Soup bouwproject nummer 1 is klaar!

Gestart door FFF, december 15, 2005, 09:56:42

Vorige topic - Volgende topic

FFF

Gisteren maar eens verder gegaan met de filters, nou ja, eigenlijk voor de zoveelste keer opnieuw begonnen...

Ik heb gekozen voor clarity caps APW, Mox weerstanden en een foliespoelen superQ op het laag. dit in overleg met Tony, en dit leverde me een ontzettend grote besparing op. (o.a. zo'n 140 euro per mundorf folie spoel op het laag...)

Op het hoog komt de 10uF munforf zilver/oil die ik nog had liggen en een duelund weerstand.

Het mid heeft clarity caps SA en mox weerstanden.

Hieronder wat foto's van de "rommel" op tafel, de onderdelen etc.

Ook zie je hier hoe ik e.e.a. aan elkaar knoop, de foto's geven eigenlijk te veel detail, maar voor het oog zit het strak om elkaar heen op de meeste plaatsen  >:D
Sommige mensen maken liever een kleine soldering, en/of solderen haaks of elkaar, mijn idee is van ik knoop het aan elkaar, twist het en stook het goed warm en laat het vol vloeien met zilversoldeer.

Als afwerking rol ik er nog wat tape om, idee was om dan geen "kortsluiting" te kunnen maken. Hoe de filters nu ge-orderd worden is dat wellicht overbodig.

FFF

De foto's van het solderen:

FFF

En de laatste in de tape...

De filters worden trouwens 2x zo groot als eerst, had al een begin gemaakt, maar toen bleek dat e.e.a. wel erg krap werd, het filters voor het laag komt nu aan de zijkant van de kant, en is relatief klein, het filter voor het mid/hoog komt achterin en is vrij groot.

Meer foto's zullen volgen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Prachtige materialen....moet goed gaan... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fireman

Je hebt echt een knip gemaakt in het filter. Het is nu dus mogelijk om te Bi-ampen/wiren ?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

FFF

Eindelijk weer vooruitgang in de zaak...

1 speaker speeld (en hoe  :-X)

Ik heb het filter idd in 2en geknipt, omdat het anders lastig werd om e.e.a. in te passen.
Ik heb gekozen voor 2x 0.8mm zilver te gebruiken voor het hele gebeuren.

Eerst twijfels of dat te weinig was, multimeter gepakt, en ik kwam op dezelfde weerstand als v d hull D 352 kabel ( 1 van de dikste v/d hull's) Daarbij is dit veel makelijker en mooi te solderen.

Bijgevoegd foto van de 2 delen filter, en ingebouwd in de kast. Altijd lastig om een filter er netjes uit te laten zien, maar ik heb hem netjes en zorgvuldig opgebouwd. En alles ingep(l)akt  >:D

FFF

En de 2de foto (werd te groot voor 1 post)

Ingebouwd in de speaker, paste gelukkig allemaal mooi (wat een toeval  ;))

Je hoord nu al dat de bron (een standaard cd) de bottleneck is in het systeem, dat moet een teleurstelling worden als ik de rest weer ga upgraden  O0

Mitch--

zit het nou aan elkaar verbonden met 47 labs kabel??
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Devialet Expert Pro 220-Trivium Audio Cables

FFF

Citaat van: Mitch-- op februari  5, 2008, 20:47:54

Nee, 2 strengen 0.8 mm zilver.

fgroen

Citaat van: FFF op februari  5, 2008, 21:03:46

Citaat van: Mitch-- op februari  5, 2008, 20:47:54

Nee, 2 strengen 0.8 mm zilver.

Scheelt waarschijnlijk 1000 Euro per meter....  ;D

Dat 47Labs spul is m.i. een van de grootste audio-scams van deze eeuw.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Weet iemand hoe ik kan zien wat de plus en de min is bij de thiel mid?

Beetje domme vraag, maar ik heb redelijk weinig mid (dynamiek), nou weet ik dat mijn kamer (luisterruimte) op dit gebied een enorme dip heeft als het goed is, maar ik wil graag zeker weten dat hij niet verkeerd om aangesloten is.

Even andersom aansluiten heeft geen kans, de mid's zitten zo strak in de speakers dat ik ze er bijna niet uit krijg, net al een rooster van de mid gesloopt, hoop dat ik e.e.a. kan herstellen...

Tot nu toe heb ik aangenomen dat de rode stip op de mid (thiel C89) de plus aangaf.

Als ik mijn speakers hard zet hoor ik de tweeter clippen, en ik bereik nog lang niet de xmax van de mid.

Het filter heb ik al 6x nagelopen, alles lijkt te kloppen en op zijn plaats te zitten.

PS: met een 1,5 volt batterij op de aansluit terminal (+ kant van de batterij) krijg ik er geen beweging in, zowel niet op de + als de - pole, ook niet meer een andere batterij....
De Mid of de Woofer bewegen nog geen halve mm (voor het oog niet zichtbaar in ieder geval)

Wellicht kan iemand uitsluiten hoe ik kan checken welke kant de Plus en Min is.

Dan kan ik kijken of ik het filter aan moet passen of dat het gewoon mijn kamer dip is.

PaulSQ

Ik heb ook aangenomen dat de rood gemarkeerde pool de plus was, ik hoor niets onverwachts :)

op zich netjes gebouwd, maar als je nu eens 1 klein weerstandje iets wilt aanpassen?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

FFF

Citaat van: PaulSQ op februari 10, 2008, 18:38:57
Ik heb ook aangenomen dat de rood gemarkeerde pool de plus was, ik hoor niets onverwachts :)

op zich netjes gebouwd, maar als je nu eens 1 klein weerstandje iets wilt aanpassen?

Ok thx.

Ja dat lastig, alles zit echt vast, bewuste keuze, eerst wilde ik externe filters maar is minder handig, langere signaalwegen en minder mooi...

Nu wordt het priegelen om erbij te kunnen.

FFF

Citaat van: FFF op februari 10, 2008, 17:28:53
PS: met een 1,5 volt batterij op de aansluit terminal (+ kant van de batterij) krijg ik er geen beweging in, zowel niet op de + als de - pole, ook niet meer een andere batterij....
De Mid of de Woofer bewegen nog geen halve mm (voor het oog niet zichtbaar in ieder geval)

Heb er nu een grotere (nieuwe) batterij aan gehangen, nog geen beweging in te krijgen...

Iemand enig idee hoe ik plus en min met zekerheid vast kan stellen?

Interficior

Meten en kijken of je gigantische dippen krijgt. En daarna even omdraaien voor de zekerheid. Maar met een 9V batterij wordt het vaak gedaan. Niet te lang erophouden, maar heel even, en oppassen met de tweeter.
Take it or lease it

FFF

Citaat van: Interficior op februari 10, 2008, 21:03:22
Meten en kijken of je gigantische dippen krijgt. En daarna even omdraaien voor de zekerheid. Maar met een 9V batterij wordt het vaak gedaan. Niet te lang erophouden, maar heel even, en oppassen met de tweeter.

De tweeter was ik sowieos niet van plan.

9V is een goed plan.

Heb altijd geleerd AA batterij, net ook nog een grotere 1,5 volt batterij geprobeerd, ook geen beweging.
Wellicht door een relatief zware aandrijving?

Ik moet maar eens op zoek naar 9Volt...

FFF

Citaat van: Interficior op februari 10, 2008, 21:03:22

Nou... Het hele huis afgezocht naar een 9volt... Hebbes.

Nog steeds geen beweging, zowel in de mid als in de woofer..

Wat doe ik fout, toch gewoon de plus houden tegen de aansluiting van de unit?

Of mis ik iets?

DennisG

Rode stip is de plus. Waarschijnlijk is er toch iets fout gegaan met de bouw van het filter. Nog eens goed nalopen dus.

Interficior

Als je het gewoon tegen je aansluitklemmen doet van je speaker, zie je gelijk of ze allemaal in fase staan hè. Kun je je tweeter door de aangekoppelde condensator ook niet slopen.
Take it or lease it

FFF

Citaat van: DennisG op februari 10, 2008, 22:23:17
Rode stip is de plus. Waarschijnlijk is er toch iets fout gegaan met de bouw van het filter. Nog eens goed nalopen dus.

Ok, ik denk dat het dan toch de invloed van de ruimte is... Ik ga de andere speaker af maken (vandaag weer een heel eind opgeschoten), 6 x checken, en dan kijken of deze anders klinkt.
Citaat van: Interficior op februari 10, 2008, 22:23:54
Als je het gewoon tegen je aansluitklemmen doet van je speaker, zie je gelijk of ze allemaal in fase staan hè. Kun je je tweeter door de aangekoppelde condensator ook niet slopen.

Hij ligt nu al ver uit elkaar.  :-\

Edit, in elkaar, 9volt er op, geen beweging in geen enkele unit (tweeter niet goed bekeken).

Interficior

Take it or lease it

FFF

Citaat van: Interficior op februari 10, 2008, 23:25:50
Raar.

Ja idd.

Nu dus met 3 baterijen geprobeerd, waarvan 1 nieuw uit de verpakking en 2 nog in gebruik.

Zowel op de plus van het complete filter, als op de unit plus zelf.

Jammer want dit expiriment had uitkomst geboden.

Ik ga eens kijken of ik iets kan vinden als een test met tonen van verschillende frequentie's, dan gooi ik die er morgen ochtend op.

Bammer

Citaat van: FFF op februari 10, 2008, 22:17:15
Wat doe ik fout, toch gewoon de plus houden tegen de aansluiting van de unit?

Of mis ik iets?

Ehm ik ben geen ervaringsdeskundige, maar in dit verhaal mis je de andere pool lijkt me.

michelt

Hoi FFF,

De "+" en "-" speakerdraden die naar de unit gaan, moet je loshalen aan de filterzijde.
Vervolgens beide draden op een 1,5Volt battery houden.

Als je +pool vd battery op de + kant vd unit houdt, dan gaat de unit naar voren(komt naar je toe).
Als hij van je af beweegt, dan zijn de + en - omgewisseld.
De Woofer uitslag kan je makkelijk zien en horen. De tweeteruitslag is een stuk kleiner(krassend geluid) en dus wat moelijker te zien, zeker ook door het gaas vd C12.
Tip: Direct na deze test de draden voorzien van een label, bv.: Mid+, Tw- enz.

Weet je trouwens zeker dat je de tweeter en Mid niet verwisseld zijn, ivm lage midoutput?

Groeten,
Michel.

FFF

Citaat van: michelt op februari 11, 2008, 08:46:19
Hoi FFF,

De "+" en "-" speakerdraden die naar de unit gaan, moet je loshalen aan de filterzijde.
Vervolgens beide draden op een 1,5Volt battery houden.

Als je +pool vd battery op de + kant vd unit houdt, dan gaat de unit naar voren(komt naar je toe).
Als hij van je af beweegt, dan zijn de + en - omgewisseld.
De Woofer uitslag kan je makkelijk zien en horen. De tweeteruitslag is een stuk kleiner(krassend geluid) en dus wat moelijker te zien, zeker ook door het gaas vd C12.
Tip: Direct na deze test de draden voorzien van een label, bv.: Mid+, Tw- enz.

Weet je trouwens zeker dat je de tweeter en Mid niet verwisseld zijn, ivm lage midoutput?

Groeten,
Michel.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord...
Ik ben nu aan het lusiteren en zou zeggen dat het super klinkt.  :-X
Zo even de test sweeps erop als ik ze kan vinden.

Probleem is dat het zacht gewoon super klonk, maar als het harder ging dan leek het geluid uit zijn verband. En de tweeter ging clippen voordat ik het gevoel had dat hij hard aan stond  ::)
Wat je zegt is aannemelijk, mid en hoog omgedraait, het vreemde is echter, ik vind het hoog echt super klinken, (echt een prachtige unit die C12  >:D)
Hard zetten is op dit moment nog even geen optie. (ivm buren enzo)

Zo ff een flinke mid toon erop en kijken wat de mid doet, misschien mis ik gewoon de power van 2 speakers, ik speel nu mono.  >:D