Velodyne introduceert kamerakoestiek correctie voor ieder merk subwoofer!

Started by bmateijsen, November 16, 2005, 14:08:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

BOUBOU

Quote from: bmateijsen on December  8, 2005, 14:47:42
Jaco draait al even met 1 infrasub.. de andere staat in de keuken als hakblok ;)

Ik kan hem dus rustig laten staan...  ^-^
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

jaco

Quote from: bmateijsen on December  8, 2005, 14:47:42
Jaco draait al even met 1 infrasub.. de andere staat in de keuken als hakblok ;)
Ja lach maar. Ze stonden eerst wel beide in de kamer, maar bas problemen. Ik heb nu gezien waar.
Ik zal de 2e op de 1e zetten, dan heb ik een torentje  ;D

Affijn, rest info komt volgende week.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bmateijsen

Quote from: jaco on December  8, 2005, 19:42:36
Ja lach maar. Ze stonden eerst wel beide in de kamer, maar bas problemen. Ik heb nu gezien waar.
Ik zal de 2e op de 1e zetten, dan heb ik een torentjes  ;D


OVer een tower of power gesproken dan..... pfhew... 8)

Robbo

Ben nog steeds benieuwd waar de Velodyne en Meridian Room Correction elkaar nu aanvullen.

Moet toch echt eens tijd maken om die review in WSR door te nemen.


@Bjorn/Jaco

Zijn jullie nog met die combinatie bezig geweest ?

bmateijsen

Quote from: Robbo on December 13, 2005, 10:14:29

@Bjorn/Jaco

Zijn jullie nog met die combinatie bezig geweest ?

Als het meezit heeft Jaco nog een beetje getest in de afgelopen week. Wel weet ik dat Jaco geen correctie heeft op zijn subwoofer vanwege een te hoge signaal/ ruis verhouding, waardoor de meting niet kan plaats vinden met de MRC.

Groet Bjorn

Robbo

Quote from: bmateijsen on December 13, 2005, 10:16:43
Als het meezit heeft Jaco nog een beetje getest in de afgelopen week. Wel weet ik dat Jaco geen correctie heeft op zijn subwoofer vanwege een te hoge signaal/ ruis verhouding, waardoor de meting niet kan plaats vinden met de MRC.

Groet Bjorn

Oh ja, da's waar ook. 

jaco

Quote from: bmateijsen on December 13, 2005, 10:16:43
Als het meezit heeft Jaco nog een beetje getest in de afgelopen week. Wel weet ik dat Jaco geen correctie heeft op zijn subwoofer vanwege een te hoge signaal/ ruis verhouding, waardoor de meting niet kan plaats vinden met de MRC.
Gisteren niet aan testen toe gekomen. Wel nog even door de menu's gebrowsed en wat veranderd etc. Maar ja ik had een mooie film in HD op het programma staan.
Zal vanavond de MRC eens draaien als de SMS er tussen zit. Hopenlijk werkt het dan wel goed.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Nou gisteren wel aan testen toe gekomen. Eerst andere batterij in de SPL meter (TV toch niet nodig op dat moment)
Met de gelinieariseerde frequentie response door de SMS-1 is MRC wel in staat om een goede signaal ruisverhouding te bereiken.
Er waren wel 4 runs voor nodig voor het subwoofer kanaal.
Hoewel het aan de filters te zien een heel vreemde correctie is: MRC zet een filter op 20 en 25 Hz en de SMS-1 dempt een enorme room mode/modes tussen 40 en 50 Hz levert het toch wel een heel plezierige bas op.
Als ik nu ga van niets gecorrigeerd naar SMS-1 naar MRC wordt het steeds een stukje beter. De ingreep die de SMS-1 doet is natuurlijk het eenvoudigst  te horen, maar met de MRC is er ook nog wel uit te halen. Al is dat verradelijk, want die werkt ook op de andere kanalen. Dus of je dan wel echt aanpassingen in het SUB kanaal hoort is moeilijk (zou kunnen testen met de eindversterkers uit voor de ander kanalen)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

geenius

Quote from: riwi on November 29, 2005, 22:46:33
Je mist dan nog de servo control van de DD. De servo pusht de driver niet alleen naar buiten, maar trekt hem ook actief weer terug. De woofer kan daardoor niet of minder flubberen met als resultaat strakkere bassen..........

Die heb je bij de meeste sub's ook hard nodig vanwege de hoge bewegende massa die je in bedwang moet houden en de hoge Q die ontstaat doordat een grote woofer in een te kleine kast zit. >:D

p.s. ik heb een DD-15 gehad.

garmtz

Off-topic discussie van geenius naar zelfbouw-gedeelte verplaatst!

jaco

Wat meer geluisterd naar de SMS-1. Hij bevalt tot dusver prima, en mag blijven.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

Ik krijg er vanavond ook een om mee te spelen en vergelijken  8)

Lekker  :)

jaco

Ik vind het een prima apparaat.

Bijvoorbeeld:
- alle meegeleverde kabeltjes zijn bijvoorbeeld veel beter dan bij andere aparaten meegeleverde standaard kabeltjes (die rood-witte dropveters)
- Goede microfoon, met een lekkere lange kabel om te meten in een redelijke grote kamer.
- 19" oortjes om hem in een 19" rack te kunnen schroeven (soms domweg meerprijs bij een apparaat)
- erg degelijk verpakt, mooi doosje voor de microfoon.


Daarnaast het belangrijkste. Je subwoofer afstemmen is prima te doen, gaat relatief snel en overzichtelijk.
Het resultaat mag er bij mij zijn. Strakker laag, en het ijlt iets minder na, dus makkelijker lang naar te luisteren.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

BOUBOU

Quote from: jaco on December 20, 2005, 15:43:21
Ik vind het een prima apparaat.

Bijvoorbeeld:
- alle meegeleverde kabeltjes zijn bijvoorbeeld veel beter dan bij andere aparaten meegeleverde standaard kabeltjes (die rood-witte dropveters)
- Goede microfoon, met een lekkere lange kabel om te meten in een redelijke grote kamer.
- 19" oortjes om hem in een 19" rack te kunnen schroeven (soms domweg meerprijs bij een apparaat)
- erg degelijk verpakt, mooi doosje voor de microfoon.


Daarnaast het belangrijkste. Je subwoofer afstemmen is prima te doen, gaat relatief snel en overzichtelijk.
Het resultaat mag er bij mij zijn. Strakker laag, en het ijlt iets minder na, dus makkelijker lang naar te luisteren.


Komt de versterker van je sub nog in de problemen door het boosten van bepaalde dalen, of is die toch sowiezo over bemeten?  ;)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Ettepet

Quote from: garmtz on November 29, 2005, 16:13:53
Als je iedere sub individueel zou kunnen eq-en, zou in theorie (in de praktijk is dit niet zo, vanwege cancellation van de subwoofers onderling) het totaal van de individuele subs al snel bij een ideaal kunnen komen.

De SMS-1 kan dus alleen 1 (groep) sub(s) aan?  Ik wacht/hoop op een apparaat die behalve het signaalnivo ook de timing en fase (/ frequentie) in de gaten houdt en (liefst) kan corrigeren.  Nou ja, we wachten gewoon verder. ;)

bmateijsen

Quote from: Ettepet on December 21, 2005, 12:39:56
De SMS-1 kan dus alleen 1 (groep) sub(s) aan?  Ik wacht/hoop op een apparaat die behalve het signaalnivo ook de timing en fase (/ frequentie) in de gaten houdt en (liefst) kan corrigeren.  Nou ja, we wachten gewoon verder. ;)

Je kan er meerdere gebruiken dan... Maar wat bedoel je met timing?

Groet Bjorn

Ettepet

Quote from: bmateijsen on December 21, 2005, 12:56:36
Je kan er meerdere gebruiken dan... Maar wat bedoel je met timing?

Vertraging.  Fase, afstand, groupdelay...

bmateijsen

Quote from: Ettepet on December 21, 2005, 13:05:40
Vertraging.  Fase, afstand, groupdelay...

Fase is natuurlijk instelbaar per 15 graden.. echter afstand en groupdelay niet. Ik vind dit overigens ook meer thuis horen bij een processor dan bij een component wat de kamerakoestiek voor laag corrigeert.

Groet bjorn

jaco

Quote from: BOUBOU on December 21, 2005, 10:03:33
Komt de versterker van je sub nog in de problemen door het boosten van bepaalde dalen, of is die toch sowiezo over bemeten?  ;)
Dat doen we natuurlijk niet, bij EQ dempen we alleen maar.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

BOUBOU

Quote from: jaco on December 21, 2005, 16:46:35
Dat doen we natuurlijk niet, bij EQ dempen we alleen maar.

Ik heb wel eens andere verhalen gehoord bij EQ  :-X  ;D

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Bart_M

Als je EQ toepast, krijgt je versterker het iig zwaarder.
Je zal in totaliteit meer vermogen in de ruimte moeten gaan pompen.

Als je de sub instelt met je dB meter, meet je ook de pieken mee. Als je deze dempt, zal je zien dat je om aan dezelfde totale geluidsdruk te komen je sub een stuk verder moet open zetten. Bij mij was het bijna 12 dB.

Bart

riwi

Ik heb zoals gezegd ook een SMS1 thuis nu om mee te spelen (alvorens ik beslis er een aan te schaffen). Ter vergelijking heeft Bjorn een DD12 meegenomen en afgeregeld hier bij mij thuis. Een super service vind ik die je vrijwel nergens anders mee maakt (behalve dan van de support afdeling bij Ericsson waar ik zelf werk ;) , maar onze klanten leggen ietsje meer cash op tafel daarvoor  :) )

In eerste instantie had ik mijn B&W ASW-CDM sub rechts naast de luisterpositie staan omdat ik daar de minste last had van pieken in tgv mijn kamerakoustiek. Maar je blijft toch merken dat de bass druk van rechts komt ipv van voren. Ik had gehoopt dat dit met de SMS-1 weg zou vallen, maar dit was niet zo. De druk blijft je van rechts voelen ondanks dat de karakteristiek een stuk rechter is met de SMS-1. Dat zal wel logisch zijn.

De DD12 tussen de N803 speakers gaf meer en snellere bass dan ik gewend was van mijn ASW-CDM. Hij lijkt ook wat dieper te gaan. Dus mijn eerste indruk was : DD12 kopen, ASW-CDM wegdoen.

Maar vandaag heb ik vrij en vanmorgen heb ik de ASW-CDM eens op de positie tussen de N803 gezet en opnieuw afgeregeld. De pieken waar ik eerder op deze positie last van heb zijn met de SMS-1 perfect weg te regelen. Er blijft een dipje zitten rond de 50-55Hz die is niet op te heffen met boosten (wat je dus ook niet hoort te proberen), maar de dip is niet zo diep als ik eerder (met db meter en excel sheet) gemeten had.
Na compleet afregelen komt de ASW-CDM + SMS-1 combinatie erg dicht bij de DD12. Eigenlijk vind ik het resultaat al geweldig zo  8). Ik moet nog wat verschillende muziek soorten luisteren en beoordelen, maar de eerste indrukken zijn overtuigend. Sugar babes daarnet,  Candy Dulfer daarna en nu staat Metallica op :)

De beslissing is nog niet gevallen , maar momenteel neig ik ernaar de ASW-CDM te houden en de SMS-1 aan te schaffen. Bijkomend voordeel is dan dat ik wat budget overhoud voor een aankomende eindversterker upgrade die ik aan voel komen.

Plaatjes :
SMS-1 :


Tower of power  ;)



R

Gaaf om te lezen riwi, tnx ook voor de foto's, dan hebben we een idee hoe het er uit ziet. Die lex blijft ook een erg mooi ding.

riwi

Foto's worden gewaardeerd op het forum, mijn kamera draait overuren ;)

Bijkomend voordeel van de SMS-1 is dat het volume van mijn sub nu wat verder open kan. De SMS-1 regelt het dan weer terug. De volumestand op de B&W sub stond namelijk op 0.1 op een schaal van 0-10, nu kan ie op standje +-3. In de karakteristiek die de SMS-1 meet zie je dat direct terug dat de lage frequenties ( < 25Hz) wat beter los komen als de versterker van de sub in een wat hoger gebied staat te werken.

Mooi speelgoed.
Morgen verder, vanmiddag moet ik weg  :-\

patrick_vdb

Hi Riwi,

Leuke samenvatting, de SMS-1 lijkt mij inderdaad leuk 'speelgoed' om de performance van een sub naar een hoger niveau te tillen.

Ik zie dat ze er de Behringer ECM8000 bij leveren, nu snap ik ook waarom Jaco zo te spreken was over de microfoonverpakking ;D

mvrg

Patrick