Review: Lyngdorf SDA 2175/SDAi 2175

Gestart door visitor, maart 16, 2006, 09:34:45

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Citaat van: garmtz op mei 10, 2006, 09:16:51
Op alle Lyngdorf producten schijnt ook netfiltering best wat te helpen. De 'low-budget' oplossing van tingtong werkte ook niet onaardig.
En persoonlijk vind ik dat nog een understatement, voor 150 euro (zelfklusfilter) was het gewoon een grote verbetering!   :D (op de lyngdorf SDAi-2175).

garmtz

Citaat van: Audioloog op mei 10, 2006, 11:31:23
En persoonlijk vind ik dat nog een understatement, voor 150 euro (zelfklusfilter) was het gewoon een grote verbetering!   :D (op de lyngdorf SDAi-2175).

Las je niet de ironie in mijn post (had er een smilie bij moeten zetten)... ;D

reMC

Garmt, heb jij nou OOK een Lyngdorf thuis staan? Ik ben wel erg benieuwd geworden!

hifiman

Citaat van: garmtz op mei 10, 2006, 11:46:13
Las je niet de ironie in mijn post (had er een smilie bij moeten zetten)... ;D
Jawel, maar ik dik het graag nog even aan  ;D

garmtz

Citaat van: reMC op mei 10, 2006, 11:49:52
Garmt, heb jij nou OOK een Lyngdorf thuis staan? Ik ben wel erg benieuwd geworden!

Nee, ik wacht tot alle andere geïnteresseerden onze spullen hebben ingespeeld... ;D

Even serieus: ik heb er geen tijd voor gehad het te testen! Zal dat wel eens binnenkort gaan doen, ben wel benieuwd wat het doet op mijn Living Voice speakers. Bij mij staat nog steeds de Lavardin IT.

hifiman

De komende paar maanden heb ik een aantal financiele "variabelen" waarvan ik helaas niet precies weet hoe die uit gaan pakken, als het een beetje meezit dan heb ik voor de winter ook een 2175 staan  ;D Maar ja het kan ook tegenzitten , dat heb je met variabelen  ::)

myself

Citaat van: Erwin op mei 10, 2006, 07:42:25
Thx. Ik vind inderdaad dat met inspelen er meer natuurlijkheid/warmte in het geluid gekomen is. Ik heb zo niet meer het gevoel naar een supercleane sound te luisteren.

Heb jij intussen al een beslissing genomen?
nog niet. Het (te?) cleane geluid was voor mij HET punt waar ik moeite mee had. Als dat er beter opgeworden is zou een 2e demo uitsluitsel kunnen bieden, maar ik wacht nog even op de RP demo aangezien mijn ruimte verre van akoestisch ideaal is.

t'is een rib uit je lijf maar als dat de beste oplossing voor mijn ruimte is ben ik bang dat die het gaat worden. Maar bij een dergelijke aanschaf is het uiteraard eerst zelf horen en dan pas kopen.

je opmerking/verhaal geeft me echter wel goede moed (zelfs zonder RP)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Deleted member

Citaat van: garmtz op mei 10, 2006, 12:55:25
Bij mij staat nog steeds de Lavardin IT.

Waardeloos apparaat in vergelijking met de TDA2200 joh!!  ;) ;)  ;D

Ik ben trouwens benieuwd wat er uit jullie filtertesten komt Garmt! Want ook ik heb gelezen dat filtering (zoals met vele klasse D designs) een goede bijdrage kan leveren aangezien schone spanning zo ontzettend belangrijk is voor deze designs.

Nog een vraagje trouwens over het inspelen. Is inspelen en het apparaat gewoon aan laten staan hetzelfde of moet er echt een actief muzieksignaal doorheen?

hifiman

Citaat van: Antoine op mei 10, 2006, 13:35:15
Ik ben trouwens benieuwd wat er uit jullie filtertesten komt Garmt! Want ook ik heb gelezen dat filtering (zoals met vele klasse D designs) een goede bijdrage kan leveren aangezien schone spanning zo ontzettend belangrijk is voor deze designs.
Volgens mij is het niet zozeer dat klasse D meer filtering "nodig" zou hebben, maar dat klasse D niet de "dynamiek-verlies problemen" heeft met filteren die klasse AB versterkers (mogelijk) wel hebben.

hifiman

Citaat van: Antoine op mei 10, 2006, 13:35:15
Nog een vraagje trouwens over het inspelen. Is inspelen en het apparaat gewoon aan laten staan hetzelfde of moet er echt een actief muzieksignaal doorheen?
Ik denk dat burn-in het belangrijkste punt is, aan laten staan is waarschijnlijk al voldoende. Wel de volumeregelaar een stuk openzetten omdat die tenslotte de voedingsspanning "regelt". Persoonlijk zou ik de radio aanzetten als je er niet bent en zo inspelen..

garmtz

Als er geen vermogen wordt afgenomen, loopt er geen stroom door de componenten. Ik kan me voorstellen dat het inspelen wordt versneld als er ook lawaai uit je speakers komt... ;D Dat is echter gokken, heb zelf geen ervaring ermee. Gewoon normaal gebruiken lijkt mij the way to go.

hifiman

Citaat van: garmtz op mei 10, 2006, 13:55:45
Als er geen vermogen wordt afgenomen, loopt er geen stroom door de componenten. Ik kan me voorstellen dat het inspelen wordt versneld als er ook lawaai uit je speakers komt... ;D Dat is echter gokken, heb zelf geen ervaring ermee. Gewoon normaal gebruiken lijkt mij the way to go.
Loopt er geen stroom door "sommige" componenten in dit geval mijns inziens  ;D Maar inderdaad, op zeker gaan en lekker de radio aan ofzo.

Deleted member

Als ik jullie beide reacties combineer dan staat er dus wel spanning op de componenten maar loopt er maar weinig stroom doorheen (hij staat nu idd. alleen maar een minimaal beetje ruis te versterken ;D) en blijft de vraag of het de spanning of de stroom is die voor het werkelijke inspelen zorgt? Of zou het een combinatie zijn? Condensatoren zijn misschien gevoeliger voor spanning en transistoren voor stroom?  ???

Het is zo dat ik nu een paar dagen in 't buitenland ben voor een cursus en ik thuis de Lyngdorf maar aan heb laten staan maar zonder muzieksignaal maar echt inspelen doe ik nu dus waarschijnlijk niet! Da's jammer!  ;)

Staaled

Citaat van: Antoine op mei 10, 2006, 14:08:57
Als ik jullie beide reacties combineer dan staat er dus wel spanning op de componenten maar loopt er maar weinig stroom doorheen (hij staat nu idd. alleen maar een minimaal beetje ruis te versterken ;D) en blijft de vraag of het de spanning of de stroom is die voor het werkelijke inspelen zorgt? Of zou het een combinatie zijn? Condensatoren zijn misschien gevoeliger voor spanning en transistoren voor stroom?  ???

Het is zo dat ik nu een paar dagen in 't buitenland ben voor een cursus en ik thuis de Lyngdorf maar aan heb laten staan maar zonder muzieksignaal maar echt inspelen doe ik nu dus waarschijnlijk niet! Da's jammer!  ;)

Hi Antoine.

Ik kan je echt aanraden een setje Cardascaps voor je TDA te proberen.
http://www.cardas.com/content.php?area=products&content_id=7&pagestring=Accessories&product_id=29
Resultaat: betere focus en soundstage.Warmere stemmen.

@ Garmtz en Audioloog: filtering gaat inderdaad goed samen SDA en TDA. O0
Ben benieuwd wat Isotek doet..... ::)

Saludos Hipster
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Deleted member

Citaat van: Hipster op mei 10, 2006, 20:34:52
Hi Antoine.

Ik kan je echt aanraden een setje Cardascaps voor je TDA te proberen.
http://www.cardas.com/content.php?area=products&content_id=7&pagestring=Accessories&product_id=29
Resultaat: betere focus en soundstage.Warmere stemmen.

Bedankt Hipster,

Probeer ik graag uit! Weet je een adres waar ik ze kan bestellen/kopen? Via de site die je linkte kwam ik geen benelux dealers/importeurs tegen.

Groet,

Antoine.

R

Deleted member

myself

Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

visitor

Ik heb dit weekend nog een interessante ervaring gehad met mijn SDA2175. Ik had namelijk een Bryston SP2 surround processor op proef ter evaluatie. In kombinatie met deze Bryston SP2 klonk deze voor/eind versterker set heel dynamisch, open en gedetailleerd, maar ook wat harder en duidelijk meer solid-state achtig. Toen ik de Lyngdorf terug aansloot op mijn Lexicon MC-8, was dit solid-state achtige weg en klonk alles rustiger, muzikaler en met een iets duidelijker plaatsing van de instrumenten.
Dit wil dus zeggen dat de Lyngdorf SAD2175 heel transparant is voor het signaal en dat de resulterende klank  vooral te wijten is aan de klank van de gebruikte voorversterker. Bryston staat immers bekend als heel dynamische, open en gedetailleerd versterkers die iets harder/solid-state achtig klinken.

Staaled

Citaat van: Erwin op mei 15, 2006, 14:15:35
Dit wil dus zeggen dat de Lyngdorf SAD2175 heel transparant is voor het signaal en dat de resulterende klank  vooral te wijten is aan de klank van de gebruikte voorversterker.
Hi Erwin.

Dat kan ik alleen maar bevestigen. O0

saludos,Hipster.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

visitor

Het is alsof dat "te cleane", niet echt muzikale karakter van de Lyngdorf plaats heeft gemaakt (na een 500 tal uren inspelen) voor een heel transparant, heel neutraal karakter. Muzikaliteit ontbreekt in mijn installatie in elk geval niet meer nu en het geluid is ook niet meer "te clean". ;D

myself

Citaat van: Erwin op mei 15, 2006, 16:11:16
Het is alsof dat "te cleane", niet echt muzikale karakter van de Lyngdorf plaats heeft gemaakt (na een 500 tal uren inspelen) voor een heel transparant, heel neutraal karakter. Muzikaliteit ontbreekt in mijn installatie in elk geval niet meer nu en het geluid is ook niet meer "te clean". ;D
damn, that sounds soooo gooooood  8)

kan al bijna niet meer wachten tot mijn 2e kennismaking/demo met de lyngdorf. misschien is bij de 2200 nu ook wel mijn grootste bezwaar verdwenen. De te cleane sound.... 8)

hifiman

Een paar dagen terug heb ik mijn oude versterker (Krell KAV300i) verkocht en dus is de jacht geopend voor een opvolger binnen het budget van 2000 euro. Wij willen dit keer persee nieuw kopen overigens.

Vandaag had ik dus een afspraak bij RAF waar ik de volgende versterkers heb mogen beluisteren op mijn "eigen" luidsprekers:
- Musical Fidelity A3.5 (1500 euro)
- Musical Fidelity A5 (2500 euro)
- Audio Analogue (ben de model naam alweer vergeten, maar het was een buizenbak van 2500 euro)
- Van Medevoort MA340 (prijs ???)
- Lyngdorf SDAi2175

Jullie zullen wel denken, hee verkopen ze bij RAF nu ook opeens Lyngdorf  ??? Haha nee hoor, Garmt was zo tof om mij speciaal voor dit doel zijn demo exemplaar dit weekend te lenen.

Overigens had ik de 2175 al een keer eerder thuis gehad en toen was al duidelijk dat ik deze beter vond dan mijn toenmalige Krell. Toch wilde ik de 2175 eerst nog eens vergelijken met wat andere versterkers omdat ik deze keer een versterker wil kopen waar ik vele jaren mee ga doen.

We hebben geluisterd met een Audio Analogue buizenspeler, dit omdat ik zelf ook een buizenspeler heb.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de Van Medevoort vond ik helemaal niks. Het zal geen slechte versterker zijn, maar wat mij betreft viel die gelijk al af.

Overigens vroeg ik de verkoper elke keer weer om de Lyngdorf tussendoor weer aan te sluiten zodat ik echt goed kon vergelijken.

Dan de Audio Analogue, dit klonk precies zoals ik verwachtte, niet slecht maar nogal warm en warm dat vind ik hetzelfde als "gekleurd" en dat is niet mijn ding. Mooi dacht ik, dat is dan al 2-0 voor de Lyngdorf  ;D

Toen kwam de MF A5, en verdomd, tegen mijn verwachting in vond ik die iets (maar wel duidelijk) beter klinken dan de Lyngdorf  :o Vervolgens dan eens de A3.5 geprobeerd en die vond ik dan weer duidelijk slechter klinken dan de Lyngdorf.

Mijn eindconclusie is dat ik de A5 de mooiste versterker vond en dat de rest van de versterkers duidelijk minder waren dan de Lyngdorf (de verkoper vond overigens de Audio Analogue het mooiste, maar gaf gelijk toe dat dit een kwestie van smaak is). Wel is het natuurlijk zo dat de A5 700 euro meer kost als de Lyngdorf. Het prijsverschil plus het feit dat ik het verschil niet spectucalair groot vond was daarmee voor ons (de vrouw was ook mee en deelde mijn meningen omtrent de verschillende versterkers) de keuze gemaakt. De knoop is dus doorgehakt en mijn volgende versterker zal een Lyngdorf SDAi2175 worden  :D

Er valt overigens nog meer te vertellen over deze luistersessie maar dat heeft weinig te maken met de Lyngdorf dus daar zal ik een ander topic over starten.

Groetjes,

Ronald

garmtz

hifiman

Citaat van: garmtz op mei 26, 2006, 17:09:13
Gaaf Ronald! 8)
Ben je niet geshockeerd dat ik de A5 iets beter vond  ???  >:D
Je hebt PM overigens  ;D