upgraden van surround naar stereo: wie denkt erover?

Gestart door krek, januari 29, 2006, 10:30:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: patrick_vdb op februari  1, 2006, 15:37:17
Maar veel mensen zien het medium film ook slechts als hersenloze entertainment...
Precies zo zie ik het ook, heerlijk!  ;D

Peerless Monster

Ik denk er niet meer aan zelfs... Vorig jaar maart over gegaan naar stereo en dat is het beste wat me op audio gebied is overkomen...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

AcornAtom

Citaat van: Mariusz op februari  1, 2006, 17:46:11
Ik denk dat het sarcastisch bedoelt was getuige de smilies ;)

Inderdaad, de vergelijking tussen een Rotel/Parasound stereo combi en een pioneer 511 gaat mijn inziens volledig mank, dat is hetzelfde als een Tag AV32 + Tag 5 kanaals EV vergelijken met een budget stereo versterker (bijv een goedkoop Sony stereo versterkertje) en constateren dat Stereo toch maar niets is, meerkanaals klinkt echt veel beter  ??? ???
Tag  Audiolab  Chord  Totem  REL  BenQ  NordOst  Siltech

krek

Terugkomend op het stuk van Patrick dat men zich vantevoren goed moet informeren en dan pas een keuze moet maken: ik ga even uit van mezelf en constateer een aantal zaken:
-3 jaar geleden dacht is dat 5 speakers altijd beter zouden zijn dan 2. Meer is beter!
-Na de aanschaf van de set ging ik heel veel luisteren naar muziek. Dit klonk stukken beter dan op mijn oude stereoset. Ik bleek echt superveel van de muziek te genieten.
-TOEN PAS kwam ik erachter waar mijn prioriteiten eigenlijk lagen, en waar ik nog meer geld in wil investeren: stereo!!! En het beperkte budget komt dan weer om de hoek kijken. Ga maar na:

De B&W 602 kosten ongeveer 260 per stuk. Maar de 604 met dezelfde tweeter is al een stuk richting de 1000 euro per stuk. Dus ja, als ik betere stereo wil (verfijning in het hoog) en ik wil eens imposante zuilen, dan kom je in een totaal andere prijsklasse terecht. Als je in die prijsklasse een surroundset wilt opbouwen, EN een goede bijpassende versterker wilt, dan kun je een extra hypotheek nemen!

Al doende leert men, en goede informatie vooraf had mij denk ik niet geholpen. Denk je nou echt dat ik iemand zou geloven die zou zeggen dat alleen duurdere receivers een beetje goede stereo kunnen maken? En dat kritische luisteren wat je dan zou moeten doen: dat is ook iets wat ik door de jaren heen heb geleerd. Gewoon door het te doen. Veel vrienden van me snappen het nog steeds niet terwijl ik ze volprop met testverslagen, uitleg etc. En dan kopen ze jbl speakers met een lege kast en zetten ze 8 meter uit elkaar. Mooi Stereo!!! :'

NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

Peerless Monster

Dan moet je ze ook nog even uit fase zetten, want klinken ze ook nog lekker ruimtelijk  ;D :P >:D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

kippekop

#55
Laten we heel eerlijk zijn, het is gewoon een budget en interieur issue. Iedereen ziet het liefste een film in 5.1 met 5 precies dezelfde speakers die hij/zij ook voor stereo zou willen gebruiken, niks meer niks minder. Mensen hebben dit budget vaak niet en moeten de keuze maken tussen 5 mindere speakers en 2 betere speakers, dan gaat het om prioriteiten en WAF issues.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Martin_M

#56
Mee eens.

Ik verwacht dat veel mensen instappen met een 'standaard' tot redelijk goede receiver. Daarna kennis maken met het fenomeen 'iets beter geluid' en daarna aan het upgraden slaan.

Het lijkt mij dan een budgetaire reden om te kiezen voor veel beter (en duurder) stereo dan voor hetzelfde geld een (wat) mindere surroundset. Eén en ander ook afhankelijk van de prioriteten.
Ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen trouwens.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

DigitaL RebeL

Citaat van: kippekop op februari  3, 2006, 09:50:02
Laten we heel eerlijk zijn, het is gewoon een budget en interieur issue. Iedereen ziet het liefste een film in 5.1 met 5 precies dezelfde speakers die hij/zij ook voor stereo zou willen gebruiken, niks meer niks minder. Mensen hebben dit budget vaak niet en moeten de keuze maken tussen 5 mindere speakers en 2 betere speakers, dan gaat het om prioriteiten en WAF issues.
sorry ben ik dus niet met je eens, nu kan ik natuurlijk "de uitzondering" zijn op je verhaal, maar als ik de postings zoal eens terug lees dan denk ik het niet.
Er zijn mensen, geloof me ik woon er mee samen en ik ken ze, die geen bal geven om meerdere speakers, al laat je het horen in de meest perfect afgewerkte en dure situatie. Dat is trouwens niet hetzelfde als dat ze het niet horen of onzin vinden, het is een persoonlijke mening. (probeer de gemiddelde man maar eens uit te leggen dat velgen onder zijn auto ook best aan iets anders uitgegeven hadden kunnen worden, beter luchtfilter of uitlaatsysteem, waardoor je echt meer rendement haalt uit je auto :-))

Ikzelf vind het surround gevoel ook niet zo heel belangrijk meer, maar dat is wat anders dan dat ik het niet onderken, in mijn geval komt het inderdaad door het interieur, ik KAN gewoon achter geen speakers meer plaatsen al zou ik het willen.

Wat ik volledig onderschrijf is je punt interieur en gedeeltelijk je punt budget, maar de WAF factor kan prima ondervangen worden door 5 x een Piega neer te zetten of zo.

Citaat van: Martin_M op februari  3, 2006, 10:26:05
Mee eens.

Ik verwacht dat veel mensen instappen met een 'standaard' tot redelijk goede receiver. Daarna kennis maken met het fenomeen 'iets beter geluid' en daarna aan het upgraden slaan.
deed ik vroeger ook, aannames, zijn best tricky :-)

Martin_M

#58
Citaat van: DigitaL RebeL op februari  3, 2006, 10:43:55
deed ik vroeger ook, aannames, zijn best tricky :-)
Valt wel mee als ze (voor jezelf) goed onderbouwd zijn. Ik heb een hekel aan mensen die alles zeker menen te weten. Vandaar dat ik alles open houd. (bijna) niets is zeker in deze wereld ;)

Toevallig ken ik van dit forum wat mensen die deze stap gemaakt hebben en ik weet hun beweegreden. Dit hoeft niet voor alle mensen te gelden dus vandaar mijn 'voorzichtigheid'.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Jurgen79

Wat 'mooi' klinkt is toch heel erg relatief. Ik was 10 jaar geleden dolblij met mijn aiwa miniset met dolby prologic en cd-wisselaar. Was toen een rib uit mijn lijf (800 gulden! ;D ). Na een tijd kwam ik er achter dat vooral de luidsprekers het zwakke punt van de set waren. Voor kwamen een paar veel te grote vloerstaanders (wat in een kleine ruimte echt niet werkt) en daarbij nog een JBL surround/center setje.

Na een aantal jaren zag/hoorde ik bij een vriend een Onkyo receiver met dolby digital. Geweldig! Ik was helemaal verkocht. Heb toen een gigantische inverstering gedaan (ja, dat was het toen echt voor mij) om een tx-ds555 en een bijpassende cd wisselaar aan te schaffen. Ongelooflijk wat een verschil met de aiwa set. Alleen die speakers konden dus echt niet meer en daar moest wat anders voor komen. Dat werden uiteindelijk een setje B&W 601's (s1 dus) en een Onkyo sub voor films. Dat was absoluut de grootste upgrade stap die ik ooit gemaakt heb. Muziek klonk compleet anders, veel meer details, strak laag (alleen niet extreem diep natuurlijk) en vooral luisterbaar! Toen kocht in mijn eerste dvd-speler, een Pioneer dv525 regiovrij (destijds toch nog 1200 gulden!). De surround en center waren nu relatief natuurlijk echt slecht (en zowieso meer geschikt voor prologic gebruik i.p.v. dd) en werden al snel vervangen door een CC6s2 en een setje Tannoy mx1's voor achter.

Toen begon ik DTS te missen (althans dat moest ik gewoon hebben!) en werd de receiver weer verkocht en kocht ik een Onkyo tx-ds787 (die toen echt net uit was). Best wel weer een grote stap op filmgebied, maar qua stereo was het verschil minder groot. Daarna gingen de 601's naar achteren en kwamen er cdm-1se's voor in de plaats op stands. De cc6 (waar ik nooit echt tevreden over ben geweest) ging eruit voor een cdm-cse. Zo heb ik bijna 4 jaar gedraait. Op filmgebied heel erg goed naar mijn mening, maar op stereogebied begon het me steeds meer tegen te staan. Ik denk dat het vooral kwam doordat ik kritischer begon te luisteren. In ieder geval was dat de reden om weer te gaan upgraden. Eerst de dvd speler en sinds kort is de Onkyo vervangen door een Marantz sr-14. Op moment ben ik eigenlijk gewoon erg tevreden met hoe het klinkt. Volgende upgrade zal een cd-speler zijn denk ik..

Moraal van het verhaal is dat er hier vaak geroepen wordt dat receivers niet klinken in stereo en er wordt met een hoop dure namen en termen gegooid. Dit komt af van mensen die al deze upgrade stappen waarschijnlijk al gemaakt hebben en ergens hebben ze ook wel gelijk, maar accepteer dan ook dat voor veel mensen die de eerste stappen in surround/hi-fi zetten een relatief eenvoudige receiver juist heel mooi kan klinken! En zoals al eerder gezegd door anderen valt dit niet uit te leggen aan mensen die een surroundsetje van 300 euro van de mediamarkt hebben staan, die verklaren je voor gek als je 1000 euro voor een versterker betaalt of meer dan 100 euro aan een dvd speler uitgeeft (terwijl dat hier vaak als 'instap' spul wordt gezien). Alles is relatief ;)
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

myself

Citaat van: jslender op februari  3, 2006, 11:01:04
Moraal van het verhaal is dat er hier vaak geroepen wordt dat receivers niet klinken in stereo en er wordt met een hoop dure namen en termen gegooid. Dit komt af van mensen die al deze upgrade stappen waarschijnlijk al gemaakt hebben en ergens hebben ze ook wel gelijk, maar accepteer dan ook dat voor veel mensen die de eerste stappen in surround/hi-fi zetten een relatief eenvoudige receiver juist heel mooi kan klinken! En zoals al eerder gezegd door anderen valt dit niet uit te leggen aan mensen die een surroundsetje van 300 euro van de mediamarkt hebben staan, die verklaren je voor gek als je 1000 euro voor een versterker betaalt of meer dan 100 euro aan een dvd speler uitgeeft (terwijl dat hier vaak als 'instap' spul wordt gezien). Alles is relatief ;)
wijze woorden !!! kan ik me helemaal in vinden 8)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Martin_M

Citaat van: myself op februari  3, 2006, 11:16:59
wijze woorden !!! kan ik me helemaal in vinden 8)

Ik ook.
In dit topic gaat het dan ook over mensen die willen upgraden en dus waarschijnlijk niet meer zo tevreden zijn met het huidige systeem. De keuze is dan verder met surround of 'terug' naar stereo.

Trouwens, het kan altijd wel beter. Op welk nivo je ook zit.
Genieten van het punt waar je bent aangekomen is iets wat je nooit moet vergeten. Maar dat is een andere discussie ;)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

*Shine*

#62
off topic: martin bedankt voor de inspiratie heb The Music of Erich Zann maar weer eens tevoorschijn gehaald en in stereo beluisterd.
HT: NAD: Receiver T763 / DVD T533 / Optoma H30 / Prollux  / Profigold
Stereo: Bewitch KT 88 / Thorens LP12 / MHZS CD 33 / Aurum Cantus Moon River / SDS 60 / minipod / Rel Q100
www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/pietkc

TubeKees

Ik ben dus wel heel tevreden met mijn systeem, want dat is ook niet het eerste het beste....

Maar, nadat ik afgelopen woensdag een super-demo heb gehad in gewoon stereo, gingen mijn oren toch wel weer heel erg wijd openstaan. Het geheel droop van emotie en dát was ik een beetje kwijt-geraakt.  :(

Oké, de demo was ook niet met standaard spulletjes.

Van CD naar speaker:

- CEC TL51X snaaraangedreven loopwerk
- AudioNote Dac3, compleet geupgraded door Ed de Jong (eigen voeding, eigen silvercaps, geheel zilver bedraad en nog een aantal dingen)
- Een buizenvoorversterker (ook ontwikkeld geheel door Ed de Jong - www.dejongsystems.nl)
- Nuforce reference 9 eindversterkers
- Seas Thor luidsprekers.

Dit geheel was in staat om zoveel meer te brengen, vooral qua beleving en emotie, dat het mij heeft doen besluiten om terug te gaan naar stereo.

Maar goed, dan heb je het wel over spullen die in de Champions League spelen, vooral de DAC en de Voorversterker.

Ik zal binnenkort een eigen thread openen met foto's etc.

Door mijn setverandering heb ik ook mijn forumnaam maar aangepast: "TubeKees" ipv "Draakje"

krek

Ik beleef stereo emotioneler dan welke surroundweergave dan ook. Ik kan me vinden in TubeKees zijn overwegingen wat dat aangaat. Alhoewel ik nog in de E pupillen zit ;D

Hier ligt voor mij een belangrijk punt qua overweging. Misschien is dit zelfs wel HET punt waarop ik beslis.
NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

garmtz

Citaat van: TubeKees op februari  3, 2006, 16:07:10
- CEC TL51X snaaraangedreven loopwerk
- AudioNote Dac3, compleet geupgraded door Ed de Jong (eigen voeding, eigen silvercaps, geheel zilver bedraad en nog een aantal dingen)
- Een buizenvoorversterker (ook ontwikkeld geheel door Ed de Jong - www.dejongsystems.nl)
- Nuforce reference 9 eindversterkers
- Seas Thor luidsprekers.

Alles mooi, hoewel ik denk dat er versterkers zijn (klasse D) met meer gevoel dan de NuForce. Bijvoorbeeld BelCanto en Lyngdorf. Maargoed, is ook een smaakkwestie.

Harry HT

#66
Hoi,
Citaat van: krek op februari  3, 2006, 16:23:48
Ik beleef stereo emotioneler dan welke surroundweergave dan ook. Ik kan me vinden in TubeKees zijn overwegingen wat dat aangaat. Alhoewel ik nog in de E pupillen zit ;D
O.K. jij krijgt alleen een kick met een 2 kanaalsopname. Maar wanneer je een goede 5.0 kanaalsopname hoort op een set welke is opgebouwd volgens dezelfde filosofie zoals je je 2.0 set hebt opgebouwd, dan weet je echt niet wat je meemaakt.
3D is dan ineens echt 3D. Bijvoorbeeld: een orgel in de kerk waarvan je weet dat het achter je is opgesteld, hoor je nu ineens echt achter je spelen ipv voor je of half voor je.  :o :o 8)

Een 5.1 set opgebouwd volgens de 2.0 filosofie kan volgens mij in stereo best goed klinken.

Sinds enkele jaren heb ik pas een 5.1 set, opgebouwd volgens mijn filosofie (hoe ik toen vond dat het hoort het te klinken, waar ik nogsteeds blij mee ben) en binnen mijn financiële- en woonruimte. Op deze 5.1 set heb ik tijdens het filmkijken vele kippenvel momenten gehad, welke veroorzaakt zijn door het 5.1 geluid.
Deze momenten zou ik voor geen goud willen missen, met alleen stereo zou ik al deze momenten hebben moeten missen. En het filmkijken opzich beleef door surround veel intenser, je voelt je eerder betrokken.
En het leuke van m'n 5.1 set is dat ik van stereo tracks ook kippenvel momenten kan krijgen :)

Maar goed, wanneer je een 5.1 set hebt waarvan jij vind dat deze teveel comprimissen(gebrek aan middelen vaak) heeft bij het afspelen van 2.0 muziek tracks, kun je nog naar een kippevel 2.0 set + aanvullende 3.1 set voor de beleving en de surround kippenvel momenten bij het kijken van film :)

Winkels zoals Multifoon adviseren wanneer je over surround begint : Eerst moet stereo goed zijn en dan ...  :) Ze dwingen je op deze manier goed te luisteren en goed na te laten denken en niet zomaar te gaan kopen.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

TubeKees

Bovenstaande klopt!

Alleen komt er op de Voorversterker een Pass-through zodat ik altijd meerkanaals kan doen!  ;D

@Garmtz: De Nuforces blijven nog "even", er zit ook een pracht van een buizeneindblok aan te komen met de WE 300B.

Hierover later wat meer .....

patrick_vdb

Hi,

Nu komt er weer een nieuw argument bij in de discussie tussen stereo en meerkanaals, namelijk "emotie". Persoonlijk voel ik geen emotie bij een formaat maar juist bij de content ;D ;)

mvrg

Patrick

hillie

CitaatIk beleef stereo emotioneler dan welke surroundweergave dan ook. Ik kan me vinden in TubeKees zijn overwegingen wat dat aangaat. Alhoewel ik nog in de E pupillen zit

Hier ligt voor mij een belangrijk punt qua overweging. Misschien is dit zelfs wel HET punt waarop ik beslis.

Wat een onzinnige opmerkingen. Jij geniet van stereo, dat is duidelijk. Maar je kunt ook heel goed genieten van surround, en dat heb je nog niet ervaren.

TubeKees

O ja, ik kan ook heel erg genieten van surround, maar aangezien ik veeeeel meer CD's heb dan SACD's of DVD's gaat mijn voorkeur inmiddels meer uit naar erg goede stereo. Want met een AudioNet Map kun je denk ik niet zeggen dat je niet met meerkanaals uit de voeten kan, want als er één apparaat is wat multi-channel kan weergeven, dan is dat de AudioNet wel!  ;), en dat heb ik ook heel goed ervaren!


TubeKees


Hopper

Laatst tijdens het kijken naar een film, schopte iemand een doos onder zijn bed, ik keek even snel naar de hoek van de kamer, dacht werkelijk dat er een doos over mijn vloer schoof.....!!!! Dit was in stereo, kan meer voorbeelden noemen.Mijn ervaring nogmaals is,dat je luidsprekers goed in de ruimte moeten staan om het geluid ruimtelijk te horen.
Had eens een hifi-handelaar wat spul laten brengen om surround te proberen, er was een scene met een man die in de nacht door een donkere straat liep, stereo klonk dat gewoon als een man die door een donkere straat liep, en van links naar rechts kon je ook goed volgen. Over surround gingen de voetstappen dus van links naar midden naar rechts en vond ik de geluidsweergave veel te veel uit balans, alsof het geluid van de voetstappen extra versterkt werd.Ik vond dit minder natuurlijk, er waren meer punten die mij voor stereo deden besluiten, overigens vonden mijn vrouw en mijn zoon en dochter dit ook zo.Het is dus stereo gebleven.Misschien komt er in de toekomst nog wel eens een poging, het heeft geen urgentie hier.Wat ik nog wel wil aanschaffen, is een projector + scherm, daarvoor moet ik maar eens naar Emmeloord.....


GerritZ

Citaat van: Hopper op februari  3, 2006, 21:49:34
Over surround gingen de voetstappen dus van links naar midden naar rechts en

De 4G's niet in orde  ;)

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: GerritZ op februari  3, 2006, 22:25:05
De 4G's niet in orde  ;)

Wel meer niet in orde dan enkel de 4G's, geen naadloze frontstage leverd idd alleen maar ergenis en geen plezier. Maar er zijn wel meer factoren die hierin bepalend zijn dan enkel het formaat ;)

CitaatO ja, ik kan ook heel erg genieten van surround, maar aangezien ik veeeeel meer CD's heb dan SACD's of DVD's gaat mijn voorkeur inmiddels meer uit naar erg goede stereo.

Ik neem aan dat je geen VCD's bedoelt dus geniet je gewoon meer van muziek dan van film....de voorkeur wordt in eerste instantie bepaald door de content, niet het formaat ;)

mvrg

Patrick