A Vision

Started by donaldk, June 2, 2006, 04:24:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donaldk

Ja het zal allemaal wel meevallen die crt een ram geven, als je rustig de tijd neemt. Maar op de buis gaan hameren is dus niet een klusje dat ik graag nog tussen twaalf en twee doe. Wat aan potmeters draaien geen probleem, maar om nu nog te gaan kloppen, dat gaat vast mis;-).

donaldk

Zojuist belpost :) :) :).

spotmatic

Quote from: donaldk on June 29, 2006, 12:48:10
Zojuist belpost :) :) :).

Hebben ze desondanks toch geprobeerd het scherm door je brievenbus te douwen?  ;D
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

Nee hoor, zat netjes in een afvoerbuis en een vel van dat schuimplastic, een stuk Thommydoek. Wij hebben nog een ouderwetse postbode, dus dat zit ook wel goed ;). Straks even de verzendkosten overmaken. En de handleiding bestuderen over het verzetten van de blauwe crt, want dat moet nu toch gebeuren, voordat de hittegolf komt.

Ook nog iets verzinnen om een voorlopig scherm te kunnen maken.

Hoe staat het eigenlijk met jouw verbouwing?

spotmatic

Quote from: donaldk on June 29, 2006, 14:25:33
Ook nog iets verzinnen om een voorlopig scherm te kunnen maken.

Succes alvast! Het zal in ieder geval een E-N-O-R-M-E verbetering geven t.o.v. een jutebehang...

Quote
Hoe staat het eigenlijk met jouw verbouwing?

Ehh... ik ben nog niet begonnen maar heb wel vrijwel alle apparatuur en de inrichting bij elkaar. Eigenlijk zie ik het ook niet zitten om de komende weken al te starten, want als het echt warm wordt is het op mijn zolder ook niet uit te houden. Ik ga liever niet al zwetende een HT in elkaar draaien  :)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

Had je eigenlijk al plaatjes gepost van de bestaande situatie, kan me ze niet herinneren?

Ik ben zelf ook bezig met het zolderkantoortje, probeer een beetje op te ruimen. Mijn archief op orde aan het brengen. Te beginnen met de tijdschriften (schat zo'n 400 a 500 kilo ::) ).

De handleiding is niet super duidelijk, ik denk dat dit het moet zijn. Er is ook nog een verwijzing naar deflectionyoke verdraaing op pagina 54, dat gaat over rastertilt correctie, maar gezien het minder ver uitdraaien van de lens ga ik er van uit dat het de crt plaatsing is zoals Ge eerder zei.




donaldk

Quote from: GTDesign on June 23, 2006, 13:52:23
Je moet die blauwe buis een klap naar links geven, mechanisch  ;D

Okay, wat houdt dit precies in? Je kunt niet het gehele blok naar links (buitenkant) schuiven. Draaien om de as naar links, dan kun je zo te zien ook alles wat naar voren halen.

Maar wat moet er klappen krijgen?

spotmatic

#107
Volgens mij bedoelde Gé dat gekscherend... Zo van als het niet met normale middelen lukt, dan maar met grof geweld :D

Wat was het probleem ook alweer? Dat je blauw niet over groen kunt convergeren? Kun je de rode lens er ook even afhalen en dan kijken of er mechanische verschillen zijn tussen links en rechts (bijv. is de hoek die de buis maakt t.o.v. groen in beide gevallen wel hetzelfde)? Een beetje kracht zetten om blauw naar links te krijgen mag overigens best... Wellicht klemt er nog iets aan de achterkant van de buis?

Niet om je topic te kapen maar ter info: ik ben overigens sinds gisteren ook nog eens de trotse bezitter van twee analoge interlaced bakken met superscherpe TAC lenzen ;D : Een Sony VPH-1001QM en een 1030QM. De 1001QM is vrij lichtsterk (700 lumens) en heeft buizen die in een mooie conditie zijn (B:7/8 G:8 R:9). Ik had 'm gisteravond binnen 10 minuten afgeregeld (niet superkritisch, maar het plaatje dat eruit kwam vond ik al mooi). De 1001QM is overigens vrij recent en heeft een deels digitaal chassis. De convergentie e.d gaat nog steeds met potmeters, maar er is al wel een mooi on screen menu voor de geheugens en de brightness/contrast settings. En... eindelijk snap ik nu wat iedereen bedoelt met scanlines. Zo superduidelijk als nu heb ik ze nog nooit gezien! Deze projector gaat volgende week of zo naar een vriend van mij die 'm op zijn slaapkamer hangt. Oftewel: veel beeld voor weinig geld! Zelf heb ik er niet zoveel interesse in aangezien je 'm alleen via Composiet of S-video kunt aansluiten. Ik wil toch wel minimaal RGB hebben...

De 1030QM zou kapot zijn: de blauwe buis deed het niet en de groene buis was super onscherp en donker dus die kreeg ik er voor weinig bij. Ook hier weer die vermaledijde TAC lenzen (die ik overigens best scherp vind: het moet niet te scherp worden met al die scanlines :) ) Gisteravond heb ik er ook eens even naar gekeken en al na 1 minuut wist ik de oorzaak: je kunt t.b.v. de convergentie met switches de buizen stuk voor stuk uitschakelen. Blauw bleek dus uitgeschakeld te zijn. En de groene buis? Volgens mij heeft de vorige eigenaar overal aan lopen draaien, dus een snelle G2 afstelling en electronische focus was voldoende om groen weer in het gareel te krijgen. De buizen heb ik nog niet bekeken, maar het beeld ziet er al wel redelijk uit (zij het wel wat donker, wat wil je met 500 lumens...)

Wellicht kan ik nog leren van jouw ervaringen... De Sony's moeten overigens vrij ver ontmanteld worden om de lenzen te kunnen verwijderen. Ze zitten overigens op een objectiefplaat vast, dus je kunt ze alle drie tegelijk verwijderen. Dat is op zich best handig.

Edit: ben je ECHT tot half vijf bezig geweest met je Barco? Ach, ik ben zelf nu ook een wrak aangezien mijn dochtertje van 14 maanden vannacht wel tien keer wakker is geworden :-\
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

Tja na de post heb ik het convergentieboard/kast weer losgedraaid om hem plat te laten vallen en de kap te kunnen sluiten;-).

Moest weer eens lang wachten totdat het forum het weer deed :-X.

Maar heb ik er gisteravond weinig aan gedaan. Handleiding nogmaals bekeken, nou daar staat hierover weinig in, kap open gedaan, gekeken, convergentieboard losgeschroeft om eronder te kunnen kijken, nog meer gekeken en gevoeld. Foto's gemaakt, misschien is daarop wat te zien, maar nee niet direct.

Scanlines, ach ja die kun je op elk scanning device zien, kijk maar eens op avsforum, daar staat een recente thread over scanlines op de G90 (daar gezien als de beste 9" crt projector).

Volgens de Palme site is Sony inderdaad opnieuw begonnen te tellen in zijn 10XX serie, met de 1001. De 1031 is de enige in het rijtje die genoeg bandbreedte heeft en geschikt is voor 480/576P, wel lees ik dat er geen beveiliging opzit en dat je moet oppassen met te hoog scannen, boven zijn max scanrate. De rest ook de 1030 is inderdaad interlaced.

Waar ik nu even achter moet zien te komen is waar ik kracht moeten zetten om de blauwe buis correct te krijgen >:( ;D.

jowi

#109
Quote from: donaldk on June 30, 2006, 13:50:20
Waar ik nu even achter moet zien te komen is waar ik kracht moeten zetten om de blauwe buis correct te krijgen >:( ;D.
Echt verbazingwekkend dit topic ;D

Als je even de moeite neemt je wegwijs te maken in crt's, dan weet je dat je een aantal simpele stappen moet doorlopen:
1. zet de crt waterpas (dus NIET schuin met blokjes) en in het midden van het scherm, dan wel in front/table dan wel front/ceiling. Van front/center heb ik nog nooit gehoord maar goed.
2. centreer de rasters van r,g en b in het midden van de buizen, maak ze desnoods zo groot mogelijk als kan ivm afstand scherm/projector
3. NU DE RODE EN BLAUWE BUIZEN MECHANISCH ZODANIG NEIGEN DAT DE RASTERS IN HET MIDDEN OVER GROEN GEPROJECTEERD STAAN.

Je hebt de hint een paar keer gehad, je hebt zelfs het goede plaatje uit de manual, waarom lukt het je niet? Aaaarghh.... *bonkt met hoofd op bureau*
Gewoon van rood en blauw de 2 lange en korte boutjes los, voorzichtig de hele buis naar binnen of buiten neigen, net zo lang dat de rasters over elkaar vallen OP JE BEHANG.

4. Klaar, afblijven, scherpstellen focussen en convergeren maar.

Nog een tip, je GEPROJECTEERDE beeld, dus datgeen op je behang, moet mooi rechthoekig zijn. NIET datgene wat je op het fosfor ziet.

Maar verder ben je wel leuk bezig ;)

jantje112

De 1030 is vaak net als de 1031 geschikt voor progressive! Dit ligt aan de serienummers, nieuwere doen ook gewoon 1080i

spotmatic

Quote from: jowi on June 30, 2006, 14:04:11
Je hebt de hint een paar keer gehad, je hebt zelfs het goede plaatje uit de manual, waarom lukt het je niet? Aaaarghh.... *bonkt met hoofd op bureau*

Eindelijk iemand die de waarheid durft te zeggen ;D Ik ben zelf ook nog een absulute CRT n00b, maar zelfs mij lukt het in 10 minuten een fraai plaatje uit een CRT projector te krijgen. Je zou haast zeggen dat de projector een wrak is? Het is namelijk zooooo simpel, maar dan moet de projector natuurlijk wel correct werken.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

Quote from: jowi on June 30, 2006, 14:04:11
Echt verbazingwekkend dit topic ;D

Als je even de moeite neemt je wegwijs te maken in crt's, dan weet je dat je een aantal simpele stappen moet doorlopen:
1. zet de crt waterpas (dus NIET schuin met blokjes) en in het midden van het scherm, dan wel in front/table dan wel front/ceiling. Van front/center heb ik nog nooit gehoord maar goed.
2. centreer de rasters van r,g en b in het midden van de buizen, maak ze desnoods zo groot mogelijk als kan ivm afstand scherm/projector
3. NU DE RODE EN BLAUWE BUIZEN MECHANISCH ZODANIG NEIGEN DAT DE RASTERS IN HET MIDDEN OVER GROEN GEPROJECTEERD STAAN.

Je hebt de hint een paar keer gehad, je hebt zelfs het goede plaatje uit de manual, waarom lukt het je niet? Aaaarghh.... *bonkt met hoofd op bureau*
Gewoon van rood en blauw de 2 lange en korte boutjes los, voorzichtig de hele buis naar binnen of buiten neigen, net zo lang dat de rasters over elkaar vallen OP JE BEHANG.

4. Klaar, afblijven, scherpstellen focussen en convergeren maar.

Nog een tip, je GEPROJECTEERDE beeld, dus datgeen op je behang, moet mooi rechthoekig zijn. NIET datgene wat je op het fosfor ziet.

Maar verder ben je wel leuk bezig ;)

LOL, ach ja neigen van blauw lukte niet goed, rood wel;-). Maar het lijkt misschien dat ik er meer/langer mee bezig geweest dan ik er mee ben bezig geweest. Als je laat op de avond post denken mensen gelijk dat je de hele nacht er mee hebt lopen stoeien;-).

1 en 2 zijn al lang geleden gedaan, heb alleen even lopen spelen door hem schuin te zetten, maar zelfs dat heeft nut, want als je de rasters op de crt's recht zet, als dan het raster op de muur recht is, dan staat de projector recht voor de muur. Projector weer waterpas zetten en dan een klein beetje trapezium erin en je rasters staan goed.


Straks ga ik er pas echt aan beginnen Als ik het nog goed voor ogen heb moet ik eigenlijk nog wel even de hor shift van blauw aanpassen, even controleren.

donaldk

Is blauw nu kleiner dan groen en rood? Dat zou het wel verklaren.

donaldk

Weten jullie zeker dat het niet 'gewoon' een rastertilt is, zoals ik veel eerder al aangaf?!

Ik heb nu ook gelijk even de in het begin al geconstateerde verticale non-lineariteit opgemeten, boven 9 cm, midden 8,5 cm, onder 8 cm. Later ook eens de hor lin opmeten.

jowi

Ik begrijp nog steeds je 'probleem' niet hoor ??? Zoals Gé ook al zei, buig de blauwe buis in de goede richting, de rest convergeren en klaar.

donaldk

Na het sproeien van de tuin met de nieuwe beregeningspomp kwam ik even binnen om drinken te halen en daarna weer in de tuin te gaan zitten, maar ik zag je reply Jowi.

Okay, hier nogmaals het probleem:

Blauw maximaal naar binnen gedraaid (eerst even zonder lens, opdat de draaing niet beperkt kan worden doordat de lens de groene lens raakt).

Zoals je ziet is het blauwe patroon gedraaid. Ook is het groter op de muur (schermdoek is binnen, nog bedankt Ge), maar iets kleiner op de crt.

De uitslag van potmetertjes is maar beperkt. Kortom daarmee krijg je het er nooit uitgedraaid.

Zo nu even afkoelen onder de boom met een drankje ;D.

jowi

#117
Ok, paar vragen nog. Zit je lens wel goed recht op de buis? Klinkt raar maar zou kunnen. Verder, wat ik zie ziet er niet zo raar uit dacht ik... moet wel een beetje dat behang wegdenken (aiaia dat gaat nooit meer uit mijn hoofd weg ;D) maar zo te zien zit alles in het centrum/midden netjes over elkaar. De rest moet je gewoon weg convergeren... of lukt dat ook niet? Verder zou je het focus block op de buis wat kunnen draaien, zodat blauw wat rechter staat. Weet niet of dat makkelijk gaat of uberhaupt gaat op jouw buis? Maar daar kunnen anderen vast wel iets over zeggen. Op de foto van mijn 808 zijn dat de zwarte blokken:

donaldk

Even snel een kort antwoord, want ik moet gaan koken.

Zover ik kan zien zit de lens er recht op. Hij hoeft om scherp te stellen wel minder veruitgedraaid te worden dan de groene en rode lens, als het goed is wordt dat verklaard doordat het patroon net ietsjes minder van het crt oppervlak gebruikt dan bij de twee andere beeldbuizen. Groen en rood gebruiken mischien wel iets te veel fosfor;-).

Wat je nu ziet groen en blauw die niet geheel over elkaar liggen, waarbij blauw ook iets boven en onder groen uitkomt, had ik in het begin ook al, helaas is dit niet weg te krijgen met de North South aanpassingen per buis en daarna het convergentieboard bovenop.

Dat bedoel ik dus rastertilt het testpatroon is slightly tilted, moet je volgens de handleiding de deflection yoke (afbuigspoel) verdraaien. Hiermee zou de grootte op de crt ook gelijk gemaakt kunnen worden aan rood/groen en dus de projectie iets kleiner. Dit laatste zou ook kunnen zitten in de instelling van de verantwoordelijke spoeltjes naast het hoogspanningsblok. Helaas heb ik even geen niet metalen schroevendraaier bij de hand om dit na te lopen, want zodra je er iets metaals in stopt begint het al te veranderen, nog voordat je bij de stelschroef bent.

donaldk

Hier zijn de deflectiespoelen te zien onder het gekantelde convergentiepaneel. Wat een verschil heh met jouw glimmende buisjes, spoeltjes en kast;-).
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=45224.msg671955#msg671955

jowi

En deze uit mijn eigen collectie, iets minder glimmend ;D Het gaat om het beige ding volgens mij. Weet niet meer precies hoe dat vast zit en of het handig te draaien is.

donaldk

Die grote witte/beige met rode verf besmeurde ring bedoel je die om wat spoelen heen zit, dat lijkt mij ook de deflectionyoke.

Maar weet iemand eigenlijk wat die twee schuifjes, die rond plaatjes met uitsteeksel om ze te kunnen draaien/langs elkaar te schuiven, zijn?

Volgens de handleiding moet je de twee moertjes (nuts) op de behuizing losdraaien en dan de yoke (grijze ring om de spoelen op onderstaande plaatjes draaien totdat hij parallel staat met een andere buis' patroon. Maar de rechter boutjes zijn van onderen ingedraaid :o ;D.

Nou hopelijk geen hartaanval en kunnen we straks het succes melden ;D.

donaldk

Quote from: spotmatic on June 30, 2006, 14:16:12
Eindelijk iemand die de waarheid durft te zeggen ;D Ik ben zelf ook nog een absulute CRT n00b, maar zelfs mij lukt het in 10 minuten een fraai plaatje uit een CRT projector te krijgen. Je zou haast zeggen dat de projector een wrak is? Het is namelijk zooooo simpel, maar dan moet de projector natuurlijk wel correct werken.

Zoals ik al in een van de eerste posts meldde blauw is te klein op de crt dus te groot op de muur en gedraaid. Dit was al heel lang duidelijk, maar ik heb iedere keer gezegd, dat blauw goed krijgen komt later wel. Tegen deze afwijking kan geen convergentieaanpassing op.

Jij had dat hier ook opgemerkt deze week, maar een aantal mensen zeiden hier toen dat het een meer dan gebruikelijke verplaatsing van de crt vereiste, met kracht, dus ik zoeken, want ik kon niet zien hoe dat zou moeten, terwijl anderen meenden dat wel te kunnen zien, dus ik nogmaals kijken ;).

Maar een deflectionyoke aanpassing kost jou toch ook wel tien minuten;-).

jowi

Die schuifjes zijn volgens mij de 2 en 4 pole astig adjustments. Op een 808 kun je daarmee op 2 manieren de astig aanpassen. Ook hier weer, ik weet niet of dat op deze crt ook kan, of de bedoeling is. Ik zou dat maar even laten voor wat het is. Je moet je even focussen op de yoke ;D

donaldk

Quote from: spotmatic on June 30, 2006, 09:04:55
Ach, ik ben zelf nu ook een wrak aangezien mijn dochtertje van 14 maanden vannacht wel tien keer wakker is geworden :-\

QuoteEven een stukje geschiedenis: mijn vrouw en ik zijn beiden doof

Hoe gaat met je dochtertje, heeft zij ook gehoorproblemen?

Anyway een verlate felicitatie met de schat;-).