Mark's stereo luisterruimte

Gestart door Mark Beerens, oktober 30, 2005, 16:31:32

Vorige topic - Volgende topic

Mark Beerens

Aangezien ik mijn set nu redelijk compleet heb (nou ja, op een paar dingetjes na  ;D) lijkt me leuk om jullie een kijkje te laten nemen in mijn luisterruimte. Vandaag heb ik een Dagetti-meubel gehaald in Zeeland (Richard, als je meeleest: hij bevalt uitstekend!), en dus heb ik maar gelijk wat foto's gemaakt....

Een stukje 'historie':

Ongeveer twee jaar geleden ben ik begonnen met een Marantz SR5200 receiver.  Ook toen had ik mijn huidige speakers (zie verderop) al, en alhoewel ik tevreden was met de match tussen Marantz en Mission miste ik toch wat in het geluid: vermogen. De Marantz was te licht voor mijn Missions (vooral in surround). Om de fronts te ontlasten kocht ik een SVS, die zijn geld dubbel en dwars waard was. Daarna deed ik een miskoop door een Onkyo te kopen van een vriend van me. Analytisch is niet mijn geluid. Het hoog deed pijn aan mijn oren.  :-\ Toen begon de verhouding film / muziek om te draaien, waardoor een stereoversterker een optie werd. Het werd uiteindelijk een Arcam A85 (zie verderop). Een enorm verschil! Veel en veel muzikaler dan de Onkyo (logisch natuurlijk....). Hij doet eigenlijk alles beter: plaatsing van de instrumenten, detail, ruimtelijkheid. Ook het laag kwam echt los met deze versterker. Wat nu nog achterbleef was de DVD-speler (intussen een Philips 963SA). Op zich een prima speler voor het geld, maar toch, een DVD-speler om CD's af te spelen, dat is niet optimaal. Daarom kocht ik een Cyrus DAD-1, die goed beviel. Het verschil was echter niet zo groot als ik in eerste instantie verwacht had, dus ik besloot te gaan sparen voor een echt goede speler. Die heb ik gisteren opgehaald: de Marantz CD-16. Ik had niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn: het geluid werd ineens veel transparanter, de muziek leek gelaagder, de bas werd voelbaar in plaats van hoorbaar  (8)) en het geluidsbeeld werd groter.

Wat heb ik nu staan aan apparatuur:

Speakers:

Mission 753 zuilen (ik heb ze in het zwart):

Deze speakers bevallen mij uitstekend, eigenlijk heb ik ze op goed geluk gekocht, maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Vooral voor het geld wat ik ervoor betaald heb (destijds 350 euro per speaker) is het een koopje!

Versterker:

Arcam A85 Diva:

Een hele muzikale versterker! Arcam staat natuurlijk ook goed bekend vanwege de degelijkheid, muzikaliteit en value-for-the-money. Deze versterker kan mijn zuilen prima onder controle houden, en heeft genoeg vermogen voor mij (ook gezien mijn redelijk kleine ruimte).

CD-speler:

Marantz CD-16:

Zoals gezegd, deze speler - die heel goed bevalt - heb ik gisteren pas gehaald. Een flinke jongen (ongeveer 15 kilo, net zo veel als mijn versterker  ;D), die mijn geluid naar een hoger plan heeft getild. De verschillen waren echt dramatisch! Ik heb zes uur aan een stuk zitten luisteren, ik zat echt in de muziek O0. Een groot compliment denk ik. Misschien niet de beste speler qua detail, maar een aanwinst voor mijn set.

Bekabeling / stroom:

Voor de bekabeling en stroomtoevoer gebruik ik respectievelijk de merken Eichmann en Kemp. Het merk Eichmann kennen de meesten wel. Goede kabels voor een eerlijke prijs, niets meer en niets minder. Als speakerkabel gebruik ik de Two en als interlink de Four. Past prima in mijn set, al denk ik wel dat er hier nog te verbeteren valt.

Meubel:

Dagetti Bari A65:

Net opgehaald. Het meubel is drie maanden oud en in perfecte staat. Ook hier ben ik erg mee in mijn nopjes.  :)

Toekomstplannen:

Omdat mijn ouders (ik woon nog thuis) een hele collectie platen hebben waar ze niets mee doen, leek het me wel leuk om een platenspeler aan te schaffen. Volgende maand ga ik een Thorens TD-160 halen, waardoor ik nog wat tijd heb om te sparen voor een goed element en een phonotrap. Tegen die tijd zal ik naar Audio Excellence rijden om me goed te laten adviseren op dit gebied, want ik ben een volstrekte leek wat dit betreft

Verder ga ik over een paar weekjes mijn luidsprekerkabels upgraden. Ik heb het gevoel dat daar nog wel wat winst te halen valt. Ik zit te denken aan Nordost Flatline Gold of Eichmann Six (voor de synergie beter denk ik....). Als dat achter de rug is denk dat mijn setup redelijk stabiel is, ik ben nu immers honderd procent tevreden met het geluid. Alhoewel, een paar mooie Sonus Fabers met de kerst....  ;D

Foto's:

8)

Vanuit de luisterpositie geschoten:

Whisky en muziek, de gouden combinatie:  ;D

Close-up van de Marantz:

Een indruk van de ruimte:

Vanuit een andere hoek:

Zo, ik hoop dat jullie zo een impressie hebben. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, zelf ben ik erg gelukkig met mijn set. Schroom niet om suggesties aan te dragen, en als je vragen hebt, stel ze gerust!

Groeten,

Mark.
:: Mission 753 :: Arcam Diva A85 + P85 :: Marantz CD-16 :: Eichmann Six :: Nordost Flatline Gold MKII ::

wil

akelig mooi, vooral die CD-16....  :o

Gefeliciteerd Mark!!

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Nicode

Goed bezig!
Van een platenspeler ga je zeker geen spijt krijgen ;D Ik ben op die manier ook weer opnieuw met vinyl begonnen
Wilson Benesch - Naim - Atlas

genesis

Hoi Mark,

De mooiste componenten zag ik op je plankje staan ;D hele mooie Malt wkiskey's en volgens een paar Islay whiskey's (mijn favorieten!!)

Je hebt voor een jonge vent goede smaak en een prachtige set, chapeau hoor.

Mvgr Genesis.

P.s.: Als ik terug ben ga ik met mijn HT set aan de gang, ik heb bijna alles vernieuwd, de Marantz SR6200 gaat de deur uit, de Marantz DV-4300 dvd-speler is al verkocht alsook de Mordaunt Shorts. Daar is Primare SPA20 receiver, Cambridge dvd-speler en Totem Dreamcatchers voor in de plaats gekomen.
Carpe Diem

Mark Beerens

Citaat van: genesis op oktober 30, 2005, 17:29:47
Hoi Mark,

De mooiste componenten zag ik op je plankje staan ;D hele mooie Malt wkiskey's en volgens een paar Islay whiskey's (mijn favorieten!!)

Je hebt voor een jonge vent goede smaak en een prachtige set, chapeau hoor.

Mvgr Genesis.

P.s.: Als ik terug ben ga ik met mijn HT set aan de gang, ik heb bijna alles vernieuwd, de Marantz SR6200 gaat de deur uit, de Marantz DV-4300 dvd-speler is al verkocht alsook de Mordaunt Shorts. Daar is Primare SPA20 receiver, Cambridge dvd-speler en Totem Dreamcatchers voor in de plaats gekomen.

De helft van mijn whisky's staat in de kast, ik wil eerst de 'minderen' (lees: minder goede) opdrinken - wat ook nog wel een tijdje gaat duren. Islays zijn trouwens ook mijn favorieten.  ;) Vooral de Ardbeg vind ik heerlijk....

Die nieuwe spullen van jou zijn ook lang niet gek zeg! Gisteren had toevallig de persoon waar ik mijn cd-speler bij gekocht heb Totems staan. Strak geluid kwam eruit, erg mooi. Jij ook gefeliciteerd met je aankopen!  8)

Groeten,

Mark.
:: Mission 753 :: Arcam Diva A85 + P85 :: Marantz CD-16 :: Eichmann Six :: Nordost Flatline Gold MKII ::

Mark Beerens

Citaat van: wil op oktober 30, 2005, 17:01:58
akelig mooi, vooral die CD-16....  :o

Gefeliciteerd Mark!!

wil

Dank je! Ik vind het ook een plaatje.  O0

Mark Beerens

Citaat van: nicode op oktober 30, 2005, 17:26:00
Goed bezig!
Van een platenspeler ga je zeker geen spijt krijgen ;D Ik ben op die manier ook weer opnieuw met vinyl begonnen

Ik ben erg benieuwd wat het in mijn set gaat doen. Aangezien ik verliefd ben op 'analoog' (ofwel vloeiend en muzikaal) geluid denk ik dat het goed uit gaat pakken.... Tegen die tijd update ik het topic wel.  ;)

Richard70…

Mooie spullen Mark (vooral dat meubel ;D ;))
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K IW500 , center M&K IW500, Surround M&K S150. Subwoofer .M&K X15+
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo z9x8k

Mark Beerens

Citaat van: rdebruin op oktober 31, 2005, 08:01:24
Mooie spullen Mark (vooral dat meubel ;D ;))

Dank je... En met het meubel ben ik ECHT heel blij.  :)

Peerless Monster

Ik heb destijds de Cyrus DAD1 bij je gebracht (even voor de goede orde van de rest van de regering die hier meeleest ;) ) en ik was verbaasd over de speakers. Ik heb ze ook gehad, maar dat ze zo'n mooie combi kunnen maken met Arcam... Chapeau!
Ik weet zeker dat die CD16 onwijs goed is!

Nu nog op kamers Marc en je hebt een betere ruimte om in te luisteren (tenzij je je set ook in de huiskamer mag zetten)!
O0
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

R

Mooie setup mark. Ken de combinatie mission/arcam niet, maar het ziet er iig wel goed uit.

Mark Beerens

Citaat van: Peerless Monster op oktober 31, 2005, 15:09:29
Ik heb destijds de Cyrus DAD1 bij je gebracht (even voor de goede orde van de rest van de regering die hier meeleest ;) ) en ik was verbaasd over de speakers. Ik heb ze ook gehad, maar dat ze zo'n mooie combi kunnen maken met Arcam... Chapeau!
Ik weet zeker dat die CD16 onwijs goed is!

Nu nog op kamers Marc en je hebt een betere ruimte om in te luisteren (tenzij je je set ook in de huiskamer mag zetten)!
O0

En toen klonk het nog niet optimaal.... Nu met deze speler is het echt stappen vooruit gegaan, dat had ik zelf ook niet verwacht. En wat betreft de ruimte: die is inderdaad aan de krappe kant. Maar ik denk maar zo: hoef ik straks in ieder geval niet te upgraden.  ;D

Trouwens, mijn 'oude' spullen staan nu allemaal in de huiskamer, dus als ik een filmpje wil kijken kan dat ook nog.  8)
Maar eigenlijk vind ik muziek luisteren leuker.  8)

Groeten,

Mark.

Mark Beerens

Citaat van: Ruben op oktober 31, 2005, 15:32:47
Mooie setup mark. Ken de combinatie mission/arcam niet, maar het ziet er iig wel goed uit.

Dank je Ruben. Het is echt een heel muzikale combi (the way I like it!). Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat de Missions de goede punten van de Arcam benadrukken en de zwakke kanten compenseren.

Groeten,

Mark.

R

Citaat van: Mark Beerens op oktober 31, 2005, 16:56:05
Dank je Ruben. Het is echt een heel muzikale combi (the way I like it!). Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat de Missions de goede punten van de Arcam benadrukken en de zwakke kanten compenseren.

Ha ha, dat klinkt wel ideaal.. :P

garmtz

Prachtige set Mark, de Mission 753 was mijn droomspeaker toen ik 13 was... :)  Moet een zeer muzikale set zijn denk ik, die ook serieus 'a** kan kicken'!  O0

Mark Beerens

Citaat van: garmtz op oktober 31, 2005, 17:13:09
Prachtige set Mark, de Mission 753 was mijn droomspeaker toen ik 13 was... :)  Moet een zeer muzikale set zijn denk ik, die ook serieus 'a** kan kicken'!  O0

Dank je Garmt... hij heeft inmiddels al wat jaartjes op de teller staan, maar nog geen enkel teken van slijtage! En over a** kicken gesproken, gisteren resoneerde voor het eerst sinds ik mijn SVS de deur uit heb gedaan mijn computerkast weer bij het spelen van muziek, dus dat zit wel goed.  ;D

Groeten,

Mark.

garmtz

Citaat van: Mark Beerens op oktober 31, 2005, 17:25:33
En over a** kicken gesproken, gisteren resoneerde voor het eerst sinds ik mijn SVS de deur uit heb gedaan mijn computerkast weer bij het spelen van muziek, dus dat zit wel goed.  ;D

Ik weet ook nog van destijds dat ze erg goed waren in de bas! Niet overdreven, maar lekker droog en strak en met heel veel power! 8)  Ik zou trouwens de frontjes eraf halen en ze bi-wired aansturen, met Nordost ofzo... ;)

R

Citaat van: garmtz op oktober 31, 2005, 17:30:21
Ik zou trouwens de frontjes eraf halen en ze bi-wired aansturen, met Nordost ofzo... ;)

Ha ha, gaat prima met arcam.

Mark Beerens

Citaat van: garmtz op oktober 31, 2005, 17:30:21
Ik weet ook nog van destijds dat ze erg goed waren in de bas! Niet overdreven, maar lekker droog en strak en met heel veel power! 8)  Ik zou trouwens de frontjes eraf halen en ze bi-wired aansturen, met Nordost ofzo... ;)

Grappig dat je dat zegt, ik ben nog op zoek naar een goede kabel voor mijn speakers (ik heb nu Eichmann Two) en was aan het denken aan Nordost! Waarom zou je ze trouwens bi-wiren? Over het algemeen levert het niet zo veel op lees ik vaak..... Ik weet dat BB&G Nordost als merk voert, dus nog een paar weekjes sparen en dan stuur ik jullie wel een mail voor advies.  8)

Groeten,

Mark.

Mark Beerens

Trouwens, die Z-plug van Nordost, is die ook geschikt voor speakerterminals of moet je dan kijken naar spades of banana's?

R

De z plug is gewoon een soort holle banaan. Past prima op mijn BFA's van de arcam en de terminals op de sonus fabers.

garmtz

Citaat van: Mark Beerens op oktober 31, 2005, 17:34:29
Waarom zou je ze trouwens bi-wiren? Over het algemeen levert het niet zo veel op lees ik vaak.....

Je kunt de linkjes weglaten, dat geeft al een groot positief effect! ;)  Inderdaad brengt bi-wiring niet echt veel t.o.v. single-wiring. Je kunt ook single-wiren en mooie linkjes erbij kopen!

CiteerIk weet dat BB&G Nordost als merk voert, dus nog een paar weekjes sparen en dan stuur ik jullie wel een mail voor advies.  8)

Cool!  8)  En inderdaad lijkt het wel of de Z-plugs gewoon GEMAAKT zijn voor de BFA uitgangen van Arcam! ;D

Mark Beerens

Citaat van: Jack van Dijk op oktober 31, 2005, 20:41:15
Hoi Mark,

Ziet er allemaal netjes uit. Ik heb hier thuis ook ooit nog een setje Mission zuiltjes tijdelijk gehad die ik voor een vriend moest verkopen. Klonken erg fijn.

Die foto van de CD speler met al die meet apparatuur doet wel van alles vermoeden. Is de speler gemodificeerd of zo, of vanwaar anders die omgeving?

Jack

Hallo Jack,

De eerste foto van de speler heb ik van internet afgehaald.  ;)  Het ziet er inderdaad nogal high-tech uit, maar er is echt geen betere foto te vinden (behalve een op desktopformaat). De mijne is ongemodificeerd.

Groeten,

Mark.

Mark Beerens

Citaat van: Ruben op oktober 31, 2005, 17:47:45
De z plug is gewoon een soort holle banaan. Past prima op mijn BFA's van de arcam en de terminals op de sonus fabers.

OK dat is mooi. Dan voorzie ik geen problemen.  :)

Mark Beerens

Citaat van: garmtz op oktober 31, 2005, 18:03:22
Je kunt de linkjes weglaten, dat geeft al een groot positief effect! ;)  Inderdaad brengt bi-wiring niet echt veel t.o.v. single-wiring. Je kunt ook single-wiren en mooie linkjes erbij kopen!

Cool!  8)  En inderdaad lijkt het wel of de Z-plugs gewoon GEMAAKT zijn voor de BFA uitgangen van Arcam! ;D

De linkjes waren er al vanaf gehaald toen ik ze kocht. Nu heb ik de ene terminal met de andere verbonden door een stukje kabel..... Die linkjes, levert elk merk die bij hun bekabeling? Ik heb er eigenlijk nooit wat over gelezen in prijslijsten enzo.

Oh trouwens, is het ook mogelijk om twee verschillende kabels te proberen, ik zit nu namelijk nog te twijfelen tussen Flatline Gold en Blue Heaven.