Shootout Classé, TAG McLaren & Lexicon processoren

Gestart door Incognito, januari 25, 2006, 13:36:06

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Citaat van: garmtz op februari 20, 2006, 16:51:07
Geef me anders even screen shots van de instellingen van de MC-1 tijdens de shoot-out (alleen speaker setup).
Als je het hele topic doorleest, zie je dat alle processoren door de eigenaars tevoren zijn ingesteld. Zou ook ondoenlijk zijn om alle prepros ter plekke te gaan instellen. Komt er weinig van luisteren terecht. Uiteraard gaan we geen foto's maken van alle instellingen (die immer identiek zijn). ;D

CiteerHebben jullie ook op polariteit gelet van alle processoren?
Wat denk je zelf... :-X
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: garmtz op februari 20, 2006, 16:51:07
Een Lexicon heeft veel functies en als je deze niet door en door kent, kun je wel eens iets verkeerd instellen/calibreren.

Zeg je hiermee eigenlijk niet dat hij zeer ongebruiksvriendelijk is en niet zelf in te stellen? Zou behoorlijk tegen Lexicon pleiten als ik op zoek was naar een prepro. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Citaat van: Audiofiel op februari 20, 2006, 17:03:44
Als je het hele topic doorleest, zie je dat alle processoren door de eigenaars tevoren zijn ingesteld. Zou ook ondoenlijk zijn om alle prepros ter plekke te gaan instellen. Komt er weinig van luisteren terecht. Uiteraard gaan we geen foto's maken van alle instellingen (die immer identiek zijn). ;D

Ik heb het hele topic doorgelezen, maar alleen al het feit dat het uitmaakt HOE je de sides of rears instelt (standard of dipole) en hoe PER EFFECT de levels zijn ingesteld, zijn zaken die je niet identiek kunt doen. Immers, de processoren zelf zijn niet identiek. Er zijn in een Lexicon nogal veel instellingen te doen.

CiteerWat denk je zelf... :-X

Als ik het antwoord wist, zou ik het niet vragen. ::)

garmtz

Citaat van: Audiofiel op februari 20, 2006, 17:06:20
Zeg je hiermee eigenlijk niet dat hij zeer ongebruiksvriendelijk is en niet zelf in te stellen? Zou behoorlijk tegen Lexicon pleiten als ik op zoek was naar een prepro. ;D

Het is de makkelijkst bedienbare processor die ik ken (slechts 4 knoppen voor nodig om het apparaat in te stellen). Er kunnen alleen enorm veel parameters worden ingesteld/veranderd. Die hoef je niet perse te veranderen, maar ze kunnen wel handig zijn voor het fine-tunen.

Maar gelukkig heb jij al een prepro.

Audiofiel

garmtz

DA BoSS

Citaat van: Audiofiel op februari 20, 2006, 16:30:54
Ik denk dat die qua karakter in de buurt van de Arcam had gezeten, maar dan zonder een schel hoog. Maar wel (SSP-25) met een iets te rustig/kleine staging, dus realtief weinig diepte / surroundbeleving. Ik vond de Aragon t.o.v. de SSP-25 (die ik ook heb gehad) namelijk niet alleen meer upfront, maar ook VEEL dieper en ook breder. En vooral sneller. De Classé is wat traag, voornamelijk in surround... ;)
Ahh duidelijk, thx :)
Ik zit toch nog met een paar vraagjes:

Verwacht jij/jullie geen speciale synergie met tussen de VV en de Classé eindbak ???
Denkt een van jullie dat een andere eindbak de rangschikking uberhaupt nog door elkaar had kunnen gooien?
Iets anders buiten de speakers om dat het resultaat & de uiteindelijke rangorde beinvloedde?

Ik snap dat ik jullie zo ongeveer vraag om 'koffiedik' te kijken, maargoed... :-X

:D

PS Opvallend dat jullie het zo eens waren... >:D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Audiofiel

Citaat van: DA BoSS op februari 20, 2006, 17:17:39
Verwacht jij/jullie geen speciale synergie met tussen de VV en de Classé eindbak ???
Denkt een van jullie dat een andere eindbak de rangschikking uberhaupt nog door elkaar had kunnen gooien?

Nee, de combinatie TAG-Classé was lekker, de combinatie Aragon-Classé was goed (ik draaide anderhalf jaar met dezelfde combinatie Soundstage en CAV-75) en ook de Arcam en Classé zitten mekaar naar mijn idee niet in de weg.

Wel was duidelijk de eigenschappen van de B&W's te horen. Ik ben 1x eerder bij Lucas geweest en toen was het hoog nog veel scherper en het laag vetter, maar er blijft een erfenisje schel/vet over en ik wijt dat voornamelijk aan de speakers (en het laag ook wel wat aan de opstelling van hoog naar laag plafond)...

Martin_M

Citaat van: DA BoSS op februari 20, 2006, 17:17:39
Iets anders buiten de speakers om dat het resultaat & de uiteindelijke rangorde beinvloedde?

Jazeker. Het is allemaal een kwestie van kombinaties.
Een andere eindbak, andere speakers, andere ruimte of andere bekabeling kan zomaar andere resultaten geven.
Het zou zomaar kunnen dat een andere netkabel ervoor kan zorgen dat de Aragon een klein beeld gaat geven en de TAG's laten zingen of andersom.

Maar ik verwacht dat voor iedereen wel duidelijk was waar de kwaliteiten van de verschillende prepro's lagen. Alleen de Arcam kwam er wat karig vanaf. Deze zou eigenlijk in een andere set een tweede kans moeten krijgen ;)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Audiofiel

Citaat van: Martin_M op februari 20, 2006, 18:10:49
Het zou zomaar kunnen dat een andere netkabel ervoor kan zorgen dat de Aragon een klein beeld gaat geven en de TAG's laten zingen of andersom.

Dat verwacht ik zelf niet echt. Wel verschillen misschien, maar niet zo extreem.

Ik hoorde eerlijk gezegd nauwelijks verschil de tweede keer dat de DP aan de beurt was (wat ik hier lees dat jij als 'geknepen' ervaarde). Misschien ben jij gevoeliger voor netkabels dan ik, dat kan ook. :D

Audiofiel

En inderdaad, die Arcam verdient een tweede kans. Ik heb hem al eens in een andere set veel beter horen presteren dus ik weet wat hij kan.

GerritZ

Citaat van: Audiofiel op februari 20, 2006, 19:51:28
Ik hoorde eerlijk gezegd nauwelijks verschil de tweede keer dat de DP aan de beurt was (wat ik hier lees dat jij als 'geknepen' ervaarde). Misschien ben jij gevoeliger voor netkabels dan ik, dat kan ook. :D

Ik hoor zelf ook erg veel verschillen tussen powerkabels of dit nu op mijn eigen set (met TAG DP) is of die van M & M in hun set, ik vind de verschillen nogal erg groot.

my-key

Als bezitter en genieter van de Lex... even mijn reactie.

De lex stond niet "lekker" afgesteld. (tijd)
Het nier karater onderstreept dat een lex zeer nauwkeurig is af testellen en een uiterst naukeurig plaatsing kent.
Ik ervaar de lex met een zeer homogeen geluidsbeeld, midden hoog en laag op de juiste plek. Dat men het geluidsbeeld meer naar achter zou willen zetten dat kan natuurlijk ook ingesteld worden. Toen ik aanschoof was de shootout van de lex  (meer) gericht op 2 kanaals weergave, en hierin zijn anderen weer beter. Dat wil niet zeggen dat stereo niet goed klonk maar de Tag had hier een voorsprong. De Tag heb ik niet gehoord in surround. Verder viel mij op dat de Aragon welliswaar meer "spaceness" heeft maar het geluidsbeeld kleiner is dan dat van de lexicon. Verder viel mij op dat Aragon wat meer onrust kent. (persoonlijke ervaring). Voor de rest zijn het allen toppers en vooral bedoelt met een "Hughe image" en dat ontbrak ook wel een beetje om het geluid beter bij het beeld te laten passen.

Mike ;)

wil

Leuke dag, dat moet het zijn geweest! En leerzaam inderdaad.
Het verbaast me een beetje dat de Aragon zó als no.1 uit de bus komt. Niet dat ik m onderschatte, maar ik vond hem bij Arjen "gewoon"  ::). Maar wellicht is de typering "gewoon" juist kenmerkend voor een goede pre(pro) en dat "gewoon" staat voor "natuurlijk" en "vanzelfsprekend"  8).
De andere verbazing is de mismatch met de Arcam. Jammer  :-\. Soms denk je: Arcam, dat moet muzikaal zijn, en zo blijkt het dat het niet goed om gaat met het hoog van de B&W's (die wel meer rarigheden laten zien bij hun tweeters  ::)).
Maar het review van Martin is erg duidelijk en verhelderend  :). Goed geschreven.

Overigens, heeft Arjen zélf een kleiner broertje van de Aragon Soundstage? Ik dacht alleen twee lellen van ev's?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Incognito

Citaat van: wil op februari 20, 2006, 21:35:09
Overigens, heeft Arjen zélf een kleiner broertje van de Aragon Soundstage? Ik dacht alleen twee lellen van ev's?

Hiermee wordt de Acurus ACT-3 bedoeld. Omdat hij wilde horen hoe hij klonk heeft hij deze tijdelijk in huis gehaald. Binnenkort even kijken wat ik ervan vind in mijn set :). Kom je ook nog een keertje langs Wil?

wil

Citaat van: Incognito op februari 20, 2006, 21:39:25
Hiermee wordt de Acurus ACT-3 bedoeld. Omdat hij wilde horen hoe hij klonk heeft hij deze tijdelijk in huis gehaald. Binnenkort even kijken wat ik ervan vind in mijn set :). Kom je ook nog een keertje langs Wil?
Leuk, die combi van een ACT-3 (ik dacht al dat je die bedoelde, maar wist niet dat Arjen die (ook al) had) met jouw B&W's en Classé wil ik graag horen. Graag maak ik binnenkort even een afspraak :) :).

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Martin_M

Leuke dag, dat moet het zijn geweest! En leerzaam inderdaad.
Het was zeker leuk, gezellig en leerzaam.

Naast de verschillend prepro's hebben we nog iets geleerd.
Het motto van de dag:

Het zijn aliens, je hebt geen referentie!

(je moet erbij geweest zijn.....)

Incognito

Citaat van: Martin_M op februari 20, 2006, 22:15:24

HAHAHA  ;D

Tsjeempie, ik was hem al bijna weer vergeten, moeten we er wel in houden natuurlijk  ;)

Audiofiel

Citaat van: GerritZ op februari 20, 2006, 20:29:18
Ik hoor zelf ook erg veel verschillen tussen powerkabels of dit nu op mijn eigen set (met TAG DP) is of die van M & M in hun set, ik vind de verschillen nogal erg groot.

Misschien kan ik dan beter zeggen: de TAG is er gevoelig voor. ;D

Martin_M

Citaat van: Audiofiel op februari 20, 2006, 22:20:37
Dat is een ding wat zeker is.
Maar ik hoor het ook goed op de cd-speler, amps en iets mindere mate de dvdspeler.

Ik vraag me af, hebben de shootout-members voor wie het nieuw was thuis nog ge-experimenteerd met de polarisatie???

Audiofiel

Citaat van: my-key op februari 20, 2006, 21:13:01
De lex stond niet "lekker" afgesteld. (tijd) Het nier karater onderstreept dat een lex zeer nauwkeurig is af testellen en een uiterst naukeurig plaatsing kent.
Ik wil best geloven dat hij beter af te stemmen is, maar je weet pas of de niervorm werkelijk weg is als hij wèl goed was afgesteld. Tsja, gemiste kans denk ik dan. :-\

CiteerVerder viel mij op dat de Aragon welliswaar meer "spaceness" heeft maar het geluidsbeeld kleiner is dan dat van de lexicon. Verder viel mij op dat Aragon wat meer onrust kent.
Ik denk dat je met spaceness in dit geval 'lucht' bedoeld. Dat klopt inderdaad, dat ervaar ik ook bij de Aragon. Maar een kleiner geluidsbeeld zeker niet. De grootste ruimte werd juist afgebeeld door de TAG DP en door de Aragon. Waarbij de TAG de diepte vooral achter de speakers had (misschien 15% voor en 85% achter) en de Aragon dezelfde diepte, maar dan iets verder naar voren, dus ook een stukje vóór de speakers (iets van 35% voor en 65% achter).

Onrust ervaarde ik helemaal niet bij de prepros, maar wel bij de speakers. En dan voornamelijk als de bron 'druk' materiaal neerzette op een stevig volume. De B&W's liepen dan erg dicht in het laag (en de akoestiek).

Wat wèl heel veel verschil maakte bij de shootout en dat is toch even belangrijk om te vermelden voordat iedereen verschillende conclusies trekt, is het feit dat het geluid op de hotspot (de luisterbank) bepalend is. En daar heeft lang niet iedereen opgezeten, in ieder geval Mike zelf niet (helaas). En 'vanaf de zijlijn' kun je helaas niet de juiste breedte en diepte van het geluidsbeeld ervaren, daarvoor mis je echt veel te veel informatie. ;)

Audiofiel

Nee gekkie, ik heb alleen maar 3 Aragons: de pre en 2 eindbakken. De Acurus ACT3 heb ik op ebay gekocht omdat ik hem eens een keertje wilde horen (zoals wel vaker ;D).

Audiofiel

Citaat van: Martin_M op februari 20, 2006, 22:15:24

Echt schitterend! The Fifth Element wordt nooit meer hetzelfde... ;D ;D ;D

Martin_M

Citaat van: Audiofiel op februari 20, 2006, 22:30:32
Echt schitterend! The Fifth Element wordt nooit meer hetzelfde... ;D ;D ;D
Toevallig (of toch niet) net vanavond naar de spletch water zitten luisteren (wij hebben niet de superbit-versie, wel de R1). Het valt op dat het water echt achter en links van de speaker terecht komt. Eigenlijk precies hoe het beeld (op een 2 meter breed scherm) doet vermoeden. Grappig hoor, dat je nu op zulke dingen gaat letten. We hebben wel meer referentiestukjes uit films maar deze is nu nieuw voor ons ;D

GerritZ

Citaat van: Audiofiel op februari 20, 2006, 22:20:37

Niet geheel onwaar, maar ik had het zelfde met mijn Meridian  :o