discovery of de BBC.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

WillyV

Frank,
De gele waas zit over het gehele scherm, ook als ik discovery of NGC bekijk.

Willy

J.A.F._Doorhof

Is het ook bij DVD aanwezig ?
En was dit ook zo voordat je de scart wisselde ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

WillyV

Sorry, de gele waas is ook bij DVD aanwezig.
Voordat ik de scart verving zag ik als eerste dat de ondertitels wat geel waren. Ik ging toen wat met de scart aansluiting klooien en zag toen dat hierdoor de kleur wit veranderde in geel en ook zelfs rose/paars. Om het probleem te lokaliseren heb ik daarna de scart van mijn video gebruikt. Hiermee was het probleem weg.
De oude kabel gaf dus het probleem van het verkleuren. Zoals ik in mijn eerste bericht aangaf, misschien dat hierdoor de kalibratie beïnvloed is waardoor ik nu die gele waas heb.

J.A.F._Doorhof

Dan moeten we hem even een keer nalopen, als je in de mogelijkheid bent kom dan in de loop van volgende week even in Emmeloord je kunt er op wachten en het is dan volledig gratis natuurlijk.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Zijn er veel mensen die een sony kv29fx30b hebben laten calibreren?
Ik blijf er namelijk in gedachten mee zitten om het te laten doen, maar ik weet het gewoon niet zeker.
Echt gevoelig voor dit soort dingen ben ik meestal niet. Ergens vrees ik gewoon dat ik geen verschil zie :).
En hou rekening met mijn (verdomd) slechte ogen: links 15% zicht met -9.5 (incl cylinder) en rechts ietsjes in de 80% zicht met -6 ofzo :).
Zijn er dus mensen met net zulke slechte ogen en dezelfde tv en die tevreden zijn? Dan kan ik namelijk weer verder piekeren over het wel of niet laten doen :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Je ziet het wel :D.
Maar ik weet het goed gemaakt, kom naar Emmeloord met de TV en krijg een no-cure no-pay aanbod.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Daar hou ik je te zijner tijd aan ;) :D. Erg tof aanbod zo :).
Dan moet ik eens hard gaan nadenken hoe en wanneer ik met een grote tv (voor mijn doen :D) helemaal naar Emmeloord kan komen.
Waarschijnlijk verklaren mijn ouders me voor gek als ik ze vraag of ik even met de auto naar Emmeloord mag rijden om de tv een opknapbeurt te laten ondergaan. Ze stonden al te kijken toen ik met een nieuwe speakerkabel thuiskwam ;).
Maar ik zal zeker eens gaan bedenken hoe ik dat allemaal ga regelen :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Juán Alvarez

Beste lezers,

Vandaag heeft Frank mijn Philips 28PW8818 gecalibreerd.
Ik dacht dat ik al een goed beeld had maar na de calibratie
was alles beter: scherpte, detail, de kleuren en... DVD films
leken zelfs diepte te hebben. Geweldig!
Een aanrader.

Dank je wel Frank.

papaleo

#197
 Hallo allemaal,

Zoals je wel ziet ben ik hier een Newbie,maar ik ben al meer dan een jaar een lezer/geinterreseerd in het Forum.
En al aardig op weg op het gebied van Home Cinema.

Nu ben ik sinds kort (5 dagen) de (gelukkige) eigenaar van de BenQ 8700 projector,Heb ik bij Frank gekocht, nu de levering dat ging al niet vlekkenloos door dat hij een aantal malen was uitgesteld(kon Frank niets aan doen).
Afgelopen Dindag was het dan zo ver ik kon m'n BenQ gecalibreerd en al op halen.
Dit is voor de eerste keer dat ik wat laat calibreren,ik hoorde daar zo veel positieve dingen over.
Ik had met Frank afgesproken dat hij een volledigge calibratie zou uitvoeren,nu ik de projector thuis aangesloten had ging ik de intputs langs om te kijken wat de beeld kwaliteit was van de; Component/DVI/SVIDEO ingangen.
De comp.in was echt geweldig,maar omdat ik een DVDplayer hebt aangeschaft met DVI-out en dat ik een Sat.receiver heb met svideo-out zijn dit de belangrijkste aansluitingen op mijn proj.
Laat nou toevallig die twee ingangen en dan vooral de svideo in qua beeld er echt niet uitzien.
Heb een paar PM gestuurd naar Frank over dat ik daar niet tevreden over was,krijg PM terug:citeer,"Door de tijds druk heb ik dat niet kunnen controleren"
(Ik neem aan dat onder een complete calibratie dat ook wordt gecalibreerd!?)
Of ik dit zelf maar even wilde instellen,nu heb ik gelezen hoe dat zou moeten gebeuren...daar heb ik geen kaas van gegeten.
ik weet dat Frank op 7 Febr. bij mij in de buur moet zijn met zijn Calibratie Tour en hem voorgesteld of hij dan even bij mij langs komt wippen om dat even te regelen want voor hem is dat een eitje.
NEE dus, daar is geen tijd voor.( schrijft Frank)
Ik had me zijn service wel anders voorgesteld, omdat ik de projector ergens anders(in mijn woonplaats) goedkoper kon krijgen.Ben ik overstag gegaan door zijn woorden toen;"maar wat is service voor jou waard goedkoper ergens anders kopen of bij mij kopen en dan hele goeie service krijgen."

Dit wilde ik toch wel even kwijt.......

Leo.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Grindtegel

Vreemd dat Frank de pj kan calibreren zonder jouw dvdspeler en kabels te gebruiken. Dan kan je toch niet eens over echt calibreren spreken? Dat lijkt me meer op wat standaard instellingen aanpassen en dan maar hopen dat het goed uitpakt.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Snel beantwoorden

Naam:
E-mail:
Verificatie:
Please leave this box empty:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan

Typ de afgebeelde letters over:
sneltoetsen: gebruik alt+s om te verzenden/posten, of alt+p om te bekijken