Eerste Beamer (tweedehands of nieuw?)

Gestart door Marsh, juni 5, 2006, 22:55:09

Vorige topic - Volgende topic

spotmatic

Citaat van: Marsh op juni  9, 2006, 12:47:52
Hmm oke,
maar ik krijg de TW10 he.
Maar ik snap er alsnog nix van, hoe moet ik dat schema zien ?

Kom op, we gaan niet alles voor jou uitzoeken... Doe zelf eens wat onderzoek, want zulke basale zaken zul je je toch eerst zelf eigen moeten maken. OK, je wilt NU een projector, maar dat wil niet zeggen dat wij alles maar voor jou moeten doen  ;)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Marsh

Ehm, ik weet serieus niet hoe de fuck ik daar naar moet kijken, alsof ik wil dat jullie alles voorkouwen.
Ik weet geen flikker van beamers af dus ook niet de afstand enzovoort.
en dat schema vindt ik vrij onoverzichtelijk.
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema

zenderke

Taalgebruik. Taalgebruik...
En eigenlijk volg ik volledig spotmatic zijn standpunt.
Maar soit.

http://www.projectorcentral.com/Epson-PowerLite_Home_10-projection-calculator-pro.htm gaat (zelfde link als hierboven...) dus.

Je kan kiezen waarvoor je je projector gaat gebruiken. Zet dat dus op video/movies veronderstel ik?

Throw distance is de afstand van je projector tot je scherm.

Standaard staat dit op 3,59m op het schema.

Je kan de projector verslepen of zelf invullen hoever verwijderd van het scherm je hem wil.

Je ziet ook dat de balk in kleurenzones is ingedeeld. Als je in de groene zone blijft heb je het beste beeld voor donkere ruimtes. (Letterlijk vertaald vanop de website)

Als je zegt van ik wil 200cm breed projecteren scroll je een beetje naar beneden en zie je <-> staan. Door op de + en - te drukken kan je dit getal aanpassen en AL de rest wordt automatisch aangepast en zie je in 1 oogopslag hoever je projector van je scherm moet staan.

Superhandig toch?

9500LC Build-up-time!

Marsh

voor 2 meter breed moet de beamer 3:52m vanaf het scherm staan :-D

mooi... 2 meter..hmm das zo groot als een deur, is deze beamer goed genoeg voor een groter scherm ?
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema

spotmatic

Zenderke, je bent te goed voor deze wereld ;D

Uiteraard heb ik ook geen problemen met VEEL vragen, maar een beetje eigen inzet mag toch ook wel... Ik herinner me dat ik in 2004 hier ook een newbie was en ook veel vragen had, maar dat soort simpele dingen heb ik toch eerst zelf uitgezocht voordat ik met vragen kwam. Het kan best dat de topicstarter alles NU wil, prima hoor, maar uiteraard hebben wij daar geen boodschap aan. Het is niet ons probleem dat die projector er NU moet staan en dat het scherm NU gekocht moet worden anders kan hij NU niet van het grote beeld genieten...

Overigens: niks ten nadele van jou, Marsh! Ik begrijp je wel maar daarom is het nog niet goed. Maar ik ben blij dat je zo enthousiast bent over deze hobby! Altijd leuk om nieuwe HT'ers te begroeten :)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

Citaat van: reza op juni  9, 2006, 09:51:33
De afmeting moet je geheel zelf bepalen. Wel word er gezegd dat je eigenlijk niet breder moet gaan dan 2.20 met een digitale projector. Maar smaken verschillen.

En het is onzin, het hangt er vooral vanaf welke digitale projector.

En de resolutie bepaald voornamelijk de verhouding tussen schermgrootte en kijkafstand.

Marsh

Citaat van: spotmatic op juni  9, 2006, 13:32:09
Zenderke, je bent te goed voor deze wereld ;D

Uiteraard heb ik ook geen problemen met VEEL vragen, maar een beetje eigen inzet mag toch ook wel... Ik herinner me dat ik in 2004 hier ook een newbie was en ook veel vragen had, maar dat soort simpele dingen heb ik toch eerst zelf uitgezocht voordat ik met vragen kwam. Het kan best dat de topicstarter alles NU wil, prima hoor, maar uiteraard hebben wij daar geen boodschap aan. Het is niet ons probleem dat die projector er NU moet staan en dat het scherm NU gekocht moet worden anders kan hij NU niet van het grote beeld genieten...

Overigens: niks ten nadele van jou, Marsh! Ik begrijp je wel maar daarom is het nog niet goed. Maar ik ben blij dat je zo enthousiast bent over deze hobby! Altijd leuk om nieuwe HT'ers te begroeten :)

Ja, dat zal best, maar als je niet wilt antwoorden erop, dan antwoord je niet, heel makkelijk.
Ik zeg niet dat je perse moet antwoorden, ik kan wel dingen gaan zoeken op internet alleen overal staat wat anders en hele pagina's vol, dat is voor mij gewoon onoverzichtelijk en dan weet ik niet meer wat ik moet geloven of moet denken erover. vandaar dat ik gewoon alles maar vraag.

SeriousCinema

hifiman

Citaat van: Marsh op juni  9, 2006, 13:41:08
Ja, dat zal best, maar als je niet wilt antwoorden erop, dan antwoord je niet, heel makkelijk.
Ik zeg niet dat je perse moet antwoorden, ik kan wel dingen gaan zoeken op internet alleen overal staat wat anders en hele pagina's vol, dat is voor mij gewoon onoverzichtelijk en dan weet ik niet meer wat ik moet geloven of moet denken erover. vandaar dat ik gewoon alles maar vraag.
Het voordeel van ZELF zoeken is natuurlijk dat je ook ZELF een oordeel kan vormen en knopen kan doorhakken. Nu moet je maar domweg geloven wat een handjevol forumleden te zeggen hebben..  :P

zenderke

Citaat van: Marsh op juni  9, 2006, 13:41:08

Het berekenen van afstand en schermgrootte is weinig betwistbaar... ;)
9500LC Build-up-time!

Marsh

Citaat van: Audioloog op juni  9, 2006, 14:29:12
Het voordeel van ZELF zoeken is natuurlijk dat je ook ZELF een oordeel kan vormen en knopen kan doorhakken. Nu moet je maar domweg geloven wat een handjevol forumleden te zeggen hebben..  :P

Ik heb liever advies van mensen die het zelf ok hebben en er al langer mee bezig zijn, dan dat ik zelf "knopen" ga door hakken.
Tis geen huis wat ik ga kopen, en waarvan ik weet dat ik die "mooi" vindt, tis een apparaat waarvan ik moet weten of het wel een "goed"apparaat is.
En daar weet ik (nog) nix van af, vandaar.
Maar dat wilt ook niet zeggen dat ik zelf geen onderzoek heb gedaan, heb maanden lang zitten surfen en surfen en dingen er over gelezen.
Maar op het moment dat het er op aan komt, wil k het toch zeker weten.

SeriousCinema

Rody

Als je al maanden bezig ben met onderzoeken, dan had je toch moeten weten dat de Epsons best-buy projectoren zijn.

Marsh

Citaat van: Rody op juni  9, 2006, 14:56:29
Als je al maanden bezig ben met onderzoeken, dan had je toch moeten weten dat de Epsons best-buy projectoren zijn.

Nee, dat wist ik niet nee.
Ik heb ze vaak zien langskomen, maar alles wat in de "aanbieding" is, bedenk ik me altijd bij "dat staat niet zomaar in de aanbieding, volgens mij is het bagger". Heb zelf bij Megapool gewerkt, en zo ging het altjid.
Dus vandaar.

SeriousCinema

Crissis

En heb je de projector gekocht (zaterdag)? En hoe bevalt ie?
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

reza

Citaat van: donaldk op juni  9, 2006, 13:40:05
En het is onzin, het hangt er vooral vanaf welke digitale projector.

En de resolutie bepaald voornamelijk de verhouding tussen schermgrootte en kijkafstand.
Volgens mij vertelt Frank niet zoveel onzin :-\ Ik zelf heb er geen ervaring mee, ik projecteer niet breeder dan 180m.
Maar zoals ik al aangaf, geeft Frank het advies om niet breeder te projecteren dan 2.20m dit in verband met verlies van licht enz enz.En dus ook in kwaliteit van beeld, en dit geld ook voor de 720p projectoren.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

spotmatic

Citaat van: reza op juni 12, 2006, 12:33:00
Volgens mij vertelt Frank niet zoveel onzin :-\ Ik zelf heb er geen ervaring mee, ik projecteer niet breeder dan 180m.

Dat wil ik zien!  ;D

reza

Marsh

SeriousCinema

donaldk

Citaat van: reza op juni 12, 2006, 12:33:00
Maar zoals ik al aangaf, geeft Frank het advies om niet breeder te projecteren dan 2.20m dit in verband met verlies van licht enz enz.En dus ook in kwaliteit van beeld, en dit geld ook voor de 720p projectoren.

En dan verklaren ze me elders op het forum voor gek als ik (en anderen) het over projectoren met iets meer licht heb :o.

Ik lees hier regelmatig over mensen die aan een ht kamertje beginnen van ongeveer 5 bij 6, dus dan kun je makkelijk een 4 meter breed scherm neerhangen en komen een paar extra ANSI Lumentjes wel van pas. Bij 235:1 en 1080P heb je dan ook genoeg ruimte in de lengte richting, om geen rasterstructuur meer te zien >:D.

donaldk

Citaat van: spotmatic op juni 12, 2006, 12:45:05
Dat wil ik zien!  ;D

Hoeveel Roadie's zou Reza wel niet hebben staan :-X.

reza

Citaat van: donaldk op juni 12, 2006, 15:49:08
En dan verklaren ze me elders op het forum voor gek als ik (en anderen) het over projectoren met iets meer licht heb :o.

Ik lees hier regelmatig over mensen die aan een ht kamertje beginnen van ongeveer 5 bij 6, dus dan kun je makkelijk een 4 meter breed scherm neerhangen.
Hoi, mijn ervaring met projectoren met een (hoop) ansilumen boven de 1300 is dat het vaak contrast verliest. en dat het al snel te licht wordt. Ik weet niet hoe breed jezelf projecteerd, maar 4 meter is echt heel breed!! Om dan ook nog een strak plaatje te krijgen, moet je volgens mij echt heeel diep in de buidel.

donaldk

Die 5500 was bij introductie een mille of 7, moet inmiddels minder zijn dus dan gaat de 3500 voor enkele duizenden Euros het magazijn van Haagtechno uit, we zullen zien wat de ervaringen zijn met 2K ANSI lumens.

"een contrastwaarde van maar liefst 1600:1", is niet geweldig, maar er zijn veel projectoren met duidelijk minder contrast dan 1600:1. Bij high light-output blijft contrast over het algemeen beperkt tot 2000:1, meer lukt niet echt, eenvoudig te veel licht.

Edwin's kamer is wel erg licht dus ik weet niet of wil gaan verduisteren of gewoon wat licht laat branden, dan heb je het extra licht nodig.

Ik neem aan dat er geen ruimte is voor de 200, 300 of 400 lens.

donaldk

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=685488&page=1&pp=30

Als je genoeg licht hebt om te verspelen kun je ook gaan tweaken om het contrast wat op te krikken;-).

reza

Maar wat een gedoe allemaal, en erg duur!!! Koop gewoon een goeie home cinema beamer pana900 ;)
En je hebt al dat gezeur niet. Nou heb ik ook een pikzwarte kamer tot mijn beschikking, dus heb ik niet veel lumens nodig. ;D

donaldk

En werk je met een klein schermpje >:D, als je op avsforum even de juiste subfora opzoekt gaat het over het echte werk, HT-tjes met DLP Cinema TM projectortjes e.d.

Bij een 900 moet je vast al aan een high-gain screen wil je een nog relatief klein schermpje van laten we zeggen 3 meter breed kunnen vullen.

Ach ja als je dan een stapeltje 3500-tjes hebt staan, dan ga je natuurlijk leuk spelen;-).

reza

Citaat van: donaldk op juni 13, 2006, 22:22:00

Bij een 900 moet je vast al aan een high-gain screen wil je een nog relatief klein schermpje van laten we zeggen 3 meter breed kunnen vullen.

Het vullen van een scherm van 3 meter, is geen enkel probleem ;) Vraag alleen niet hoe het er uit zal zien. het is zeker goed te kijken, alleen zul je erg veel kwaliteit missen.