een theoretische poging tot verbetering van harddisk audio

Gestart door Draiz, maart 23, 2006, 04:48:27

Vorige topic - Volgende topic

redfox001

Citaat van: Draiz op maart 26, 2006, 03:47:35
Overigens hebben sommige modellen uit de rme hammerfall reeks ook steadyclock. Wellicht dat een combinatie van bufferen (tot 186ns) icm een dergelijke clock beiden al bij de bron (pc) en dan gewoon rechtsreeks me adat/spdif met word clock een heel goed resultaat gaat geven?
http://www.rme-audio.com/english/techinfo/steadyclock.htm

Als ik het goed begrijp dan is die steadyclock voor de bron zoals je zegt, waarbij rme waarschijnlijk aan een synthesizer denkt. Wat het output cirquit betreft zijn de berichten op diverse forums dat de rme digi96 het beste klinkt, iets beter dan de hammerfall. Ik heb zelf de digi96 maar heb de hammerfall nog niet gehoord.

Overigens is het geluid uit de digi96 wel erg goed te noemen. Ik merk iets minder laag dan bij het losse loopwerk van een licht gemodificeerde pioneer dvd speler. Ik heb geprobeerd een beter resultaat te krijgen door een Antec silent voeding in de pc te plaatsen maar het efect was minimaal. Ik heb nog een beetje hoop dat met een nieuw moederbord waarbij de cpu voeding gescheiden is van de rest het effect nog iets beter zal zijn. Een goede kast zoals een Dign inclusief goed rack zal ook wat doen omdat clock-en baat hebben bij zo weinig mogelijk fysieke trilling. De digi96 is helaas zo ver ik weet niet te modificeren door er een ander clock cirquit in te zetten. Wat je wel hoort is dat een aantal condensatoren worden vervangen en dat die modificatie ook positief werkt. Maar met de interne geluidskaart zitten we met de digi96 vermoedelijk aan een grens :(

Als ik die oplossing van ub4b zo zie dan heb ik daar best wel vertrouwen in, het lijkt de volgende stap. Aan alles wat ik kan bedenken is voldaan, ik zou hem graag eens horen. Het lijkt mij ook dat het usb protocol alleen gebruikt wordt om een geheugen chip te vullen, en een basis fouten correctie zorgt dat dat bitperfect kan gebeuren. Pas in de volgende stappen wordt er iets als timing toegevoegd. Dat die interlink nu precies gematched kan worden omdat de usb kabel de grootste lengte overbrugt lijkt me ook een groot voordeel. Maar wel duur voor een experimentje :(

Del member

Citaat van: Tjeerd1 op maart 26, 2006, 13:17:17

Als ik die oplossing van ub4b zo zie dan heb ik daar best wel vertrouwen in, het lijkt de volgende stap. Aan alles wat ik kan bedenken is voldaan, ik zou hem graag eens horen. Het lijkt mij ook dat het usb protocol alleen gebruikt wordt om een geheugen chip te vullen, en een basis fouten correctie zorgt dat dat bitperfect kan gebeuren. Pas in de volgende stappen wordt er iets als timing toegevoegd. Dat die interlink nu precies gematched kan worden omdat de usb kabel de grootste lengte overbrugt lijkt me ook een groot voordeel. Maar wel duur voor een experimentje :(

Dat klopt, usb is een bus, dus als de data niet gebuffered zou worden dan zou er geen enkel ander device aan usb mogen hangen want dan kunnen deze de bus ook bezetten. Kortom, het voornaamste nut van usb is de master clock die erg gevoelig is aan storing uit je PC halen en deze in een externe behuizing samen met de audio kaart te plaatsen.

Als je dat combineert met een clock mod gevoed door een externe voeding wat die gasten van empirical doen dan is dit de 'less is more' oplossing. Je kan ook beginnen foefelen met dure externe clocken die je dan op een interne kaart hangt maar het clock signaal moet dan wel door de pc.

Mijn stelling is : het clocksignaal dat de dac drijft moet zo zuiver mogelijk zijn. De data moet tijdig aangevoerd worden, bij voorkeur twee weg met flow control en ook gebuffered worden. USB voldoet aan al deze eisen.

In principe kan je dus met USB een perfecte oplossing bouwen (ook met firewire).

indoubt

Ik bereik op dit moment heel acceptabele resultaten met een M-audio transit. Dit is (nog) een ongemodificeerde uitvoering dus ik neem aan dat de empirical apparatuur beduidend beter is.

Mijn installatie is misschien niet up to par, zo heb ik bijvoorbeeld nog geen losse dac (of eigenlijk ligt deze nog in onderdelen in de kast te wachten op tijd)

Voor de goede zaak wil ik hem wel even uitlenen aan iemand die niet te ver weg woont, zodat er vergeleken kan worden met een goede installatie/los loopwerk/losse dac.

Ik ben in ieder geval aangenaam verrast en na een hoop gepruts in foobar klinkt mijn laptop beter als elke andere computer die ik heb gehoord. Of het zo goed kan worden als een klasse loopwerk met ditto dac kan ik niet beoordelen maar op deze manier heeft het zeker potentie.