Het nut van een HTPC

Started by -Freek-, September 17, 2005, 17:36:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

-Freek-

Hallo allemaal :),

Ik zie veel mensen die bij hun HT een HTPC hebben. Nou vraag ik me af: wat is het nut van een HTPC. Wat kan je er meer mee dan wanneer je alles gewoon via de dvd-speler enzo laat gaan? Wat zijn de voordelen, wanneer is het handig om een HTPC te hebben, en hoeveel ben je eraan kwijt (als je een redelijke HTPC wilt hebben)?

Mvg,
JKI

Durk

Voordelen van HTPC:

beeldkwaliteit
MP3
Foto's
Scaling
Bij een CRT handig vanwege scaling en RGBHV uitgang

Nadelen:
bediening minder makkelijk, als is dit redelijk te ondervangen
geluid van fans/ hd e.d.
geluid minder van kwaliteit

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

jowi

Het afspelen van High Definition materiaal (1080i/720p etc) kan tot nu toe vrijwel alleen goed met een HTPC.

-Freek-

Maar daar heb je alleen iets aan met een projector, of niet?

Durk

Die van mij heeft +/- 800 euro gekost.

waarvan:
MCE + tv+ ab 200 euro
kast van 200 euro
koeling 75 euro extr

voor de rest een kaal ding...HD kun je net aan spelen...
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

-Freek-

Ik ben zoals je al gemerkt hebt echt een noob op HTPC-gebied, dus wil ik een paar dingen wat preciezer weten:

Wat is een MCE?
Wat bedoel je met een tv? Gewoon de monitor?
En heb je dit gewoon gedaan met een normale computer?

Durk

MCE = windows media center (besturingssysteem met extra functionaliteit)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25523.50

TV = tv kaart om tv te kunnen kijken en op te nemen...

Voor de rest een normale PC...


HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

-Freek-

Moet je dan niet een hele goede dvd-speler in je computer hebben zitten? Want anders heb je toch niets aan die hoge resolutie?

jowi

Hoge resolutie materiaal speel je meestal direct vanaf harddisk. Maar het kan ook vanaf een zelf gebakken DVD ROM. Maar aangezien een beetje HD film al snel 12 GigaBytes is ( een normale DVD is 4.7GigaBytes) moet je dus steeds wisselen. Dus liever direct van harddisk.

DVD's die je nu koopt of huurt in de winkel beschikken dus niet over die hoge resoluties, dat is dus geen HD materiaal zoals dat heet. Dat gaat nog komen, de komende jaren.

Jaja het is een wereld op zich die htpc ;D

-Freek-

Maar als je dus een HD-DVD hebt moet je die eerst op de harde schijf zetten voordat je gaat kijken?

jowi

Quote from: JKI on September 18, 2005, 10:12:53
Maar als je dus een HD-DVD hebt moet je die eerst op de harde schijf zetten voordat je gaat kijken?

Eeeh..... ja hoe ga je dit uitleggen.... ik heb het NIET over HD-DVD.

Ten eerste, HD-DVD en BluRay, vergeet dat nu even in deze context. Dat is nog niet echt beschikbaar, en dat zijn media dragers voor de toekomst. Daarop gaan volgend jaar of de komende jaren de High definition films staan. Dat is er NU nog niet.

Wat je NU wel kan doen is HD films downloaden. Die sla je op op een harddisk, en die speel ja daar af. En waarom? Simpelweg omdat een DVD schijfje NU nog maar 4.7GB kan opslaan. En een HD film is meestal iets groter. Zeg maar 3 tot 4x groter.

Dus moet je een HD film op 4 DVD's 'verdelen' en dat is dus niet handig.

Wellicht in de toekomst, als we zelf in de computer HD-DVD of Bluray schijfjes kunnen branden, kan het wél. Deze nieuwe Media worden namelijk véél groter, er kan misshcien wel tot 100 of 200GB op gebrand worden.

-Freek-

Bedankt voor de uitleg :). Dus nu heeft een HTPC dus nog vrij weinig nut? Dan houd ik het gewoon bji een dvd-speler :D

jowi

#12
Het ligt er aan wat je ermee wilt. Kijk een beetje rond op het forum. Info genoeg.

- HD materiaal is zeer goed te verkrijgen via nieuwsgroepen
- DVD's afspelen gaat ook prima met een htpc, je kunt dan zelfs goedkoop en goed scalen
- sla je DVD's op harddisk op (copieen)
- je kunt de HTPC ook gebruiken als (harddisk) video recorder (PVR)
- de htpc als satelliet ontvanger, tv tuner, radio
- de htpc om al je foto's video's CD's en mp3's mee af te spelen
- de beeldkwaliteit van een htpc is superieur aan een dvd speler
- de geluidskwaliteit is helaas vaak minder

etc etc etc

Guido

Ik denk dat als je een goede geluidskaart hebt, het geluid een normale dvd speler dicht benaderd? denk aan M-Audio revolution, die ZS van creative etc, etc. Verder roeleert soundstorm natuurlijk de pan uit  8)

Hanky Panky

Ik mis het afspelen van DivX en Xvid bestanden. Ik had een htpc daarvoor (zonder DVD drive) voor het afspelen van DVD images, Divx, Xvid en mp3 via de TV/stereo installatie.

Nu heb ik daarvoor een Pinnacle showcenter (zonder fans en hd, via een streamingserver die boven staat). Die kost momenteel 160 euro incl wifi card. Een beetje HTPC zit zoals aangegeven rond de 800 euro. Als je een stille wilt ipv een hoovercraft  ;D ben je nog iets meer kwijt.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Durk

die van mij hoor je ook amper...

zalman fanloze koeling voor videokaart
Stille voeding (tagan)
Zalman CPU koeler

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Guido

Ik heb altijd passive videokaarten. Mijn cpu koeler is een nexus silencer (<19dB) en mijn mobile 2800 is onderklokt met een vcore van 1.4 @ 1733 Mhz oid. Dus die staat zelfs bijna stil (gemiddelde = 1400 rpm)

Die van mijn voeding heb ik er gewoon uitgesloopt. Mocht die oververhit raken, dan halen we toch gewoon een nieuwe a 14 euro/stuk (draait overigens al meer dan een half jaar zo)

Durk

dat kan natuurlijk ook... Als je het vergelijkt met mijn voeding... kun je er aardig wat van kapot draaien...
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Guido

Ik zie het nut niet zo van die voedingen. Als je een gemiddeld systeem hebt draai je net zo stabiel met een 14 euro voeding als met een zalman supersonic ultraquit silenced watercooled temperture controlled, voltage controlled voeding van 300 euro 8) :D

Erik

Quote from: Phuido on September 19, 2005, 17:37:46
Ik zie het nut niet zo van die voedingen. Als je een gemiddeld systeem hebt draai je net zo stabiel met een 14 euro voeding als met een zalman supersonic ultraquit silenced watercooled temperture controlled, voltage controlled voeding van 300 euro 8) :D
Dan moet je eens met Spacebass gaan praten want die moet zijn harde schijven uitschakelen als hij een dvd wil kijken ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Guido

Dat lijkt me ook niet goed
Een betere optie lijkt mij dan gewoon 2x een 14 euro voeding. Dat werkt immers ook. Moet je wel een beetje tweaken zodat ze tegerlijk aangaan, maar dat kan bijna iedereen wel.

Durk

ik niet   ???

kun je niet een overbemeten voeding stoppen?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Hanky Panky

Quote from: Phuido on September 19, 2005, 21:53:23
Dat lijkt me ook niet goed
Een betere optie lijkt mij dan gewoon 2x een 14 euro voeding. Dat werkt immers ook. Moet je wel een beetje tweaken zodat ze tegerlijk aangaan, maar dat kan bijna iedereen wel.

Heb jij wel eens van kortsluiting en/of brandgevaar gehoord? Lijkt me rete link om een voeding te mollen zodat er geen koeling meer is. Zeker icm met wat stof heb je zo een recept voor een flinke brand in huis. Ik zou er nooit aan beginnen, dan maar een paar tienen extra neertellen voor een stillere voeding of een modje van een goedkope voeding (Papst fan van €15 erin ofzo).
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Durk

 :-[

heb ik het toch goed gedaan...
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Guido

Quote from: hanky panky on September 19, 2005, 22:05:02
Heb jij wel eens van kortsluiting en/of brandgevaar gehoord? Lijkt me rete link om een voeding te mollen zodat er geen koeling meer is. Zeker icm met wat stof heb je zo een recept voor een flinke brand in huis. Ik zou er nooit aan beginnen, dan maar een paar tienen extra neertellen voor een stillere voeding of een modje van een goedkope voeding (Papst fan van €15 erin ofzo).

Naah... dat lijkt me wat overdreven. Een voeding wordt echt niet warmer dan 60 graden ofzo hoor (in mijn geval dan)