Hermstedt Hifidelio

Gestart door Point7, oktober 31, 2005, 15:51:42

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

krek

Stokkom en point7: hebben jullie al wat luisterervaringen en vergelijkingen gedaan met de Hifidelio? Bijv. in vergelijking met jullie dvd speler en/of oude cd speler?

NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

Point7

Citaat van: krek op december 14, 2005, 18:27:46
Stokkom en point7: hebben jullie al wat luisterervaringen en vergelijkingen gedaan met de Hifidelio? Bijv. in vergelijking met jullie dvd speler en/of oude cd speler?

Nog niet, maar ik ga 1 van de dagen wel eens wat testen doen met FLAC te vergelijken met MP3 en uncompressed.  Heb tot nu toe vooral tijd gespendeerd aan rippen en organiseren van MP3's. Ik heb namelijk een grote collectie. De Hifidelio is nog ruim te klein met zijn 160GB. Daarom ga ik voorlopig mijn 400CD/MP3 Sony CD speler nog niet wegdoen.

Ik kan enkel vergelijken met een Philips DVD 963SA maar daar bestaat al een review/vergelijk van.
http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2360
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

spijtebijt

Eindelijk verschijnt de Hifidelio in mijn iTunes. Ik heb de fabrieksinstellingen terug gezet en vervolgens het apparaat een keer uitgezet. Pfff, dat is toch wel erg fijn, want nu kan ik overal naar mijn muziek luisteren. ;D
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

krek

Point 7:

Onderschrijf jij de mening van de review in vergelijking met de philips 963SA?

En hoe is ie ivm je sony cd wisselaar?

Ik vraag misschien een beetje door, maar er is echt een tekort aan reviews op geluidskwaliteit van echte eindgebruikers!

Groet Krek
NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

tweaker

Hi Point7 & Stokkom,

Ik heb gisteren een hifidelio gehaald. Nu begint bij het aanzetten de kast te resoneren wat een duidelijk hoorbare bromtoon oplevert, zelfs op enkele meters afstand. Is dit bij jullie hier zo of is hij zo goed als geruisloos?

Tweaker
Denon AVC-A11SR | Denon DVD 2800 | B&W DM603S3 | B&W LCR60S3 | B&W DM601S3

Point7

Citaat van: tweaker op december 16, 2005, 13:47:05
Hi Point7 & Stokkom,

Ik heb gisteren een hifidelio gehaald. Nu begint bij het aanzetten de kast te resoneren wat een duidelijk hoorbare bromtoon oplevert, zelfs op enkele meters afstand. Is dit bij jullie hier zo of is hij zo goed als geruisloos?

Is dat enkel bij het aanzetten ? 
Ik hoor in't begin enkel het ratelen van de interne harde schijf als em de database moet laden. Eens em volledig opgestart is hoor ik niets meer. Enkel de harde schijf is hoorbaar als het toestel bewerkingen aan't doen is (encoding, database schoonmaak, updaten database).
Als het toestel niets moet doen (maar wel opstaat) dan is die hier muisstil, zelfs bijna met het oor tegen het toestel.

Misschien dat er toch iets niet goed vastzit bij uw toestel.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Point7

Citaat van: krek op december 15, 2005, 14:42:24
Point 7:

Onderschrijf jij de mening van de review in vergelijking met de philips 963SA?

En hoe is ie ivm je sony cd wisselaar?

Ik vraag misschien een beetje door, maar er is echt een tekort aan reviews op geluidskwaliteit van echte eindgebruikers!


Sorry dat ik niet snel reageer, maar het "probleem" is dat de Hifidelio op een totaal andere set hangt dan de rest (963SA, Sony wisselaar en Denon A1SR) en ik breek dat niet graag allemaal af. Zit op een nogal moeilijk bereikbare plaats allemaal.

Voor mij klinkt het goed genoeg en dan heb ik niet zoveel zin om overal achter te kruipen en af te breken om dat eens snel te vergelijken.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

tweaker

Bedankt voor je snelle reactie Point7

CitaatAls het toestel niets moet doen (maar wel opstaat) dan is die hier muisstil, zelfs bijna met het oor tegen het toestel.

Als je bij mij je oor tegen de kast houd tril je bijna weg. Geluid is zeer duidelijk te horen en lijkt niet op het gezoem van een harddisk wat ik zou verwachten. Geluid is te horen zodra de harddisk op toeren is en het lijkt op een soort resonantie die veroorzaakt wordt door de harddisk. Ik heb gebeld met de winkel en die bestellen in ieder geval een nieuwe. Verwachten deze pas woensdag, was net van plan dit weekend hem even goed vol te zetten.

Is trouwens is slechte beurt voor deze winkel, dit toestel heeft een paar dagen in de winkel gestaan en dit hadden ze echt moeten horen........

Tweaker

Denon AVC-A11SR | Denon DVD 2800 | B&W DM603S3 | B&W LCR60S3 | B&W DM601S3

spijtebijt

Dag Tweaker,
ik heb geen last van trillingen. Slechts een keer begon de speler flink te trillen, maar dat lag aan de cd die ik er in had gestopt. Blijkbaar was die niet helemaal recht meer. Misschien moet je de speler een keer op een stevige, rechte tafel zetten en dan nog eens horen of hij trilt. Als dat zo is, moet-ie inderdaad terug naar de winkel, want hij hoort gewoon stil te zijn.

Verder heb ik alleen nog maar een kleine geluidsvergelijking gemaakt tussen een opgenomen cd (mp3 320 kbs) en het origineel op dezelfde Hifidelio speler. Ik hoorde geen verschil. "Probleem" is dat ik net een nieuwe Marantz versterker heb en dat ik nog met wennen aan het geluid van deze versterker, in vergelijking met mijn oude Yamaha. In reviews heb ik gelezen dat het geluid vergelijkbaar is met een middenklasse cd-speler en ik denk dat dit klopt.
Overigens neem ik nu ook cd's op in FLAC. Ik zal vandaag eens een vergelijking maken met mijn Harman Kardon 760 cd-speler en de Hifidelio.
Het is trouwens erg lastig om het geluid van cd-spelers te vergelijken, zeker voor een behoorlijke leek als ik. Gisteren was ik in Tilburg in een hifi-zaak waar ik luisterde naar heel erg mooi klinkende cd-speler van 4500 euro. Toch zou ik ht nog lastig vinden om dit apparaat bij mij thuis te vergelijken met de Hifidelio, omdat mijn huiskamer installatie daar gewoon niet goed genoeg voor is. Ik bedoel maar...
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

tweaker

Hoi,

Ondanks het bijgeluid gisteren toch nog even een kleine vergelijking gadaan met mijn DVD-speler. Ben zelf ook niet zo goed in vergelijkingen maar het geeft in ieder geval in indruk voor potentiele kopers. De hifidelio was via de bijgeleverde optische kabel aangesloten, in tegenstelling tot de bijgeleverde analoge kabels (absoluut geen dropveters) steld de optische kabel weinig voor: dunner en eenvoudiger als deze kabel heb ik nog nooit gezien en de term dropveter komt al snel in me op. De gebruikte opname kwaliteit is FLAC.

Geluidskwaliteit:
Ik hoor ik tot nu toe nauwelijks verschil met mijn Denon DVD2800, plaatsing is goed stilte tijdens rustige passages is goed, details zijn goed, bassen lopen goed door. Voor mij voldoet de geluidskwaliteit absoluut.

Bediening:
Opstarten vanuit de uit stand duurt vrij lang (ca. 40sec). Menus zitten goed in elkaar, je hebt de handleiding niet echt nodig. Ik heb trouwens gewoon een Engelse handleiding.

Importeren CD's:
Dit duurt ca. 10 minuten voor het inlezen, het converteren naar FLAC duurt langer maar gebeurt op de achtergrond. Zodra de 1e CD op de HDD staat (ongecomprimeerd) kan er een nieuwe worden geimporteerd, het converteren gaat op de achtergrong gewoon door. Zo kan je toch vrij snel CD's importeren. Herkennen van CD's gaat goed, tot nu toe maar één heel nieuwe CD die niet werd herkend (staat nog niet aangesloten op het internet).

Bugs:
Tijdens het inlezen bleef de Hifidelio toch enkele keren hangen,  hij had met 2 CD's (van de ca. 10) toch wat moeilijkheden. Alleen helemaal uitzetten was de oplossing. Ook "verdwenen" er wel eens tracks als ik deze voor afspelen geselecteerd had en op play drukte, misschien had dit wel te maken met het feit dat het om tracks ging van de moeilijk in te lezen CD die niet correct waren ingelezen. Ik heb ca. 4-5 keer nodig gehad om deze CD uiteindelijk goed op de HDD te krijgen. Deze CD was voor zover ik kon zien niet beveilig en ca. een maand oud.

Je zou ook een volume offset aan tracks kunnen meegeven om voor het verschil in opname nivo te kunnen corrigeren. Misschien doe ik iets fout maar er gebeurt bij mij niets als ik op de plus/min toetsen druk om dit nivo bij te stellen (blijft op 0dB staan). Vraag me ook af of dit alleen op de analoge uitgangen werkt.

Vandaag nog even een draadloze netwerk adapter halen en een coaxiale kabel.

Tweaker
Denon AVC-A11SR | Denon DVD 2800 | B&W DM603S3 | B&W LCR60S3 | B&W DM601S3

krek

Bedankt voor de inspanningen om tot een geluidsvergelijk te komen! Het stemt me, met de Hifidelio in bestelling, in ieder geval gerust dat het op dat punt wel goed gaat komen.

Uiteraard kunnen er nog verschillen zijn met analoog (dus via eigen DAC Hifidelio) of digitaal (met DAC receiver) aansluiten. Dit zal ikzelf gaan testen als ie binnen is en warm is gedraaid.

Omdat ik in 1e instantie een Cambridge 640H had van 300 euro duurder, en nu dus de Hifidelio krijg, heb ik ook nog even navraag gedaan bij van Medevoort. Ik heb gevraagd of er wellicht een modificatie mogelijk is van de Hifidelio. Ik weet dat dit een beetje voorbarig overkomt, maar ik heb gevoelsmatig 300 euro over. Die wil ik best steken in het fine tunen van het apparaat naar een nog hover nivo!

Het blijkt dat ze meerdere verzoeken hebben gekregen mbt de Hifidelio. En men is aan het onderzoeken of er mogelijkheden zijn. Ergens eind januari wordt ik weer gebeld.
NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

Point7

Citaat van: tweaker op december 17, 2005, 10:25:10
Je zou ook een volume offset aan tracks kunnen meegeven om voor het verschil in opname nivo te kunnen corrigeren. Misschien doe ik iets fout maar er gebeurt bij mij niets als ik op de plus/min toetsen druk om dit nivo bij te stellen (blijft op 0dB staan). Vraag me ook af of dit alleen op de analoge uitgangen werkt.

Bij mij werk dat wel (juist getest). Ik kan met stapjes van 1dB van -6dB naar +6dB gaan. Zowel met de knopjes op het toestel zelf als via de afstandbediening met de F1 en F2 buttons.
Als het liedje aan't spelen is moet ik wel eerst dit stoppen en opnieuw starten om het met dit nieuw ingesteld geluidsniveau te laten horen.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

tweaker

Hoi

CitaatJe zou ook een volume offset aan tracks kunnen meegeven om voor het verschil in opname nivo te kunnen corrigeren. Misschien doe ik iets fout maar er gebeurt bij mij niets als ik op de plus/min toetsen druk om dit nivo bij te stellen (blijft op 0dB staan). Vraag me ook af of dit alleen op de analoge uitgangen werkt.

Ben er achter dat dit waarschijnlijk te maken heeft met slecht ingelezen tracks. Ook het verdwijnen van de tracks bij het indrukken van play heeft te maken met verkeerd ingelezen tracks. Op het moment dat je play indrukt komt de hf er pas achter dat de tracks fout zijn en wist ze dan automatisch. Zou wel handig zijn als de hf direct na het importeren een soort status overzicht geeft.

Na het aansluiten van het draadloze netwerk kwam erachter dat er van meer dan de in eerste instantie twee CD slecht waren ingelezen. Van één CD was track 1 0Mb, van nog een andere CD waren maar 4 van de 12 tracks goed ingelezen. Maakt dus tot zover al 4 van de 10 CD's die slecht zijn ingelezen. Ik hoop maar dat het aan het exemplaar ligt dat ik nu heb en dat de nieuwe dit allemaal niet heeft.

CitaatOmdat ik in 1e instantie een Cambridge 640H had van 300 euro duurder, en nu dus de Hifidelio krijg, heb ik ook nog even navraag gedaan bij van Medevoort. Ik heb gevraagd of er wellicht een modificatie mogelijk is van de Hifidelio. Ik weet dat dit een beetje voorbarig overkomt, maar ik heb gevoelsmatig 300 euro over. Die wil ik best steken in het fine tunen van het apparaat naar een nog hover nivo!

Zelfde geld voor mij, en die van Medevoort verbouwing klinkt interessant. In het Duitse forum had ik gelezen dat er een bedrijf in Oostenrijk ook dit soort upgrades doet, dus het moet kunnen.

Tweaker
Denon AVC-A11SR | Denon DVD 2800 | B&W DM603S3 | B&W LCR60S3 | B&W DM601S3

Point7

Citaat van: tweaker op december 18, 2005, 12:04:06
Na het aansluiten van het draadloze netwerk kwam erachter dat er van meer dan de in eerste instantie twee CD slecht waren ingelezen. Van één CD was track 1 0Mb, van nog een andere CD waren maar 4 van de 12 tracks goed ingelezen. Maakt dus tot zover al 4 van de 10 CD's die slecht zijn ingelezen. Ik hoop maar dat het aan het exemplaar ligt dat ik nu heb en dat de nieuwe dit allemaal niet heeft.

Heb je geen mogelijkheid om het rippen via de PC te doen ?  Ik heb hier bijna alles via de PC gedaan. Alleen bepaalde beveiligde CD's en mix CD's (o.w.v. gapless tracks) doe ik op het toestel zelf.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

tweaker

CitaatHeb je geen mogelijkheid om het rippen via de PC te doen ?  Ik heb hier bijna alles via de PC gedaan. Alleen bepaalde beveiligde CD's en mix CD's (o.w.v. gapless tracks) doe ik op het toestel zelf.

Wil eigenlijk alles als FLAC opslaan, ik heb maar 200 CD's dus voorlopig ruimte zat.  Met FLAC is het toch wat eenvoudiger om het direct op de HF te doen. Zou alleen wat betrouwbaarder moeten zijn, ik wacht eerst wel af wat de nieuwe HF doet.

Als ik het als MP3 op zou slaan zou ik het zeker met de PC doen.

Alex
Denon AVC-A11SR | Denon DVD 2800 | B&W DM603S3 | B&W LCR60S3 | B&W DM601S3

tweaker

Nog een vraagje, hoe zit dat met die import directory, hoor je deze ook op je windows PC te zien? Ik heb wel via de webinterface toegang en telnetten werkt ook. Maar ik kan de import directory niet vinden, weet ook niet echt waar ik deze moet zoeken.

Alex
Denon AVC-A11SR | Denon DVD 2800 | B&W DM603S3 | B&W LCR60S3 | B&W DM601S3

Point7

Citaat van: tweaker op december 22, 2005, 15:11:36
Nog een vraagje, hoe zit dat met die import directory, hoor je deze ook op je windows PC te zien? Ik heb wel via de webinterface toegang en telnetten werkt ook. Maar ik kan de import directory niet vinden, weet ook niet echt waar ik deze moet zoeken.

De importfolder zou je inderdaad moet kunnen zien als een netwerkschijf op je PC. In Explorer (verkenner) moet je het volgend adres ingeven  \\HIFIDELIOPRO\Import
Ik bedoel dus NIET Internet explorer.

Om gemakkelijker te werken kun je deze folder ook "mappen" aan een driveletter.  Zo heb ik hier Y: gemapped met de music folder en Z: gemapped met de Import folder. Dat kun je doen door rechts te klikken op "My Network Places" en daar voor kiezen voor "Map Network Drive". Daar kun je dus een driveletter kiezen en bij Folder geef je \\HIFIDELIOPRO\Import  in.

Opm: Als de Hifidelio opstaat moet ik wel enkele keren proberen totdat WindowsXP snapt dat de drive online is. Ik krijg dus enkele keren dat em geen verbinding kan krijgen maar uiteindelijk lukt het wel en vanaf dan blijft de verbinding.

Zo sleep ik dus gemakkelijk mijn geripte muziek naar de import folder.

PS: ik gebruik een Engelstalige XP daarom de engelse termen.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Point7

Net nog eens wat nieuws getest. Namelijk iTunes op mijn PC laten fungeren als Music Server voor de Hifidelio. Werkt perfect.

Vanaf dat je in iTunes aangeeft dat ie de muziek mag delen komt er op de Hifidelio een extra menu "Music Servers" bij. (op voorwaarde dat alles in 1 netwerk zit natuurlijk)  Nu kan je vanaf de Hifidelio dus de muziek afspelen die op de PC staat. De tracks moeten dan wel in de iTunes bibliotheek zitten.

Nu gaat dit niet enkel met iTunes maar elke programma dat DAAP (=Digital Audio Access Protocol) aankan.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

spijtebijt

Dag Point7,
kun je ook de podcasts die je met iTunes download afspelen op de Hifidelio?
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

Point7

#44
Citaat van: stokkom op december 22, 2005, 18:32:42
Dag Point7,
kun je ook de podcasts die je met iTunes download afspelen op de Hifidelio?

Oei daar vraag je me wat.  ;)

Het begrip podcast is me nog redelijk onbekend, maar ik zal dat eens testen.

....effe later....

Geen enkel probleem. Ik heb enkele podcasts binnengehaald en deze komen mooi tevoorschijn op de Hifidelio. De Podcasts moeten niet eens in de iTunes bibliotheek gezet worden. Die worden zo al herkend door de Hifidelio.

mooi toch ! ;)
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Point7

Hier zijn nog enkele handige tools/tips die ik gebruik.

Een goed (Freeware) tooltje om het geluidsvolume van MP3's aan te passen.
http://mp3gain.sourceforge.net/

Om audio van DVD's te rippen. (Shareware 30 dagen trial versie)
http://www.castudio.org/dvdaudioextractor/index.htm

EAC (Exact Audio Copy) om CD's te rippen.
http://www.exactaudiocopy.de/

FLAC (Free Lossless Audio Codec)
http://flac.sourceforge.net/download.html

Werkwijze om te rippen naar FLAC op de PC.
http://home.casema.nl/mogro/flac_comp.htm
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Point7

#46
Ik heb me eens wat bezig gehouden met verschillende compressie methodes op de PC en de Hifidelio te vergelijken.

Test album: The Police – Every Breath You Take The Singels 1986

Test 1: uncompressed WAV (referentie) = 555MB (ratio = 1:1)



Test 2: EAC+FLAC, grootste compressie (level acht) = 314MB (ratio = 1,77:1)



Test 3: EAC+FLAC, laagste compressie (level 0) = 341MB (ratio = 1,63:1)



Test 4: EAC, Lame MP3 320kbit CBR, Quality High=2, Stereo  = 126MB (ratio = 4,4:1)



Test 5: Hifidelio FLAC (geen andere instellingen mogelijk) = 342 MB (ratio = 1,62:1)



Test 6: Hifidelio MP3 Fraunhofer 320kbit CD-quality (geen andere instellingen mogelijk) = 126MB (ratio=4,4:1)



De Hifidelio gebruikt dus bij FLAC de best mogelijke kwaliteits setting (level 0). Dit compressie level kan men niet veranderen op het toestel.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

spijtebijt

En... hoe klinkt het? Hoor je veel verschillen?
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

Point7

Citaat van: stokkom op december 26, 2005, 20:53:28
En... hoe klinkt het? Hoor je veel verschillen?

Ik althans niet. Vanaf 256kbit kan ik het moeilijk (onmogelijk) van een CD onderscheiden.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

astrobart

Citaat van: kippekop op november  1, 2005, 18:31:05
Bij mixes en cd's waar dit wel hoort is het echt hoogst irritant, vooral dvd-spelers hebben daar nog wel eens problemen mee, net als mijn computer :P

Wat is verder de muziekkwaliteit trouwens van de hifidelio??
sorry ik val zo maar even binnen, maar je kan toch altijd de pauzes wegkrijgen door time between tracks op 0 te zetten? (bij het rippen branden wat dan ook