Review plasma Panasonic 42PV60

Gestart door lg1971, april 15, 2006, 08:40:35

Vorige topic - Volgende topic

lg1971

Graag deel ik mijn bevindingen over dit nieuwe plasma-wonder!  :)

Plasma is zo aan te sluiten zonder problemen. Enige manco vind ik dat het netsnoer er niet megasolide in zit, verwisselde gister een scartkabel en raakte netsnoer aan en gelijk was de stroom van de tv af. Opnieuw goed aangedrukt en waarschijnlijk als je er niet aan zit dat ie prima zit, maar dit viel me wel gelijk op.

Over het ontwerp is natuurlijk al heel veel gediscussieerd, maar ik vind het design prima. Zodra je eenmaal tv kijkt dan let je er toch niet meer zo op. Sommige auto's hebben ook wel es een vreemde spoiler/bumper, je gaat er op den duur vanzelf van houden!  ;)

Zenders instellen is een eitje en gaat echt heel snel, in vergelijking met mijn Sony DVD-recorder 710, die had echt wat meer tijd nodig.
Ik heb analoge kabel van Essent en mijn signaal is dermate goed en ruisvrij dat ik pas overstap op digitaal zodra HDTV beschikbaar is. Voorlopig is er voor mij de noodzaak niet. Het beeld is erg goed, wel valt meteen op tijdens een rondje zappen dat animaties/tekenfilms veel scherper overkomen dan een of andere serie. De kwaliteit van de bron is echt van invloed hoe mooi het analoge (en ws. ook het digitale) beeld is.

Uiteraard direkt alle instellingen aangepast naar normale waarder qua kontrast etc:
Cinema mode
Kontrast ca. 40%
Helderheid ca. 40%
Kleuren ca. 50%
Scherpte op ca. 16%
en verder alles uit qua digitale foefjes.
Deze instellingen kun je maken per aansluiting, dus daar kun je wel wat mee tunen om al je bronnen maximaal beeld te geven.

Zwart is inderdaad richting zwart, maar dat ervaar je 't beste 's avonds. Overdag is ook plasma snel aan de hele donkergrijze kant maar wel veel beter t.o.v. LCD (maar die discussie gaan we niet nog es voeren!  :P
Kleurhelderheid en kleurpalet is uitmuntend!

Dan de DVD-kwalitiet: echt SUBLIEM! Ik had bij Raf in Kampen al wat gespeeld met een paar dvd's en dat zag er al goed uit, maar als je nu thuis met aangepaste instellingen een goede dvd kijkt, dan is dat echt een genot aan je ogen! Heel levendig beeld, geen ruis of artifacts (ik gebruik component met een Oehlbach kabel). Uiteraard speelt de kwaliteit van de film een rol, het is echt te merken van films van vandaag-de-dag van je scherm afspetteren, zo ook animatiefilms als Finding Nemo, die kleuren zijn zo mooi! Kun je nagaan als je de fabrieksinstellingen gebruikt, dat is echt overkill, op mijn lage settings heb je zulke mooie kleuren al, ik kan niet snappen dat out-of-the-box deze toestellen zo slecht zijn afgesteld (reden is bekend, maar dan nog).

Het geluid van de tv is gemiddeld. Had hiervoor een CRT breedbeeld van Philips en die gaf een stuk beter geluid. De speakers bij deze plasma zitten ook best wel in 't midden, levert niet echt een lekker stereobeeld op. Uiteraard gaat ook bij mij het geluid van een dvd naar mijn reguliere stereo, maar die gebruik ik niet altijd, bij gewoon tv moet het geluid van een tv natuurlijk wel voldoen. En dat valt me iets tegen, het volume daarentegen kan wel hard!  ;)

Klachten zoals beeldflikker heb ik niet gezien, gewoon mooi strak beeld. Ook bij snelle bewegende beelden geen gehaper of wat dan ook. Als er al iets hapert dan is 't de dvd die 't zo weergeeft, maar door het toestel zelf levert dat geen problemen op!
Geluidsnivo van ventilatoren en voeding is minimaal, alleen als je je hoofd achter de tv houdt dan hoor je uiteraard de voeding lichtjes zoemen, maar zodra je je hoofd daar weg haalt, hoor je helemaal niks ervan, ook van de 3 ventilatoren hoor je helemaal niks! Complimenten voor Panasonic, dat is wel es anders bij andere merken!

Over inbranden nog niks te melden, met de lage kontrast settings etc wordt dat ook behoorlijk voorkomen bij het inspelen de eerste 100-200 uur. En je weet als je een plasma koopt dat je daar gewoon op moet letten, dus als er al eens iets inbrandt, dan ben ik zelf de schuldige!  ;)

[later toegevoegd] Over de beeldmodes het volgende. De tv is smart wat dat betreft. Bvb films op Talpa, die worden meestal in 16:9 verhouding uitgezonden maar wel met als bronsignaal gewoon 4:3 (oftewel, zwarte balk boven en onder in je 4:3 beeld). Deze tv detecteert dat vanzelf en switch dan automatisch (als je dat wilt). Best handig! Tis wel even wennen want bij reclames die dan weer volbeeld 4:3 zijn en dan weer "16:9 in een 4:3 beeld" switch de tv ook. En soms moet ie even langer zoeken wat er aan de hand is bij donkere films, dan duurt 't iets langer dat ie doorheeft wat voor signaal er binnen komt. Maar al met al een handig feature.
Over de Juist-mode kan ik natuurlijk kort zijn! Die is gewoon slecht gedaan van panasonic. Concurrenten als JVC lossen dat toch echt beter op. Deze Panasonic rekt 't beeld uit naar 16:9 waarbij links en rechts 15 cm extra uitgerekt is maar het middenste gedeelte is óók uitgerekt! Dat is natuurlijk niet de bedoeling van een Juist-mode is mijn mening. De JVC laat het midden in tact en zoomt heel iets in waardoor je onder en boven iets mist, maar dat boeit toch vaak niet. Minpuntje van Panasonic!
Verder veel mogelijkheden qua beeldmodes, auto aspect is het makkelijkste, dan doet de tv alles vanzelf.

Al met al een hele goede plasma!

Hieronder nog even een foto van mijn tv, let even niet op de diagonale strepen want een foto maken van een tv, zelfs van een plasma, blijft lastig. Tis even als indruk! Het beeld wat je ziet is analoge tv, BBC animatiefilm.
Marantz SR4021
Marantz CD5001 (Van den Hul d-102 Mk III interlink)
KEF Q7 (Audiolab Hiflex speakerkabel)
Panasonic 42PV60 (Oehlbach component) Sony RDR-HX710 (Sommer Red Polaris 8 interlink)

Attie

Heldere review! Ga je de tv nog instellen met een calibratie-DVD?

lg1971

Citaat van: Attie op april 15, 2006, 11:13:04
Heldere review! Ga je de tv nog instellen met een calibratie-DVD?

Ja, heb Digital Video Essentials van Joe Kane er op los gelaten en dat levert ook weer wat winst op. Denk dat een ISF meer effect heeft omdat ik zelf bvb niet de grayscale kan wijzigen (en die wil ik ook niet wijzigen, dat laat ik aan de expert over!)
Marantz SR4021
Panasonic 42PV60 (Oehlbach component) Sony RDR-HX710 (Sommer Red Polaris 8 interlink)

Attie

En toch scherpte aan....ervaar je het anders dan met CRT? Met CRT was 1 van de gouden regels scherpte op 0. Maar kan door andere techniek voor een plasma wellicht anders zijn, zo ook met contrast.

henkt1

Ik heb mijn pana ook afgesteld met de DVE dvd.

bij mij staat de scherpte ook een beetje aan. Ongeveer 10% Bij 20% waren er al geen lijnen meer zichtbaar.

Trouwens ik heb het contrast slechts op 25% staan.

groet,

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Attie

Henk, In welke lichtomstandigheden heb je afgesteld?

henkt1

Donker!

Alle rolluiken dicht.

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

jeroen_v

Citaat van: lg1971 op april 15, 2006, 08:40:35
...Enige manco vind ik dat het netsnoer er niet megasolide in zit, verwisselde gister een scartkabel en raakte netsnoer aan en gelijk was de stroom van de tv af. Opnieuw goed aangedrukt en waarschijnlijk als je er niet aan zit dat ie prima zit, maar dit viel me wel gelijk op.
...

Je hebt de mogelijkheid je netsnoer vast te zetten met een zwart (tja, hoe noem je dat precies) dingetje. Dat gaat om het netsnoer heen. Het eruit vallen gebeurt dan niet bij het verwisselen van je kabels oid.

Jeroen

lg1971

Citaat van: jeroen_v op april 15, 2006, 17:30:15
Je hebt de mogelijkheid je netsnoer vast te zetten met een zwart (tja, hoe noem je dat precies) dingetje. Dat gaat om het netsnoer heen. Het eruit vallen gebeurt dan niet bij het verwisselen van je kabels oid.

Jeroen

Panasonic denkt aan alles, waarom denk ik dan niet na?  ;D Thanks voor de tip!  :)
Marantz SR4021

donaldk

Beeb wordt gewoon van de satelliet geplukt dus verschil tussen cartoon en and livevideo materiaal, kan aan de filtering/compressie liggen.

soundwork

Heb sinds zaterdag 15 april de 42PV60 aangeschaft.

Het beeld is subliem! Ook met mijn Humax HDCI2000 ontvanger zijn de HD zenders kristalhelder te zien. Een lust voor het oog  8).

Er zit alleen een foutje in: geen dode pixels, maar een vlek (vette vingers). Zit achter de glasplaat, dus met een doekje krijg je het niet weg. Het is alleen hinderlijk als er dachtlicht spiegelt in het scherm, waar de Panasonic overigens wel gevoelig voor is. Ga hem hiervoor niet terugbrengen, maar het is slordig van de fabrikant.

En af en toe is de beeldflikker bij mij wel goed te zien, maar dat heb ik al voor lief genomen  ;)
Geluid van de speakers is matig, speel via een HiFi installatie...en dat is perfect!
Humax HD-CI2000
Panasonic TH-42PV60.

Attie

Citaat van: soundwork op april 16, 2006, 16:01:30
Heb sinds zaterdag 15 april de 42PV60 aangeschaft.

Er zit alleen een foutje in: geen dode pixels, maar een vlek (vette vingers). Zit achter de glasplaat, dus met een doekje krijg je het niet weg. Het is alleen hinderlijk als er dachtlicht spiegelt in het scherm, waar de Panasonic overigens wel gevoelig voor is. Ga hem hiervoor niet terugbrengen, maar het is slordig van de fabrikant.

Gefeliciteerd! Waarom niet omruilen? Je hebt een hoop centen betaald en die vlek hoort er niet. Nu je weet dat de vlek er zit, ga je je er waarschijnlijk toch aan ergeren.

Vraagje: heb je dat flikkeren ook met DVD afspelen? En zo ja, hoe heb je de speler aangesloten (scart, component of HDMI, en wellicht progressive?).

soundwork

Citaat van: Attie op april 16, 2006, 16:14:30
Gefeliciteerd! Waarom niet omruilen? Je hebt een hoop centen betaald en die vlek hoort er niet. Nu je weet dat de vlek er zit, ga je je er waarschijnlijk toch aan ergeren.

Vraagje: heb je dat flikkeren ook met DVD afspelen? En zo ja, hoe heb je de speler aangesloten (scart, component of HDMI, en wellicht progressive?).

Ja, ook met DVD. Op alle ingangen. De satontvanger zit via HDMI gekoppeld en daar is het ook te zien.
De DVD speler is met Scart/RGB verbonden met de TV.

Wat betreft de vlek in het display, het is inderdaad een dilemma... de schermen zijn op het moment zeer slecht leverbaar. Maar wat betreft de prijs die ik ervoor betaald heb, zou ik eigenlijk een ander scherm moeten krijgen.
De vlek alleen te zien bij licht- donder spiegelingen. Bij het normale kijken naar het beeld zie je hem niet.
Humax HD-CI2000
Panasonic TH-42PV60.

Attie

Citaat van: soundwork op april 16, 2006, 16:50:55
Ja, ook met DVD. Op alle ingangen. De satontvanger zit via HDMI gekoppeld en daar is het ook te zien.
De DVD speler is met Scart/RGB verbonden met de TV.

Wat betreft de vlek in het display, het is inderdaad een dilemma... de schermen zijn op het moment zeer slecht leverbaar. Maar wat betreft de prijs die ik ervoor betaald heb, zou ik eigenlijk een ander scherm moeten krijgen.
De vlek alleen te zien bij licht- donder spiegelingen. Bij het normale kijken naar het beeld zie je hem niet.

Kun je niet met de winkel (was een gewone winkel toch?) afspreken deze bij je thuis te laten en pas omruilen zodra een nieuw exemplaar voor je beschikbaar komt?

pch

Citaat van: soundwork op april 16, 2006, 16:01:30
Het beeld is subliem! Ook met mijn Humax HDCI2000 ontvanger zijn de HD zenders kristalhelder te zien. Een lust voor het oog  8).

hé Soundwork, heb jij de Humax HDCI-2000 al? Ik wist niet dat die al leverbaar was?
En hoe doet hij het met gewone SD-uitzendingen, dus de NL-zenders via Canal Digitaal?
Wat voor een sat-tuner had je hiervoor en heb je die ook nog gezien op je nieuwe Panasonic?

Gr. Paul.

soundwork

Citaat van: pch op april 16, 2006, 17:30:32
hé Soundwork, heb jij de Humax HDCI-2000 al? Ik wist niet dat die al leverbaar was?
En hoe doet hij het met gewone SD-uitzendingen, dus de NL-zenders via Canal Digitaal?
Wat voor een sat-tuner had je hiervoor en heb je die ook nog gezien op je nieuwe Panasonic?

Gr. Paul.

Frank2 was ook al benieuwd naar de CI2000 van Humax. Voorheen had ik helemaal geen satellietontvanger, dus dit is mijn eerste.
CanalDigitaal werkt, heel af en toe een hapering. Maar dit komt meer door de signaal aanlevering, want bij FTA treedt dit ook op.
Het minpunt is wel, dat bij het opnieuw aanzetten de MediaGuard2 CI kaart niet ingelezen wordt, waardoor bij een gecodeerd kanaal de melding "Kanaal gecodeerd" blijft staan. Er zijn enkele HD demo's te zien (Canal+ France HD, ProSieben 7 HD etc), dat ziet er toch wel heel gelikt uit op de 42PV60!! Dus de BBC mag van mij beginnen met zijn HD kanalen. Op dit moment is de schotel nog niet goed gericht waardoor nu alleen de Astra op 19 graden oost te ontvangen is. Zodra dit is verholpen, zijn Hotbird, Eurobird en Astra2 ook weer van de partij  ;)
Humax HD-CI2000
Panasonic TH-42PV60.

soundwork

Citaat van: Attie op april 16, 2006, 16:58:13
Kun je niet met de winkel (was een gewone winkel toch?) afspreken deze bij je thuis te laten en pas omruilen zodra een nieuw exemplaar voor je beschikbaar komt?

Dat kan wel (gekocht bij Smits Arnhem), maar ik ben hier toch wat huiverig voor. Dit scherm heeft namelijk geen dode pixels.
Als het scherm wordt geruild voor een andere, waar misschien wel een dode pixel op te zien is vind ik dat persoonlijk erger dan de vlek die er nu op zit. Want de vlek is alleen te zien bij daglichtspiegeling, als het donker is niet. Een dode pixel is wel altijd te zien.

Dus wat is wijsheid bij dit "probleem".
Humax HD-CI2000
Panasonic TH-42PV60.

Rody

Smits heeft toch altijd zo'n goede service..? Dan is dit geen probleem lijkt me.
Daarnaast, hebben plasma's eigenlijk wel last van dode pixels?

pch

Citaat van: soundwork op april 16, 2006, 18:03:33
Het minpunt is wel, dat bij het opnieuw aanzetten de MediaGuard2 CI kaart niet ingelezen wordt, waardoor bij een gecodeerd kanaal de melding "Kanaal gecodeerd" blijft staan.

En hoe los je dat dan op zodat je wel weer beeld hebt?

Op dit moment is de schotel nog niet goed gericht waardoor nu alleen de Astra op 19 graden oost te ontvangen is. Zodra dit is verholpen, zijn Hotbird, Eurobird en Astra2 ook weer van de partij  ;)

Zeker met een Visiosat Bisat met G4 beugel?

Gr. Paul.

soundwork

Haha Paul,

Je bent goed op de hoogte, inderdaad een Visiosat Bisat.
Maar dat wordt wel opgelost hoor  ;).

Om ervoor te zorgen dat ik van CanalDigitaal wel weer beeld krijg, de kaart er even uit te halen en er weer in te stoppen.
Maar als ik dat iedere keer moet doen, dan wordt erg vervelend. Probeer nu slot 2 uit (zat eerst in slot 1), en deze deed het (nog) wel na opniew uit- en aanzetten.

Heb gewoon erg de gok genomen dit apparaat aan te schaffen, was namelijk op de hoogte van de problemen die ermee zijn. Wil erg graag HD uitzendingen gaan zien op mijn nieuwe toestel.
Humax HD-CI2000
Panasonic TH-42PV60.

pch

Citaat van: soundwork op april 16, 2006, 18:57:21
Heb gewoon erg de gok genomen dit apparaat aan te schaffen, was namelijk op de hoogte van de problemen die ermee zijn. Wil erg graag HD uitzendingen gaan zien op mijn nieuwe toestel.

Hoi, ik heb zelf ook een Visiosat Bisat al zo'n 4 jaar met een G2 houder, maar denk er aan om hem te upgraden naar een G3 met twin-lnb's.
Schijnen aan het eind van de maand trouwens software downloads via de satelliet aan te komen voor de Humax!
En als je dan eenmaal beeld hebt met de Mediagard module, is het beeld dan goed van de NL-zenders via Canal Digitaal op de Panasonic? Of is het beeld alleen mooi met echte HD?

Gr. Paul.

soundwork

Citaat van: pch op april 16, 2006, 19:02:02
Hoi, ik heb zelf ook een Visiosat Bisat al zo'n 4 jaar met een G2 houder, maar denk er aan om hem te upgraden naar een G3 met twin-lnb's.
Schijnen aan het eind van de maand trouwens software downloads via de satelliet aan te komen voor de Humax!
En als je dan eenmaal beeld hebt met de Mediagard module, is het beeld dan goed van de NL-zenders via Canal Digitaal op de Panasonic? Of is het beeld alleen mooi met echte HD?

Gr. Paul.

Het beeld van de 576p (SDTV) kanalen is redelijk, je zit op de Pana gewoon goed dat het signaal gecomprimeerd is (soms blokvorming). Want het is duidelijk te zien dat BVN TV minder compressie heeft dan de rest. Het is zeker acceptabel, maar bij HD zie je toch goed dat PAL eigenlijk een heel beroerd signaal is. Onze visiosat is voorzien van 3 Quad LNB's van Inverto, omdat er bij ons meerdere ontvangers geplaatst gaan worden.
Humax HD-CI2000
Panasonic TH-42PV60.

pch

Citaat van: soundwork op april 16, 2006, 20:07:43
Het beeld van de 576p (SDTV) kanalen is redelijk

Hé, jij speelt toch met HDMI?
Kun je dan SD niet uitzenden op 720P? Dus upscalen?
En de echte anamorphe uitzendingen op nld.1/2/3 zijn wel goed?

Gr. Paul.

Kruimeltje69

Hoe kun je nu de volgende apparaten het beste aansluiten op de 42PV60, ervan uitgaande dat ik ook de optie wil hebben om het geluid van de TV op mijn receiver te laten spelen :

- DVD-speler (twijfel nog over de Oppo (in dat geval neem ik aan : DVI->HDMI kabel) en anders neem ik een DVD speler met HDMI uitgang)
- Receiver (Pioneer VSX-D814)
- Tele 2 decoder (dat kan alleen via scart)
- Samsung decoder voor digitale (HD)TV (als ik het goed heb zit op de nieuwe versies ook HDMI)
- Xbox 360

Bengbeng

CiteerOver de Juist-mode kan ik natuurlijk kort zijn! Die is gewoon slecht gedaan van panasonic. Concurrenten als JVC lossen dat toch echt beter op. Deze Panasonic rekt 't beeld uit naar 16:9 waarbij links en rechts 15 cm extra uitgerekt is maar het middenste gedeelte is óók uitgerekt! Dat is natuurlijk niet de bedoeling van een Juist-mode is mijn mening. De JVC laat het midden in tact en zoomt heel iets in waardoor je onder en boven iets mist, maar dat boeit toch vaak niet. Minpuntje van Panasonic!

Gek genoeg heeft de commerciële lijn van Panasonic (de schermen zonder speakers/tuner) wél een goede "juist" mode, en rekt een 4:3 beeld op ongeveer dezelfde wijze op naar 16:9 als JVC, Sony en Philips.
Het is bijna frustrerend om te zien dat Panasonic dit met de "consumer" models (PA50/500, PV60) niet goed doet en je wordt veroordeelt tot bolle gezichten. Ongelofelijk slordig Panasonic! :-\
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox