Shootout Classé, TAG McLaren & Lexicon processoren

Gestart door Incognito, januari 25, 2006, 13:36:06

Vorige topic - Volgende topic

Martin_M

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Incognito

Citaat van: Martin_M op februari 20, 2006, 22:35:13
Toevallig (of toch niet) net vanavond naar de spletch water zitten luisteren (wij hebben niet de superbit-versie, wel de R1). Het valt op dat het water echt achter en links van de speaker terecht komt. Eigenlijk precies hoe het beeld (op een 2 meter breed scherm) doet vermoeden. Grappig hoor, dat je nu op zulke dingen gaat letten. We hebben wel meer referentiestukjes uit films maar deze is nu nieuw voor ons ;D
Ik heb hem voor de gein ook nog eens op de Denon beluisterd, de spletch water kwam in plaats van een meter of 1,5 links van de speaker zoals ik gisteren vaak heb gehoord meer een beetje links achter de speaker terecht. Het verschil met de Denon tov gisteren is wel dat ik nu het analoge signaal direct vanaf mijn dvd-speler afspeel via de pure direct mode van de Denon, wat wel een flinke verbetering is tov de Denon zijn eigen dacs.

Wat ik nu ook weer merk is hetzelfde als ik gisteren met de Lexicon had, het zandlopervormige dat al eerder genoemt is, maar dan nog een tikkeltje erger waarbij de afzonderlijke achterspeakers ook iets duidelijker worden, oftewel, de geluidsbubbel is incompleet.

Toch kan ik gelukkig nog steeds met plezier naar de dvd-speler dacs luisteren, het valt gelukkig allemaal nog mee, jullie hebben me niet helemaal verpest :P

De oproering van zo'n shoot-out is wel leuk, alsof iedereen een beetje opgeschud is, ook vooral leuk dat ik merk dat iedereen zijn ervaringen nog aan het analyseren is en nog aan het terugluisteren is naar wat gisteren geluisterd is. Ik moet ook even wat opbiechten; IK HEB VANDAAG ZELFS NAAR OPETH ZITTEN LUISTEREN!!!! Jullie hebben wat in me losgemaakt Martin en Miranda :D

Ben benieuwd naar de reacties van Guido en Jan.

Incognito

Citaat van: Martin_M op februari 20, 2006, 22:58:18
Citaat van: Audiofiel op Vandaag om 13:16:07
Leuke foto's! Ik zal die van mij ook plaatsen.

Jaaaa???

Hij moet mijn kont er nog vanaf photoshoppen geloof ik, daar had hij het gisteren in ieder geval over :P ;D

Jukie

Citaat van: Martin_M op februari 20, 2006, 22:26:57
Dat is een ding wat zeker is.
Maar ik hoor het ook goed op de cd-speler, amps en iets mindere mate de dvdspeler.

Ik vraag me af, hebben de shootout-members voor wie het nieuw was thuis nog ge-experimenteerd met de polarisatie???

Ik heb alleen even gechecked of de plus aan de buitenkant zat op de tag pro en dvd, omdat jij zei dat dat voor zover jij wist altijd het beste klinkt bij tag.

Blijkt dat ik dat toevalligerwijs al goed had gedaan.

Ik heb (nog) niet getest of het omdraaien dan dus een verslechtering teweeg brengt als ik ze omdraai.

Wel heb ik mijn speakers alle kanten op geschoven en gedraaid om te kijken wat er gebeurde  ;D

Citaat van: Incognito op februari 20, 2006, 23:10:55
Hij moet mijn kont er nog vanaf photoshoppen geloof ik, daar had hij het gisteren in ieder geval over :P ;D

Daar zet ie natuurlijk dat achterwerk van die Alien voor in de plaats  ;D

Incognito

Citaat van: Jukie op februari 20, 2006, 23:19:50
Daat zet ie natuurlijk dat achterwerk van die Alien voor in de plaats  ;D

Ik ben benieuwd hoe, het zijn Aliens hè, je hebt geeeeeeen referentie!

Citaat van: Jukie op februari 20, 2006, 23:19:50
Wel heb ik mijn speakers alle kanten op geschoven en gedraaid om te kijken wat er gebeurde  ;D

En, wat gebeurde er? Krassen op de vloer? :P

Jukie

Citaat van: Incognito op februari 20, 2006, 23:22:54
En, wat gebeurde er? Krassen op de vloer? :P

Heel vreemd, maar ineens gooide hij dat glas water zo bij die Alien in haar gezicht   ;D

Incognito

Citaat van: Jukie op februari 20, 2006, 23:26:45
Heel vreemd, maar ineens gooide hij dat glas water zo bij die Alien in haar gezicht   ;D

Hahaha, geestig :D

Jukie

Citaat van: Incognito op februari 20, 2006, 23:30:54
Hahaha, geestig :D

Nee, maar ik heb daar even een half uurtje mee zitten spelen, maar moet daar nog eens rustig voor gaan zitten.

Dat de plaatsing van de speakers verschil maakt is echter wel duidelijk.

Smitsmans

Ook ik heb een prima avond gehad bij Lucas. Helaas kon ik pas tegen zessen aanschuiven, zodat ik een flink deel heb gemist. Ik was gelukkig wel nog op tijd voor het eten. ;D ;D

Lucas, dat heb je prima geregeld! Nogmaals dank daarvoor.

Ik heb geen uitgebreide luisterervaring, maar ook ik vonde de Aragon erg goed in surround. In stereo heb ik die helaas niet gehoord.

Wat ik had verwacht, is dat het verschil tussen mijn 96 kHz TAG en de latere versie toch vrij groot is. Thuis zonder direct vergelijk valt dat gelukkig weer mee. ;)

Met mijn monitors en de Parasound is er geen neiging tot scherpte, die tijdens de meeting zeer goed hoorbaar was. Ik denk dat de B&W's daar deels debet aan zijn. Niet echt mijn sound ook.

Jammer dat ik te laat was om de TAG DP goed te horen.

Lucas, ik vond het een meer dan prima initiatief van je om deze shootout te organiseren. Het was de eerste keer dat ik zo´n meeting heb bijgewoond, maar vast niet de laatste keer.

Lucas en de andere deelnemers,

Groeten en bedankt. Het was erg gezellig!

Guido

Jean Sibelius

Citaat van: Martin_M op februari 20, 2006, 18:10:49
Maar ik verwacht dat voor iedereen wel duidelijk was waar de kwaliteiten van de verschillende prepro's lagen. Alleen de Arcam kwam er wat karig vanaf. Deze zou eigenlijk in een andere set een tweede kans moeten krijgen ;)

Inderdaad...  :'(

Wat mij betreft houden we mogelijk een vergelijkbare shootout aan deze kant van Nederland (lees: Eindhoven), maar dan in combinatie met Nordost bekabeling, Parasound versterker(s), Dynaudio speakers en een Velodyne sub (dus incl. room correction).

Ik ga proberen om mijn Parasound JC-1's eind maart hier te krijgen, dus zodra die ingespeeld zijn ben ik erg benieuwd of ik destijds met de Arcam te kort door de bocht ben gegaan en of een TAG of Aragon toch niet een betere match opgeleverd zou hebben (Martin+Miranda/Arjen zijn jullie hier voor in?). Het zou hier dan overigens gaan om een 2.1 vergelijking, want ik heb (nog) geen centre en rear speakers.

Groetjes, Jan

P.S.: Ben gisteren nog even wezen shoppen bij de Mediamarkt en van Leest n.a.v. de play-list van afgelopen zondag (lees: Mana en David Gilmour staat hier sinds gisteren ook in het rack) ;D.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Citaat van: Martin_M op februari 20, 2006, 22:26:57
Ik vraag me af, hebben de shootout-members voor wie het nieuw was thuis nog ge-experimenteerd met de polarisatie???

Yep, en het verschil is hier duidelijk hoorbaar...! Heb helaas nog géén tijd gehad om eindeloos te luisteren, maar de Arcam heeft hierin duidelijk een voorkeur (dus dit vraag nog even een polariteitscheck).

Het verschil (althans even uitgaande op het gehoor):
goede polariteit: systeem neutraal / meer ingetogen / soundstage wat kleiner
geen goede polariteit: grotere soundstage / meer forward / schel!

Tja, ...

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Citaat van: Incognito op februari 20, 2006, 23:06:37
Ben benieuwd naar de reacties van Guido en Jan.

Ik denk dat Martin gisteren al een goede aftrap heeft gemaakt (netjes verwoord allemaal!)

Vond zelf dat de Arcam óók niet lekker tot uiting kwam (ik zou deze set-up dat óók zeker niet gebruiken om Arcam te gaan verkopen) ;D

Naar aanleiding van wat ik heb gehoord, zou mijn persoonlijke voorkeurslijstje er als volgt uitzien:

• TAG (M&M)
    Aragon (Arjen)
    TAG (Marcel)
    Arcam (Jan) / Lexicon (Mike)
    Denon (Lucas)
Ik vond de eerste TAG die we luisterde te analytisch (OK, typisch TAG dacht ik nog ;)). De TAG van Martin en Miranda en de Aragon van Arjen vond ik beide erg muzikaal klinken (vandaar mijn eerdere posting ;)). De Arcam en lexicon vond ik qua sound op elkaar lijken (herkenbare sound), maar dus te veel druk op het hoog waardoor het vrij snel schel ging klinken.

Al met al vond ik het erg verbazingwekkend dat we verschillen hoorde tussen digitale interlinks met speakerkabel van slechts €4.5/meter! Dat was voor mij óók weer een openbaring ;D.

Tot slot: ik denk dat met deze middag wederom bewezen is, dat je niet uit moet gaan van goed bedoelde adviezen over dit of dat is beter. Het hangt erg van je situatie af en bovendien moet je al scherp hebben wat je in de toekomst wilt gaan doen met je set (match blijkt erg belangrijk!). Ik heb een prima zondag gehad en ik houd mijn ogen en oren open voor eventuele volgende shootouts want ik vond deze erg gezellig en prima geslaagd! Bedankt allemaal voor deze leuke zondag (met Lucas in het bijzonder) ;D
The Confidence Mansion

Audiofiel

Citaat van: Martin_M op februari 20, 2006, 22:35:13
Toevallig (of toch niet) net vanavond naar de spletch water zitten luisteren (wij hebben niet de superbit-versie, wel de R1). Het valt op dat het water echt achter en links van de speaker terecht komt. Eigenlijk precies hoe het beeld (op een 2 meter breed scherm) doet vermoeden. Grappig hoor, dat je nu op zulke dingen gaat letten. We hebben wel meer referentiestukjes uit films maar deze is nu nieuw voor ons ;D

Ik gebruik het altijd als referentiestukje. Het water hoort net linksachter de linker frontspeaker terecht te komen. Die plek moet duidelijk hoorbaar zijn bij een goede prepro. Grootste verschil zit vaak in hoevèr naar achteren het water terecht komt: nèt naast de speaker, 1 metere er achter of soms zelfs bijna 3 meter. :o
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: HSN op februari 21, 2006, 06:20:57
Ik ga proberen om mijn Parasound JC-1's eind maart hier te krijgen, dus zodra die ingespeeld zijn ben ik erg benieuwd of ik destijds met de Arcam te kort door de bocht ben gegaan en of een TAG of Aragon toch niet een betere match opgeleverd zou hebben (Martin+Miranda/Arjen zijn jullie hier voor in?). Het zou hier dan overigens gaan om een 2.1 vergelijking, want ik heb (nog) geen centre en rear speakers.

Ik vind het prima, als de datum mij schikt, kom ik langs. Neem ik ook wat andere Dynaudio's mee ter vergelijk. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Movievault

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Jukie

Citaat van: FrankG op februari 21, 2006, 08:15:41
Intresse in een parasound pre C2 HSN?  ;D

Volgens mij moet het niet zo moeilijk zijn weer een shoot-out te organiseren als ik de reakties zo lees  ;D

Incognito

Citaat van: HSN op februari 21, 2006, 06:20:57
Wat mij betreft houden we mogelijk een vergelijkbare shootout aan deze kant van Nederland (lees: Eindhoven), maar dan in combinatie met Nordost bekabeling, Parasound versterker(s), Dynaudio speakers en een Velodyne sub (dus incl. room correction).

Mag er ook gewoon een extra luisteraar bij zonder pre/pro?  :-*

Martin_M

Citaat van: Incognito op februari 21, 2006, 10:09:22
Mag er ook gewoon een extra luisteraar bij zonder pre/pro?  :-*

Jij neemt dan toch jouw Acurus ACT-3 mee ;D >:D

Incognito

Citaat van: Martin_M op februari 21, 2006, 11:11:29
Jij neemt dan toch jouw Acurus ACT-3 mee ;D >:D

Zou kunnen, als het die idd wordt tenminste, maar al dat gesleep met die dure apparatuur vind ik onzin en ben bang dat het beschadigt :P, haha, geintje, maar zonder dollen, denk dat Jan, die met zijn Arcam ook al in een hogere prijsklasse zit, dan eerder voor de Aragon zou gaan niet? M.a.w. denk niet dat de Acurus voor hem interessant is...

Martin_M

Ach, we hadden nu ook 3 generaties TAG. Toch wel interessant wat ik uit de reakties opmaakte.

Maar ik was een beetje aan het stangen met de Acurus. Beetje op de feiten vooruitlopend ;).

Incognito

Citaat van: Martin_M op februari 21, 2006, 11:20:01
Ach, we hadden nu ook 3 generaties TAG. Toch wel interessant wat ik uit de reakties opmaakte.

Maar ik was een beetje aan het stangen met de Acurus. Beetje op de feiten vooruitlopend ;).

Ach, ik heb gisterenavond ook ruim een uur naar je Opeth dvd geluisterd, dus de wonderen zijn de wereld nog niet uit ;D

wil

Citaat van: Audiofiel op februari 20, 2006, 22:29:31
Nee gekkie, ik heb alleen maar 3 Aragons: de pre en 2 eindbakken. De Acurus ACT3 heb ik op ebay gekocht omdat ik hem eens een keertje wilde horen (zoals wel vaker ;D).
En die staat nu op de slaapkamer? ;D

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Nou, hoog tijd om iets gedetailleerder in te gaan op mijn eigen ervaringen. Aangezien er al veel gezegd is, zal ik niet zo'n uitgebreid verslag maken als men soms van mij gewend is. Dus het wordt meer een mini-verslag. Voor mijn doen dan. ;D

Ik heb de set van Lucas slechts éénmaal eerder gehoord toen hij zijn Vincent monoblokjes verruilde voor een Classé CAV-75 6-kanaals eindversterker. Toen al viel mij op dat het hoog redelijk scherp en het laag wat wollig / rommelig was. De CAV-75 verbeterde dat voor een aardig deel, maar kon het niet oplossen. Ik had het idee dat een deel van het resterende probleem in de Denon zou kunnen zitten die als prepro werd gebruikt, maar kende deze speakerserie van B&W (de paar keer dat ik zoiets hoorde) ook niet als rustig in middenhoog en strak in het laag.

De shootout leek mij niet alleen een unieke kans op het naast elkaar horen van heel veel prepros, maar ook een kans de TAG's eens wat beter te kunnen beluisteren. Ik heb de AV32's wel eerder gehoord, maar er waren altijd veel onbekende variabelen of het was een slechte demo op een beurs. Ik weet hoe enthousiast de gebruikers van TAG zijn (het lijkt soms wel een fanclub), en was benieuwd naar hun beweegredenen voor dat fanatisme. ;D

Grint gooien
Terwijl iedereen langzaam binnendruppelde speelde de muziek alleen maar ver op de achtergrond, wat later wel handig bleek omdat op volle oorlogssterkte er geen manier meer was om de deurbel te horen. En om nu met het grint tegen het raam te gaan gooien is ook zo wat: dan krijgt het woord shootout misschien een hele andere betekenis. ;D

Het viel mij op hoe klein de TAG's waren. Ik ken het formaat van de gewone analoge voorversterkers, maar had met al die high tech electronica toch wat groters in gedachten. Twee TAG's op elkaar bleken nog steeds kleiner te zijn dan één Aragon. Sterker nog: 3 TAG's zijn nauwelijks hoger dan de Aragon... Hoe netjes compact de voorkant is, zo druk en onhandig is de achterkant ingedeeld: alle aansluitingen zitten dicht op elkaar. Hier hoeft geen anti-WBT lobby gevoerd te worden: er passen gewoon niet twee dikke schroef-cinches naast elkaar. :P

Uiteraard zijn alle navolgende ervaringen een persoonlijke mening. ;)

Audiofiel

Slapeloze nachten
De eerste deelnemer is de Arcam AV8. Hoewel het geluid overduidelijk het niveau van de Denon ontstijgt, mankeert er redelijk veel aan het geluid. Het laag loopt volkomen dicht en het geluidsbeeld is wat dun in het midden met een puntig hoog. Het geel was duidelijk niet onder controle en een gevoel van onrust was de hele tijd aanwezig. Martin en ik hadden direct het gevoel dat het niet 'matchte', want we hebben allebei de Arcam AV8 al eens wèl goed horen presteren. Ik hoorde hem eerder bij Spacebass en die zou slapeloze nachten krijgen van een rommelig laag, zijn stokpaardje. ;D

Daarna de Aragon Soundstage. De meest onbekende van het stel. Er is nooit een actieve Nederlandse importeur geweest van deze Mondial producten, waardoor ik vermoed dat er hooguit 3 stuks in Nederland staan. Die van mij heb ik 3 jaar geleden in Duitsland gehaald. Direct is duidelijk dat de Aragon een beter huwelijk heeft getroffen met de B&W's. Het hele frequentiegebied is opgeknapt en de ruimtelijke afbeelding is veel groter. Er is zowel een stukje upfront vòòr de speakers, als een hoop diepte achter de speakers. De breedte en hoogte zijn in verhouding met elkaar. Ik ervaar het geluid analoger (muzikaler), niet analytisch (digitaal). Wel ontstond er wat meer problemen in het (sub)laag omdat de Aragon een octaaf lager lijkt te gaan dan de andere kandidaten en de B&W's daar eigenlijk niet op zitten te wachten. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat Martin en Miranda van de Soundstage vinden als deze met XLR is aangesloten, want ik vind hem balanced nog een stuk beter klinken dan single ended (cinch).

Ander koek
Na de twee A's waren we in het alfabet aangekomen bij de 'T', duidelijk in de meerderheid deze dag. Eerst mocht de TAG SP van Jukie er aan geloven. Dit was duidelijk een stap terug vanaf de Aragon. Wat mij direct opviel was dat het geluid duidelijk digitaler is. Mij een beetje te analytisch. De diepte/breedte-verhouding vond ik wat minder duidelijk, alles staat sowieso verder naar achteren (een TAG-eigenschap), maar het was ook meer breed dan diep, dus het werd wat plat. Rond de speakers meer een ovaal dan een cirkel als stage. Het analytisch uit zich vooral in een wat dun middengebied en dus ook dialogen die wat body missen. Alles is daarentegen wel netjes geplaatst en heel precies, maar wel iets vermoeiender om naar te luisteren, ik mis de rust.

Dan de 'grote kleine' TAG DP van Martin. Bijna ieder punt wat ik minder vind aan de SP heeft hier gewonnen. Dit is hele andere koek! De breedte/diepte-verhouding is nu wel goed, hoewel ik de 'stage' een beetje ver naar achteren vind staan (er komt zelden of nooit iets vòòr de speaker uit), maar de verhouding is gewoon goed. En wat een hoop meer rust in het geluid ten opzichte van de SP. Het is nog steeds analytisch van karakter, maar het is zoveel milder dat ik het totaal niet meer vermoeiend vind. Martin ervaart de bas van de DP als strakker, hoewel ik dat juist bij de Soundstage vond. Het zal misschien te maken hebben met het feit dat de Aragon wat dieper doorloopt in het laag en dat geeft op de speakers van Lucas een wat rommeliger geheel: het laagprobleem bij hem wordt dan wat verergert. Wat mij opviel is dat de TAG sneller klonk dan de Aragon, althans bij stereo. Bij surround vond ik de Aragon weer sneller dan de TAG. Misschien liggen hun beste punten wel op verschillende plekken; ik gebruik de Aragon zelf alleen maar voor surround.

Audiofiel

Geluidsbubble
Inmiddels was Mike binnengekomen met een Lexicon MC1. Deze overtuigde mij niet, onder meer door het niervormige geluidsbeeld. Er was als het ware een 'achtje' met twee cirkels rond de voorspeakers en de achterspeakers. In het midden was het geluidsbeeld 'dun'. Niet ideaal voor de echte ruimtelijk surround-ervaring: je wil uiteindelijk in een soort 'geluidsbubble' zitten en die hoort rond of ellipsvormig te zijn, maar niet 'geknepen'.

Op de vraag of Mike hem als 7.0 of 5.0 had ingesteld, kwam het antwoord dat hij 5 kanalen had ingesteld. Wel schijnen er bij de TAG nog meer parameters te zijn die de zijkanten kunnen beïnvloeden. In ieder geval was er geen tweede kans voor een eerste indruk en die was niet overtuigend. Wat betreft de staging was deze ook redelijk ver naar achteren geplaatst. Maar meer dan bij de TAG DP ervaarde ik dat er zeg maar een soort duidelijke afbakening was van waar het veld begint en ophoudt. Bij de DP en de Aragon lopen die grenzen veel natuurlijker en geleidelijker wat meer overtuigingskracht heeft. De test is stereo viel overigens veel meer tegen dan die in surround. Vreemd. Ik dacht dat Lexicon een grote naam had, juist op stereogebied met de prepros. Kennelijk is de MC1 daarop een uitzondering?

Sambal bij?
Van al dat luisteren krijg je honger. Lucas trakteerde ons op een overheerlijke rijsttafel, waar zelfs Lonny hard voor had moeten zwoegen. Gebakken Arcams en gefrituurde TAGs met een saus van Denon... Oh wacht, ik bedoel gebakken bananen en gefrituurde gambas, roedjak en rendang, kroepoek, babi pangang en foe jong hai. Alles was ruim voldoende en na de buikjes vol gegeten te hebben was het tijd voor de volgende kandidaat. Maar eerst: Martin en Miranda de deur uitwerken. :P

Nu is dan de originele TAG AV32R aan de beurt, de versie met 96KHz DAC's aan boord. Gespannen wachten we af wat het verschil zal zijn en eerlijk gezegd verwacht ik een vrij klein verschil met de SP (die 192 KHz is). Helaas blijkt het verschil bijna even groot te zijn. Deze '96' is duidelijk niet mijn ding, veel te analytisch van karakter. Waarschijnlijk kun je het met een extra warme eindversterker nog wel onder controle krijgen, maar optimaal vind ik dat niet. De teleurstellende Arcam AV8 uit deze test vond ik in een andere setup veel beter presteren dan deze AV32R. Gek is dat eigenlijk... die drie TAG's zijn even groot en zien er hetzelfde uit, maar klinken hèèl verschillend... ;D

Ik vond het een hele leuke shootout en zal in de toekomst zeker nog een keer meedoen aan een vergelijk tussen prepro's, want het de verschillen blijken verbijsterend groot te zijn... :o

Wat ik overigens weer interessant vond, is dat een luidsprekerkabel van 4 euro de meter in staat bleek om alle verschillen zo duidelijk te laten horen en dat de Classé CAV-75 eindversterker toch nog zo diep en strak laag kon weergeven.