Verschillende processoren

Gestart door VlisChris, december 21, 2005, 01:02:08

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VlisChris

Wie kan me wegwijs maken in de huidige generatie processoren?
In de tijd van de P3/P4 en het begin van de AMD Athlon 64 was een Hz een Hz zeg maar (even heel zwart wit).
Maar met de komst van Venice en Opteron, en Manchester en weet ik veel allemaal, en dan ook nog eens wazige aanduidingen bij Intel ben ik de weg dus helemaal kwijt.
Als ik een nieuwe pc moet samenstellen, en dat zal moeten aangezien mijn huidige aan vervanging toe is, wat voor processor moet je er instoppen?
Het nieuwste van het nieuwste hoeft echt niet, dat is alleen maar geld weggooien aangezien ze een dag later voor de helft van het geld verkocht worden.
Wat ik met het ding wil kunnen:
de standaardingen die je met een 286 al zou kunnen (internetten, microsoft office, etc)
Spellen als Need for Speed Most Wanted & Battlefield 2 spelen.
Fotobewerking met Photoshop
Videobwerking met een progje dat nog uitgekozen moet worden.
Ik heb wel wat dingen op een rijtje gezet, maar eigenlijk is dit éen van de dingen die ik het minste begrijp :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Bijvoorbeeld: wat zijn de belangrijkste verschillen tussen deze twee processors:
AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/koeler click
AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/koeler click

Want allebei hebben ze een clocksnelheid van 2.0 gHz.
Het belangrijkste verschil dat ik zo snel zie is dat de één een 512 catch geheugen heeft, en de ander een één mb. Maar daar hoeft geen prijsverschil van ongeveer 150 euro in te zitten.
Waar gebruik je de ene processor voor, en wanneer kies je voor de andere?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

rbormans

#2
Citaat van: Christiaan Sauer op december 21, 2005, 01:10:34
Bijvoorbeeld: wat zijn de belangrijkste verschillen tussen deze twee processors:
AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/koeler click
AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/koeler click

Want allebei hebben ze een clocksnelheid van 2.0 gHz.
Het belangrijkste verschil dat ik zo snel zie is dat de één een 512 catch geheugen heeft, en de ander een één mb. Maar daar hoeft geen prijsverschil van ongeveer 150 euro in te zitten.

Verschil is dat X2 een dual core is... kort door de bocht dus 2 processoren, en of de meerprijs je waard is zal afhankelijk zijn van het type applicaties dat je draait.

Maar op tweakers.net staat een goed topic over de verschillende processoren. Lees dat eens door, is heel verhelderend.
Deze bijvoorbeeld


VlisChris

Thanx.
Dan ga ik op twekers.net zeker eens een beetje rondneuzen voor wat de belangrijkste verschillen nu precies zijn.
Want ergens wil ik het liefste wel een beetje voorbereid zijn op de toekomst natuurlijk :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

We gaan de vraag anders stellen ;D
Mijn budget: (niet in één klap, maar in 2 a 3 maanden ben ik bang :-\) is zeg 1.000 euro.
Wat wil ik hiervoor kopen:
PC behuizing
Voeding
Mobo
Processor
Vid-kaart
interrn geheugen
harde schijf
wat ik vergeet.

Mijn bedoelingen met de pc? Games spelen (niet te gek veel overigens) video en fotobewerking, standaardwerk, en eventueel in de toekomst als HTPC inzetbaar.
Zelf heb ik al een lijstje gemaakt met wat ik zou willen, maar ik ben erg benieuwd of jullie nog verbeteringen zouden weten :)
Wat vast staat is dat mijn kast een Silverstone LC17 gaat worden.
Mobo: Asus a8n-e
Vid Kaart: Club3D ATiX800FRX 256mb ddr3 SDRAM
Geheugen: Kingston 1 of liever 2 gig dual channel
Processor: nog geen idee, maar ik wil wel een beetje op de toekomst voorbereid zijn ;)
Als er mensen zijn die me hier mee willen en kunnen helpen: dolgraag 8)
Wat als eerste besteld zal worden zijn de dingen die het minste veranderen: harde schijf, voeding en behuizing.
Processor en intern geheugen zal ik waarschijnlijk de maand erop bestellen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Wellicht ook nog even een praktische vraag:
Als ik kijk naar de Silverstone LC17 zitten de uitlaatfans aan de zijkant van de behuizing. Geen probleem ware het niet dat ik de kast in mijn tvmeubel wil zetten.
De kast is 42.5cm breed, het meubel is 45 cm breed. Niet veel tussenruimte dus.
Is dit op te vangen met goede interne koeling, of is de plek gewoon ronduit verkeerd?

De behuizing: (dan in het zwart, maar de foto van de zilveren is gewoon beter)

Het meubel waar die in komt te staan:
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

BOUBOU

Aan je mobo te zien wordt het dus zeker een AMD?  8)

Misschien dat je hier iets aan hebt als een begin.
Deze multimedia pc zit wel boven je budget, maar daar valt best wat aan te schrappen, dat zal ook wel moeten met de niet al te goedkope kast welke je in gedachten hebt.
http://tweakers.net/reviews/595/3

Houd met de videokaart in ieder geval rekening met de ondersteuning van 1.4 shaders voor het spelen van BF2

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

VlisChris

#7
Ik wil inderdaad echt voor AMD gaan.
Waarom? Je hoort zoveel goede verhalen over de AMD Athlon 64 dat ik dat ook wel eens wil proberen :) En dan het liefste nog een x2.
De kast is inderdaad niet echt goedkoop nee, maar hij is wel verschrikkelijk mooi, en het pas ontzettend goed bij de rest van mijn apparatuur. En dan is eindelijk die stomme pc eens uit het zicht :)
Wat zijn 1.4 shaders  als ik vragen mag? Ken de kreet helemaal niet, dus ik zou ook niet weten waar ik op moet letten.
Wat ik me afvraag: stel dat een x2 met 2048 mb nu te duur gaat worden, wat is dan beter? Een standaard AMD 64 met 2048 of een x2 met 1024?
Al ga ik natuurlijk voor de x2 met 2048 he ;)
Monitor en desktop heb ik al, en nog een vrij behoorlijke ook :)
Nog geen drie maanden geleden één van de nieuwste TFT schermen van dat moment gekocht, en een week later een draadloos toetsenbord met bijpassende muis.
Brander heb ik ook net nieuw gekocht, dus die gaat ook direct over naar mijn nieuwe pc.
Scheelt je toch weer honderden euro's in aanschafwaarde ;)
(350 voor scherm, 150 voor desktop, 80 voor brander = 580 euro.....)

edit

wat bedoeld met hiermee te zeggen?
CitaatHet moederbord staat het helaas niet toe om de SLI-mogelijkheden van de videokaart te benutten.
Wat is SLI?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Interficior

Citaat van: Christiaan Sauer op december 24, 2005, 01:11:38
Wat zijn 1.4 shaders  als ik vragen mag? Ken de kreet helemaal niet, dus ik zou ook niet weten waar ik op moet letten.
Mja, het zegt gewoon iets over een bepaalde ondersteuning van een feature van een videokaart. Voor Battlefield 2 heb je een kaart nodig die de 1.4 pixelshader heeft. Een normale kaart die je nu koopt heeft dat wel. Mijn vorige FX5900XT had het ook, maar een MX400 niet (is ook een DX 7 kaart ;D). Maar ik zou je er niet al te druk om maken.
CitaatWat ik me afvraag: stel dat een x2 met 2048 mb nu te duur gaat worden, wat is dan beter? Een standaard AMD 64 met 2048 of een x2 met 1024?
Al ga ik natuurlijk voor de x2 met 2048 he ;)
Ligt er dus aan, een X2 heeft 2 cores, dus een pentium 4 met Ht, maar dan écht :P. Dus je kan meerdere taken tegelijk uitvoeren, dus gamen en [iets anders] Doe je dat niet, dan is de gewone A64 sneller voor dezelfde prijs, want daar is de ene core gewoon sneller van.
Citaatwat bedoeld met hiermee te zeggen?Wat is SLI?
SLI staat voor scalable link interface, en het is hetzelfde wat ook kom met de Voodoo kaarten vroeger, maar toen stond de afkorting ergens anders voor, iets met scanline enzo. Bij de NVidia SLI deel je het scherm op 1 twee stukken, en die laat je 2 verschillende kaarten renderen. Maar daar heb je dus wle een moederbord voor nodig die dat ondersteund, en twee grafische kaarten. ATi heeft nu ook ziets op de markt alleen dat heet AMR.
Take it or lease it

VlisChris

Duidelijk :) Thanx
Over dat x2: het zou dus wel eens verstandiger kunnen zijn om voor een standaard ADM Athlon 64 te gaan zonder x2, dan met.
Want het meeste dat er gedaan zal worden is fotobewerking, videobewerking, en een beetje gamen.
Of bedoel je dat je beter voor standaard kunt gaan als je geen twee taken tegelijk uitvoert?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

BOUBOU

Citaat van: Christiaan Sauer op december 24, 2005, 13:08:52
Duidelijk :) Thanx
Over dat x2: het zou dus wel eens verstandiger kunnen zijn om voor een standaard ADM Athlon 64 te gaan zonder x2, dan met.
Want het meeste dat er gedaan zal worden is fotobewerking, videobewerking, en een beetje gamen.
Of bedoel je dat je beter voor standaard kunt gaan als je geen twee taken tegelijk uitvoert?

Videorendering wil nog wel eens voordeel hebben bij een dualcore processor.
Ik gebruikte vroeger toen ik het nog de moeite vond om dvd's om te zetten naar DIVX, het programma virtualdub.
Dit programma maakte volledig gebruik van mijn dual Athlon MP1800+, het omzetten ging letterlijk eens zo snel als met een single processor.
Het is alleen zo dat nog weinig software/games op de markt zijn welke dual core ondersteunen.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

VlisChris

Zo zie je maar dat elk nadeel ook een voordeel heeft: pc's en software worden zo snel opgevolgd door elkaar dat in de tijd dat ik met mijn pc moet werken, er meer en meer software op de markt komt voor dualcore processoren.
En dat rendering baat kan hebben bij dualcore maakt de keus niet heel veel makkelijker :)
Maar hoe zit dat met standaard videobewerkingsprogramma's als dat van Adobe?
Hebben ook die baat bij dualcore?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Volgende probleem:
Welke videokaart zou ik het beste kunnen kiezen? Gevoelsmatig zit er tussen gamekaarten en HTPC kaarten nog wel een verschil. Waar zou ik het beste voor kunnen kiezen?
Stel mijn budget voor een kaart ligt tegen of rond de 300 euro...
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Interficior

Ik denk dat deze toch wel het snelste is daarvoor. Uiteraard heb ik er eentje voor je uitgezocht met ViVo, en 2x DVI-I ;D

http://tweakers.net/pricewatch/117742?Landfilter=Benelux
Take it or lease it

jaco

Het voordeel van een dual core gebaseerde machine is dat het eigenlijk altijd wel werkbaar blijft.
Ik heb een dual Xeon PC en zelfs bij zware bewerkingen en dikke downloads blijft alles lekker werken.
Niet de fout maken 1 HD te kopen en met HD files willen werken. Dan staat je PC stil als je een 20 GB file aan het PAR'ren of aan het samenstellen bent.
Dedicated fysieke disc nemen voor alleen het OS en de hoofd applicaties.
De rest allemaal op andere fysieke harddisken zetten. Werkt super.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

BOUBOU

Ik heb eens soort gelijke ervaring met mijn dual athlon MP1800+, mijn broer heeft een single XP1800+ waarmee hij nu al niet meer fatsoenlijk kan werken.
Hij vind die van mij nog goed mee kunnen komen.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

VlisChris

GigaByte GV-NX68G256D-B  (Retail)

Deze SLI draaien wellicht een leuke optie? Schijnt verdomde goed te presteren voor zijn geld.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Interficior

#17
Waarom wil je zo graag SLI draaien?

De moederborden zijn 1,5 keer zo duur, en je hebt veel geneuzel met drivers, en het werkt niet altijd zoals je zou verwachten. SLI zou ik alleen nemen bij de snelste kaarten.

Kijk goed naar meetresultaten als deze: http://www.tomshardware.com/2005/12/02/vga_charts_viii/page8.html

Maar let ook op, als je de kaart voor 1 game koopt, of het een openGL of direct3d game is, want nvidia is veel beter in doom3, terwijl ati beter is in counter-strike source.

Zie je trouwens in die link dat een 6800GT sneller is dan 2 6600GT's in SLI?

Edit: en mocht je het nog weten, ik speel hier met een X800Pro BF2 op 1600*1200 alles medium details en 2x AA helemaal vloeiend.
Take it or lease it

jaco

2 x 7800 GTX in sli en dan Quake 4 met 520 frames per seconde spelen.

Waar is dat nog goed voor ?

Ik speel haast alleen maar Wolfenstein ET, en dan wordt ik helemaal zoek gespeeld door mensen met 1/3 van mijn frame rate. conclusie voor mij:
1) ik ben veel slechter
2) zij hebben goede cheats
3) frame rate hoeft niets uit te maken
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Raphie

#19
Ik draai met een Athlon x2 64 3800+ dualcore op 2600Mhz met 2GB, samen met een 7800GT, heb 8738 als 3DMark05 score en kan alles spelen.
JBL PRX Power!

BOUBOU

Citaat van: Raphie op december 30, 2005, 18:09:51
Ik draai met een Athlon x2 64 3800+ dualcore op 2600Mhz met 2GB, samen met een 7800GT, heb 8738 als 3DMark05 score en kan alles spelen.


Hehe, einderlijk iemand met praktijk ervaring met de X2 processor.
Ik ga er zelf waarschijnlijk ook een aanschaffen.
Heb jij enig idee wat de toegevoegde waarde is in bijvoorbeeld BF2 met deze X2 ten opzichte van een singlecore?

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

jaco

Citaat van: Raphie op december 30, 2005, 18:09:51
Ik draai met een Athlon x2 64 3800+ dualcore op 2600Mhz met 2GB, samen met een 7800GT, heb 8738 als 3DMark05 score en kan alles spelen.
!n het 1e deel van 2006 nog wel .....
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Raphie

Citaat van: BOUBOU op december 30, 2005, 19:13:18
Hehe, einderlijk iemand met praktijk ervaring met de X2 processor.
Ik ga er zelf waarschijnlijk ook een aanschaffen.
Heb jij enig idee wat de toegevoegde waarde is in bijvoorbeeld BF2 met deze X2 ten opzichte van een singlecore?

MvGr. BOUBOU
De Nieuwste Nvidia drivers (82.xx en hoger) ondersteunen dualcore in graphics (dit geeft al zo'n 20% verbetering in de framerates van de meeste non dualcore games) daarnaast krijgen de meeste games nu ook al dual core patches (COD2, Q4 etc) dan zie je een verbetering in benchmarks tot zo'n 40%, maar dit systeem is al zo gruwelijk snel dat je dat in gameplay al niet meer merkt.

Ik ben met BF2 wel altijd als eerste op de map. moet meestal een 30sec wachten voordat m'n teamleden spawnen en ik een chopper pilot vind om bij mee te liften....
JBL PRX Power!

Interficior

Maar dat het zo snel laadt ligt meer aan je asogrote hoeveelheid geheugen. :P

En BF2 lust wel een hoop geheugen.
Take it or lease it

BOUBOU

Citaat van: Interficior op januari  2, 2006, 11:40:54
Maar dat het zo snel laadt ligt meer aan je asogrote hoeveelheid geheugen. :P

En BF2 lust wel een hoop geheugen.

Geldt dit nog steeds na de laatste bug fixes?
BF2 had toch last van een mem leak?

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub