Hifi.nl niet objectief volgens fora.... Voelen wij ons aangesproken?

Gestart door Peerless Monster, januari 5, 2006, 14:50:39

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peerless Monster

Citaat van hifi.nl:

CitaatVaak lezen we op fora dat HiFi.nl niet objectief zou zijn en dat we onze oren naar de heren importeurs laten hangen. Niets is minder waar. Het team van HiFi.nl auteurs bestaat uit oprechte en enthousiaste muziekliefhebbers die u graag deelgenoot willen laten zijn van hun ervaringen met bepaalde apparatuur.

De auteurs van HiFi.nl schrijven op vrijwillige basis (onbetaald dus) voor onze website. Geldelijk gewin kan dus nooit een reden zijn voor een positieve recensie. "Dan zullen ze die apparatuur wel gratis krijgen of in ieder geval met een fikse korting", horen we u denken. Maar wie wil nu apparatuur waar je niet positief over bent? Een positieve recensie is gewoon een positieve recensie, en ja, er zijn erg veel leuke interessante apparaten te koop in Nederland. En natuurlijk vragen we producten aan waarvan we op voorhand denken dat ze leuk een interessant zullen zijn. Anders zit je als auteur een paar weken opgescheept met een slecht product en je moet er nog een stukje over schrijven.

Maar wat doe je als je een luidspreker ter recensie krijgt die weliswaar objectief gezien goed presteert, maar simpelweg niet aan jouw smaak voldoet. Je hebt dan een paar keuzes. Je kunt de luidsprekers terugsturen naar de importeur, je kunt een vernietigend verslag schrijven of je vraagt de hoofdredacteur iemand te zoeken die een second opinion wil geven.

Dat laatste is gebeurd met de Dynaudio Audience 42 luidsprekers. U kunt deze week dus de originele recensie van Guido de Kanter lezen en een "second opinion" door Rene van Es. Een leuk voorbeeld van hoe smaken kunnen verschillen en tot een ander oordeel kunnen leiden. We herhalen het nog maar eens een keer; alleen door zelf te luisteren kunt u beoordelen of een bepaald apparaat ook echt voor u geschikt is. Wat wij kunnen doen is u vertellen welke apparaten wij mooi en interessant vinden.

Marc Brekelmans
Hoofdredacteur HiFi.nl

Onze Marc heeft gesproken.
Audiofiel: hou je in... ;D
Mocht dit topic ergens anders al staan, dan mijn excuses. Staat deze verkeerd dan vraag ik onze lieve mods of 1 van hen deze kan plaatsen in de daarvoor bestemde topic... Anders: take it or leave it.

Ik ben trouwens bevooroordeeld over de cast van Hifi.nl
Ik heb net voor mijn verjaardag eind augustus 2005 een review van mijn plinius 9200 opgestuurd, aangezien ik wilde solliciteren voor een auteursschap bij Hifi.nl.
Vandaag de dag moet ik nog altijd wat horen van Marc..................
Rene heeft wel gereageerd (stuk van een mailwisseling):

CitaatOp de rest geef ik je nog antwoord, ben ff heel druk en het weekend weg. Volgende week ok?

Groeten

rene

p.s. geen excuses hoor, wij hadden ook wel eens wat sneller kunnen reageren.

Tsja die drukte he.... Ik heb tot op de dag van vandaag nog niks gehoord over of ik ben aangenomen voor het auteursschap of niet...
Niks ten nadele van René en Marc oid, maar ik vind dit geen stijl...
Tsss

Mijn reactie op het stuk van Marc:

CitaatVaak lezen we op fora dat HiFi.nl niet objectief zou zijn en dat we onze oren naar de heren importeurs laten hangen.
Dat klopt toch ook? Hoe kan nu alles altijd goed zijn? Ik heb geen enkele echt negatieve review gelezen...
is jullie dit ook opgevallen?

CitaatNiets is minder waar. Het team van HiFi.nl auteurs bestaat uit oprechte en enthousiaste muziekliefhebbers die u graag deelgenoot willen laten zijn van hun ervaringen met bepaalde apparatuur.
Uiteraard bestaan ze uit oprechte en enthousiaste muziekliefhebbers en ik proef hieruit een beetje de sfeer dat fora het hele hifi.nl onderuit schoffelt. Dus zeg ik nu tegen jullie: foei!

Hebben jullie nog leuke reacties over dit toch wel een beetje ongelukkig geschreven stukje?
Met name ben ik benieuwd naar de reacties van de mods hiero en wat zij vinden van deze toch wel wat negatieve (maar das mijn mening) publiciteit over ons forum?

Grtz,
Rens

PS grappig overigens is dat ik Guido de Kanter persoonlijk ken... Ex vriendje van mijn vriendin...
Coole gast, lijkt sprekend op mij ;D ;D ;D

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Jimmy Conway

Citaat van: Peerless Monster op januari  5, 2006, 14:50:39
PS grappig overigens is dat ik Guido de Kanter persoonlijk ken... Ex vriendje van mijn vriendin...
Coole gast, lijkt sprekend op mij ;D ;D ;D

Valt je vriending op hifi-nerds?  ;D

Peerless Monster

CitaatValt je vriending op hifi-nerds? 

Ik wist dat ik er wat over te horen ging krijgen...
Ik weet het niet, het is zo gelopen.
Destijds had Guido al een leuk setje en heeft echt mooie kennis over hifi.
Wat dat betreft lagen wij precies op 1 lijn...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Jimmy Conway

Wie is er tegenwoordig nog wel objectief?

De krant, het journaal, het internet, de eindgebruiker?
Ik weet het ook niet meer. Gewoon in jezelf geloven,
dan komt het allemaal goed. :)

FrankB

Citaat van: Jimmy Conway op januari  5, 2006, 14:55:51
Valt je vriending op hifi-nerds?  ;D

Hehehehe dan hoop ik dat ze van mono houdt en niet van stereo ;D ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Peerless Monster

@Frenk: Ze vind 7.1 fantatisch!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Jimmy Conway


Peerless Monster

hahahaha, nee ze prefereert stereo als het gaat om muziek en film en mono als het gaat om relaties...
Maar way off topic nu, ik wil andere reacties graag lezen van onze forumvrienden.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

FrankB

Maar objectief is onmogelijk. Dat hoeft ook niet, zolang er maar geen commerciele belangen meespelen in een recensie. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hifi.nl zich (moet laten) leiden door commerciele belangen. Ik denk niet dat er betaald wordt, of dat mensen er leuke apparatuur aan over houden maar wel dat er gewoon wordt gezegd een negatieve recensie betekend geen apparatuur meer om te recenseren.

De enige manier om hier onderuit te komen is alles aan te schaffen. Maar dat is een dure aangelegenheid. En ook niet reeel voor een website als hifi.nl met niet betalende lezers.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Peerless Monster

CitaatMaar objectief is onmogelijk. Dat hoeft ook niet, zolang er maar geen commerciele belangen meespelen in een recensie. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hifi.nl zich (moet laten) leiden door commerciele belangen. Ik denk niet dat er betaald wordt, of dat mensen er leuke apparatuur aan over houden maar wel dat er gewoon wordt gezegd een negatieve recensie betekend geen apparatuur meer om te recenseren.

De enige manier om hier onderuit te komen is alles aan te schaffen. Maar dat is een dure aangelegenheid. En ook niet reeel voor een website als hifi.nl met niet betalende lezers.

Maar wat vind je ervan dat dit gebeurd over ruggen van ons forum/forumleden, want zo begint Marc wel zijn eerste zin...???
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

garmtz

Dat de reviews positief zijn is ook wel logisch. Men probeert iets goeds te doen voor de hifi-industrie en negativiteit over en weer is dan geen goed idee. Maar nogmaals, ik heb me nooit beĂ¯nvloed gevoeld op enigerwijze en ik mocht alles reviewen wat ik maar wilde. Hetzelfde geld voor alle auteurs, want ik kreeg bijvoorbeeld de home cinema stukken zelf om te corrigeren. Ik heb daar nooit iets aan de inhoud veranderd (behalve spelfouten e.d. ;D) en ook de eindredactie niet. Uiteraard kiest iedere recensent spullen waar je 'iets mee hebt'. Aangezien het niets verdient, wil je jezelf toch ook een kadootje geven door mooie apparaten uit te proberen? Logisch! Als reviewer heb je ook al een idee van wat jij denkt dat een goed apparaat is en de aandacht verdient.

Dat ze niet objectief zijn zou ik niet zeggen. Maar dat de banden met de importeurs er zijn, natuurlijk! Er is immers ook sponsoring, dat is niet anders in de hifi-bladen.

Guido is trouwens een top-schrijver en een aanwinst!

Ik weet ook niet of dit forum bedoeld wordt, anders had ik het graag via mail of telefoon vernomen van Marc, Rene of Jean-Pierre. Ik ga er dus nu vanuit dat niet htforum.nl wordt bedoeld.

FrankB

Citaat van: Peerless Monster op januari  5, 2006, 15:05:49
Maar wat vind je ervan dat dit gebeurd over ruggen van ons forum/forumleden, want zo begint Marc wel zijn eerste zin...???

Zo ervaar ik die zin niet. Ze krijgen dit verwijt blijkbaar vaak te horen. Dan verdedigen ze zich, dat mag.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Peerless Monster

CitaatGuido is trouwens een top-schrijver en een aanwinst!

Vind ik ook. Ik heb net even lekker mogen smullen van zijn recensie van de Dynaudio's die ik helemaal zou afkraken, maar dat terzijde.
Jammer dat hij destijds is verhuisd naar groningen... Ik leerde veel van hem.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

CitaatZo ervaar ik die zin niet. Ze krijgen dit verwijt blijkbaar vaak te horen. Dan verdedigen ze zich, dat mag.

Tuurlijk mag dat, maar het staat zo vreemd voor een niet-forummer... Hij kan deze zin zeer negatief ervaren over hifi.nl en een ander uiterste gaan opzoeken ipv Hifi.nl: fora... Ik las die zin dus ook als vrij negatief (op een iets andere manier dan een forumleek), maar misschien moet ik hem ook anders gaan interpreteren...

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

garmtz

Eerlijk gezegd bedenk ik me dat dit statement best om de volgende reden is geplaatst en hierbij quote ik mezelf:

CitaatIk vond de recensie eerlijk gezegd ook wel meevallen in absolute termen, maar kan me voorstellen dat hij niet werd geplaatst, er zijn toch net teveel belangen en mensen die 'gekwetst' zouden kunnen zijn. Marc (hoofdredacteur) heeft bovendien goede banden met AND, de importeur van NAD, dus dan kun je misschien niet helemaal objectief kijken.

Ik heb dit niet met een reden geschreven, het is gewoon zo. Ik bedoelde het echter niet zozeer als harde kritiek ofzo... Nouja...  :-\ 

Peerless Monster

CitaatIk weet ook niet of dit forum bedoeld wordt, anders had ik het graag via mail of telefoon vernomen van Marc, Rene of Jean-Pierre. Ik ga er dus nu vanuit dat niet htforum.nl wordt bedoeld.

Welk forum zouden ze het dan vandaan moeten hebben?
Welk forum is bekender dan het HTforum dan? Hififorum? LOL  ;D
Kan me niet voorstellen dat daar uitspraken worden gedaan, waardoor de redactie van Hifi.nl zich moet gaan verdedigen...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

CitaatIk heb dit niet met een reden geschreven, het is gewoon zo. Ik bedoelde het echter niet zozeer als harde kritiek ofzo... Nouja...   

Alles heeft een reden Garmtz.
Waarom wordt er dan toch altijd politiek correct geantwoord? Durft niemand dan openlijk zijn mening op te schrijven?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

garmtz

Citaat van: Peerless Monster op januari  5, 2006, 15:17:30
Welk forum zouden ze het dan vandaan moeten hebben?
Welk forum is bekender dan het HTforum dan? Hififorum? LOL  ;D
Kan me niet voorstellen dat daar uitspraken worden gedaan, waardoor de redactie van Hifi.nl zich moet gaan verdedigen...

Tja, wie ben ik om andere fora zwart te maken...?  ::)  Ik vind de gemiddelde poster op hififorum echter een stuk cynischer naar hifi.nl toe dan de gemiddelde htforum.nl poster.

garmtz

Citaat van: Peerless Monster op januari  5, 2006, 15:19:55
Alles heeft een reden Garmtz.
Waarom wordt er dan toch altijd politiek correct geantwoord? Durft niemand dan openlijk zijn mening op te schrijven?

Het was gewoon het eerste dat bij me opkwam. Maarja, roddelen is natuurlijk niet netjes he Peerless... ;)

reMC

Hifi.nl is gewoon niet totaal onafhankelijk in haar reviews. Dat is ook moeilijk, begrijpelijk. Maar het maakt het voor een reviewer wel moeilijk om eerlijk te zijn en dat is weer oneerlijk tegenover de lezer. Neem nou dat voorbeeld wat Garmt net geeft. Hoe kan je als lezer dan volledig vertrouwen op zo'n review? Het is toch de bedoeling dat je iets aan die reviews hebt? Wat mij betreft is het tegenovergestelde waar als zo'n review wat 'mooier' gemaakt wordt omdat Marc banden heeft met bepaalde mensen...

Is het dan niet eerlijker als hifi.nl gewoon openlijk toegeeft dat ze niet helemaal onafhankelijk zijn en dus NIET louter hun eigen mening, zoals die bij hen opkomt, verkondigen?

Peerless Monster

CitaatTja, wie ben ik om andere fora zwart te maken...?
Tsja... Ik denk dat je het met deze zin al gezegd hebt ;D

CitaatIk vind de gemiddelde poster op hififorum echter een stuk cynischer naar hifi.nl toe dan de gemiddelde htforum.nl poster
Weet ik niet Garmt. Ik lees dat forum eigenlijk nooit... Vond de sfeer daar grimmig tot voor kort toen ik het wel vaker las en een beetje een kliekje, waar ik sowieso niet van houd.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

FrankB

Naar mijn idee moet een recensie een zo goed mogelijk idee geven van de eigenschap van het object in kwestie. Dit alles zonder enig waardeoordeel. Dan is het aan de lezer om te bepalen of de genoemde eigenschappen mogelijk interessant kunnen zijn om verder te gaan luisteren naar dit product of niet.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

bmateijsen

Citaat van: FrenkB op januari  5, 2006, 15:25:07
Naar mijn idee moet een recensie een zo goed mogelijk idee geven van de eigenschap van het object in kwestie. Dit alles zonder enig waardeoordeel. Dan is het aan de lezer om te bepalen of de genoemde eigenschappen mogelijk interessant kunnen zijn om verder te gaan luisteren naar dit product of niet.

Het nadeel is dat je met eigenschappen ook altijd een waardeoordeel eraan plakt. ;) (zelfs als je in meerdere sets luistert..

reMC

Citaat van: FrenkB op januari  5, 2006, 15:25:07
Naar mijn idee moet een recensie een zo goed mogelijk idee geven van de eigenschap van het object in kwestie. Dit alles zonder enig waardeoordeel. Dan is het aan de lezer om te bepalen of de genoemde eigenschappen mogelijk interessant kunnen zijn om verder te gaan luisteren naar dit product of niet.

Zonder enig waardeoordeel? Wat bedoel je daar mee?

Peerless Monster

CitaatIs het dan niet eerlijker als hifi.nl gewoon openlijk toegeeft dat ze niet helemaal onafhankelijk zijn en dus NIET louter hun eigen mening, zoals die bij hen opkomt, verkondigen?

Politiek gezien betekent dat het doodvonnis van hifi.nl...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler