cd speler uitgangsspanning, waarom zo`n hoge uitgangsspanning?

Started by Penguin, December 4, 2005, 14:52:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Penguin

Hallo audio techneuten beetje hulp a.u.b.  :P

Hoe om te gaan met de hoge uitgangsspanning van je cdspeler
Mijn voorbeeld van setje:
Hoge uitgangs spanning 2.0V analoog naar voorversterker 300mV input maximaal
Het schijnt dat,
Opamps aan de uitgang van de cdspeler moeten wel die spanning leveren om zo de ruis in bedwang te houden.
Alle`lees de onderstaande email maar ..

QuoteUit email

Goeden dag Delta sigma audio,

Allereerst ben ik een liefhebber van vinyl maar goed.
Ik heb een Vincent cd-s1 voor zijn geld een aardig ding, hij is gemodificeerd in zaken loopwerk en directe componenten rond de opamps.
Maar helaas ik weet niet wat de audiomakers wereld allemaal voor onzinnige uitgangsspanningen creëren, twee volts.
U snapt het al deze spanning op mijn homemade voorversterker met 2x Ecc82 line trap het liefst maar 300mV ziet aan de ingang.
Een niet zo fraaie oplossing met weerstandjes een spanningsdeler te maken, klinkt niet immers ik filter ook muziek.
Ik begrens de uitput nu d.m.v. de digitale dimmer bereik is stand 0 – 20 en gebruik nu stand 3 .
Dan is de voorversterker mooi stabiel zonder schrikbarende vervorming
Wat bied uw apparaat Δ-FL Filter Link voor mijn geval dimt deze dan ook de uitgangsspanning ?

Vr gr, penguin

end mail, reply back:

Geachte heer Penguin,

Hartelijk dank voor uw interessante reactie. De hoge uitgangsspanning heeft twee redenen: ten eerste is het nodig om de signaalruisafstand te behalen die principieel in het systeem zit. Bij 150 tot 300 mV daalt dit 20 dB ten opzichte van 2 Volt en dat is voor een (eind)versterker geen probleem maar komt bij een cd-bron al dicht bij de eigenschappen van het systeem. Ten tweede was het oorspronkelijke referentieniveau op de cd 12 dB lager dan het maximum. Bij oude cd's zult u ook herkennen dat die een stuk zachter zijn dan recente. Met een 12 dB lager niveau wordt de signaalruisafstand natuurlijk ook beïnvloedt zodat enige reserve in de achter elkaargeschakelde OpAmps geen overbodige luxe is.

Een weerstandsnetwerk is een veel betere oplossing om het signaal te dempen dan gebruik te maken van een volumeregelaar op de cd-speler die in het digitale domein regelt. Die laatste reduceert namelijk ook de resolutie. Het is alleen zaak om de waarden van het netwerkje goed te kiezen in relatie met in- en uitgangsimpedanties.

De Δ-FL Filter Link past niet alleen het signaalniveau aan maar verwijdert ook de laag- en hoogfrequente stoorsignalen uit cd-spelers zoals die onder meer afkomstig zijn van displays en worden doorgelaten door mutingtransistoren. Op de webpagina kunt u daar alles over lezen. In dit verband is het nog van belang om te realiseren dat het weinig zin heeft het weerstandsnetwerk in te bouwen in de cd-speler zelf. Grote kans dat de signaal-stoorverhouding dan namelijk alleen maar slechter wordt. De aanpassing wordt dus bij voorkeur opgenomen buiten de behuizing van de cd-speler.

De productie van de Δ-FL Filter Link wordt momenteel voorbereid. Een stel prototypen heb ik hier al wel beschikbaar en zou u alvast kunnen uitproberen. Bevalt het niet, dan kunt u binnen een week retourneren en krijgt u uw geld netjes teruggestort. Desgewenst kunt u de prototypen later omruilen voor het productietypen al is er functioneel geen verschil.

Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik ze graag.

Met vriendelijke groeten,
Richard van Everdingen

Delta Sigma Audio



Wat ik mij nu afvraag is dit wondermiddel affectief ? kent iemand deze "Δ-FL Filter Link"
Zie ook:http://www.delta-sigma-audio.nl/Filter%20link.htm
verdere verklaring van de filter/demper http://www.delta-sigma-audio.nl/Signaalaanpassing%20van%20audiocomponenten%20filter%20link.htm

Penguin

Joep

Rothwell maakt XLR en RCA pluggen die voor 10 dB verzwakking zorgen. Ik weet niet hoeveel mV dat is, maar je kunt het eens proberen.

Het enige wat ik me kan bedenken waarom cd-spelers zo'n hoge uitgangsspanning hebben (2 V is nog niet eens zoveel, 3,4 V heb ik ook wel eens gehoord) is dat het geluid dan harder is en dus meer in het oor springend, dus beter. Zo worden de meeste cd's van tegenwoordig ook opgenomen. Alles tegen het randje van oversturing aan en dan maar alle dynamiek eruit halen om er niet over te gaan. Cd's met oudere opnames zorgen er altijd voor dat ik mijn versterker een stuk verder moet opendraaien...schuiven, ik heb geen draaiknop ;D

FrankB

Maar die oudere opnames klinken dan wel stukken beter  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Penguin

Quote3,4 V ?
slik overstuurde in de line versterking?

andere opties van regelen?
Digitale geregel is ook niet alles dat ik hem bv 50% demp voorts naar de pre-amp net wat je zegt het klinkt minder dynamisch.
En voluit pats die 2.0 volt op de ingang pre-in tja dat is toch echt te hard.
Ik kan inderdaad eens wat meer merken afstreunen om tot het gewensde resultaat te komen
mijn eerste gedachte gang was gebruik te kunnen maken van een soort spanningsdeler van 2 weerstanden per kanaal
Maar dat heeft de zelfde nadelige verschijnselen als de situatie nu waar het signaal direct op de volume regeling zit

BarcoCRT

Wat is er mis met de oplossing (spanningsdeler) die je zelf aanraagt?
Alternatief is dat je de volumeregelaar van je (voor)versterker niet zo ver open zet.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Erik van Voorst (in memoriam)

Mijn da-converter van AudioNote heeft 3.2 Volt... :-\

Best wel veel want mijn volume-meters kunnen de lagere volumes dan minder mooi regelen....

De Gain wordt volgende week in een modificatie-reeks "aangepast".......ik wil wel vragen hoe dat werkt..... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Penguin

Quote from: rbauer on December  4, 2005, 19:59:50
Wat is er mis met de oplossing (spanningsdeler) die je zelf aanraagt?
Alternatief is dat je de volumeregelaar van je (voor)versterker niet zo ver open zet.

Dat heeft te maken met impedantie veranderingen die de klank van de versterker veranderen dus zeg meer / minder bas en of zelfde met het hoog en midden.
Het is niet zo eenvoudig als dat ik daar heb geschetst
Ook omdat er fabrikanten zijn die geheimzinnig over dichtgesealde kastjes zijn die zij aanprijzen.
Nu is de vraag filtert men ook werkelijk of dempt men daarmee ook zonder die aantasting van de impedantie
hhmm ik vind het wel een lastige topic.

beunky

Koop gewoon een Tag ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Daar kun je per analoge ingang (en de DPA32R, het stereo-apparaat dus, heeft zes analoge ingangen...) de ingangsspanning regelen van 0,1 Volt tot en met 3 Volt :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Joep


hifiman

Bekend probleem. Gelukkig had mijn Tjoeb cd speler al de mogelijkheid om middels een soldering (weerstandsnetwerkjes!) het uitgangsnivo aan te passen. Ik ben terug gegaan naar 1,5 Vtt wat voor mijn voorversterker een mooie waarde is.

Digitaal volume regelen inderdaad nooit doen, dan is het weerstandsnetwerkje een vele malen betere oplossing. Als je goede weerstanden gebruikt en de waarden goed kiest dan zie ik het probleem eigenlijk niet..

Penguin

Yep dan komen we daar direct op terug,  HTS-er whehehehe
Ik dacht aan een weerstandwaarde van 100kOhm en dan verdeelt in 30/70% verhouding
Vorige post van mij staat nog een kleine tekening
Dan R1 68K1 en R2 31K6  1% metaalfilm hmm kool schijnt mooier te klinken
De ingangs weerstand van de line trap is 800Ohm heb ik een keer laten uitrekenen
uitgangsweerstand cdspeler meestal 100k
Weet jij dan een betere waarde aan de hand van mijn in en output gegevens? Tingtong5

Penguin

hifiman

Moet je wel effe vertellen wat de uitgangsimpedantie van de cd speler is en wat de ingansimpedantie van je pre-amp is  ;D

Penguin

Ah ja ehh ik had al een gedeelte :d
voorversterker is +- 800Ohm input Impedantie
tja de Vincent cdspeler moet ik ff op wachten tot morgen dan is die zaak weer open die mij het kan vertellen, ik kreeg er te magere specs bij
Ik denk dat hij rond de 100k zit maar dat weet ik morgen wel Tingtong

Penguin

garmtz

Het zou niet best zijn als de CD-speler een uitgangsweerstand zou hebben van 100k! Ik verwacht eerder waardes tot max 1 a 2k.

Penguin

Quote from: garmtz on December  5, 2005, 17:09:18
Het zou niet best zijn als de CD-speler een uitgangsweerstand zou hebben van 100k! Ik verwacht eerder waardes tot max 1 a 2k.
We zullen het morgen weten , bedank voor je reactie

garmtz

Klonk wat bot, maar niet zo bedoeld... ;) We horen het wel!

Penguin

Hi allen
(vervolg)
Ik heb nu met een reparateur gesproken uit Den haag die in opdracht van de dealer van Vincent audio daar laat verrichten.
De man kon mij vertellen dat de cdspeler een uitgangs impedantie van 300 Ohm heeft.
je hebt toch gelijk, garmtz het is geen 100K hihihihi maar inderdaad meer naar jouw gok van 1-2 k :D goed hoor
Dus alles samen gevat:

Voorversterker  Ing. 800 Ohm
Cdspeler          Uitg. 300 Ohm
Totale demping van 2,0 volt naar 4-500 Mv
Laag ohmige weerstanden zeg totaal 1-10k zou wellicht te veel belasting veroorzaken zei hij vandaar hij voorstelde 2x 47k in serie aan de cd uitgang dus halvering van die 2 volt (kan zijn dat hij geen trek had in uitrekenen) kijk maar ...
Voor onze rekenwonder meneer Tingtong5 (ik heb het nooit geleerd)  heb iets in de metaal gehaalt wellicht kan ik je daarmee helpen in de toekomst.
Buizen kriebelen toch  wehehhehehe

Markaudio

Dit topic wil ik even blijven volgen :). Mijn Krell PAM5 voorversterker is hier namelijk ook nogal gevoellig voor :(.
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Audiofiel

Mij lijkt ook de spanningsdeler optie een logische. 47K is volgens mij een vrij standaard weerstand bij uitgangen, het levert je met die spanningsdeler volgens mij een uiteindelijke ingangsimpedantie van 47K op.

Met twee gelijke weerstanden heb je halvering van de spanning, wat totaal -6dB oplevert.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Quote from: Erik van Voorst on December  7, 2005, 11:47:17
Die weerstanden zitten dan toch in de signaalweg..... ::)

Yep. net als de weerstanden van je volumeregelaar (potmeter). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

#21
Ook zo jammer... :(

Vind ik zelf nl. een hele grote boosdoener in het geluid..weerstandjes...

Nu kun je met trafootjes aan de slag gaan...maar laatst las/hoorde ik dat ook deze oplossing per aftakking
(volume-stap) een verschil in geluidsbeeld gaf door ...ik geloof zijn impedantie....gatver het gaat ook nooit goed.. :P

Heeft iemand daar ervaring mee....is geloof ik nog steeds keurig op topic... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Quote from: Erik van Voorst on December  7, 2005, 13:04:34
Vind ik zelf nl. een hele grote boosdoener in het geluid..weerstandjes...

Nu kun je met trafootjes aan de slag gaan...maar laatst las/hoorde ik dat ook deze oplossing per aftakking
(volume-stap) een verschil in geluidsbeeld gaf door ...ik geloof zijn impedantie....gatver het gaat ook nooit goed.. :P

Heeft iemand daar ervaring mee....is geloof ik nog steeds keurig op topic... ;D

Helemaal on-topic... Als de titel "de invloed van volumeregeling op het geluid" was. :o ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Ik ben even erg druk (werk), maar wil even kort het volgende zeggen. De ingangsimpedantie van je voorversterker staat wel parralel aan een van die 47K weerstanden. De parallel weerstand is dus MINDER DAN 800 Ohm!

Je zult hier dus bij het berekenen van je spanningsdeler rekening mee moeten houden!

Audiofiel

Quote from: tingtong5 on December  7, 2005, 13:18:51
Ik ben even erg druk (werk), maar wil even kort het volgende zeggen. De ingangsimpedantie van je voorversterker staat wel parralel aan een van die 47K weerstanden. De parallel weerstand is dus MINDER DAN 800 Ohm!

Klopt. Ik bedoelde eigenlijk de uitgangsimpedantie!

Waar je trouwens wel rekening mee moet houden is dat de uitgangsimpedantie een aantal malen LAGER moet zijn dan de ingangsimpedantie om geen problemen te krijgen met bekabeling.

In principe geldt: hoe lager de uitgangsimpedantie, hoe beter. En hoe hoger de ingangsimpedantie, hoe beter. Ik vind 800 ohm als ingangsimpedantie erg laag eigenlijk. Daar zou je wel eens flinke problemen mee kun krijgen met die 47K weerstand. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.