Goldmund op bezoek bij ... Kharma - Breda

Gestart door jan-rotterdam, maart 5, 2006, 13:44:57

Vorige topic - Volgende topic

jan-rotterdam

In de zoektocht naar een nieuwe luidspreker set is er afgelopen zaterdag een luistersessie geweest bij Kharma luidsprekers te Breda.

Voorafgaand aan de luistersessie de nodige inpak werkzaamheden moeten verrichten t.b.v. het vervoeren van de electronica, onderstaande apparatuur is meegeweest:

Goldmund Eidos 18 DVD speler
Lexicon MC-8 pre/pro
Goldmun SRM-2.3 mono eindversterkers
Goldmund SR-3.3 driekanaals versterker
Interconects & powercords van Siltech

Na een korte autorit en aangekomen bij het pand van Kharma in Breda waar onderstaande set luidsprekers al gereed stond in de luisterruimte

Kharma CRM-3.2FE luidsprekers (front)
Kharma CECT-1.0 centerspeaker
Kharma CRM-3.1 luidsprekers (rear)
Kharma CESB-1.0 subwoofer

Na het uitpakken van de set en het opstellen ervan in een Finite "Spider" rack begonnen met het aansluiten van alle meegebrachte bekabeling en de door Kharma ter beschikking gestelde luidspreker bekabeling (mijn eigen kabel zijn bi-wire versie's, iets wat de gebruikte Kharma luidsprekers niet hebben). Het opstellen / aansluiten heeft al met al toch wel bijna anderhalf uur geduurd.

Na het aanzetten van alle apparatuur alle kanalen getest op afstelling en na de nodige aanpassingen een behoorlijk resultaat verkregen ondanks het gemis van een dB meter, wat afstellen betreft is de Lexicon MC-8 toch een gemakkelijk apparaat ! Iemand met weinig kennis van de werking ervan kan het vrij gemakkelijk uitvoeren. Even de afstanden invoeren van de luidsprekers, een "level calibratie" erachteraan en spelen maar.

Omdat de apparatuur bij mij thuis al enige tijd niet speelt vanwege de verkoop van mijn oude luidsprekers (Totem - Forest, Model-1's en Model-1 center) de set even warm laten worden door er flink wat muziek op te spelen. Gedurende het warm draaien ga je dan even door het gebouw van Kharma heen lopen om te kijken wat voor moois er nog meer staat, vooral de opstelling met de Kharma "Grand Exquisite's" maakt behoorlijk indruk op je. Een blik in de montage ruimte van de luidsprekers laat hoogwaardige materialen zien, opengewerkte behuizigen etc. etc.

Na het warmdraaien van de appartuur een mooi overgangs punt gezocht voor de subwoofer, de CRM-3.2FE's gaan niet zo heel ver door in het laag dus op de MC-8 een afstelling gekozen van 60 Hz voor de sub. Te veel laag dus verlaagd en uitgekomen op een setting van 40 Hz, alles boven de 40 Hz gaat dus naar de CRM-3.2.

Luisteren:

Eva Cassidy - Live At Blues Alley

niet de beste opname die er is maar wel een die "leeft", overal bijgeluiden te horen afkomstig vanuit het publiek die perfect waarneembaar waren. De fluweel zachte stem van Eva Cassidy erbij en een prachtig stuk muziek

Janis Ian - Breaking Silence

een 24 karat gold limited edition, een perfecte opname die ik altijd gebruik om de kwaliteit van het laag te beoordelen. Ik gebruik hiervoor altijd het nummer "Tattoo". De CRM-3.2 in combinatie met de sub laat hier een prachtig geheel horen al is het fundament in het laag anders als bijvoorbeeld een Wilson Audio - Watt Puppy combinatie. Kwestie van smaak wat je voorkeur heeft, ik zou met allebei heel goed kunnen leven.

Dire Straits - Brothers in Arms

een CD die je bijna bij iedereen in de verzameling tegenkomt. Tijdens het beluisteren van de CD toch details waargenomen die ik voorheen nog nooit zo gehoord had. Het oplossend vermogen van de CRM-3.2's staat op een heel hoog niveau wat je waarneemt als extreem gedetailleerd

Vaya Con Dios - Night Owls

een lekkere CD die af en toe fel uit de hoek kan komen, ik gebruik deze CD altijd als referentie om te bepalen wat de kwaliteit van de tweeter is

Luisteren / Kijken

dan is het de beurt aan de DVD collectie die ik heb meegenomen. Voordat we beeld hadden moest er even een S-VHS kabel gehaald worden door iemand van Kharma vanwege de benodigde lengte a.g.v. de opstelling. Goede service, was op dat moment niet aanwezig in het pand maar binnen een half uur geregeld.

Diana Krall - Live in Paris

Goede opname van een vrouw met een hele mooie stem (persoonlijke mening uiteraard). Totaal niets op aan te merken.

Blof - Live in Ahoy 2004

een DVD waarin de ambiance van een concert goed naar voren komt. Fluiten door het publiek in de zaal kun je in de surround set zeer goed plaatsen, ook het klappen van het publiek kun je tot op de persoon plaatsen mits het in de opname zit uiteraard

Golden Earring - Naked 3

opname in een wat kleinere zaal. Veel meer detaillering hoorbaar dan bij het voorgaande Blof concert. Blijft een prachtige band die zeer goed live kunnen spelen

Kane - February

altijd al een mooie opname gevonden. Het laag in het eerste nummer is subtiel aanwezig maar wat een kwaliteit, op de Kharma set echt super ! De solo van de gitarist op de acoustische gitaar werkelijk van zeer hoog niveau

Bon Jovi - This Left Feels Right (Live)

Opname die ik thuis altijd prachtig vond op de Totem luidsprekers, viel hier echter wat door de mand. Absoluut niet slecht maar geen toename in kwaliteit a.g.v. de Kharma luidsprekers die met de voorgaande opname's wel te horen waren.

Start Wars - Revenge Of The Sith

Stukje speelfim hoort erbij, compleet nieuwe ervaring als je zo'n film ervaart met zo'n luidspreker setup.

U2 - Live in Chicago

Redelijke kwaliteit opname voor zo'n groot stadium. Live ervaring echter ook hier zeer goed weergegeven door de Kharma set al mis je wel de intimiteit van de opnamen in kleinere zalen.

Conclusie:

combinatie Goldmund versterking met Kharma luidsprekers gaat zeer goed samen. Al met al is de Kharma set dus een potentiële kandidaat voor opvolging van de Totem set.

De Kharma sub is goed maar een enorm bakbeest van 120 KG, niet een die je zomaar in je interieur verstopt.

De "AV-delay" functie van de Lexicon MC-8 was bij een aantal DVD's niet toereikend om beeld / geluid synchroon te laten lopen (gebruikte projector was er een van Fahroudja, niet de minste !).

Aanvulling: op de foto zie je een tweetal paarse "blokken" staan tussen het Spider rack en de linkse luidspreker, dit zijn de Kharma MP-150 eindversterkers die ook op hoog niveau presteren al gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar Goldmund.

Groeten Jan

Martin_M

Mooi review Jan.
Je was toch al eens eerder bij Kharma geweest??

Ik vind het een beetje een vreemde keuze om de centerspeaker op het rack te plaatsen. Ookal is zo'n rack nog zo goed, de apparatuur krijgt zo ongetwijfeld meer ongewenste trillingen te verwerken wat het geluid nadelig kan beinvloeden.

Ennuh, lekkere speakerkabeltjes is vergelijking met de amps 8)

Zou je nog kunnen vertellen wat je nu precies het verschil vond in het laag i.v.m. de Wilson demo. Daar draaide ze toch zonder sub? Bij Kharma zal het dan ongetwijfeld dieper zijn gegaan. Maar ik ben meer benieuwd naar preciesie, plaatsing, strakheid e.d.

Alvast bedankt.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

DA BoSS

Erg mooi verslag, als je nog meer foto's hebt, graag :D

Maar waarom  heb je ze niet 'gewoon' thuis uitgeprobeerd?
Was dat door het gewicht van Kharma's te kostbaar ofzo?
::)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

jan-rotterdam

@ Martin-M

Ik ben inderdaad al meerdere malen bij Kharma wezen luisteren maar nog nooit met mijn eigen apparatuur. Ik vind dat als je er over denkt om dit soort merken aan te schaffen er zeker meerdere luistersessie's nodig zijn (thuis of bij een winkel / importeur)

CiteerIk vind het een beetje een vreemde keuze om de centerspeaker op het rack te plaatsen.

Is inderdaad niet de beste opstelling maar voor een luistersessie voldoende wat mij betreft

CiteerEnnuh, lekkere speakerkabeltjes is vergelijking met de amps

Inderdaad beetje buiten proportie's qua formaat, wel kwaliteit !

CiteerZou je nog kunnen vertellen wat je nu precies het verschil vond in het laag i.v.m. de Wilson demo

Wilson is wat gedetailleerder /strakker dan de Kharma sub mits goed opgesteld. Als ik het verschil in Wilson en Kharma moet omschrijven dan is Kharma wat gemoedelijker, ik denk dat Kharma luidsprekers ook makkelijker te plaatsen zijn in een luisterruimte dan Wilson's. Ik durf niet te zeggen of de Kharma sub werkelijk dieper gaat dan de Watt / Puppy combinatie maar het ontloopt elkaar niet veel (uiteraard ook ruimte afhankelijk). Beide merken zijn echter van hoge kwaliteit al verschillen ze onderling wel. Ik ben ook zeer benieuwd wat Wilson Audio doet op mijn eigen apparatuur, dit wordt zeer waarschijnlijk het volgende verslag van "Goldmund op bezoek bij ..."  ;D

Groeten Jan

jan-rotterdam

CiteerErg mooi verslag, als je nog meer foto's hebt, graag

Nog eentje van de bekabeling dan die normaal achter de set weggewerkt zit.

Groeten Jan

Martin_M

Citaat van: jan-rotterdam op maart  5, 2006, 14:40:20
Als ik het verschil in Wilson en Kharma moet omschrijven dan is Kharma wat gemoedelijker,

Ha, iets 'gemoedelijker' is een eigenschap die ik vaker heb gehoord bij een beschrijving van Kharma in vergelijking met Wilson. Juist die accuratesse van Wilson vind ik persoonlijk zo aantrekkelijk.

Ik verwacht dat ik in de nabije toekomst toch ook eens bij Kharma ga luisteren. Na al die goede verhalen wordt de nieuwsgierigheid toch wel geprikkeld om het eens in het eggie te beluisteren ;).
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

ajbeefde

Citaat van: jan-rotterdam op maart  5, 2006, 14:48:12

Groeten Jan

Met al dat moois had je een mooiere overtrek als ondergrond mogen nemen  :)
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

kippekop

Citaat van: ajbalmere op maart  5, 2006, 15:10:44
Met al dat moois had je een mooiere overtrek als ondergrond mogen nemen  :)

Dan had hij waarschijnlijk niet al dat moois kunnen kopen...  ;)
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

ajbeefde

Citaat van: kippekop op maart  5, 2006, 17:22:38
Dan had hij waarschijnlijk niet al dat moois kunnen kopen...  ;)

Daar zit wat in  :)

Trouwens wel een heel mooie review....
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

jan-rotterdam

Tijdelijk op bezoek:

een set Kharma CRM-3.2FE's om thuis eens op m'n gemak te kunnen beluisteren, tot nu toe bevallen ze zeer goed.

Groeten Jan

R

Mooi zeg. Kun je eens een eigen foto schieten?

mikeske

Mooie review,
zien er wel heel mooi uit die kharma's
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Peerless Monster

Citaat van: jan-rotterdam op maart  5, 2006, 14:48:12

Groeten Jan

Ik ben niet zo'n siltech fan, maar zo'n foto ziet er toch wel indrukwekkend uit!
De Kharma's heb ik persoonlijk nog nooit gehoord, maar ik hoor alleen maar positieve geluiden over ze.
Suc6 met je keuze Jan.
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

jan-rotterdam

De Kharma CRM-3.2FE's zijn weer retour fabrikant, de luistersessie thuis heeft een zeer positieve indruk achtergelaten. Ook de "WAF" was in orde  ;D

Nu weer afkikken aangezien we nu zonder luidsprekers zitten  :-\

Om een te kijken hoe Kharma z'n luidsprekers afleverd even deze Link aanklikken en betreffende zweeds forum doorlopen

Groeten Jan

jan-rotterdam

CiteerMooi zeg. Kun je eens een eigen foto schieten?

Geen digitaal fototoestel beschikbaar. Kijk maar op de link hierboven voor foto's

Groeten Jan

take5

Mooi hoor! Vind je het niet jammer dat je de Kharma's niet rechtstreeks met je oude speakers kunt vergelijken?

Peerless Monster

Citaat van: jan-rotterdam op mei 30, 2006, 21:31:25
De Kharma CRM-3.2FE's zijn weer retour fabrikant, de luistersessie thuis heeft een zeer positieve indruk achtergelaten. Ook de "WAF" was in orde  ;D

Nu weer afkikken aangezien we nu zonder luidsprekers zitten  :-\

Om een te kijken hoe Kharma z'n luidsprekers afleverd even deze Link aanklikken en betreffende zweeds forum doorlopen

Groeten Jan

Zou je die spikes zo los kunnen kopen? Zoiets wil ik ook wel voor onder mijn zelfbouw.
Zelf maken wordt moeilijker aangezien ik geen metaaldraaier ken (en het moet van geanodiseerd aluminium zijn ;) ) die er tijd voor heeft.

Ik ben nog heel erg zoekende wat dat betreft.
Ik heb al Nord-Ost aangeschaft (van die aluminium dingen die net andersom werk van spikes).

Grtz,
Rens
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

jan-rotterdam

Wat geleende detail foto's van een website m.b.t. de "voeten" van de Kharma luidsprekers

Groeten Jan

jan-rotterdam

En wat geleende foto's van dezelfde website met een set luidsprekers in de aparte kleur brons

Groeten Jan

jan-rotterdam

CiteerZou je die spikes zo los kunnen kopen? Zoiets wil ik ook wel voor onder mijn zelfbouw.
Zelf maken wordt moeilijker aangezien ik geen metaaldraaier ken (en het moet van geanodiseerd aluminium zijn  ) die er tijd voor heeft.

Kharma rekent behoorlijk veel voor deze "voeten", een bedrag van  750,- euro vraagt men voor de zogenaamde SDSS stand voor de subwoofer, voor een stereo set waarschijnlijk dus het dubbele.
Even navragen bij Kharma zelf kan natuurlijk nooit kwaad.

Groeten Jan

Bart_M

Is dat een Focal tweeter met een andere frontplate?

Sander Sassen

CiteerIs dat een Focal tweeter met een andere frontplate?

Kort en krachtig: Ja!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Rob_Dingen

Hoi

Volgens Kharma niet.
Hun kopen het membraam in van Focal en hebben een eigen magneet systeem en frontplaat.

Rob

Robbo

Mooi spul :)

Ook de 3.2 met keramische tweeter kunnen beluisteren ?

tiptop

Hoi Jan,

Mooie luidsprekers hoor!
Beviel Totem niet meer ??? Jij was daar toch altijd best content mee?!

@Rens.
Jij bedoeld de Pulsar point neem ik aan. Ik heb vier sets van die dingen en vind ze een heel stuk beter dan spikes. Weet je zeker dat je weer spikes wil ipv de PP's?!
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.