Wilson Benesch/AudioNET/Tara Labs setje

Gestart door DA BoSS, april 24, 2006, 11:16:22

Vorige topic - Volgende topic

CEC TL-2X loopwerk, kopen ?

ja, buitenkansje
ja, waarom niet
nee, geen match
nee, ga voor de bijpassende audionet cd speler
nee, zonde van je geld...

beunky

Citaat van: Ruben op mei  3, 2006, 21:00:23
Hij had het toch over een upgrade ???

Mwah de prijzen en kwaliteiten van NBS variëren aardig... en je kunt binnen NBS aardig upgraden :)
Dat gaat van een Omega IV van ongeveer 2.000 euro tot een Omega O die daar een veelvoud van is...
De duurste Nirvana is een Shotgun, 3.200 euro voor 1,5 meter als ik me niet vergis... en is niet standaard in een lengte van 1,7 meter te krijgen :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

DA BoSS

Citaat van: Peerless Monster op mei  3, 2006, 21:03:37
Dat is geen probleem. Ik denk dat je versteld staat wat ie kan ;).
Ik heb 2 soorten speakers dus je kan je lol op.
tof zeg, ik stuur je even een pm
8)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

Kennismaking Audionet SAMv2 (& Ben )            3-5-2006

Deze versterker stond al een tijdje op mijn verlanglijstje, afgelopen dinsdag was het eindelijk zo ver , de audionet SAMv2 :)
Ben Hoedjes van Studio Alkmaar had mij namelijk, na een korte eerste kennismaking, aangeboden eens rustig te komen luisteren naar deze high-end Duitser:

We zijn begonnen met wat muziek van het huis & een lekker bakje koffie.
Na wat gepraat te hebben met Ben & de gloednieuwe eigenaar van van een set Revel Studio's ( :o), lekker gaan luisteren.
Ik had al vantevoren 5 tracks bedacht die ik graag wilde horen:

•   Madonna, Ray of Light track 1
•   Mai Kodama, piano sonate 23 track 4
•   Molokko, Tight Sweater track 9
•   Royksopp, The Understanding track 4
•   Zap Mama, Ancestry track 4

Verder nog wat minder intensief cd'tjes van Helene Grimaud (Chopin/Rachmaninov), Depeche Mode (songs of faith & devotion) & Paul Oakenfold (Perfecto presents...) beluisterd.

Setup:

•   Audionet SAMv2 geintegreerde versterker
•   Lua Appassionato (Reference) cd-speler
•   Lua Con Emozione speakers
•   LAT International kabels
•   Elco kabels

Mijn indrukken:

Ten eerste: gezellige entourage, open sfeer, heerlijk luisteren!
Ten tweede: een overvloed aan goede gesprekken over muziek, de hifi-branche, apparatuur, kabels, whisky & ons forum
;D

Zonder gekheid: ik ben onder de indruk geraakt van deze versterker, maar niet alles klonk even goed:

Madonna klonk niet goed, de weergave veels te warm & verstoord. Klopte gewoon niet, zelfde verhaal met Zap Mama, ik werd er erg onrustig van. Na enige aanpassingen in de luisterruimte werd dit trouwens beter.
Maar dan:

Molokko: heerlijk melodieus, feet-tapping, mooie controle& scheiding tussen de loopjes/stemmen/instrumenten etc, en wat een detail :o
De piano sonates door Kodama: zo indrukwekkend had ik dit nummer nog niet gehoord, de opname kwam echt tot leven..
Royksopp: erg indrukwekkend & lekker en erg knap, zoveel controle over het laag als de SAM neerzette.
Chopin: fragiel subtiel betoverend
Paul Oakenfold: super, weer die rete strakke controle over het laag alsook erg melodieus

Overall:
•   Erg neutrale weergave
•   Erg lekkere punch/attack/dynamiek
•   Understated design 8)
•   Muzikaal op het agressieve af maar toch ook ingetogen
•     strakke controle
•     Detailrijk
•     Melodieus

Downside:

Hij liet veel horen, ook fouten die misschien helemaal niet toe te wijzen zijn aan de versterker?
Gevoelig voor matching/setup/kwaliteit rest van de set?
Ik hoorde iig af en toe iets van smearing & een vond het laag bij sommige nummers ietsje vet.

Maargoed, we speelden in een ideale buizen-setup, maw geen optimale situatie voor deze versterker.
En, als het zou moeten, zou ik de SAM die enkele puntjes met liefde vergeven, zo goed wist ie me in de muziek te betrekken en te boeien. Zonder dat ik er moe van werd.

Voor zover ik dat nog goed kon beoordelen. Want ondertussen werd het dus later en later, de gesprekken geanimeerder en gepassioneerder, de drankjes sterker( 8)) en waren we zomaar 5 uur verder...Tijd om op te stappen dus >:D

De Audionet blijft voorlopig in mijn top 3, zeer genietbaar, zeker wel mijn smaak
O0
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

R

Interessante review. Maar nou niet meteen liefde op het eerste gehoor? Dan laten staan. Je moet echt iets kopen wat het helemaal is.. Vind je het niet --> verder zoeken.. Het bestaat zeker.

W

Citaat van: Ruben op mei  4, 2006, 11:16:20
Interessante review. Maar nou niet meteen liefde op het eerste gehoor? Dan laten staan. Je moet echt iets kopen wat het helemaal is.. Vind je het niet --> verder zoeken.. Het bestaat zeker.

Dat is denk ik de beste tip...(ook voor mezelf :P)

MvG,
Wybrand

DA BoSS

Citaat van: Ruben op mei  4, 2006, 11:16:20
thx 8).
Het blijft voor mij nog wel moeilijk om door een onbekende set 'heen te luisteren', vandaar ook mijn (lichte) twijfel. Welke component is waarvoor verantwoordelijk zeg maar...Ik verdenk de versterker eigenlijk niet van bovengenoemde puntjes, denk dat er ook andere dingen speelden.
Ik zou iig werkelijk waar een feest vinden die versterker eens op bezoek te krijgen, om nog eens nader aan de tand te voelen! Vandaar ook dat ie in de top-3 blijft... ;D

Het is trouwens rond, vanaf midden volgende week ben ik de trotse eigenaar van:

-een paar LAT International SS1000 MKII Bi-wire speakerkabel
-een paar LAT International IC-300 analoge interconnects
-en een   LAT International DI-20 Mark II digital coax

Yihaaaa
:)

R

Citaat van: DA BoSS op mei  4, 2006, 11:43:41
thx 8).
Het blijft voor mij nog wel moeilijk om door een onbekende set 'heen te luisteren', vandaar ook mijn (lichte) twijfel. Welke component is waarvoor verantwoordelijk zeg maar...Ik verdenk de versterker eigenlijk niet van bovengenoemde kleine puntjes, denk dat er ook andere dingen speelden?
Ja dat is altijd moeilijk, meestal is het onmogelijk om meerdere variabelen uit te schakelen en moet je het zelf proberen in te schatten. Dat kan wel eens verkeerd uitpakken.
Citeer
Ik zou iig werkelijk waar een feest vinden die versterker eens op bezoek te krijgen, om nog eens nader aan de tand te voelen! Vandaar ook dat ie in de top-3 blijft... ;D
Altijd de beste methode..
Citeer

Yihaaaa

Goed, het blijft natuurlijk best wel een gokje, maar omdat het tweedehands spullen betreft is dat niet zo erg.
Bevallen/matchen ze onverhoopt toch niet helemaal, dan kan ik ze met minimaal verlies wel weer doorverkopen ^-^
Mooi kabelgeweld... feli O0

Net gehoord dat hier ook wat leuks komt op kabelgebied, ach zo blijf je bezig. O0

advr

Citaat van: DA BoSS op mei  4, 2006, 11:43:41

Yihaaaa

Goed, het blijft natuurlijk best wel een gokje, maar omdat het tweedehands spullen betreft is dat niet zo erg.
Bevallen/matchen ze onverhoopt toch niet helemaal, dan kan ik ze met minimaal verlies wel weer doorverkopen ^-^

op dit moment heb ik van Ben ook vanalles van LAT liggen.
2 interconnects de 200 en 300 en de powercords AC2 MK1 en MK2

de AC2- MK1 zit op de Unico cd speler en cd AC2-MK2 op de Graaf. De eerste indrukken zijn eigenlijk goed. De MK2 is nieuw dus die moet even inbranden maar geeft nu al een lekker resultaat.

Het geheel geeft een strakkere bas en is iets gedetailleerder. Het moet niet teveel worden anders ga ik de betrokkenheid in de muziek missen.

De interlinks komen wat later aan bod. Die zijn voor tussen de LP12 en de Graaf. Tussen de Unico en de Graaf zit een XLR versie van de Black Avid. Ook een super interlink. :P Beide (Graaf en Unico) zijn volledig echt gebalanceerd. Dat scheelt best veel als ik er een gewone RCA interlink (zelfde merk) tussenhang.

Ik heb wel eens de Con Espressione gehoord op buizen..... dat speelde heerlijk moet ik zeggen. ;D ;D

Alvast veel plezier straks met je LATjes.

Misschien ook de LAT powercords eens proberen. O0 O0

Ad.
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

DA BoSS

Gna gna gna, gaaf zeg Advr>:D
Wat is dit toch een kleine wereld, laat Ben maar schuiven ;D

Bij mijn tweedehands ACII MKI kwam na een weekje inspelen vrij plotseling een soort van sprankelend karakter naar boven drijven, erg aangenaam :D
Ben benieuwd hoe jij ze uiteindelijk gaat ervaren...

Citaat van: advr op mei  4, 2006, 15:06:22
Ik heb wel eens de Con Espressione gehoord op buizen..... dat speelde heerlijk moet ik zeggen. ;D ;D
De Graaf GM20 die ik heb gehoord speelde die Con Emozione speakers echt helemaal zoek, ik was zó verbaasd toen ik zag dat het die kleine Graaf was die ze zo liet zingen!

(ps die GM20 was op deze speakers ook beter dan de SAMv2. Ideale speakers voor buizen?)

advr

Ja zeker een klein wereldje. Wat goed is komt snel toch :o

Benieuwd wat de AC's gaan doen.... ik luister de komende dagen niet echt maar laat het lekker opwarmen. ;D Dan ga ik bepalen welke MK het gaat worden.

Tja, Graaf spulletjes zijn erg mooi. Waarom neem je de GM20 dan niet ipv de SAM. Durf je geen buizen te nemen of matcht het niet met je huidige setje? ???

Ad.

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Peerless Monster

Gisteravond een reuze gezellige muziekavond gehad met DaBoss!
Qua muzieksmaak kwamen we vrij overeen en het was bijna met de voeten van de vloer.
Jammer dat de vrouwen er niet bij waren ;).

Er wordt nog wat geschreven door DaBoss over mijn set, maar hij laat nu het 1 en ander even bezinken. Het is natuurlijk ook zijn vergelijkingstest met de andere versterkers (en speakers en bron en enz...).
In eerste instantie gespeeld met de Acoustats (die zijn nu redelijk ingespeeld), waar we een enkele nummer op draaiden. Daarna met de al een paar weken "koude" Ushers.
Flink wat CD's gingen uit de CD-speler en er weerin. 2 LP's gedraaid op de Clearaudio Emotion, waaronder het nummer Sorry van Madonna, wat in mijn ogen toch wel de hoogtepunt was van de avond.
Ook verbaas ik me nog altijd hoe goed de bas definitie is van de Ushers in samenwerking met de Plinius. Tot 2 keer toe vroeg Jasper me of ik er niet een sub bij aangesloten had.
Een compliment naar mijn set toe...
Later bedacht ik me... Als het echt een compliment zou zijn geweest, dan had ie me gevraagd of ik er geen 2 had staan ;). De Acoustats sub stond namelijk pal in het zicht ;) ;D ;D. Bij de 2e keer toen hij de vraag stelde ging hij onrustig de kamer in wandelen op zoek naar de verborgen subwoofer, maar kwam van een koude kermis weer terug op de bank zitten.
Jasper, ik heb alleen een Sub bij de Acoustats en die is nu niet bepaald audiofiel. Hij kan wel meekomen, maar is ronduit te traag, minder gedefinieerd en vooral minder diep in vergelijking met de bas die de Ushers produceren. Die kan het dus niet geweest zijn ;).

Na de platen werd het tijd voor een SACD. Bij de eerste bleef de speler op Loading staan en bij de 2e ook al. Hij zou toch niet stuk zijn gegaan, nu op dit moment de waarheid aan het licht moest gaan komen. Ik ging voor de eerste keer een SACD via de Denon spelen...
Hoe zou dat verhouden met de Classé? De spanning werd als maar groter en ik was ondertussen al op zoek gegaan naar een DVD-A.
En jawel hoor, Jasper had het euvel gevonden. De setup knop voor SACD moest op stereo staan.

Wat heb ik nou weer gekocht toen ik Jamie hoorde galmen over de speakers?
Wat klonk dat onwerkelijk slecht in vergelijking met de Classé. Er was een krom stereo beeld dat ik geheel niet kon plaatsen. Een te vet aangezette bas, ongecontroleerd ook en dan ook nog eens minder definitie. Waaaaaah ik kon het nummer niet eens afluisteren.
We zijn dus ook gauw overgeschakeld naar oa de DVD-a van REM met de clip: Its a bad day.
Leuk meeslepend was het en het klonk toch wel wat beter dan de SACD in mijn oren. Jasper heb ik er niet over gehoord.
Daarna nog 2 soundtracks van 2 DVD's; Donnie Darko en Leon met Jean Reno (staan in mijn lijstje van favo's en Jasper had ze nog geeneens gezien... a shame ;) ).

Welnu ik zal verder niet veel meer zeggen. Ik laat het aan Jasper over hoe hij het geheel vond klinken. Maar het was een reuze avond, die we toch wel een keer over moeten doen.
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

DA BoSS

De kennismaking met de Plinius 9200    (& Peerless Monster)            4-5-2006

Deze versterker stond ook al een tijdje op mijn verlanglijstje, mede naar aanleiding van erg mooie review door een van onze forumgenoten, Peerless Monster.
Aangezien hij voorzichtig aan het nadenken is over een nóg betere versterker (Plinius SA, losse componenten), was een orienterend bezoekje makkelijk geregeld. Enkele PM's heen en weer, en een dag later zat ik al in de auto... :D

Een probleempje: slechts één avond voor zijn set, dat gaat dus niet: allereerst de versterker, de verschillende speakers, de cd-speler, de platenspeler, films, nieuwe muziek luisteren, elkaar leren kennen etc. Dus ondanks dat we al een beetje voorbesproken hadden wat we wel en niet gingen doen, vloog de avond gewoon voorbij... >:D

Ik had weer mijn 5 tracks bij me:

•   Mari Kodama, piano sonate 23 track 4

Verder bracht Peerless natuurlijk ook enkele van zijn favorieten in: Eels-Daisies (errug lekker), REM(dvd-a), Madonna(plaat)& Sting. Plus nog 2 DVD's: Donnie Darko & Leon
O0

Setup:

•   Plinius 9200 geintegreerde versterker
•   Usher CP-8571 Dancers luidsprekers
•   Classé CDP-100 bron
•   Clearaudion Emotion draaitafel
•   Acoustat Model One electrostaten
•   Denon DVD-200 sacd, dvd speler
•   MIT interlinks, NordOst speakerkabel, stroomkabels? 

Mijn indrukken:

Ten eerste: wat een hartelijk welkom en wat een leuk appartement!

Ik had nog nauwelijks kans gehad het flesje wijn wat ik voor hem had meegebracht te overhandigen, of ik had al een oude Hifi-News met een uitgebreide test van mijn eigen speakers erin gekregen van Peerless ;D
En wat een heerlijke ruimte: prachtig ver uitzicht, smaakvol ingericht, gezellige woonkamer met alle ruimte voor de apparatuur....

Ten tweede: veel overeenkomsten, leuke gesprekken, leerzame discussies en bovenal lekker luisteren & genieten van onze hobby. Ik heb weer heel veel indrukken opgedaan, 't was gewoon net een luxueus diner:
;D

Het voorgerecht: De electrostaten

Aangezien electrostaten tot heden niet echt mijn ding zijn gebleken & ik veel moeite heb door dat soort speakers 'heen te luisteren', had ik Peerless gevraagd alleen op de Ushers te mogen luisteren.
Direct al na binnenkomst viel me het mooi heldere en open klankbeeld op. Gedetailleerd en dynamisch, helemaal los van de speakers, zo hoor ik het graag. De muziek speelde welliswaar op niveau achtergrond muziek, toch duurde het nog minstens drie nummers voor ik nattigheid begon te voelen: zijn dit wel de Ushers's Peerless ???
Toen het geluidsniveau omhoog ging, werd ik er toch onrustig van, maar al met al goed genietbaar. Een mooi compliment lijkt me voor iemand die niet snel geniet van electrostaten. Ik was in ieder geval zeer verrast (in positieve zin  ;))

Het hoofdgerecht

Na het omwisselen en opwarmen van de speakers was het tijd voor het serieuze werk:
Madonna zorgde voor een lekker buikgevoel , dynamische en ritmische weergave, ietsje warm
Kodama werd met een zekere virtuositeit ten gehore gebracht, erg goede plaatsing en 'staging', indrukwekkend stukje pianogeweld ;). Ietsje minder neutraal dan de audionet?
Molokko: erg muzikaal, erg veel detail, goede controle/grip, ietsje warm, minder droog in de basregionen dan de Audionet?
Royksopp: erg goede plaatsing & stage, sublieme controle, wellicht iets minder attack dan de Audionet. Wel echt heel mooi!
Zap Mama: :o , sprankelend, prachtige stemmen, ritmisch, dynamisch, plaatsing++
Het gebeurd me niet snel op een 'vreemde' set, met mensen die ik niet goed ken, maar dit nummer heeft me nimmer zo ontroerd als die avond.
Kippevel ++ zeg maar...

En die speakers :o, wat gaan die laag zeg. Prrrrrachtig afgewerkt, een echte eyecatcher.
Misschien niet helemaal het laatste woord in high-end weergave (ietsje rond, ietsje detail/dynamiek verlies?), maar beter dan menig Nautilus setup die ik heb gehoord (want de Ushers horen imho thuis in die uber-klasse )!
Ik kon eigenlijk maar moeilijk geloven dat er geen sub aan deze speakers stond aangesloten ;)

Het nagerecht: de Clearaudio Emotion

Platenspelers zijn iets waar mijn interesse zich eigenlijk niet naar uitstrekt. Ik weet wel hoe veel audiofielen kunnen  genieten van hun 'plaatjes' ( ;D), maar het is niet iets waar ik veel mee heb. Peerless trok zich daar gelukkig even niks van aan, en zette een speciale persing Madonna plaat op.
Wow :o, zoveelste verassing van de avond, wat een beleving zo'n plaatje kan overbrengen zeg, erg indrukwekkend maar bovenal ook weer: genieten!
Hierop volgde nog een paar plaatjes & een leuke discussie over in hoeverre technische perfectie iets zegt over kwaliteit of beleving: immers platen zijn als medium technisch achterhaald/inferieur maar oh zo lekker... 8)

Tweede nagerecht

De koek was nog niet op, tijd om een paar sacd's, dvd-a en DVD's te draaien:
De eerste sacd klonk (in vergelijk met de 4000,- cd-speler) zó slecht dat we snel doorgingen naar dvd-a.
Dat klonk beter, maar nog steeds niet op het niveau van de Classé. De verbeterde resolutie sprong me wel in het oog, maar ook de minder plaatsing en 'wolligheid', alsook de instabiliteit van het gebodene(veroorzaakt door het loopwerk dat merkbaar instabiel stond te spelen). De speelfilms die Peerless had opgezet op de beamer waren beter genietbaar, zeker in het licht van de lage prioriteit die video momenteel heeft voor hem.

Overall:
•     Erg goede controle!
•     Lekker ritmisch en dynamisch
•     Erg veel detail
•     Erg goede plaatsing/stage
•     Sprankelend
•     tikje warm (niet zo droog, niet super-neutraal, klasse-A achtige sound?)
•     iets mindere attack
•     Een wat afgeronde 'sound'

Overige componenten:
•     Lekker buikgevoel, impressive (Ushers)
•     Wat een beleving brengt dat zeg (Clearaudio)
•     Perfecte match with Plinius? (Clearaudio)
•     Echt wel een stukje beter dan mijn eigen bron (Classé)
•     Zwakste schakel (Denon DVD-2200)

Conclusie:

Die controle, muzikaliteit, de mooie stemmen, de dynamiek, een heel dik compliment voor deze set, erg genietbaar!
De Plinius is een echte HIFI component, wat een klasse bak!

Alleen op de lange termijn niet helemaal mijn smaak, denk ik.
Ik vond de 'sound' van deze set iets te veel neigen naar het klasse-A geluid (warm, muzikaal). Terwijl ik  op zoek ben naar een iets analytischer, lichtvoetiger & neutraler geluid ?

Ik denk wel dat deze bevindingen voor een groot deel toegeschreven moeten worden aan de match met de rest van de set & de voorkeuren van Peerless. Ik vermoed bv. dat de Classé en de Plinius niet mijn ideale match zijn, ze bezitten namelijk beiden een paar 'warme' karaktereigenschappen en versterken elkaar daar te veel in voor mij. Tel daarbij op een interlink die het hoog ietsje af-filtert (MIT) en..... ^-^

Als laatste nog een opmering over de dvd-speler: deze viel behoorlijk door de mand. Een direct vergelijk met mijn eigen dvd-speler op gebied van sacd en dvd-a is eigenlijk geneens eerlijk zo (relatief) beroerd als het klonk :-X.
Grotendeels te verklaren door te bedenken dat de dvd speler niet reuze-stabiel stond, op een niet audiofiel verantwoorde plek stond en niet ontkoppeld was. Dat verklaart hoogstwaarschijnlijk die instabiliteit, en is dus best goed aan te pakken. Zet er een beter stroomsnoer op en de wolligheid zal ook wel afnemen? En zet er een interlink op van minder dan 3m (!), en.... ;D
Maargoed, feit blijft gewoon dat zo'n mooie set een betere dvd-speler verdient!

Rest mij Peerless te bedanken voor zijn gastvrijheid, de gezellige avond, de leerzame discussies, de top-set en vele  indrukken.
Ik heb met volle teugen genoten van deze avond...
O0

DA BoSS

Citaat van: advr op mei  4, 2006, 15:50:48
Benieuwd wat de AC's gaan doen.... ik luister de komende dagen niet echt maar laat het lekker opwarmen. ;D Dan ga ik bepalen welke MK het gaat worden.

Tja, Graaf spulletjes zijn erg mooi. Waarom neem je de GM20 dan niet ipv de SAM. Durf je geen buizen te nemen of matcht het niet met je huidige setje? ???

En, bevallen ze nog?
;)

en qua de Graaf: ik was echt heel positef verrast, juist omdat buizen niet mijn smaak zijn.
Met de Graaf duurde het ruim een half uur voordat ik door had naar buizen te luisteren ( :o), maar 't is dus toch niet echt wat ik zoek voor de lange termijn...
O0

(en buizen zijn idd eng , brrrrrrrrrrrr ;D)

Peerless Monster

Citaat van: DA BoSS op mei  7, 2006, 13:10:11
De kennismaking met de Plinius 9200    (& Peerless Monster)            4-5-2006

Deze versterker stond ook al een tijdje op mijn verlanglijstje, mede naar aanleiding van erg mooie review door een van onze forumgenoten, Peerless Monster.
Aangezien hij voorzichtig aan het nadenken is over een nóg betere versterker (Plinius SA, losse componenten), was een orienterend bezoekje makkelijk geregeld. Enkele PM's heen en weer, en een dag later zat ik al in de auto... :D

Een probleempje: één avond voor zijn set, dat gaat dus niet: allereerst de versterker, de verschillende speakers, de cd-speler, de platenspeler, films, nieuwe muziek luisteren, elkaar leren kennen etc. Dus ondanks dat we al een beetje voorbesproken hadden wat we wel en niet gingen doen, vloog de avond gewoon voorbij... >:D

Ik had weer mijn 5 tracks bij me:

•   Mari Kodama, piano sonate 23 track 4

Verder bracht Peerless natuurlijk ook enkele van zijn favorieten in: Eels-Daisies (errug lekker), REM(dvd-a), Madonna(plaat)& Sting. Plus nog 2 DVD's: Donnie Darko & Leon
O0

Setup:

•   Plinius 9200 geintegreerde versterker
•   Usher CP-8571 Dancers luidsprekers
•   Classé CDP-100 bron
•   Clearaudion Emotion draaitafel
•   Acoustat Model One electrostaten
•   Denon DVD-200 sacd, dvd speler
•   MIT interlinks, NordOst speakerkabel, stroomkabels? 

Mijn indrukken:

Ten eerste: wat een hartelijk welkom en een mooi appartement :o

Ik had nog nauwelijks kans gehad het flesje wijn wat ik voor hem had meegebracht te overhandigen, of ik had al een oude Hifi-News met een uitgebreide test van mijn eigen speakers erin gekregen van Peerless ;D
En wat een heerlijke ruimte: prachtig ver uitzicht, smaakvol ingericht, gezellige woonkamer met alle ruimte voor de apparatuur....

Ten tweede: veel overeenkomsten, leuke gesprekken, leerzame discussies en bovenal lekker luisteren & genieten van onze hobby. Ik heb weer heel veel indrukken opgedaan, 't was gewoon net een luxueus diner:
;D

Het voorgerecht: De electrostaten

Aangezien electrostaten tot heden niet echt mijn ding zijn gebleken & ik veel moeite heb door dat soort speakers 'heen te luisteren', had ik Peerless gevraagd alleen op de Ushers te mogen luisteren.
Direct al na binnenkomst viel me het mooi heldere en open klankbeeld op. Gedetailleerd en dynamisch, helemaal los van de speakers, zo hoor ik het graag. De muziek speelde welliswaar op niveau achtergrond muziek, toch duurde het nog minstens drie nummers voor ik nattigheid begon te voelen: zijn dit wel de Ushers's Peerless ??? (toen het geluidsniveau omhoog ging, werd ik er toch onrustig van)
Al met al goed genietbaar, een mooi compliment lijkt me voor iemand die niet snel geniet van electrostaten. Ik was in ieder geval zeer verrast (in positieve zin  ;))

Het hoofdgerecht

Na het omwisselen en opwarmen van de speakers was het tijd voor het serieuze werk:
Madonna zorgde voor een lekker buikgevoel , dynamische en ritmische weergave, ietsje warm
Kodama werd met een zekere virtuositeit ten gehore gebracht, erg goede plaatsing en 'staging', indrukwekkend stukje pianogeweld ;). Ietsje minder neutraal dan de audionet?
Molokko: erg muzikaal, erg veel detail, goede controle/grip, ietsje warm, minder droog in de basregionen dan de Audionet?
Royksopp: erg goede plaatsing & stage, sublieme controle, wellicht iets minder attack dan de Audionet. Kortom echt heel mooi!
Zap Mama: :o , sprankelend, prachtige stemmen, ritmisch, dynamisch, plaatsing++
Het gebeurd me niet snel op een 'vreemde' set, met mensen die ik niet goed ken, maar dit nummer heeft me nimmer zo ontroerd als die avond.
Kippevel ++ zeg maar...

En die speakers :o, wat gaan die laag zeg. Prrrrrachtig afgewerkt, een echte eyecatcher.
Misschien niet helemaal het laatste woord in high-end weergave (ietsje rond, ietsje detail/dynamiek verlies?), maar beter dan menig Nautilus setup die ik heb gehoord (want de Ushers horen imho thuis in die uber-klasse )!
Ik kon eigenlijk maar moeilijk geloven dat er geen sub aan deze speakers stond aangesloten ;)

Het nagerecht: de Clearaudio Emotion

Platenspelers zijn iets waar mijn interesse zich eigenlijk niet naar uitstrekt. Ik weet wel hoe veel audiofielen kunnen  genieten van hun 'plaatjes' ( ;D), maar het is niet iets waar ik veel mee heb. Peerless trok zich daar gelukkig even niks van aan, en zette een speciale persing Madonna plaat op.
Wow :o, zoveelste verassing van de avond, wat een beleving zo'n plaatje kan overbrengen zeg, erg indrukwekkend maar bovenal ook weer: genieten!
Hierop volgde nog een paar plaatjes & een leuke discussie over in hoeverre technische perfectie iets zegt over kwaliteit of beleving: immers platen zijn als medium technisch achterhaald/inferieur maar oh zo lekker... 8)

Tweede nagerecht

De koek was nog niet op, tijd om een paar sacd's, dvd-a en DVD's te draaien:
De eerste sacd klonk (in vergelijk met de 4000,- cd-speler) zó slecht dat we snel doorgingen naar dvd-a.
Dat klonk beter, maar nog steeds niet op het niveau van de Classé. De verbeterde resolutie sprong me wel in het oog, maar ook de minder plaatsing en 'wolligheid', alsook de instabiliteit van het gebodene(veroorzaakt door het loopwerk dat merkbaar instabiel stond te spelen). De speelfilms die Peerless had opgezet op de beamer waren beter genietbaar, zeker in het licht van de lage prioriteit die video momenteel heeft voor hem.

Overall:
•     Erg goede controle!
•     Lekker ritmisch en dynamisch
•     Erg veel detail
•     Erg goede plaatsing/stage
•     Sprankelend
•     tikje warm (niet zo droog, niet super-neutraal, klasse-A achtige sound?)
•     iets mindere attack
•     Een wat afgeronde 'sound'

Overige componenten:
•     Lekker buikgevoel, impressive (Ushers)
•     Wat een beleving brengt dat zeg (Clearaudio)
•     Perfecte match with Plinius? (Clearaudio)
•     Echt wel een stukje beter dan mijn eigen bron (Classé)
•     Zwakste schakel (Denon DVD-2200)

Conclusie:

Die controle, muzikaliteit, de mooie stemmen, de dynamiek, een heel dik compliment voor deze set, erg genietbaar!
De Plinius is een echte HIFI component, wat een klasse bak!

Alleen op de lange termijn niet helemaal mijn smaak, denk ik.
Ik vond de 'sound' van deze set iets te veel neigen naar het klasse-A geluid (warm, muzikaal). Terwijl ik  op zoek ben naar een iets analytischer, lichtvoetiger & neutraler geluid ?

Ik denk wel dat deze bevindingen voor een groot deel toegeschreven moeten worden aan de match met de rest van de set & de voorkeuren van Peerless. Ik vermoed bv. dat de Classé en de Plinius niet mijn ideale match zijn, ze bezitten namelijk beiden een paar 'warme' karaktereigenschappen en versterken elkaar daar te veel in voor mij. Tel daarbij op een interlink die het hoog ietsje af-filtert (MIT) en..... ^-^

Als laatste nog een opmering over de dvd-speler: deze viel behoorlijk door de mand. Een direct vergelijk met mijn eigen dvd-speler op gebied van sacd en dvd-a is eigenlijk geneens eerlijk zo (relatief) beroerd als het klonk :-X.
Grotendeels te verklaren door te bedenken dat de dvd speler niet reuze-stabiel stond, op een niet audiofiel verantwoorde plek stond en niet ontkoppeld was. Dat verklaart hoogstwaarschijnlijk die instabiliteit, en is dus best goed aan te pakken. Zet er een beter stroomsnoer op en de wolligheid zal ook wel afnemen? En zet er een interlink op van minder dan 3m (!), en.... ;D
Maargoed, feit blijft gewoon dat zo'n mooie set een betere dvd-speler verdient!

Rest mij Peerless te bedanken voor zijn gastvrijheid, de gezellige avond, de leerzame discussies, de top-set en vele  indrukken.
Ik heb met volle teugen genoten van deze avond...
O0

Ik denk dat je de plank niet veel misslaat met deze toch wel ontzettend mooi opgezette review.
Met dank aan DaBoss ;). Gelukkig is er een smaak verschil, want ik neig toch wel naar het ronde geluid, maar het mag niet té rond worden. Al met al een geslaagde avond in beide opzichten.
Mijn idee van muziek is toch niet helemaal de plank misgeslagen én DaBoss is weer een muziek ervaring rijker op het gebied van Bron - Versterker - Speakers en bekabeling ;).
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

DA BoSS

thx  8)

Jammer dat de tijd altijd zo vliegt op dit soort avondjes, roept om een herhaling.... (wie weet wat je dan weer hebt staan >:D)

advr

Citaat van: DA BoSS op mei  7, 2006, 13:16:19
En, bevallen ze nog?
;)

hier  ;D ;D

leuke verslagen ook van jouw zoektochten ;D

Peerless Monster

Citaat van: DA BoSS op mei  7, 2006, 21:31:07
thx  8)

Jammer dat de tijd altijd zo vliegt op dit soort avondjes, roept om een herhaling.... (wie weet wat je dan weer hebt staan >:D)

;). Ik ga nu niet snel veranderen hoor ;).
Dit zijn in principe mijn 2 sets (de Plinius en Classe op zowel de Ushers als op de Acoustats). Het is maar net waar ik zin in heb.
EN inderdaad gaat zo'n avond veel te snel voorbij. Je bent altijd welkom Jasper, enne die fles wijn moeten we samen meester maken. Die waren we eigenlijk helemaal vergeten... ;)

Ik spreek je.

Grtz,
Rens

DA BoSS

Yes, mijn nieuwe kabels zijn binnen  8)
Sinds een uurtje in gebruik:

-een paar  LAT International SS1000 MKII Bi-wire speakerkabel
-een paar  LAT International IC-300 analoge interconnects
-en een    LAT International DI-20 Mark II digital coax

DA BoSS

even wat updates:

LAT-kabels hangen al weer een paar weken in mijn set:

Ik heb nog niet echt een duidelijk oordeel, de speakerkabels en dig interconnect zijn eigenlijk nog steeds aan het inspelen :-X.
Waarbij de digitale interconnect trouwens zowieso een aanwinst lijkt en ik (voorlopig) meer verwacht had van de speakerkabels (de potentie is er wel maar ben nog niet overtuigd).

Om de zaak wat te versnellen een inspeel-cd'tje opgesnord (van het blad Hifi-Choice ism Isotek)
Dan ergens de komende weken een A-B test te doen met mijn 'oude' speakerkabel (Chord carnival Silver plus bi-wire).

De LAT IC-300 die op mijn Chord cd-speler zat is vorige week al weer vervangen door een Eichmann Express Six (RCA) interlink die ik van een forum genoot kon overnemen. Ook al weer een erg mooie interlink voor zijn geld :D, maar nog te vroeg voor een duidelijk oordeel/vergelijk...

Verder nog een demo gehad van de AVI S21 Integrated, maar dit was niet zo'n succes (hij kwam dan ook letterlijk vers uit de doos :-X).
Paar stapjes hoger op de AVI ladder was het wel genieten, maargoed  ::)

En het laatste nieuwtje:
Ik heb mijn Njoe Tjoeb Reference laten repareren (loopwerk/laser was kapot). Die jongens van AH hebben gelijk alle software/firmware etc. bijgewerkt, dus hij is weer helemaal bij 8).
Vanmiddag opgehaald en gelijk maar aangesloten (met de LAT IC-300). Ben toch wel benieuwd of hij nu wel de cdp-10 uit zijn zadel kan stoten?

Ik heb de komende tijd weer genoeg om doen/luisteren/spelen >:D

advr

Veel plezier met je "nieuwe" Tjoeb!!

Ik had gehoopt dat je de IC-300 in de verkoop zou doen nadat ie alweet vervangen was door de EIchman  ;D ;D

DA BoSS

Citaat van: advr op juni  8, 2006, 07:30:11

Veel plezier met je "nieuwe" Tjoeb!!

Ik had gehoopt dat je de IC-300 in de verkoop zou doen nadat ie alweet vervangen was door de EIchman  ;D ;D
Tsja, voorlopig verwijt ik de IC-300 enige 'bruinheid', dus het zou best kunnen..... ;)

Ps: heb ik toch nog iets met buisjes ;D

advr

Citaat van: DA BoSS op juni  8, 2006, 07:44:19
Tsja, voorlopig verwijt ik de IC-300 enige 'bruinheid', dus het zou best kunnen..... ;)

Ps: heb ik toch nog iets met buisjes ;D

Ik weet wel dat die "bruinheid" op de een of andere manier bedriegt. Tussen de Linto en de Graaf deed ie uiteindelijk wonderen en het geluidsbeeld werd er toch niet donker door. 8)

Buisjes, tja.

advr

nog maar eentje dan  :o :o

DA BoSS

hmmmm buisjes 8)

Bruinheid is idd bedriegelijk. Ik bedoel meer dat het sprankelende wat ik er ook in hoor, nog wel iets meer zou mogen zijn. Vandaar dat ik hem ook nog even hou, lekker verder laten inspelen.

ps het zou ook aan mijn Rotel set kunnen liggen, in dat geval zou het gewoon geen ideale match met mijn set zijn... :P

advr

Citaat van: DA BoSS op juni  8, 2006, 08:44:41

ps het zou ook aan mijn Rotel set kunnen liggen, in dat geval zou het gewoon geen ideale match met mijn set zijn... :P

wat wil je er voor hebben :D :D ::) ;D :P :-X O0

op dit moment komt het me ook slecht uit dus speel er nog maar even mee, wie weet in de toekomst.
had je toch doe Graaf GM20 mee moeten nemen ;D