Pjotr`s Aurel Bryan audiosetje...

Gestart door Pjotr27, september 27, 2005, 09:41:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ja dus.... :-X

Oh men....het enige mooie (en ik moet toegeven verschrikkelijk mooie) aspect van deze speaker is zijn gebruik van het fijn uitgekozen klankkastmateriaal om mee te resoneren en een mooie harmonische vormt met de kille cd muziek...dit wordt nu "vakkundig" (zoals in Fritz goes commercial?) om zeep geholpen door er een kussen in te stoppen....
Hans moet hier toch wel een traantje wegpinken.... :o :o :o
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Pjotr27

 Nee zo erg is het ook weer niet, hans kent het verhaal. Vergelijk het met het handdoek in eendrumstel. Ik ben altijd sceptisch over de trucs van fritz, maar moet gewoon toegeven dat het kussens erin gewoon mooier is. Meer ruimte om instrumenten, stemmen, laag is kernachtiger, en je hebt gewoon mooier totaalplaatje.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik kan natuurlijk niet verder discuseren tot het echt gehoord te hebben maar mijn onderbuikgevoel zegt dat ik het "probleem" ten alle tijden anders had geprobeerd op te lossen.

Jouw analogie met het drumstel gaat mank....je moet de analogie gebruiken ...een handdoek in een viool stoppen...

Op het moment dat de speaker van Hans in een gedempte-kast-situatie beter presteert komen er ineens een heel groot gamma van speakers in aanmerking om concurrent te worden......waar voorheen hij met zijn visie een opmerkelijke wig had geslagen....

Maar goed ....zie dit alles overigens als positieve kritiek... ;)

BTW

Ik weet zeker dat als je de kussens er na een paar dagen uithaalt dat je de verschillen weer positief oppakt.....probeer het eens...er is niets (meer) te verliezen...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

Ja het gaat om wat je nu het mooiste vind klinken
maar je luistert nu meer naar de KM30 zelf als naar de speaker zoals hij in zijn geheel bedoeld is
het "rijke" ga je na verloop van tijd toch weer opzoeken let maar op  ;)
Voor de rest gewoon lekker luisteren.
en het is ook leuk om vanalles te proberen.
Maar vergeet niet af en toe de oude situatie weer op te zoeken om er zeker van te zijn wat je nu echt mooier vind.
Zo'n kussen is ook snel verwijderd .

Pjotr27

Klopt, ik heb al eerder met kussens gerommelt, wat een rol kan spelen is dat de luidsprekers van hans met warmer weer minder klinken. En gisteren na een aantal uren zon in mijn woonkamer was het er aardig warm 24 graden. Ik zal over een paar dagen nog eens zonder kussens luisteren. Ik vind het ook  tegen het principe van hans ontwerp ingaan maar als je oortjes het anders   laten horen......
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

phy

Ik zie net dat Erik ook al gepost had
we vertellen eigenlijk hetzelfde  ;D


Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Raphie op september 13, 2010, 18:37:17
iedereen mag van alles "vinden" maar zeg dan ook duidelijk dat je dingen vindt, ipv blod statements te lopen verkopen als waarheid.

Je hebt echt ongelijk....sorry

Ik speel zelf piano en klassiek gitaar en hier zit echt waarheid in...ik begrijp wel overigens je argwaan omdat er al zoveel extra mysterie wordt gelanceerd.

Mocht je nog steeds twijfelen..kun je even googlen op Amati en Cremona...in dit museum hebben ze een speciaal persoon aangesteld die elke dag op de violen speelt om het hout in actie te houden en op deze manier de toon op peil te houden.....hout is en blijft een gevoelig product  ;)

EDIT:...mijn gitaar klinkt bij droog weer compleet anders dan bij vochtig weer...heel simpel het hout is niet overal afgelakt dus absorbeert en veranderd van (klank) eigenschap
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

....ik denk dat je met de eigenschappen van Hans zijn kasten moet leren leven...je bent nu namelijk een tweak aan het uitvoeren welke alleen in een bepaalde TIJDELIJKE situatie iets van bevrediging kan brengen...zulke tweaks heb je gewoon niets aan...

Of leren leven met de (kleinere) tekortkomingen van het product of een ander product kopen........is volgens mij de beste oplossing in dit verhaal.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

Hier heeft Erik weer een punt
zorg dat je de "afstelling" doet met muziek waar de speakers echt goed in zijn, piano strijk en tokkel instrumenten en "accepteer" de rest
Anders kom je er nooit uit.
Het zijn prachtige speakers!
maar hebben wel een voorkeur dat is nu eenmaal zo

Pjotr27

Citaatzorg dat je de "afstelling" doet met muziek waar de speakers echt goed in zijn, piano strijk en tokkel instrumenten en "accepteer" de rest

Ik draai bijna alleen maar dit soort muziek, maar als met een stem erbij de stem gaat klinken als een toeter is dit niet fijn, kussen erin ( niet eens zo`n heel groot, en ook niet erg dik) en de stem is fantastisch...
Lijkt me duidelijk dat je dan het kussen erin beter vind als zonder.
Maar ik zal over een aantal dagen nog weleens zonder kussen luisteren..
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Raphie

kussens in je speakers?!? voor een akoustiek issue?!? waarom geef je in godsnaam zo veel geld uit aan een set, doet niks aan de akoustiek, maar help je wel je speakers om zeep met kussens ?!? ik ben totaal geen fan van die Audio* / pel meuk maar dit verdienen ze niet.
JBL PRX Power!

Pjotr27

Citaatdoet niks aan de akoustiek,

Ik heb een heel huis gekocht..... bewust met mooie ruimte ( acoustisch gezien).
Er moet ook nog geleefd worden ( het is meteen onze woonkamer) , om er dan allerlei panelen in te gaan hangen die iets winst op leveren? Ik pieker er niet over...

Citaatik ben totaal geen fan van die Audio* / pel meuk maar dit verdienen ze niet.

Je hebt het vast nooit goed gehoord... Durf te beweren dat er weinig tegenop kan...
Wel is het afhankelijk van de muziek die je draai...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Pjotr27 op oktober  7, 2010, 10:02:12
Durf te beweren dat er weinig tegenop kan...

...Hangt er een beetje vanaf....

Als je vrouw in die ruimte tegen je spreekt en het klinkt als een toeter dan heb je gelijk (akoestisch)
als dit niet het geval is ...is er iets fout met de speakers...(electro-mechanisch)

Dit moet je eerst in kaart brengen....als je tenminste de speakers op zijn mooist wilt gebruiken...als je hem gebruikt met een kussen...dan val ik in herhaling en is het zeker niet het mooiste voor zijn prijs.. :closedeyes:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

viceadmiraal61

wat altijd zo op valt op alle forums is de know how van achter het toetsen bord...er wordt wat af en op geschreven...maar beste vrienden......
EERST LUISTEREN EN DAN OORDELEN.......is het advies....de tel dokter hulp lijn is leuk..maar een bezoek aan de dokter beter.....
ik mag mijn met meer dan 45 jaar in de audio een prof noemen...maar bij peter kom ik om eerst te luisteren en dan een oordeel te geven....
als je zelf luidsprekers hebt gebouwd weet je waar aan een luidspreker moet voldoen.....en ik vond het kast geluid te sterk....met een viool heb je de
kast hard nodig...de eerste klank...bij het weergeven van een opname van dezelfde viool ..tweede klank..wil je niet een tweede kast geluid..toch
vandaar dat luidsprekers van achter gedempt moeten worden....anders klinkt het hol....dus een kussen helpt echt om het geluid meer naar voren te brengen
met toch het behoud van het karakter van de speakers van hans....

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: viceadmiraal61 op oktober  7, 2010, 13:39:12

bij het weergeven van een opname van dezelfde viool ..tweede klank..wil je niet een tweede kast geluid..toch


Ik inderdaad niet maar Hans juist wel...verschil in visie...en zijn visie respecteer ik ;)

Maar goed een welles nietes verhaal dus......maar ik neem aan dat ALLE kasten van Hans nu dus kussens erin krijgen...of blijft de rest van de kopers met een toeter zitten... :threadclosed:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Pjotr27

Een van de komende weken komt Hans zelf luisteren en een kussen is heel snel verwisseld / verwijderd.... ;)
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

hifiman

Citaat van: viceadmiraal61 op oktober  7, 2010, 14:33:59
maar dat vreselijk geleuter op deze en andere forums wordt ik wel zat......
Hee, er zit een knop je teeeeeveeeeeee    :baaa:

Misschien even toelichten dan wie je bent en wat je doet ?

Groetjes,

Ronald

J.A.F._Doorhof

Opgeschoond, waarschuwing aan Raphie voor opmerkingen die qua beeldspraak niet door de beugel kunnen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

advr

reeds opgelost door de mods,  ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Pjotr27

CitaatOpgeschoond, waarschuwing aan Raphie voor opmerkingen die qua beeldspraak niet door de beugel kunnen.

Bedankt, commentaar mag, is zelfs meer dan leuk ,maar we houden het wel netjes...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Raphie

laten we het er maar op houden dat de beeldspraak "treffend" was  :D
JBL PRX Power!

Pjotr27

Citaatlaten we het er maar op houden dat de beeldspraak "treffend" was

Tja, jouw mening maar grove taal of als jij het beeldspraak wilt noemen heeft niets met het topic van doen.
Ik heb absoluut niets tegen commentaar wel tegen grove taal of beeldspraak zoals jij het omschrijft.
Als jij vind dat ik wat aan mijn acoustiek moet doen vind ik dat prima en wie weet ga ik er nog weleens wat mee doen...
Maar laten we elkaar wel in zijn waarde laten..
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

bmateijsen

Citaat van: Pjotr27 op oktober  7, 2010, 16:19:25
Tja, jouw mening maar grove taal of als jij het beeldspraak wilt noemen heeft niets met het topic van doen.
Ik heb absoluut niets tegen commentaar wel tegen grove taal of beeldspraak zoals jij het omschrijft.
Als jij vind dat ik wat aan mijn acoustiek moet doen vind ik dat prima en wie weet ga ik er nog weleens wat mee doen...
Maar laten we elkaar wel in zijn waarde laten..

Kijk even bij Raphie in zijn topic/ set en laat hem dan nog een keer een uitspraak doen over akoestiek :-x ;D

Raphie

hoor je mij klagen over galm in m'n huiskamer?  ;)
ging mij erom dat iemand duizenden euro's stopt in een setup
topics vol debateert over de niet geringe werking van papier mache onderzetters en houten stekkerblokken
en die stopt dan kussens IN z'n speakers.......... :D vind je het gek dat ik dan even moet lachen?

dit is niet denigrerend bedoeld, maar gewoon een reactie.
JBL PRX Power!

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Pjotr27 op oktober  7, 2010, 14:22:07
Een van de komende weken komt Hans zelf luisteren en een kussen is heel snel verwisseld / verwijderd.... ;)

Ik ben benieuwd ik heb nl. zelf nooit een hol stemgeluid op deze speakers ervaren......wel een iets holler en gekleurder laag....vandaar dat het bij mij vraagtekens oproept....

Er zijn trouwens tegenwoordig ontzettend mooie difusers/absorbers etc te koop om de galm in je woonruimte te temmen......ook kleden en gordijnen doen echt wonderen.
Je zou ze denk ik eerst eens moet "lenen" en mee experimenteren want als jouw speaker "okay" blijkt dan is dit volgens mij de enige mooie manier om 2 vliegen in 1 klap te slaan...ondanks dat er bij jou een "pro" met een kussen (lijkt wel een gangsterfilmscene) aan het werk was... :whatsthat:

Gewoon een mening waarom je indirect vroeg middels dit op het forum te posten (dus geen geleuter ;D)...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!